اعتراض کارمندان تحصیل‌کرده سازمان برنامه به خاصه خرجی‌های رئیس!/«جلوگیری از ورشکستگی دولت با قرضه اسارت‌آور افتخار ندارد»!/گزارش ساواک از توقیف اعلامیه آیت‌الله خمینی پیش از چاپ!/سوء استفاده میلیونی در جنگلبانی نوشهر!/وزیر جنگ سابق به چهار سال زندان محکوم شد!/«شیراز آماده برگزاری جشن های شاهنشاهی می‌شود»!/واردات گوسفند از ترکیه نیز مشکلی را حل نخواهد کرد!/وزارت بهداری جلوی واردات داروهایی که مشابه داخلی دارند را خواهد گرفت!/سفر یک‌ماهه وزیر پست و تلگراف به خارج!
16 شهریور 1343
اعتراض کارمندان تحصیل‌کرده سازمان برنامه به خاصه خرجی‌های رئیس!
در یک سند ساواک به تاریخ 16 شهریور 1343 می‌خوانیم: «عده‌ای از کارمندان تحصیل‌کرده سازمان برنامه که در تشکیلات فعلی سازمان مزبور به وضع آنها توجهی به عمل نیامده و ضمنا جزء دستجاتی که مشاغل مهم را عهده‌دار هستند نیز نمی‌باشند در مورد اقدامات رؤسا، طبقه‌بندی مشاغل و به طور کلی وضع عمومی سازمان برنامه اظهار می‌دارند درحالی‌که کارمندان باتجربه سازمان برنامه در زمان تصدی مهندس اصفیا از رأس امور حساس برکنار گردیده‌اند کلیه مشاغل مهم به افرادی واگذار گردیده که حداکثر بیش از هفت سال سابقه خدمت در سازمان مذکور ندارند».
این سند به نقل از کارمندان فوق می‌افزاید: «کارمندان باسابقه و باتجربه سازمان برنامه که اکثرا زیر نظر افراد تازه‌کار و مورد توجه مهندس اصفیا مشغول خدمت هستند ضمن آنکه اکثرا امور فنی را عهده‌دار هستند و عملا مصدر انجام کارهای اصولی سازمان برنامه می‌باشند در جریان تحصیل امتیازات مربوطه از قبیل دریافت وام و حقوق و مزایا اساسا به حساب نیامده و توجهی به وضع آنها به عمل نمی‌آید».
در بخش دیگری از این سند می‌خوانیم: «این عده در تأیید ادعای خود و به منظور ارائه نمونه‌ای از اجحافات و خاصه‌خرجی‌های بی‌مورد مسئولین سازمان برنامه اظهار می‌دارند چندی قبل که جهت خرید یا ساختمان خانه به کارمندان وام پرداخت می‌شد اعتبار مزبور منحصرا به اعضای باند مهندس اصفیا (دکتر خشایار1 ـ دکتر منوچهر گودرزی وزیر مشاور و دبیر شورای عالی کشور ـ دکتر کیانپور2 معاون وزارت اقتصاد) و افرادی از این قبیل که اصولا احتیاجی به دریافت وام مزبور نداشتند پرداخت گردیده و در عوض صدها نفر که در این زمینه ذی استحقاق و واجد شرایط به نظر می‌رسیدند از دریافت وام محروم گردیدند»
در پایان این سند آمده است: «در حال حاضر عدم توجه به وضع کارمندان تحصیل‌کرده و باتجربه سازمان برنامه و ادامه سوء جریانات مورد اشاره باعث گردیده که این عده جهت تحصیل امتیازات حقه خود در داخل و همچنین خارج از سازمان برنامه دست به اقداماتی زده و به منظور انجام تصمیمات خود در آینده جمع متشکلی را به‌وجود بیاورند».3
 
«جلوگیری از ورشکستگی دولت با قرضه اسارت‌آور افتخار ندارد»!
در یک سند ساواک به تاریخ 16 شهریور 1343 می‌خوانیم: «روزی که آیت‌الله شیخ بهاءالدین محلاتی عازم شیراز بوده است و آقایان سیدمحمدصادق لواسانی4 ــ حاج سیدعلی‌نقی امام جماعت ــ سبط و عده از شیرازی‌های مقیم مرکز حضور داشتند حاج سیدعلی‌نقی قسمتی از سخنرانی آقای نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] را در جلسه اتاق بازرگانی از روزنامه "کیهان" را قرائت نمود تا جایی که آقای نخست‌وزیر اظهار داشتند در اینجا سابقا دور هم جمع می‌شدند و از ورشکستگی صحبت می‌کردند، ولی من می‌گویم ورشکستگی وجود ندارد و همه کارها حل شده است».
این سند می‌افزاید: «در این هنگام آیت‌الله سبط گفت: البته حل شده اما از راه قرضه اسارت‌آور اگر بدون قرض حل می‌کرد کاری تازه نکرده بود جز انجام وظیفه اما قرض کردن افتخاری ندارد جز همان ورشکستگی».5
 
گزارش ساواک از توقیف اعلامیه آیت‌الله خمینی پیش از چاپ!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 16 شهریور 1343 «طبق اطلاع در ظرف 3 روز گذشته اعلامیه مشروحی6 از طرف آیت‌الله میلانی به جانبداری از آیت‌الله حکیم و مخالفت شدید با سیاست آمریکا و انگلیس چاپ گردیده که در آن تضعیف روحانیت در عراق و ایجاد محدودیت برای روحانیون را بر اثر اقدامات سیاسی انگلیس و آمریکا قلمداد کرده است».
این سند می‌افزاید: «ضمنا اعلامیه مفصلی نیز از طرف آیت‌الله خمینی صادر شده که گویا در حال چاپ توقیف گردیده، ولی برای چاپ مجدد به شهرستان کاشان و اصفهان فرستاده‌اند و فلسفی واعظ نیز به دستور آیت‌الله خمینی در شهرستان به منبر رفته و به سیاست ضد روحانی و مذهب دولت عراق حمله می‌کند و در ضمن مطالبی نیز در مورد سیاست روز ایران به طور کنایه بیان می‌نماید و طبق اطلاع هزینه مسافرت و سخنرانی مشارالیه از طرف آیت‌الله خمینی تأمین می‌گردد».7
 
سوء استفاده میلیونی در جنگلبانی نوشهر!
صبح امروز وزیر کشاورزی در یک مصاحبه مطبوعاتی پرده از سوء استفاده‌هایی که در جنگلبانی‌های مناطق مختلف شده است برداشت و گفت: عده‌ای از کارمندان نادرست هفت‌میلیون تومان در جنگلبانی نوشهر و دو میلیون و 200 هزار تومان در لرستان سوء استفاده کرده‌اند.
 
وزیر جنگ سابق به چهار سال زندان محکوم شد!
دادگاه تجدید نظر ویژه اداره دادرسی ارتش مأمور رسیدگی به پرونده خرید و تأسیس کارخانه باطری‌سازی جهت ارتش به ریاست تیمسار سپهبد کمال و کارمندی تیمسار سرلشکر بیگدلی، تیمسار سرتیپ صلاحی عرب، تیمسار سرتیپ خوشنویس راد، سرهنگ ستاد گرامیان و به دادستانی سرهنگ ستاد قدرت‌الله غفارپور پس از 26 جلسه رسیدگی دیروز رأی خود را درباره هر یک از متهمین این پرونده به شرح زیر صادر و اعلام نمود:
1. سپهبد بازنشسته احمد وثوق (وزیر جنگ اسبق) به چهار سال زندان مجرد؛
2. سرلشکر بازنشسته محمد دفتری (رئیس سابق تسلیحات ارتش) به هشت سال زندان مجرد؛
3. سرتیپ بازنشسته علی نوکیانی (رئیس سابق اداره بودجه وزارت جنگ) به یک سال زندان عادی؛
4. سرتیپ بازنشسته سیاوش سیاهپوش (معاون فنی سابق اداره تسلیحات ارتش) به شش ماه زندان عادی؛
5. سرهنگ بازنشسته علیرضا توکلی واحد (افسر سابق تسلیحات ارتش) به یک سال زندان عادی؛
6. غیر نظامی سیاوش وزیری، رئیس حسابداری سابق اداره تسلیحات ارتش، به شش ماه زندان عادی؛
7. سرتیپ علی پرویز، رئیس کارخانجات سلطنت‌آباد، از اتهام منتسبه مبرا گردید.
 
«شیراز آماده برگزاری جشن های شاهنشاهی می‌شود»!
ساعت 10 صبح امروز پیرنیا، استاندار فارس، در یک جلسه مصاحبه مطبوعاتی پیرامون وضع راه‌ها و تأمین آب و جلوگیری از خشکسالی در منطقه فارس اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران قرار داد.
وی اظهار داشت: شهر شیراز برای برگزاری جشن‌های دوهزار و پانصدمین سال سلطنت شاهنشاهی ایران آماده می‌شود. پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و یک بلوار بزرگ نیز احداث شده است.
 
واردات گوسفند از ترکیه نیز مشکلی را حل نخواهد کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب ده کامیون دو طبقه حامل 760 رأس گوسفند خریداری‌شده از ترکیه به میدان کشتارگاه رسید و نمایندگان شهرداری و معاملات خارجی گوسفندها را در کشتارگاه تحویل گرفتند.
هم‌زمان با ورود گوسفندهای مزبور، تعداد شش‌هزار رأس گوسفند بومی به وسیله چوبدارها از نقاط مختلف کشور به تهران حمل شده است. باید دانست که گوشت تهران به وسیله همین افراد تأمین می‌‎شود؛ زیرا در تهران هر روز هشت‌هزار رأس گوسفند و هزار رأس گاو کشتار می‌شود.
در کشتارگاه می‌گویند: ورود گوسفند ترکیه در حال حاضر فقط مختصری در نرخ میدان نوسان ایجاد کرده و برای ذخیره گوشت در سردخانه می‌توان از این گوسفندها استفاده کرد، ولی هرگز این تعداد گوسفند نمی‌تواند گوشت زمستان را تأمین کند.
با این همه اقدام به ورود گوسفندهای ترکیه محسوسا از اجحاف و گران‌فروشی چوبدار و قصاب جلوگیری می‌کند، ولی علاج قطعی درد نیست و در زمستان و سیاه بهار اگر به اندازه مصرف حداقل یک ماه تهران گوشت در سردخانه‌ها ذخیره نشود، باز تهران دچار مشکل گوشت خواهد بود.
قصاب‌ها می‌گویند سال گذشته بر اثر بی‌توجهی و عدم رعایت احتیاط و پیش‌بینی مسئولان میلیون‌ها گوسفند در دشت مغان و شاه‌آباد غرب از دست رفت و امسال بی‌آنکه برای پر کردن جای این احشام اقداماتی شود دست روی دست گذاشته‌اند. حق این است که به جای وارد کردن گوسفند نر، میش وارد ایران شود و به دهقانان تحویل گردد و وزارت کشاورزی به آنها کمک نماید تا منابع گوشت در کشور خودمان تقویت شود و از خرید گوشت خارجی بی‌نیاز شویم.8
 
وزارت بهداری جلوی واردات داروهایی که مشابه داخلی دارند را خواهد گرفت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: وزارت بهداری با توجه به فهرست داروهایی که در کارخانه‌های داروسازی ایران تهیه می‌شود، اسامی انواع مختلف داروهای مشابه خارجی را از پرسش‌نامه‌هایی که برای واردکنندگان دارو فرستاده است حذف خواهد کرد و به خاطر منافع اقتصادی مملکت و بالابردن سطح تولید کارخانه‌های داروسازی ایران، از ورود داروهای خارجی جلوگیری خواهد نمود.
بر اساس این گزارش بهای دارو کنترل می‌شود و واردکنندگان دارو بایستی قیمت تمام‌شده داروها را به وزارت بهداری اطلاع دهند.9
 
سفر یک‌ماهه وزیر پست و تلگراف به خارج!
دیروز دکتر فرهنگ شفیعی، وزیر پست و تلگراف، به همراه مدیر کل طرح‌ها و برنامه‌های وزارت، برای بازدید از تأسیسات و کارخانه‌های سازنده وسایل ارتباطی به انگلستان رفت.
وزیر پست و تلگراف پس از آن به کانادا و آمریکا خواهد رفت و در مراجعت از ژاپن دیدن خواهد نمود و در مورد خرید وسایل و تأسیسات جدید از کشورهای مزبور مطالعه خواهد کرد.
وزیر پست و تلگراف قبل از عزیمت گواهینامه‌های فارغ‌التحصیلان کلاس مدیریت آن وزارتخانه را توزیع کرد. سفر وزیر یک ماه طول می‌کشد.10
 
روزنامه اطلاعات، 16 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcfvydy.w6dtmagiiw.html
iichs.ir/vdcfvydy.w6dtmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما