سفارش 130 هزار تن شکر به خارج!/کشته شدن یک نفر در حادثه چاه نفت/اوپک در بیروت تشکیل جلسه می‌دهد/سفیر کبیر افغانستان مقدم‌السفرای جدید است/دیدار وزیر راه با نمایندگان بانک بین‌المللی/گزارش «اردشیر زاهدی» به شاه!/اتاق بازرگانی مشترک میان سه کشور تشکیل می‌شود
11 شهریور 1343
سفارش 130 هزار تن شکر به خارج!
بر اساس گزارش روزنامه «اطلاعات» 130 هزار تُن شکر از طرف بازرگانان به خارج سفارش داده شده و یا تاکنون وارد گردیده است.
از کارخانجات صنایع قند و شکر حمایت سالم به عمل خواهد آمد. بازرگانان در شهرهای بزرگ بازار شکر را به دست گرفته‌اند.
 
کشته شدن یک نفر در حادثه چاه نفت
مقارن نیمه‌شب پریشب چاه نفت شماره دو به نام داریوش، که به چاه «ویتو» معروف است و در اعماق آب‌های خلیج فارس توسط کشتی شماره 22 حفاری می‌شود، ناگهان فوران کرد و بر اثر آن یک کمک‌مهندس و چندین نفر کارگر دچار مسمومیت گردیدند که از این عده کمک‌مهندس مزبور از شدت مسمومیت جان سپرد.
 
اوپک در بیروت تشکیل جلسه می‌دهد
بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، دکتر عبدالعزیز وطاری، وزیر نفت عراق، به خبرنگاران گفت: وزیران نفت کشورهای خاورمیانه عضو اوپک در آخر ماه سپتامبر (مهر) در بیروت تشکیل جلسه می‌دهند.
وطاری گفت: هدف این اجتماع بررسی نتایجی است که این کشورها از مذاکرات خود با شرکت‌های نفتی به دست آورده‌اند.
کنفرانس اوپک در آخرین جلسه خود از کشورهای خاورمیانه عضو این سازمان درخواست کرده بود که مستقیما با شرکت‌های نفتی وارد مذاکره شده و پس از آن برای رسیدگی به نتایج این مذاکرات و تبادل نظر با یکدیگر کنفرانسی تشکیل دهند.
برای شرکت در این کنفرانس امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، به بیروت خواهد رفت.
 
سفیر کبیر افغانستان مقدم‌السفرای جدید است
عبدالرحمن عدره، سفیر کبیر لبنان در ایران که به دلیل ده سال سابقه سفارت کبرا در تهران عنوان مقدم‌السفرایی داشت، شنبه آینده به علت پایان دوره مأموریت خود تهران را ترک می‌کند.
به طوری که سخنگوی وزارت امور خارجه امروز اظهار داشت: پس از آقای عبدالرحمن عدره، عنوان مقدم‌السفرا به آقای محمد عثمان امیر، سفیر کبیر افغانستان، تعلق می‌گیرد.
محمد عثمان امیر مدت هفت سال است که به عنوان سفیر کبیر در تهران اقامت دارد و در زمان رضاشاه نیز به عنوان مستشار سفارت افغانستان در ایران انجام وظیفه می‌کرد.
 
دیدار وزیر راه با نمایندگان بانک بین‌المللی
سخنگوی وزارت راه اعلام داشت که وزیر راه بامداد امروز با نمایندگان بانک بین‌المللی ملاقات کرد.
نمایندگان بانک در این ملاقات پیرامون وضع راه‌سازی در ایران و نحوه استفاده دولت از وام مصوبه بانک بین‌المللی مذاکره کردند.
خبر دیگر اینکه روز گذشته دکتر داسن، وابسته بنیاد فورد و سازمان منطقه شرقی امور اداری آسیا که به دعوت اتحادیه شهرداری‌های ایران وارد تهران شده بود و مأمور مطالعه نقشه شهر تهران و سایر شهرهای ایران است با دکتر صدر، وزیر کشور، ملاقات کرد.
داسن قرار است ضمن تماس با شهرداری تهران نقشه جامع و کاملی با در نظر گرفتن اصول شهرسازی برای اصلاح شهر تهران تهیه نماید.1
از سوی دیگر امروز دو تن از مقامات برجسته دولت آمریکا وارد تهران شدند تا درباره امور عمران بین‌المللی آمریکا در ایران مطالعه و بررسی کنند.
به طوری که امروز اعلام شد این دو نفر عبارت‌اند از: ویلیام مک کامبر، معاون اداره عمران آمریکا برای خاورمیانه و آسیای جنوبی، و آلفرد وایت، رئیس اداره طرح‌های عمرانی آمریکا مربوط به خاورمیانه و آسیای جنوبی.
مک کامبر که قبلا مدتی معاون وزارت خارجه آمریکا و مشاور دالس و سفیر کبیر آمریکا در اردن بوده است، در مدت یک روز توقف خود در تهران به اتفاق وایت فقط با اعضای اداره عمران بین‌المللی و سایر مقامات آمریکایی در تهران ملاقات خواهند کرد.
مک کامبر بعد از عزیمت از ایران مجددا بعد از یک ماه به ایران خواهد آمد تا راجع به امور عمران و روابط اقتصادی ایران و آمریکا با مقامات این کشور مذاکره کند.2
 
گزارش «اردشیر زاهدی» به شاه!
ساعت 10 صبح امروز مهندس اردشیر زاهدی، سفیر کبیر ایران در انگلیس، با هواپیما وارد نوشهر شد و در جایگاه مخصوص در اسکله بندر نوشهر برای عرض گزارش به حضور شاه رسید.
مهندس اردشیر زاهدی یک ساعت بعد از ظهر با هواپیما نوشهر را به مقصد تهران ترک گفت.
 
اتاق بازرگانی مشترک میان سه کشور تشکیل می‌شود
جلسات گروه کار پست و تلگراف کار خود را به اتمام رسانید و بیانیه‌ای در این خصوص تهیه کرد.
گروه کار پست و تلگراف که ریاست آن را مسرت حسین زبیری، نماینده پاکستان، به عهده داشت موافقت کرد که نرخ‌های مربوط به امور پستی را تا میزان تعرفه‌های داخلی سه کشور پایین بیاورد و در مورد نرخ تلگراف و تلفن نیز موافقت خود را در تقلیل زیاد نرخ‌های بین‌المللی سه کشور اعلام داشت.
گروه کار پست و تلگراف و تلفن برقراری سیستم تلفن خودکار میان سه کشور را مورد مطالعه قرار داد و توصیه شد که کمیته فنی مرکب از نمایندگان سه کشور جهت تهیه مقدمات و مشخصات فنی و لوازم اضافی مطالعات لازم را انجام دهد.
تشریک مساعی در مورد ارتباطات از راه ماه‌های مصنوعی مورد بررسی قرار گرفت و توصیه شد که مطالعات بیشتری در این زمینه توسط کمیته فنی مرکب از نمایندگان سه کشور انجام گردد.
خبر دیگر اینکه گروه کار بازرگانی دیروز جلسات خود را به ریاست گریس، نماینده ترکیه، تشکیل داد. این گروه تصمیم گرفت مسائلی را که روز 30 تیرماه گذشته در استانبول مورد موافقت سران ایران، ترکیه و پاکستان قرار گرفت در دستور جلسات دائمی خود قرار دهد.
مسائل مذکور عبارت است از: مبادله آزاد یا آزادتر کالا میان سه کشور با استفاده از راه‌های عملی قراردادهای بازرگانی، قراردادهای ترانزیتی بازرگانی، ایجاد روابط نزدیک‌تر بین اتاق‌های بازرگانی موجود و به‌وجود آوردن یک اتاق بازرگانی مشترک، ایجاد نمایشگاه‌ها و به‌وجود آوردن تسهیلات گمرکی جهت امکان شرکت در نمایشگاه‌های یکدیگر، مبادله اطلاعات کافی در مورد امکانات واردات و صادرات هر کشور، بررسی امکانات جهت پیش گرفتن یک رویه مشترک تبلیغاتی و یک سیاست مشترک.3
 
روزنامه اطلاعات، 11 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcjvvev.uqei8zsffu.html
iichs.ir/vdcjvvev.uqei8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما