شاه به شوروی و برزیل می‌رود!/ مصرف سالانه آب و برق در تهران دهه 1340!/ کمپانی‌های اتومبیل‌سازی آمریکا، انگلیس و ایتالیا در ایران چه می‌کنند؟!/ نخست‌وزیر مردم کرمان را ناامید کرده است!/ تأسیس وزارت اوقاف به کجا رسید؟!/ پهلوی به فکر تأسیس مرکز تبلیغ دین در برابر حوزه!/ نظر کارشناسان ایتالیایی درباره جشن‌های 2500 ساله!/ مذاکرات ایران و شوروی درباره نفت شمال/ تعداد پزشک در کشور!
20 شهریور 1343
شاه به شوروی و برزیل می‌رود!
«تهران‌مصور» نوشت: شنیده شده است که اعلیحضرت همایونی و علیاحضرت شهبانو پس از آنکه در اواخر خردادماه سال آینده به دعوت صدر هیئت‌رئیسه اتحاد جماهیر شوروی به آن کشور مسافرت کردند، به دعوت رئیس‌جمهوری برزیل به آمریکای جنوبی عزیمت خواهند نمود.
«تهران‌مصور» همچنین نوشت: طی ماه‌های آینده پنج تن از پادشاهان و رؤسای جمهوری کشورهای دوست به دعوت شاهنشاه به ایران مسافرت خواهند کرد.
هفته آینده هیلا سلاسی، پادشاه اتیوپی، سپس ژنرال گورسل، رئیس‌جمهوری ترکیه، و در آبان‌ماه اعلیحضرت بودوئن پادشاه و علیاحضرت فابیولا، ملکه بلژیک و آن‌گاه پادشاه نروژ و پس از آن مارشال تیتو، رئیس‌جمهوری یوگسلاوی، به ایران خواهند آمد و میهمان شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو خواهند بود.
  مصرف سالانه آب و برق در تهران دهه 1340! «تهران‌مصور» نوشت: به موجب یک آمار دقیق میزان مصرف آب تهران در سال به 75 میلیون متر مکعب بالغ می‌شود که شصت‌میلیون متر مکعب به وسیله سازمان آب تهران به مصرف اهالی تهران می‌رسد و پانزده‌میلیون بقیه از چاه‌های مختلف تأمین شده و صرف آبیاری درختان می‌شود.
میزان برق مصرفی تهران در سال نیز به 550 میلیون کیلووات ساعت می‌رسد که تنها 150 میلیون کیلووات آن را برق‌های اختصاصی تأمین می‌کنند.
بر اساس یک گزارش دیگر این نشریه «طی سال‌های گذشته بر اثر بدی وضع برق تهران و گسترش محلات، 24 شرکت برق اختصاصی در نقاط مختلف تهران مشغول کار شد که برخی از آنها کلاهبرداری‌های عجیبی کردند.
در حال حاضر 24 شرکت برق اختصاصی سرگرم فعالیت هستند که تا چند ماه دیگر کارشان را به وزارت آب و برق واگذار خواهند کرد.1
 
کمپانی‌های اتومبیل‌سازی آمریکا، انگلیس و ایتالیا در ایران چه می‌کنند؟! «سپید و سیاه» نوشت: به دنبال پیشرفت کار دو کمپانی مونتاژ اتومبیل «جیپ» آمریکایی و «فیات» ایتالیایی اخیرا کمپانی انگلیسی «سینگر» همدوش دو کمپانی خارجی که از لغو عوارض گمرکی و هزینه‌های دیگر بهره‌مند هستند اجازه نصب کارخانه مونتاژ در تهران گرفته است.
محل این کارخانه در جاده آبعلی و حوالی کارخانه فیلیپس تعیین شده است.
 
نخست‌وزیر مردم کرمان را ناامید کرده است! «سپید و سیاه» نوشت: با وجودی که نصب کارخانه ذوب آهن در کرمان قطعی به نظر می‌رسد مع‌هذا نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] در نطقی که در هنگام افتتاح حزب ایران نوین ایراد کرد گفت: به علت هزینه زیاد امکان عبور خط آهن از شهر کرمان میسر نیست.
به همین لحاظ در آن شهر جنب و جوشی به‌وجود آمده و معتمدین محلی به خاطر آبادانی آینده شهر کرمان هزینه انحراف خط آهن و اتصال آن را به کرمان تقبل کرده‌اند.2
  تأسیس وزارت اوقاف به کجا رسید؟! «سپید و سیاه» نوشت: چندی پیش شایع شد که وزارت اوقاف دایر می‌شود ولی بعد موضوع مسکوت ماند.
از موقعی که تشکیلات دولتی ایران در اواخر دوره قاجاریه و اوایل زمامداری شاهنشاه فقید به فرم و قالب اروپایی درآمد، عمده‌ترین سازمان‌ها (وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه) بود و به این طریق از بدو پیدایش وزارت فرهنگ، امور اوقاف نیز جزء لاینفک این وزارتخانه محسوب می‌شد.
بعدها به‌تدریج وزارت فرهنگ در مسیری افتاد که خود به خود موضوع «صنایع مستظرفه» عملا از آن جدا شد، اما امور اوقاف مملکت تا امروز همچنان جزء وظایف وزارت فرهنگ است.
مع‌الوصف هیچ گونه تردید نباید داشت که در آتیه‌ای که زیاد هم دور نیست اصولا امور اوقاف از فرهنگ جدا می‌شود و سازمان خاصی برای آن به‌وجود می‌آید و قوانین جدیدی نیز برای اداره موقوفات ممکن است وضع و تدوین شود، اما اینکه برای اوقاف «وزارتخانه‌ای» ایجاد می‌گردد هنوز محل تأمل است!3
  پهلوی به فکر تأسیس مرکز تبلیغ دین در برابر حوزه! «سپید و سیاه» نوشت: طرح تأسیس یک مرکز بزرگ تبلیغات اسلامی در تهران در شرف اجراست. مرکز بزرگ تبلیغات اسلامی تهران به همت و کمک عده‌ای از علاقه‌مندان به‌وجود خواهد آمد و در آن جوانانی تربیت خواهند شد که علوم و زبان‌های زنده امروزی دنیا را فرا گیرند و در رشته‌های معقول و منقول و حکمت و غیره نیز آموزش خواهند یافت.
لباس این دانشجویان به طور کلی آزاد خواهد بود و پس از فراغ از تحصیل، برای تبلیغ و نشر حقایق اسلامی به خارج اعزام خواهند شد.
پیش‌بینی شده است آتیه این مرکز اسلامی در اجرای هدف‌هایی که در پیش دارد و چون با توجه به مقتضیات زمان ایجاد می‌شود روشن خواهد بود.4
  نظر کارشناسان ایتالیایی درباره جشن‌های 2500 ساله! «سپید و سیاه» نوشت: گفته می‌شود اظهار نظر کمیته فنی کارشناسان ایتالیایی در مورد تعویق برنامه‌هایی که به منظور بزرگداشت جشن‌های 2500 ساله که در سال آینده باید در فارس برگزار شود مورد گفت‌وگو قرار گرفته است.
این کارشناسان از کمی وقت برای تهیه پروژه‌های سنگین و وسیع اظهار نگرانی کرده‌اند.5
  مذاکرات ایران و شوروی درباره نفت شمال «تهران‌مصور» نوشت: در مسافرت دکتر اقبال به شوروی بین دو کشور مذاکرات مهمی صورت گرفته است که قسمت عمده آن راجع به نفت شمال ایران است.
احتمال می‌رود از وجود کارشناسان شوروی در استخراج و بهره‌برداری از معادن نفت شمال استفاده شود.
  تعداد پزشک در کشور! «تهران‌مصور» نوشت: بنا به اظهار یک مقام مطلع برای 21 میلیون و 368 هزار و 623 نفر جمعیت ایران شش‌هزار پزشک و 326 بیمارستان و 17 هزار و 256 تختخواب وجود دارد.
به این ترتیب به هر 1238 نفر ایرانی یک تختخواب و 3228 نفر یک پزشک می‌رسد.6
 
https://iichs.ir/vdcexz8z.jh8nni9bbj.html
iichs.ir/vdcexz8z.jh8nni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما