گزارش «تهران‌مصور» درباره چرایی اشغال ایران در جنگ جهانی دوم؛ چرا ارتش ایران نتوانست مقاومت کند؟!/قرارداد ایران و هند برای تأسیس پالایشگاه/کشف بزرگ‌ترین باند قاچاق/مدیران شرکت نفت از یازده نفر به چهار نفر تقلیل می‌یابد!/تشکیل بورس سهام در تهران/مذاکرات مهم سفیر آمریکا در ایران!
6 شهریور 1343
گزارش «تهران‌مصور» درباره چرایی اشغال ایران در جنگ جهانی دوم؛ چرا ارتش ایران نتوانست مقاومت کند؟!
«تهران‌مصور» در گزارشی به مناسبت سالگرد اشغال ایران توسط متفقین در جنگ دوم جهانی نوشت: حملات ناگهانی قوای شوروی و نیروی انگلیس به ایران آن‌قدر سریع بود که ارتش ایران نتوانست خود را برای دفاع آماده کند و در نتیجه پس از سه روز فرمان آتش‌بس داده شد و نقاط حساس کشور به اشغال قوای مهاجم درآمد. نیروهای مهاجم پس از اشغال ایران برای انجام نقشه‌های خود و استفاده از خاک کشور برای مقاصد استراتژیکی و ارسال اسلحه و مهمات به شوروی، قبل از همه درصدد برآمدند که اعلیحضرت رضاشاه را وادار به کناره‌گیری از سلطنت نمایند تا با این کار قدرت مقاومت را از ملت سلب نمایند.
اعلیحضرت فقید نیز برای جلوگیری از هر گونه خونریزی و قتل و کشتار و ممانعت از تجزیه ایران از تاج و تخت سلطنت به نفع ولیعهد کشور کناره‌گیری کرد.1
 
قرارداد ایران و هند برای تأسیس پالایشگاه
«تهران‌مصور» نوشت: قرارداد ایران و هند برای تأسیس پالایشگاه در شهر مدرس تا دو هفته دیگر به امضا خواهد رسید.
گفته می‌شود وزیر نفت و سوخت و گاز هند برای امضای قرارداد به ایران خواهد آمد.
هم‌اکنون مهندس فرخان و دکتر عباس فلاح در هند سرگرم تهیه پیش‌نویس این قرارداد هستند و علاوه بر پالایشگاه نفت یک کارخانه روغن ماشین به ظرفیت سالی صدهزار تن و یک کارخانه کود شیمیایی نیز تأسیس خواهد گشت.
 
کشف بزرگ‌ترین باند قاچاق
«تهران‌مصور» نوشت: هفته گذشته مأمورین ژاندارمری ناحیه یک مرکز بزرگ‌ترین باند قاچاق مواد مخدره کشور را کشف کردند و یک خروار تریاک قاچاق از آن به‌دست آوردند.
این باند که گفته می‌شود مهم‌ترین باند قاچاق تریاک کشور بود تحت نظر شخصی به نام مهدی پنجشاهی اداره می‌شده است.
مهدی پنجشاهی، که سوابق زیادی در قاچاق دارد، بر اثر جدیت فرمانده ناحیه یک ژاندارمری مرکز و افسران و مأمورین تجسس وی با شیوه‌ای مخصوص پلیسی به دام افتاد و مأمورین اکنون در جست‌وجوی همکاران وی و مراکز باند می‌باشند.
 
مدیران شرکت نفت از یازده نفر به چهار نفر تقلیل می‌یابد!
«تهران‌مصور» نوشت: اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در جلسه مجمع عمومی شرکت ملی نفت ایران که به ریاست نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] تشکیل گردید تصویب شد و برای تصویب نهایی به هیئت دولت فرستاده شد.
طبق این اساسنامه رئیس هیئت‌مدیره تعداد مدیران شرکت را از یازده نفر به چهار نفر تقلیل خواهد داد و مدیران سابق به عنوان رئیس سازمان کار خود را ادامه خواهند داد.
در مورد چهار نفر مدیری که تعیین خواهند شد دکتر فلاح، مهندس فتح‌الله نفیسی، آقاخان بختیار تکلیفشان روشن شده و نسبت به نفر چهارم هنوز تصمیم قطعی اتخاذ نگردیده است. با این حال گفته می‌شود که مهندس سعید نقوی بیش از دیگران شانس موفقیت دارد.2
 
تشکیل بورس سهام در تهران
«سپید و سیاه» نوشت: تشکیل بورس سهام در تهران در به‌وجود آمدن شرکت‌های معتبر و استفاده از سرمایه‌های راکد و همچنین رونق کارهای اقتصادی مؤثر خواهد بود.
در بورس تهران فقط شرکت‌های معتبر که از هر جهت دارای وضع روشنی باشند می‌توانند سهام خود را عرضه کنند.
گفته می‌شود جای بورس محل سابق بانک کارگشایی یا محل فعلی شهرداری که قرار است به بانک ملی واگذار شود خواهد بود.
 
مذاکرات مهم سفیر آمریکا در ایران!
«سپید و سیاه» نوشت: هفته قبل آقای جولیوس هولمز، سفیر کبیر آمریکا در تهران، مدت یک ساعت با آقای منصور، نخست‎وزیر، ملاقات و مذاکره نمود.
محافل سیاسی برای این مذاکره اهمیت بسیاری قائل‌اند و معتقدند دولت آمریکا پیشنهادات مهمی درباره مسائل مختلف به‌خصوص برنامه‌های عمرانی نموده است.3
 
حرکت نیروهای شوروی در خیابان‌های تبریز در شهریور 1320
 
https://iichs.ir/vdcizzaz.t1awz2bcct.html
iichs.ir/vdcizzaz.t1awz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما