گزارش ساواک از قدرت‌نمایی مصر و عراق در نزدیکی آب‌های ایران!/«برای ورود قند و شکر اعتبار داده نمی‌شود»!/توسعه همکاری ایران و شوروی در امور نفتی!/آمریکا، انگلیس و ژاپن صید ماهی در خلیج فارس را به عهده می‌گیرند!/معاون اداری جدید وزارت امور خارجه
17 شهریور 1343
گزارش ساواک از قدرت‌نمایی مصر و عراق در نزدیکی آب‌های ایران!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 17 شهریور 1343 «موضوع مانور ارتش کشورهای مصر و عراق که در دهانه شط‌العرب [اروندرود] و مرزهای جنوبی کشور و نزدیک چاه‌های نفت ایران و مرزهای کشورهای عربستان سعودی و کویت صورت می‌گیرد مورد بحث بعضی از محافل سیاسی پایتخت قرار گرفته و آن را ژست تازه‌ای جهت قدرت‌نمایی جمال عبدالناصر می‌دانند و بعضا اظهار نظر می‌کنند پس از این مانور ممکن است دولت‌های مذکور نقشه تهدید خوزستان و آشوب در آن منطقه را داشته باشند».
این سند می‌افزاید: «توضیح اینکه در بین این محافل شنیده می‌شود ملاقات هفته اخیر سفرای انگلیس و آمریکا با آقای منصور، نخست‌وزیر، به همین جهت صورت گرفته است».1
 
«برای ورود قند و شکر اعتبار داده نمی‌شود»!
دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، طی مصاحبه‌ای اعلام داشت: از امروز برای ورود قند و شکر اعتبار داده نمی‌شود.
موجودی دولت، بازرگانان و کارخانه‌ها برای مصرف کشور در شرایط فعلی کافی است.
از مدتی پیش با همکاری وزارت دارایی و بانک مرکزی مشغول مطالعاتی درباره تشکیل شورای قند و شکر هستیم که در آن نمایندگان صنایع قند، بازرگانان واردکننده و نمایندگان دولت شرکت خواهند کرد. طبق طرحی که در دست تهیه است ترتیبی داده خواهد شد که نوسان قیمت‌های بین‌المللی به وسیله مکانیسم خاصی تعدیل شود و به این ترتیب هم تضمین بیشتری برای واردکنندگان وجود داشته باشد و هم صنایع داخلی با آسودگی خاطر فعالیت خود را توسعه دهند و مصرف‌کننده نیز به نرخ ثابتی نیازمندی‌های خود را تأمین کند.
عالیخانی همچنین با بیان اینکه در روز 15 مهرماه در شیراز یک نمایشگاه صنعتی افتتاح می‌شود گفت: در قانون معادن تجدید نظر شده است.
 
توسعه همکاری ایران و شوروی در امور نفتی!
اقبال، رئیس هیئت‎مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران که در رأس هیئتی از کارشناسان نفتی به شوروی سفر کرده بود، اول هفته جاری به تهران بازگشت.
سفر هیئت نفتی ایران از نظر حسن تفاهم کاملی که در برخوردها و گفت‌وگوهای مقامات دو کشور موجود بود کمال اهمیت را دارد؛ به‌خصوص که در امور مربوط به نفت اتفاق نظر و تفاهم کامل به‌وجود آمده و به قرار اطلاع، طرفین به توافق‌هایی رسیده‌اند.
روزنامه «اطلاعات» در ادامه گزارش خود نوشته است: همکاری ایران و شوروی در امور نفتی توسعه و گسترش می‌یابد. ایران و شوروی اطلاعات فنی خود را در نقاط مرزی مشترک، مبادله خواهند کرد. کارشناسان نفتی شوروی نیز آبان‌ماه سال جاری به ایران می‌آیند.
 
آمریکا، انگلیس و ژاپن صید ماهی در خلیج فارس را به عهده می‌گیرند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای تأمین مصرف ماهی کشور امسال حدود سه‌هزار تن ماهی از آب‌های جنوب صید می‌شود.
تاکنون شرکت شیلات جنوب صید ماهی را در خلیج فارس و بحر عمان، خود انجام داده است؛ چون با محدودیتی که قرار است در صید ماهی دریای شمال به‌وجود آید مصرف ماهی جنوب بیشتر خواهد شد؛ لذا قرار است با استفاده از کارشناسان و وسایل کشورهای خارج صید ماهی در دریای جنوب به میزان زیادی توسعه داده شود.
در حال حاضر سه سازمان بزرگ انگلیسی، آمریکایی و ژاپنی به ایران پیشنهاد کرده‌اند که به دو صورت حاضرند صید ماهی را در دریای جنوب به عهده بگیرند. در صورت اول سه شرکت مزبور با آخرین نوع کشتی‌های ماهی‌گیری حاضر است در فصل صید ماهی (پاییز و زمستان) امسال سه‌هزار تن ماهی به ایران تحویل داده و کیلویی سیزده ریال بابت هزینه ماهی‌گیری و سایر مخارج دریافت دارند و در صورت دوم سه کمپانی نام‌برده حاضرند کشتی‌های ماهی‌گیری خود را به ایران اجاره دهند تا شیلات جنوب توسط صیادان خود مبادرت به صید نماید؛ البته در این صورت کمپانی‌های نام‌برده تعهدی از لحاظ میزان صید نخواهند داشت.
 
معاون اداری جدید وزارت امور خارجه
مسعود جهانبانی، رئیس اداره تشریفات وزارت امور خارجه، به سمت معاون ثابت اداری وزارت امور خارجه و سلطان احمد اردلان، معاون اداره تشریفات، به سمت سرپرست اداره تشریفات وزارت امور خارجه منصوب و از امروز شروع به کار کردند.2
 
روزنامه اطلاعات، 17 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdci3zaz.t1awp2bcct.html
iichs.ir/vdci3zaz.t1awp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما