کارخانه ذوب آهن در کرمان  احداث می‌شود؟!/سی‌میلیون دلار افزایش عایدی نفت/مدیر بانک ملی به توکیو و مسکو می‌رود/درباره قرارداد هوایی ایران ـ شوروی/نمایندگان ایران در کنفرانس صندوق بین‌المللی پول/رئیس‌جمهور ترکیه به ایران می‌آید!/مؤسسه «بنیاد فورد در ایران » تعطیل شد/شش روز بیکاری و یک روز تعطیل!
30 مرداد 1343
کارخانه ذوب آهن در کرمان  احداث می‌شود؟!
«تهران‌مصور» نوشت: اکنون مسلم شده است که کارخانه ذوب آهن در نزدیکی کرمان ایجاد خواهد شد. مؤسسه فرانسوی «ایرسید» که امر مطالعه ایجاد صنعت ذوب آهن در ایران را انجام می‌دهد اخیرا گزارش نهایی خود را پیرامون این امر به دولت ایران تسلیم کرد و گزارش مزبور روز چهارشنبه هفته گذشته در هیئت دولت مطرح و بررسی شد.
نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] در نطقی که روز پنجشنبه گذشته در کرمان ایراد کرد اشاره به مسئله ذوب آهن نمود و نوید داد که «بازوان قوی کارگران کرمانی به زودی صنعت ذوب آهن ایران را به کار خواهد انداخت».
خبرنگار تهران‌مصور گزارش می‌دهد که هم‌اکنون یک عده از کارشناسان مؤسسه «ایرسید» در کرمان سرگرم آزمایش ذغال سنگ معادن کرمان هستند.
 
سی‌میلیون دلار افزایش عایدی نفت
«تهران‌مصور» نوشت: کمپانی‌های بزرگ نفتی که طرف مذاکره با کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت هستند، از پافشاری خود در مقابل کشورهای صاحب نفت کاسته و حاضر شدند چهار سنت و نیم بر قیمت نفت خام بیفزایند و این تصمیم از سال 1966 اجرا خواهد شد.
حساب شده است در صورتی که تا سال 1966 میزان استخراج نفت در ایران به صدمیلیون تن برسد درآمد ایران تنها از این راه سی‌میلیون دلار افزایش می‌یابد.
 
مدیر بانک ملی به توکیو و مسکو می‌رود
«تهران‌مصور» نوشت: دولت شوروی از خوش‌کیش، مدیر کل بانک ملی ایران، دعوت نموده است که به آن کشور مسافرت کند و از سازمان‌های مختلف اقتصادی و مالی شوروی دیدن نماید.
خوش‌کیش که اخیرا با تصویب‌نامه دولت برای مدت سه سال دیگر در پست خود ابقا شد با موافقت دولت ایران دعوت دولت شوروی را قبول کرده و پس از پایان کنفرانس سالیانه صندوق بین‌المللی پول که در ژاپن تشکیل خواهد شد مستقیما از توکیو عازم مسکو خواهد گردید.
 
درباره قرارداد هوایی ایران ـ شوروی
«تهران‌مصور» نوشت: قرارداد هوایی ایران و شوروی روز دوشنبه هفته گذشته بین عباس آرام، وزیر امور خارجه، و لوگینف، وزیر هواپیمایی شوروی، امضا شد.
گفته می‌شود برای افتتاح خط هوایی شوروی ابتدا عده‌ای از مقامات شوروی و روزنامه‌نگاران آن کشور با هواپیمای ایلویستن به تهران می‌آیند و در بازگشت عده‌ای از مقامات و روزنامه‌نگاران ایرانی به دعوت شوروی به آن کشور خواهند رفت.
هواپیماهای شوروی اجازه خواهند داشت که از تهران به خاور دور پرواز کنند و هواپیماهای ایرانی متقابلا از مسکو به کشورهای شمال اروپا اجازه پرواز دارند.
 
نمایندگان ایران در کنفرانس صندوق بین‌المللی پول
«تهران‌مصور» نوشت: نمایندگان ایران در کنفرانس سالیانه صندوق بین‌المللی پول که امسال در توکیو تشکیل خواهد شد هفته آینده رهسپار ژاپن خواهند شد.
نمایندگان ایران در این کنفرانس عبارت‌اند از: جمشید آموزگار، خوش‌کیش، خسروپور، رضا مقدم، سیروس سمیعی.
به جز خوش‌کیش بقیه اعضای هیئت نمایندگی ایران در بانک بین‌المللی و صندوق بین‌المللی پول کار می‌کنند و رئیس هیئت که جمشید آموزگار است رئیس دفتر اقتصادی ایران در واشنگتن می‌باشد.
 
رئیس‌جمهور ترکیه به ایران می‌آید!
«تهران‌مصور» نوشت: تاریخ مسافرت ژنرال گورسل، رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران تعیین شده و مشارالیه روز 15 اکتبر (23 مهر) به دعوت رسمی شاهنشاه به ایران خواهد آمد.
فریدون جمال ارکین، وزیر امور خارجه ترکیه، و عده‌ای از مقامات عالی‌رتبه آن کشور همراه ژنرال گورسل خواهند بود.
مدت اقامت رسمی رئیس‌جمهوری ترکیه در ایران شش روز خواهد بود و پس از این مدت مشارالیه به ترکیه مراجعت خواهد نمود.
خبر دیگر از روابط ایران و ترکیه اینکه بر اثر اقدامات رایزن مطبوعاتی ایران در ترکیه معلوم شد به طور دقیق 234 نفر بازرگان ایرانی در شهرهای مختلف ترکیه سرگرم کسب و کار و تجارت هستند.1
 
مؤسسه «بنیاد فورد در ایران » تعطیل شد
هفته گذشته مؤسسه «بنیاد فورد در ایران» که سال  1335 در این کشور تأسیس شده بود، تعطیل گردید و مدیر آمریکایی آن تهران را ترک گفت.
ری هیل، مدیر مؤسسه فورد در ایران، در گزارشی که به مرکز کار خود داده اعلام کرده است به علت وجود بعضی مشکلات و عدم همکاری و همچنین به علت اجرای برنامه‌های مشابه وسیع‌تر و عمیق‌تر که دولت ایران خود آن را طرح و اجرا می‌کند فعالیت این مؤسسه ثمربخش نیست و کار ما خاتمه‌یافته تلقی می‌گردد.
«تهران‌مصور» نوشت: به طوری که خوانندگان اطلاع دارند از چهار سال قبل تاکنون به‌تدریج برنامه‌های اصل چهار در ایران نیز کم شده به طوری که 70 درصد فعالیت‌هایی را که سابقا می‌کرد اکنون از بین رفته است. پس از تقلیل فعالیت اصل چهار، تعطیل مؤسسه فورد دومین حادثه‌ای است که در این زمینه روی می‌دهد.
پروژه‌های وسیعی که مؤسسات دولتی ایران، سازمان برنامه و مؤسسات خصوصی (متعلق به مردم) در دست تهیه و اجرا دارند فعالیت‌های مؤسسات آمریکایی را تحت‌الشعاع قرار داده به طوری که خود آنها مانند مدیر مؤسسه فورد بی‌ثمر بودن نقشه‌های تنظیمی خود را اعتراف می‌کنند.
بنیاد فورد هنگام کسب اجازه فعالیت در ایران خاطرنشان ساخت که «این مؤسسه یک مؤسسه غیر انتفاعی و غیر سیاسی است». بنیاد فورد که به وسیله هانری فورد معروف به‌وجود آمده، همه‌ساله مبالغ هنگفتی در آمریکا و سایر کشورهای جهان صرف فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و بهداشتی می‌نماید. تنها در سال 1961 کمپانی فورد نهصدمیلیون دلار عایدی بدون مالیات داشت که ششصدهزار دلار آن برای خرج در ایران اختصاص داده شد.
بنیاد فورد در ایران طی هشت سال گذشته عملیات زیر را انجام داده بود:
  • کمک به ایجاد مدارس روستایی در ورامین و کمک در تأسیس دانشسرای کشاورزی؛
  • تشکیل حوزه‌های عمرانی در 34 نقطه کشور با همکاری سازمان برنامه و وزارت کشور؛
  • پرداخت 600 هزار دلار برای تکمیل مدرسه حرفه‌ای نمازی شیراز؛
  • پرداخت 200/1 میلیون دلار در مدت چهار سال برای تشکیل و توسعه «دفتر اقتصادی سازمان برنامه». در تأسیس این دفتر خداداد فرمانفرمائیان، سیروس غنی، آبادیان، حسین مهدوی و سی نفر دیگر همکاری داشته‌اند؛
  • پرداخت مخارج سفر و اقامت «کراکو» متخصص بانکداری برای کار در تاسیس بانک مرکزی.
  • پرداخت 75 هزار دلار به مؤسسه فرانکلین برای نوشتن دیکسیونر فارسی، این برنامه با وجود پرداخت همه مخارج آن انجام نشده است.
  • پرداخت 25 هزار دلار دیگر به مؤسسه فرانکلین برای نوشتن دایره‌المعارف دو هزارصفحه‌ای که هنوز پایان نیافته است.2
 
شش روز بیکاری و یک روز تعطیل!
«سپید و سیاه» در گزارشی نوشت: سرانجام نقشه‌ای که روزنامه «اطلاعات» با همکاری شورای عالی اصناف و اتاق بازرگانی تنظیم کرده بود روز جمعه گذشته در تهران و شمیرانات پیاده شد و گروهی از اصناف به اجبار یا به اختیار تعطیل کردند.
یکی از کسبه تهران در پاسخ خبرنگار شهری ما که نظر او را درباره تعطیل هفتگی پرسیده بود در حالی که به زحمت می‌خندید گفت: والله چه عرض کنم! این روزها آن‌قدر بازار کساد است که ما تمام روزهای هفته را تقریبا بیکار هستیم، خب، بدهم نیست، شش روز بیکاری و یک روز تعطیل!3
 
محمد ایوب خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، جمال گورسل، رئیس‌جمهوری ترکیه، و محدرضا پهلوی
 
https://iichs.ir/vdcf0xdy.w6dj1agiiw.html
iichs.ir/vdcf0xdy.w6dj1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما