شاه به آرژانتین می‌رود/نامه شهرداری به وزارت کشاورزی درباره مشکل گوشت در کشور!/مشعل المپیک از تهران گذشت/پرونده‌های دارایی تا پانزده روز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد/بازداشت شهردار سابق تأیید شد/ایران به 165 شهرستان تقسیم می‌شود/«سرمایه‌ها به جای تولید در معرض تنزیل و ربا قرار گرفته است/ با این منابع عظیم توان سیر کردن این جمعیت اندک را هم نداریم»!/منابع موجود جوابگوی پنج برابر جمعیت فعلی است، ولی جمعیت ناچیز فعلی از حداقل زندگی برخوردار نیستند!/این مشکلات جزئی از هزاران مشکل است!
5 شهریور 1343
شاه به آرژانتین می‌رود
«خبرگزاری فرانسه» از بوئنوس آیرس گزارش داد: عبدالاحد یکتا، سفیر کبیر شاهنشاهی ایران در آرژانتین، پس از ملاقات با وزیر خارجه این کشور به خبرنگاران گفت که به وزیر خارجه آرژانتین اطلاع داده است که شاهنشاه ایران دعوت پریزیدنت «ایلیا» را پذیرفته‌اند.
ظاهرا شاهنشاه تاریخ این مسافرت را در ماه مه 1965 اردیبهشت 1344 تعیین کرده‌اند.
 
نامه شهرداری به وزارت کشاورزی درباره مشکل گوشت در کشور!
شهرداری طی نامه‌ای به وزارت کشاورزی نوشت: برای تأمین گوشت زمستان وزارت کشاورزی و دولت از هم‌اکنون باید اقدام کنند.
شهردار تهران در این زمینه به خبرنگاران گفت: وضع گوشت زمستان آینده باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ زیرا در طول مدت بهار و تابستان باران نیامده و به علت نبودن علف، دامپروران نتوانسته‌اند گوسفند گوشتی برای فصل زمستان و سیاه بهار پرورش دهند.
گوسفندهایی که از شهرستان‌ها به تهران می‌رسد لاغر است و دهقانان به علت نبودن علوفه امسال میش و بره و قوچ و بز هر چه داشته‌اند به بازار آورده و فروخته‌اند.
 
مشعل المپیک از تهران گذشت
مشعل المپیک 1964 که در شهر قدیمی «المپیا» در یونان برافروخته شده دیروز طی تشریفات مخصوصی به تهران رسید و ساعت 10 صبح امروز از تهران حرکت داده شد.
در مراسمی که به همین مناسبت در استادیوم فرح برگزار شد شاهپور غلامرضا پهلوی، ریاست عالیه کمیته ملی المپیک ایران، سخنرانی کرد.
خبر دیگر در این زمینه اینکه شب گذشته از طرف شهردار تهران به مناسبت عبور مشعل المپیک از ایران و به افتخار هیئت سرپرستی مشعل ضیافتی به شام در هتل دربند داده شد. در این میهمانی غلامرضا پهلوی، ریاست عالیه کمیته ملی المپیک ایران، اعضای هیئت سرپرستی مشعل المپیک و جمعی از رجال و روسای سازمان‌های ورزشی شرکت داشتند.
 
پرونده‌های دارایی تا پانزده روز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد
با انحلال بازرسی کل وزارت دارایی و انتصاب یک شخصیت قضایی در رأس بازرسی کل جدید در وزارت دارایی گفته می‌شود که به‌زودی بازرسی کل مجهز به کادر قضایی و اداری جدیدی خواهد شد تا جهت رسیدگی به پرونده‌های اشخاص و مقاماتی که در گذشته مصدر کار بودند و اتهاماتی دارند اقدام شود.
بر اساس این گزارش پرونده‌های متهمین دارایی تا پانزده روز دیگر مورد رسیدگی قرار گرفته و به دیوان کیفر فرستاده خواهد شد.1
 
بازداشت شهردار سابق تأیید شد
امروز سخنگوی وزارت دادگستری اعلام کرد: شعبه اول دادگاه دیوان کیفر به ریاست آقای عریضی و عضویت آقایان دکتر نیرومند و آقازاده، رسیدگی به پرونده شهردار سابق تهران و متهمین پرونده شهرداری را خاتمه داد و نظر بازپرس را بر ادامه بازداشت شهردار سابق و مأمورین شهرداری تا پایان تحقیقاتی که از طرف دادستان  و دادیار دیوان کیفر دستور داده شده بود، مورد تأیید قرار داد.2
 
ایران به 165 شهرستان تقسیم می‌شود
کمیسیون بررسی تشکیلات وزارت کشور کار رسیدگی به وضع تشکیلات شش استان از استان‌های کشور را پایان داد و قرار است تا روز 11 شهریورماه کار خود را در مورد تشکیلات کشوری پایان دهد. بنابراین از هفته آینده همه روزه صبح و عصر تشکیل جلسه خواهد داد.
اکنون تمام کشور به 141 شهرستان تقسیم شده است، ولی چون در این کمیسیون روشن شده است که بعضی از بخش‌ها به علت وضع اجتماعی و مذهبی خود باید به شهرستان تبدیل گردند، تاکنون موافقت شده است که تعدادی از بخش‌ها به شهرستان تبدیل گردد و انتظار می‌رود که تا پایان کار کمیسیون تعداد بخش‌هایی که به شهرستان تبدیل می‌گردد افزایش یابد و در نتیجه شهرستان‌های ایران احتمالا از 141 به 165 شهرستان برسد.3
 
«سرمایه‌ها به جای تولید در معرض تنزیل و ربا قرار گرفته است/ با این منابع عظیم توان سیر کردن این جمعیت اندک را هم نداریم»!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: پروانه تأسیس هشتاد رشته صنعتی بدون انجام تشریفات صادر خواهد شد. این عنوان خبری است که دیشب از قول وزارت اقتصاد در روزنامه ما درج شده بود و البته مقصود از اصل خبر این است که برای آغاز فعالیت در هشتاد رشته تولیدی و صنعتی من‌بعد تسهیلاتی در نظرگرفته می‌شود و همان طور که در خبر ملاحظه کردید، بنا به گفته مقامات وزارت اقتصاد متقاضیان ایجاد این صنایع به ساده‌ترین وجه می‌توانند پروانه تأسیس کارخانه و کارگاه دریافت کنند. لکن به هر حال از نظر ما بهانه‌ای است که چند کلمه پیرامون کسب آزاد خاصه فعالیت‌های تولیدی و لزوم میدان دادن به کسانی که در این امور فعالیت دارند یا مایل به فعالیت هستند گفت‌وگو کنیم.
 
منابع موجود جوابگوی پنج برابر جمعیت فعلی است، ولی جمعیت ناچیز فعلی از حداقل زندگی برخوردار نیستند!
هیچ تردید نیست که مهم‌ترین مسئله ملی و اجتماعی ما، همین مسئله ایجاد کار و تکثیر تولید است. ما مملکتی داریم سرشار از منابع دست‌نخورده ثروت. مملکتی داریم مستعد آنکه با کوششی مختصر، پنج مقابل جمعیت کنونی ایران را سیر و مرفه و بی‌نیاز کند. اما از این همه ثروت و نعمت حتی به قدر اینکه جمعیت ناچیز فعلی مملکت از یک حداقل زندگی برخوردار باشد متأسفانه بهره‌برداری نمی‌شود. نه تنها برای استفاده از استعدادهای این آب و خاک همت نمی‌شود، بلکه صاحبان سرمایه غالبا ترجیح می‌دهند پول را هم، که مؤثرترین وسیله بهره‌برداری از نعم خداداد است، در کنار ثروت‌های طبیعی مملکت زیر خاک دفن کنند و آن را از چشم دگران پنهان دارند.
تأثرانگیز است که آدم می‌بیند در سرزمینی با این نعمت و برکت، قسمت قابل ملاحظه‌ای از صاحبان سرمایه نقدینه خود را در گوشه بانک‌ها و صندوق‌های صندوق‌خانه‌ها راکد گذاشته و عده بیشتری سرمایه‌های هنگفت را در معرض تنزیل و ربا قرار داده‌اند. آن هم مردمی که مسلمان‌اند و کتاب مذهبی آنها بیش از هر چیز رباخواری را تنقید و تقبیح کرده است!
 
این مشکلات جزئی از هزاران مشکل است!
این مشکلاتی که وزارت اقتصاد در نظر دارد از تشریفات صدور پروانه و جواز تأسیس مؤسسات صنعتی حذف کند جزئی از هزاران مشکل است که در راه سرمایه‌گذاری وجود دارد و تسهیلات اخیر البته لازم و مستحسن است، لکن به هیچ وجه کافی نیست، بلکه وقتی سرمایه‌های پنهان و راکد، به فعالیت در امور تولیدی و انتفاعی و بهره برداشتن و بهره رساندن تشویق می‌شوند که جمیع مزاحمت‌ها و مشکلات و تشریفات موذی و مضر، مثل تشریفات زائد صدور پروانه از میان برود وحقیقتا محیط امنی برای سرمایه‌ها فراهم شود.4
 
روزنامه اطلاعات، 5 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdccesqs.2bqpx8laa2.html
iichs.ir/vdccesqs.2bqpx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما