قرار بازداشت شهردار سابق تهران به تأمین تبدیل شد!/از دانش‌آموزان متمکن شهریه بیشتری گرفته می‌شود!/«مشکل نفت فلات قاره بین ایران و کویت حل می‌شود»/صادرات ایران به کویت نسبت به واردات بسیار کم است!/متهمین «غائله فارس» وکلای مدافع خود را تعیین می‌کنند!/«تره‌بار گران است، کالباس هم گران شده، آبجو هم ارزان نشده»!/گزارش ذوب آهن تسلیم نخست‌وزیر می‌شود
29 مرداد 1343
قرار بازداشت شهردار سابق تهران به تأمین تبدیل شد!
بازپرس دیوان کیفر قرار بازداشت متهمین به سوء استفاده در شهرداری در مورد خرید اراضی رباط کریم را به قرار تأمین تبدیل کرد.
احمد نفیسی، شهردار سابق تهران، و مدیر کل فنی نیز به اتهام سوء استفاده در خرید زمین رباط کریم و اعمال قدرت رسمی برای جلوگیری از اجرای تصویب‌نامه مربوط به وصول عوارض از آگهی های تلویزیون بازداشت شده بودند.1
 
از دانش‌آموزان متمکن شهریه بیشتری گرفته می‌شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز خبرنگار فرهنگی ما کسب اطلاع کرد که قرار است در انجمن‌های خانه و مدرسه دبیرستان‌های کشور که هرچند وقت یک بار تشکیل می‌گردد نحوه پرداخت شهریه دانش‌آموزان متمکن و ثروتمند روشن گردد.
به قرار اطلاع از دانش‌آموزانی که وضع مالی آنان خوب باشد شهریه بیشتری گرفته خواهد شد.
 
«مشکل نفت فلات قاره بین ایران و کویت حل می‌شود»
پیش از ظهر امروز تیمسار سرتیپ فرزانگان، سفیر کبیر ایران در کویت، در یک مصاحبه مطبوعاتی درباره مذاکرات خود در تهران اظهار داشت: دو موضوع پایه و اساس مذاکرات من در تهران بوده است: یکی موضوع نفت و دیگری روابط اقتصادی دو کشور.
سفیر کبیر ایران در کویت اضافه کرده در مدت اقامت من در تهران نماینده کشور کویت نیز برای مذاکره درباره مسئله نفت به تهران آمد و دو روز پیش، پس از انجام مذاکرات مفصلی با مقامات و مسئولین نفت به کویت مراجعت کرد تا نظریات اولیای شرکت نفت و دولت ایران را درباره فلات قاره به اطلاع دولت متبوعه خود برساند.
فرزانگان گفت: در مورد حل مسئله نفت در مذاکرات تهران راه حل منصفانه‌ای پیدا شد و چون دولتین ایران و کویت هر دو برای تحکیم و توسعه روابطشان آمادگی کامل دارند بنابراین امیدواری کامل هست که در آینده نزدیک موجبات رفع اختلاف فراهم شود و این مسئله که سال‌هاست لاینحل مانده حل شود.
 
صادرات ایران به کویت نسبت به واردات بسیار کم است!
تیمسار فرزانگان در مورد مبادلات بازرگانی و صادرات ایران به کویت اظهار داشت: آنچه مسلم و روشن است این است که میزان صادرات ما به کویت نسبت به واردات ما فوق‌العاده کم است و علت آن هم این است که کویت بندر آزادی است و حمل و نقل کالا از سایر ممالک به آنجا شرایط خاص و مشکلی ندارد و بنابراین صادر کردن اجناسی که به کویت وارد می‌شود فوق‌العاده سهل و آسان است، ولی در بین صادرات ما چیزی که فوق‌العاده باشد وجود ندارد!
البنه فرش ایران به کویت صادر می‌شود که بازار آن هم در این اواخر راکد شده و علت آن هم، احتمالا درست عمل نکردن صادرکنندگان فرش است؛ زیرا اصولا تجار ایرانی توجه به نوع فرش‌های مطلوب اعراب ندارند و یا نمی‌دانند که اعراب چه نوع فرشی می‌خواهند. البته باید این موضوع مورد توجه تجار باشد تا بازار فرش در کویت از صورت کنونی خارج شود.
 
متهمین «غائله فارس» وکلای مدافع خود را تعیین می‌کنند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز از طرف دادگاه تجدید نظر زمان جنگ شیراز به یازده نفر متهمین غائله فارس که در دادگاه بدوی زمان جنگ چند نفرشان محکوم به اعدام شده‌اند اطلاع داده شد که هر چه زودتر وکلای مدافع خود را برای دفاع در دادگاه تجدید نظر تعیین نمایند.
تاکنون سه نفر از متهمین به اسامی صمصام بختیار، محمدحسین صولت قشقایی و فریدون جاویدی به ترتیب آقایان سرهنگ تخشا، سرگرد ستوده و ستوان آقایی، وکلای مدافع سابق خود را تعیین کرده‌اند.
 
«تره‌بار گران است، کالباس هم گران شده، آبجو هم ارزان نشده»!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: با آنکه کارخانه‌های آبجوسازی اعلام داشتند که قیمت آبجو را گران نکرده‌اند اغذیه‌فروشی‌ها یک شیشه آبجو را به 22 ریال می‌فروشند.
کارخانه‌ها می‌گویند آبجو را از قرار یک بطر شانزده ریال می‌فروشیم، ولی اغذیه‌فروش‌ها تا شش ریال به روی قیمت آن می‌کشند. قیمت آبجو در کافه رستوران‌ها و کاباره‌ها سرسام‌آور است و آبجو را تا بطری یکصد ریال به فروش می‌رسانند.
مصرف‌کنندگان می‌گویند: چون در شهر هیچ کس به این مسائل توجه ندارد فروشندگان هر چقدر که بتوانند اجحاف می‌کنند.
فروشندگان کالباس نیز در این اواخر قیمت کالباس را افزایش داده و هم با تغییر نوع کالباس و درجه‌بندی و کاهش وزن به مردم و مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کنند.
درباره قیمت تره‌بار و میوه مردم و مصرف‌کنندگان می‌گویند: ماه شهریور فرا رسید، ولی گوجه فرنگی و انگور، بادمجان و سایر اقلام تره‌بار و میوه به قیمت گران‌تر فروخته می‌شود.
با توجه به فصل که معمولا فصل وفور تره‌بار است این قیمت‌ها گران و غیر قابل تحمل است.2
 
گزارش ذوب آهن تسلیم نخست‌وزیر می‌شود
مطالعات انستیتوی فرانسوی ایرسیه درباره ذوب آهن ایران که از یک سال قبل شروع شده بود خاتمه یافت و یک نسخه از گزارش مزبور برای مطالعه به حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، تسلیم خواهد شد.
امروز اطلاع حاصل شد که یک شرکت بزرگ آلمانی با کروپ در مناقصه ذوب آهن شرکت خواهد نمود.
ظرفیت کارخانه‌های ذوب آهنی که این شرکت می‌سازد بین پنجاه‌هزار تا سه‌میلیون تن در سال می‌باشد.
قرار است کروپ، رئیس هیئت‎مدیره شرکت کروپ، نیز مقارن با انتشار مناقصه بین‌المللی ذوب آهن به ایران بیاید.3
 
روزنامه اطلاعات، 29 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcjayev.uqexozsffu.html
iichs.ir/vdcjayev.uqexozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما