خلاصه‌ای از سوابق یک واعظ در سند ساواک!/ اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره سفر شاه و فرح به شوروی/ «دارو را گران می‌‎خریم نمی‌توانیم ارزان بفروشیم»!/ طرح یکنواخت کردن لباس محصلین مسکوت ماند!/ کشته شدن قهرمان سابق کشتی در سقوط هواپیمای سمپاش!/ محاکمه متهمین «غائله فارس» در دادگاه تجدید نظر زمان جنگ/ ویزا بین ایران، پاکستان و ترکیه لغو می‌شود/ «اولین کارخانه ذوب آهن تا یک سال دیگر به کار خواهد افتاد»!/ خاورشناس معروف ایتالیایی به ایران آمد!
14 شهریور 1343
خلاصه‌ای از سوابق یک واعظ در سند ساواک! در یک سند ساواک به تاریخ 14 شهریور 1343 که از اداره کل سوم به ریاست ساواک خراسان (مشهد) درباره سوابق شیخ عباسعلی اسلامی ارسال شده آمده است: «با توجه به ارتکاب جرم در حوزه قضائی آن ساواک و دستگیری نامبرده در آن منطقه و لزوم و سهولت جمع‌آوری دلایل متهم اعزام مشارالیه به مرکز قانونا صحیح نمی‌باشد؛ لذا خلاصه سوابق یادشده به شرح ذیل اعلام می‌گردد:
شیخ عباسعلی اسلامی از آن جمله وعاظی است که کرارا در روی منبر مطالب تحریک‌آمیز خلاف مصالح کشور ایراد نموده است. از جمله در بهمن‌ماه سال 1341 طبق دعوت قبلی اهالی بندرپهلوی به آن شهرستان عزیمت و در مسجد قائمیه به منبر رفته لکن به علت بیان مطالب فوق‌الذکر در تاریخ 28 /11 /41 دستگیر و پرونده امر جهت تعقیب قانونی به دادگاه عادی تیپ رشت ارسال می‌گردد و به موجب رأی غیر قطعی شماره 736 ـ 11 /3 /43 آن دادگاه به یازده روز حبس قابل ابتیاع از قرار روزی دویست ریال محکوم می‌شود».
در ادامه سوابق شیخ عباسعلی اسلامی آمده است: «ضمنا مشارالیه در تاریخ 15 /3 /42 در تهران به اتهام اقدام به ضد امنیت داخلی کشور دستگیر و با صدور قرار قانونی از طرف بازپرس نظامی بازداشت می‌گردد که پرونده وی به منظور اقدام قانونی به دادستانی ارتش احاله و در تاریخ 28 /8 /42 به علت فقد دلیل قرار منع پیگرد جهت مشارالیه صادر گردید».
در پایان این سند تأکید شده است: «خواهشمند است دستور فرمایید سرانجام کار مشارالیه را به مرکز اعلام نمایند».1
  اعلامیه دربار شاهنشاهی درباره سفر شاه و فرح به شوروی امروز این اعلامیه از طرف تشریفات کل شاهنشاهی انتشار یافت: نظر به عوالم دوستی و مودّت فیمابین کشور شاهنشاهی ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی دعوتی از طرف هیئت رئیسه شورای عالی و دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی از اعلیحضرت همایون شاهنشاه و علیاحضرت شهبانوی ایران برای انجام یک مسافرت رسمی به آن کشور به عمل آمده است.
این دعوت با خرسندی مورد قبول قرار گرفته و در نیمه دوم ماه ژوئن  1965 برابر با اواخر خردادماه 1344 رسما انجام خواهد شد.
رئیس کل تشریفات شاهنشاهی
دکتر لقمان ادهم2
  «دارو را گران می‌‎خریم نمی‌توانیم ارزان بفروشیم»! روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما امروز به دنبال اظهارات سخنگوی وزارت بهداری درباره کنترل قیمت داروها با عده‌ای از مدیران داروخانه‌ها و عمده‌فروشان و واردکنندگان دارو تماس حاصل کرد و نظر آنان را پیرامون تقلیل بهای داروها استفسار کرد.
دکتر هوشنگ شهبازیان، مدیر یک داروخانه، اظهار داشت: روز پنجشنبه دو تن از واردکنندگان «آنتی بیوتیک‌ها» در بهای داروهای خود تقلیل قابل ملاحظه‌ای دادند.
بر اساس این گزارش سایر واردکنندگان دارو تاکنون تقلیلی در بهای داروهای خود نداده‌اند و اظهار می‌دارند: کارخانجات سازنده دارو باید بهای داروهای خود را تنزل دهند و ما نمی‌توانیم از آنچه که کارخانه قیمت‌گذاری نموده دارو را با قیمت کمتری در اختیار نمایندگان فروش و مصرف‌کنندگان قرار دهیم.
  طرح یکنواخت کردن لباس محصلین مسکوت ماند! امروز فرهنگ استان تهران طی بخشنامه‌ای به کلیه دبیرستان‌های تهران دستور داد که از یکنواخت کردن لباس‌های دانش‌آموزان دبیرستان‌ها جلوگیری نمایند و هیچ گونه دستور جدیدی برای تغییر رنگ و یکنواخت نمودن لباس‌ها به دانش‌آموزان ندهند.
  کشته شدن قهرمان سابق کشتی در سقوط هواپیمای سمپاش! ساعت هفت صبح دیروز یک فروند هواپیمای سمپاش وزارت کشاورزی به خلبانی علی بنی‌هاشمی، که در حوالی «مادوان» داراب فارس مشغول پرواز و سمپاشی مزارع بود، به علت نامعلومی سقوط کرد و مشتعل شد.
در این سانحه خلبان هواپیما در میان شعله‌های آتش محاصره گردید و آتش گرفت و نتوانست خود را نجات دهد و سرانجام در میان شعله‌های آتش هواپیما سوخت.
علی بنی‌هاشمی، خلبان هواپیمای سمپاش مزبور، 27 ساله و قهرمان کشتی جهان بود. از وی زن و دو فرزند باقی مانده است.
  محاکمه متهمین «غائله فارس» در دادگاه تجدید نظر زمان جنگ روزنامه «اطلاعات» نوشت: صبح فردا اولین جلسه دادگاه تجدید نظر زمان جنگ فارس جهت رسیدگی به پرونده یازده نفر سران متهمین «غائله فارس» تشکیل می‌شود.
صبح امروز جلسه مقدماتی دادگاه تجدید نظر ویژه زمان جنگ فارس تشکیل شد و ساعت 8 صبح فردا اولین جلسه دادگاه تجدید نظر زمان جنگ مأمور رسیدگی به پرونده یازده نفر سران غائله فارس تشکیل خواهد شد.
طبق اطلاع جلسات دادگاه صبح و عصر ادامه خواهد داشت. وکلای مدافع متهمین مزبور در دادگاه تجدید نظر عبارت از: آقایان سرهنگ بخشا، سرگرد ستوده، سرگرد پوراسمعیل، سروان حسین جلالی و ستوان یکم آقایی می‌باشند.
  ویزا بین ایران، پاکستان و ترکیه لغو می‌شود کنفرانس کار منطقه‌ای ایران، پاکستان و ترکیه به کار خود پایان داد. به موجب اعلامیه پایان کنفرانس منطقه‌ای و اظهارات رؤسای گروه‌ها ویزا بین ایران و ترکیه و پاکستان لغو می‌شود.
یک خط کشتیرانی تجاری بین سه کشور ایجاد می‌شود و ظرف سه سال آینده راه آهن ایران ـ ترکیه ساخته خواهد شد.
نرخ پستی بین سه کشور کاهش می‌یابد و یک مؤسسه تحقیقاتی از طرف سه کشور در تهران دایر می‌شود.
  «اولین کارخانه ذوب آهن تا یک سال دیگر به کار خواهد افتاد»! صبح امروز نایب‌رئیس اتاق صنایع و معادن طی مصاحبه‌ای اظهار داشت: اولین کارخانه ذوب آهن ملی (ذوب آهن قراضه)، تا یک سال دیگر در اهواز به کار خواهد افتاد.
برای آنکه کلیه افراد مردم در تهران و شهرستان‌ها بتوانند در این امر ملی و اقتصادی شرکت داشته باشند به تصویب مؤسسین تصمیم گرفته شده است سهام کارخانه مزبور یکصد تومان در نظر گرفته شود و برای استفاده عموم در کلیه شعب بانک ملی به فروش برسد.
در این مصاحبه که آقایان مهندس محمود وکیلی، محمدعلی مرتضوی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای ملی، مؤسسین کارخانه ذوب آهن قراضه و همچنین عباس نراقی، وکیل شرکت مزبور، حضور داشتند مهندس ابونصر عضد، نایب‌رئیس اتاق صنایع و معادن و عضو هیئت مؤسس، افزود: در حدود یک سال پیش پروانه «شرکت سهامی ذوب آهن ملی» از طرف وزارت اقتصاد صادر شد.
در این مدت ما بدون هیچ گونه تظاهر و تبلیغی دست به فراهم ساختن مقدمات این کار مهم زدیم و مطالعات وسیعی را با همکاری شرکت معتبر و جهانی «لوفتوس اینجبینیر نیک کورپریش» آغاز نمودیم. لازم به توضیح است که شرکت مزبور برپایه و نظرات و روش مهندسین مشاور کایزر فعالیت دارد و در اغلب نقاط دنیا از جمله انگلستان کار کرده است.
در عرض یک سال گذشته کارشناسان «لوفتوس» و مهندسین ما قدم به قدم اطلاعات و مدارک کافی را تهیه کردند و امروز همه ما خوشحالیم که حاصل این زحمات مداوم را به ملت ایران عرضه نماییم.
  خاورشناس معروف ایتالیایی به ایران آمد! پروفسور توچی، خاورشناس معروف ایتالیایی و رئیس سازمان روابط فرهنگی ایتالیا با خاور دور که سال گذشته هیئت باستان‌شناسی ایتالیایی تحت ریاست او موفق به کشف کاخ بزرگ هخامنشی در سیستان شد، شب گذشته از رم وارد تهران گردید.3
 

 
https://iichs.ir/vdchwznz.23nmidftt2.html
iichs.ir/vdchwznz.23nmidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما