شاه به مناسبت سالگرد «28 مرداد»؛ سرنوشت ایران باید در تهران مشخص شود نه جای دیگر!/ یک کشور مستقل باید متکی به خود باشد و سرنوشت ایران در تهران مشخص شود!/ منصور: در راه نوسازی ایران باید جهاد کرد!/ تیمسار نصیری، رئیس شهربانی کل، افسری شریف و پاکدامن و از عوامل 28 مرداد!/ هزینه تأسیسات ذوب آهن 2500 میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود!/ خودکشی در قصر شیرین زیاد شده است!/ تاج گلی که اردشیر زاهدی تقدیم شاه کرد!/ «ورود تریاک قاچاق خیلی زیاد است و مقدار کمی گرفته می‌شود»!/
28 مرداد 1343
شاه به مناسبت سالگرد «28 مرداد»؛ سرنوشت ایران باید در تهران مشخص شود نه جای دیگر! شاه طی پیامی به مناسبت 28 مرداد «به خاطر تمرکز سلاح‌های هسته‌ای، ضعف اجرایی سازمان ملل و انجام نشدن خلع سلاح» بر تقویت وسایل دفاعی کشور تأکید کرد.
در این پیام آمده است: اوضاع داخلی ما بحمدالله طوری محکم است که تنها چیزی که در افق زندگی ما مشاهده می‌شود روشنایی و سعادت و نیک‌بختی است، اما هنوز نواقصی در کار هست که باید به رفع آن بپردازیم.
امکانات ایران به اندازه‌ای است که یقین قطعی داریم سطح زندگی ما به پایه ممالک خوشبخت و مترقی دنیا خواهد رسید.
این همه نعمت‌های خدادادی متأسفانه تولید حسادت نیز می‌کند و در نتیجه به منافع حیاتی ایران خسارت‌هایی می‌شود که ما را وادار به تعمق و تفکر کرده است. از یک طرف تجمع و تمرکز سلاح‌های مخرب و تجاوزی و از سوی دیگر متأسفانه ضعف اجرایی سازمان ملل متحد که به آن جهت روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد سال جاری در دانشگاه نیویورک در نطق خود پیشنهاد ایجاد قوای صلح برای سازمان ملل متحد کرده بودم، به ما حکم می‌کند که تا موقعی که اطمینان کامل به صلح دنیا پیدا نشده باشد و خطر تجاوز به کلی از بین نرفته باشد و بلکه خلع سلاح عمومی انجام نگرفته باشد در تأمین وسایل دفاع از حدود و ثغور خود کمترین کوتاهی و غفلتی روا مداریم.
  یک کشور مستقل باید متکی به خود باشد و سرنوشت ایران در تهران مشخص شود! البته ما به سازمان ملل امیدواری‌هایی داریم و به اتحادهای سیاسی خود متکی هستیم و از این راه منحرف نمی‌شویم، ولی یک مملکت مستقل اول باید متکی به خودش باشد. سرنوشت ایران در تهران معلوم می‌گردد.1
  منصور: در راه نوسازی ایران باید جهاد کرد! جراید امروز کشور نوشتند: ساعت 9 صبح امروز حسنعلی منصور، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب ایران نوین، به اتفاق اعضای شورای مرکزی حزب و آقایان خسروانی، وزیر کار و خدمات اجتماعی، دکتر عاملی، وزیر دادگستری، مهندس روحانی، وزیر آب و برق، آقایان وزیر مشاور و عده‌ای از اعضای برجسته حزب ایران نوین در میدان 28 مرداد حضور یافتند و از طرف حزب ایران نوین تاج گل بزرگی به پای مجسمه یادبود «قیام 28 مرداد» گذاشتند.
منصور در پای مجسمه یادبود طی سخنانی گفت: بعد از 28 مرداد تحولاتی شگرف و عمیق در کلیه شئون اجتماعی ما به‌وجود آمد. اثر قیام 28 مرداد سال 32، انقلاب 6 بهمن بود که به رهبری شاهنشاه و به پشتیبانی ملت عملی شد.
نخست‌وزیر گفت: من دست نیاز به سوی تمام طبقات مردم دراز می‌کنم و از روشنفکران، فرهنگیان، کارگران، دانشگاهیان، اصناف می‌خواهم که دوش به دوش یکدیگر در راه نوسازی ایران عزیز جهاد کنند.
  تیمسار نصیری، رئیس شهربانی کل، افسری شریف و پاکدامن و از عوامل 28 مرداد! نخست‌وزیر همچنین در بازار حضور یافته و طی سخنانی در جمع حاضران گفت: شما مردم، ملت حقیقی هستید و قیام 28 مرداد از همین طبقه یعنی از شماها شروع شد؛ شماها که همدوش افسران شریف و پاکدامن که تیمسار ریاست شهربانی کل یکی از آنهاست و هم‌اکنون در جمع شما ایستاده‌اند، این قیام ملی را به پا کردید.2
  هزینه تأسیسات ذوب آهن 2500 میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود! روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: پیشنهادهایی که به صورت‌های مختلف تسلیم ایران شده است و در آنها متقاضیان حاضرند در تأسیس کارخانه یا پرداخت وام یا نصب و بهره‌برداری و اداره و یا سرمایه‌گذاری در کارخانه با ایران همکاری نمایند با نهایت دقت و جمیع جهات مورد مطالعه قرار خواهد گرفت؛ زیرا مسلما ایران قصد ندارد در تأسیس ذوب آهن ایران گرفتار قرض‌های سنگین و یا شرایط نامعقول بشود.
پیش‌بینی می‌شود آقای کروپ، مدیر مؤسسات بزرگ «کروپ» آلمان، پس از اتمام کارها مسافرتی به ایران بنماید و نظر مشورتی خود را ابراز دارد. همچنین در صورت لزوم ایران با مشاورین دیگری نیز تماس خواهد گرفت.
برآورد قیمت تأسیسات ذوب آهن در حدود 2500 میلیون تومان می‌باشد. کارخانه ذوب آهن قرار است ابتدا با ظرفیت کمتری شروع کند و سپس در ظرف پنج سال ظرفیت آن توسعه داده شود. احتمال دارد ظرفیت از 200 تن شروع شده و به‌تدریج به 600 تن افزایش پیدا کند.
  خودکشی در قصر شیرین زیاد شده است! روزنامه «اطلاعات» نوشت: زن سی‌ساله‌ای به نام فردوس که همسر یکی از اهالی قصر شیرین به نام مسیب بود خود را در منزلش حلق‌آویز کرد.
بستگاه فردوس هنگامی از ماجرا مطلع شدند که این زن فوت شده بود. رئیس دادگاه و پزشکی قانونی در محل حاضر شدند و تحقیقاتی به عمل آوردند.
خبرنگار ما اضافه کرده است: این پنجمین نفری است که ظرف دو ماه گذشته در قصر شیرین خودکشی کرده است.
  تاج گلی که اردشیر زاهدی تقدیم شاه کرد! اردشیر زاهدی، سفیر کبیر شاهنشاهی در لندن، به مناسبت سالگرد 28 مرداد تاج گلی به حضور شاه تقدیم کرد!
  «ورود تریاک قاچاق خیلی زیاد است و مقدار کمی گرفته می‌شود»! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: تردید نیست که ورود تریاک قاچاق خیلی زیاد است که آن چه گرفته می‌شود به شصت تن موجودی رسیده، طبق تشخیص کارشناسان جهانی در مسئله قاچاق بیش از 20 درصد آن در هیچ مملکتی گرفته نمی‌شود و بقیه در بازارهای داخلی فروخته می‌شود. اگر این نظر را ملاک قاچاق قرار دهیم، میلیون‌ها تومان پول مملکت هر سال در برابر ورود تریاک قاچاق خارج می‌شود.
برای جلوگیری از این عمل زشت و ناپسند چه باید کرد؟ ما کشت تریاک خود را موقوف کردیم و این عمل انسانی را با شدت تعقیب کردیم تا جلوی شیوع استعمال تریاک گرفته شود و سلامت مردم در امان باشد و این نکبت از مملکت رخت بندد با کمال تأسف اکنون با چنین جریان ناپسندی روبه‌رو هستیم.3
 
روزنامه اطلاعات، 28 مرداد 1332، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcfmxdy.w6djcagiiw.html
iichs.ir/vdcfmxdy.w6djcagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما