جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی چه زمانی برگزار می‌شود؟!/شهردار تهران: تعطیلی جمعه خواسته اصناف است!/نظر «فرخ‌رو پارسا» درباره ممانعت از پوشش زننده برخی بانوان!/«توطئه کودتا در عراق کشف و رهبران کودتا اعدام شدند»!/امپراتور اتیوپی دوشنبه به تهران می‌آید!/اقبال به لندن می‌رود/هویدا: بانک جهانی در نرخ بهره تجدید نظر کند!
19 شهریور 1343
جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی چه زمانی برگزار می‌شود؟!
این اعلامیه امروز از طرف تشریفات کل شاهنشاهی انتشار یافت:
به منظور بزرگداشت جشن‌های 2500ساله شاهنشاهی ایران که مقدمات برگزاری آن فراهم گردیده است، نظر به اهمیت موضوع ضرورت ایجاب می‌نماید که جشن‌ها به ترتیبی انجام پذیرد که درخور تاریخ کهنسال و پرافتخار شاهنشاهی ایران باشد.
لذا به فرمان مبارک ملوکانه مقرر گردید که تاریخ قطعی برگزاری جشن‌ها رسما به آبان‌ماه سال 1346 موکول گردد.
رئیس کل تشریفات شاهنشاهی
دکتر لقمان ادهم1
 
شهردار تهران: تعطیلی جمعه خواسته اصناف است!
صبح امروز دکتر شادمان، شهردار تهران، طی مصاحبه‌ای اطلاعاتی پیرامون اقدمات شهرداری در مورد آسفالت خیابان‌ها، احداث پارک‌ها، توسعه معابر، پرداخت سفته مقاطعه‌کاران و تعطیل جمعه اصناف در اختیار نمایندگان جراید قرار داد و اعلام کرد که تعطیل جمعه خواسته خود اصناف و پیشه‌وران تهران است. اصناف خود این طرح را آغاز و خودشان نیز آن را اجرا کرده‌اند.
وی گفت: اکثریت یعنی از 95 درصد پیشه‌وران این کار را تأیید می‌کنند و آنها در حضور وزیر کشور و معاونان وزارتخانه‌ها و خود من در کنگره اصناف که در روزنامه «اطلاعات» تشکیل شد این مطلب را خواستند و اجرا کردند و شهرداری به موجب آیین‌نامه صنفی در صورتی که اصناف تقاضا کنند افرادی را که از مقررات و تصمیمات عمومی تبعیت ننمایند به دادگاه می‌فرستد. اعضای دادگاه‌ها نیز که قضات دادگستری هستند به موجب همان قدرت صنفی با متخلفین عمل می‌کنند.2
 
نظر «فرخ‌رو پارسا» درباره ممانعت از پوشش زننده برخی بانوان!
ماده‌ای که در مورد منع پوشیدن لباس زننده و ناپسند از طرف بانوان برای الحاق به آیین‌نامه امور خلافی پیشنهاد شده است مورد توجه طبقات مختلف مردم قرار گرفته است.
خانم دکتر پارسا، نماینده مجلس شورای ملی، در مورد آیین‌نامه امور خلافی و ماده‌ای که در مورد لباس خانم‌ها برای الحاق به آن پیشنهاد شده است گفت: باید در مورد آقایان هم همین شدت عمل را به خرج داد و در آن صورت می‌شود اطمینان داشت که آیین‌نامه خلافی به طور اعم اجرا خواهد شد. موضوع دیگر این است که بهتر است هم‌زمان با اجرای این آیین‌نامه، تعلیم و تربیت صحیح را نیز در کشور رایج کنند و اگر به این اصل توجه شود دیگر احتیاجی به آیین‌نامه خلافی برای شهر تهران نیست؛ زیرا فردی که در مدرسه با تعلیم و تربیت صحیح و اصول اجتماعی دقیق آشنا شود در مورد رفتار، اعمال و نوع آرایش خود نیز اطلاعات کافی اجتماعی خواهد داشت و دیگر احتیاجی ندارد که یک عده بنشینند و برایش آیین‌نامه خلافی طرح و پیشنهاد کنند. من پیشنهاد می‌کنم که بهتر بود برای تنظیم این آیین‌نامه از خانم‌ها نیز دعوت می‌کردند تا آیین‌نامه یک‌طرفه نوشته نشود و فردا تولید اشکال نکند.3
 
«توطئه کودتا در عراق کشف و رهبران کودتا اعدام شدند»!
روزنامه «الحیات» چاپ بیروت 9 سپتامبر طی گزارشی از بغداد نوشت: دولت عراق کودتایی را که بر ضد رژیم عارف طرح شده بود کشف و سرکوب کرد.
رهبر کودتا عبدالکریم مصطفی نصرت بود که در کودتای بر ضد عبدالکریم قاسم نیز دست داشت.
نقشه کودتا این بود که وقتی عارف می‌خواست عازم کنفرانس سران عرب شود، فرودگاه بغداد بمباران گردد و اگر این کار نتیجه نداد، تظاهرات وسیع در بغداد سازمان داده شده، کاخ رئیس‌جمهوری، وزارت دفاع و سایر ادارات دولتی نیز به وسیله تانک و زره پوش تصرف گردد.
خبرگزاری فرانسه یک ساعت بعد از ظهر امروز جزئیات تازه‌ای از جریان توطئه کودتای عراق مخابره کرد. به موجب این گزارش چند تن از رهبران کودتا تیرباران شده و عده زیادی از رؤسای حزب بعث از جمله سرتیپ احمد حسن البکر، نخست‌وزیر سابق عراق، بازداشت شده‌اند.
 
امپراتور اتیوپی دوشنبه به تهران می‌آید!
بامداد روز دوشنبه آینده هیلا سلاسی، امپراتور اتیوپی به دعوت شاه به ایران می آید.
در فرودگاه مهرآباد، شاه، اعضای خاندان سلطنت و اعضای دولت و شخصیت‌های مملکتی از وی استقبال می‌کنند.
هیلا سلاسی و همراهان در کاخ صاحبقرانیه اقامت می‌کنند و در مدت سه روز میهمان شاه خواهند بود.
 
اقبال به لندن می‌رود
ساعت 5 صبح روز جمعه فردا دکتر اقبال، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران برای حضور در جلسات سالانه نفت به لندن عزیمت خواهد کرد.
اقبال در انگلیس حدود یک هفته اقامت خواهد کرد. در این مسافرت آقایان دکتر رضا فلاح، مهندس فتح‌الله نفیسی، علی مرندی، مهندس باقر مستوفی، منوچهر فرمانفرمائیان، اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و حمید نیرنوری، سرپرست سازمان امور مالی، و همچنین چند تن از رؤسای عالی‌رتبه شرکت ملی نفت در معیت اقبال خواهند بود.
 
هویدا: بانک جهانی در نرخ بهره تجدید نظر کند!
امیرعباس هویدا، وزیر دارایی ایران، در جلسه دیروز مجمع عمومی سالانه صندوق بین‌المللی پول در توکیو گفت: ایران از طرح مربوط به تسویه حساب‌های بین‌المللی از راه افزایش اعضای صندوق بین‌المللی پول پشتیبانی می‌کند.
وزیر دارایی ایران سپس اظهار داشت: بانک جهانی در آینده نزدیک در نرخ بهره وام‌های خود تجدید نظر کند.4
 
روزنامه اطلاعات، 19 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcg3q9q.ak9nt4prra.html
iichs.ir/vdcg3q9q.ak9nt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما