«مزاحمین تلفنی حبس می‌شوند»!/به متقاضیان بی‌سواد گواهینامه رانندگی داده نمی‌شود!/هویدا: وزارت دارایی مکانیزه می‌شود!/یادبود تیمسار زاهدی با حضور مقامات برگزار شد!/وزیر دربار در سفر درمانی خارج!/امپراتور اتیوپی رئیس جشن‌های شاهنشاهی ایران!/اعطای نشان به وزیر خارجه پاکستان از سوی شاه!/تأثیر داخلی تنزل قیمت قند و شکر در بازارهای جهانی!
12 شهریور 1343
«مزاحمین تلفنی حبس می‌شوند»!
بر اساس آیین‌نامه جدید امور حقوقی شهرداری تهران که به تصویب وزارتخانه های دادگستری و کشور رسیده است مزاحمین تلفنی به حبس و پرداخت جریمه محکوم می‌شوند.
ظرف شستن در معابر و انهار ممنوع است و فحاشی و اخذ طلب به هتاکی جریمه دارد.
بر اساس این قوانین اگر کسی به عنوان «ماشین پا» پول بگیرد تعقیب می‌شود، تعطیل کشیک پزشکان و متصدیان تزریقات و داروخانه‌ها نیز جرم است.
 
به متقاضیان بی‌سواد گواهینامه رانندگی داده نمی‌شود!
امروز پلیس تهران اعلام کرد که در هیچ نقطه کشور به داوطلبان دریافت گواهینامه رانندگی که سواد خواندن و نوشتن نداشته باشند گواهینامه رانندگی داده نخواهد شد.
این دستور شامل کسانی هم که تقاضا داده‌اند، ولی تاکنون موفقیتی به‌دست نیاورده‌اند می‌شود.
 
هویدا: وزارت دارایی مکانیزه می‌شود!
هویدا، وزیر دارایی، طی مصاحبه‌‎ای گفت: وزارت دارایی برای بهبود وضع آمار خود برنامه وسیعی را آغاز کرده است و انجام این برنامه با «مکانیزه کردن» ثبت ارقام و آمار و محاسبات مربوط به ادارات اطلاعات، خزانه‌داری کل، درآمدها و ممیزی وصول شروع خواهد شد.
وزیر دارایی گفت: این امر که با اصلاحات دیگری در وزارت دارایی همراه شده است بدون شک رضایت دولت و مالیات‌دهندگان را جلب خواهد نمود.
هویدا گفت: کنفرانس توکیو بسیار مهم است به‌خصوص که بعد از کنفرانس تجارت و توسعه تشکیل شده است.
کشورهای در حال توسعه برای مبارزه با عقب‌ماندگی احتیاج دارند که سازمان‌های مالی بین‌المللی به آنها کمک‌های بیشتری بکنند. آمار موجود نشان می‌دهد که در دوازده سال گذشته شکاف بین کشورهای در حال توسعه و ممالک توسعه‌یافته بیشتر شده است.
هویدا درباره کنفرانس آینده اوپک نیز گفت: قرار است در اواسط ماه سپتامبر (اواخر شهریور) کنفرانس آینده در بیروت تشکیل شود و ممکن است به علت تشکیل کنفرانس توکیو جلسات آن به تعویق افتد.
وی این «شایعه» را که برای معالجه به اروپا می‌رود تکذیب کرد.
 
یادبود تیمسار زاهدی با حضور مقامات برگزار شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به مناسبت سالروز درگذشت تیمسار سپهبد زاهدی، نخست‌وزیر اسبق ایران، در ساعت 4 بعد از ظهر دیروز مراسمی در منزل مهندس اردشیر زاهدی واقع در حصارک برگزار شد که در آن آقایان نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور]، رئیس مجلس سنا، جمعی از وزرا و نمایندگان مجلسین، رؤسای دربار شاهنشاهی و گروهی از بستگان و آشنایان زاهدی حضور داشتند.
این مراسم تا ساعت 6 بعد از ظهر ادامه داشت و سپس مجلس یادبود توسط نخست‌وزیر برچیده شد. آن‌گاه نخست‌وزیر به اتفاق آقای مهندس اردشیر زاهدی و همراهان برای شرکت در مراسمی که به همین مناسبت بر سر مزار سپهبد زاهدی برپا بود به شهر ری عزیمت کردند و تاج‌های گل در آنجا از طرف دربار شاهنشاهی، نخست‌وزیری، وزارت امور خارجه و شخصیت‌های کشور بر مزار تیمسار فقید گذارده شد.
 
وزیر دربار در سفر درمانی خارج!
قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی که برای معالجه به خارج عزیمت کرده بود، هفته گذشته پس از معالجه و بهبودی از بیمارستان خارج شد.1
قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی که برای معالجه به پاریس رفته بود، در این هفته از بیمارستان خارج شد و عازم سانفرانسیسکو گردید. قدس نخعی تا دو هفته دیگر به تهران باز می‌گردد.2
 
امپراتور اتیوپی رئیس جشن‌های شاهنشاهی ایران!
بنا به اظهار سخنگوی شورای مرکزی جشن‌های دوهزاروپانصدمین سال شاهنشاهی ایران، اعلیحضرت هیلا سلاسی، امپراتور اتیوپی، ریاست عالیه جشن‌های دوهزاروپانصدمین سال شاهنشاهی ایران را در کشور خود پذیرفت.3
 
اعطای نشان به وزیر خارجه پاکستان از سوی شاه!
«کیهان» نوشت: به پاس خدمات ذوالفقار علی بهوتو [: بوتو]، وزیر امور خارجه پاکستان، در تشکیل اتحادیه همکاری منطقه‌ای برای عمران یک قطعه نشان درجه یک همایون از طرف اعلیحضرت همایون شاهنشاهی به ایشان اعطا گردیده است.4
 
تأثیر داخلی تنزل قیمت قند و شکر در بازارهای جهانی!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بهای قند و شکر، در هفته‌ای که گذشت در بازارهای جهانی برای هر تن، در حدود دو تا سه پوند باز هم تقلیل یافت، به همین جهت در داخل کشور نیز بهای قند و شکر آزاد در بعضی نقاط، تا کیلویی ده شاهی تنزل نمود.
وضع تولید قند و شکر در اروپا به علت بارندگی به موقع و مفید که در محصول چغندر قند مؤثر است، خوب و مناسب می‌باشد و همین خوبی موجب تنزل بهای قند و شکر شده است.
پیش‌بینی می‌شود از 240 هزار تن شکری که مصرف کشور در نیمه دوم سال جاری خواهد بود، نصف آن توسط بازرگانان تأمین گردد.
در حال حاضر ماهانه بین 35 تا 40 هزار تن شکر مصرفی را دولت تأمین می‌کرده است، اما از این پس سهم دولت کاهش یافته و سهم بخش خصوصی افزایش خواهد یافت.
بر اساس این گزارش دولت در معاملات داخلی قندر و شکر دچار ضرر می‌شود؛ زیرا با وجود آنکه قیمت قند و شکر تقلیل یافته و دولت از نرخ‌های مساعد نیز خریدهای کافی کرده است مع‌هذا قیمت اعظم خریدهای دولت در زمان گرانی بوده و علاوه بر این محل مصرف دولت در حال حاضر و به‌خصوص در ماه‌های آینده در نقاطی است که حداقل سه ریال کرایه حمل و نقل به آن تعلق می‌گیرد؛ به همین جهت دولت با فروش مقدار محدود در نقاطی که قیمت گران تمام می‌شود نه تنها نفعی نمی‌برد، بلکه در ماه‌های آینده ضرر هم خواهد کرد.5
 
روزنامه اطلاعات، 12 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcbf8b8.rhbs5piuur.html
iichs.ir/vdcbf8b8.rhbs5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما