تحلیل روزنامه «اطلاعات» از امضای موافقت‌نامه هوایی  ایران و شوروی/درباره سالگرد یک  کودتا!/تلگرام تبریک دبیر کل حزب ایران نوین به حضور شاه!/اساسنامه شرکت ملی نفت تصویب شد/«در تصادفات قطار، راه آهن مسئول نیست»!/گزارشی درباره باشگاه «شعبان جعفری» در سالگرد کودتای 28 مرداد!
27 مرداد 1343
تحلیل روزنامه «اطلاعات» از امضای موافقت‌نامه هوایی  ایران و شوروی
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: امضای موافقت‌نامه هواپیمایی ایران و شوروی که دیروز در وزارت امور خارجه صورت گرفت قدم بلند دیگری است به سوی توسعه و بسط روابط میان ما و همسایه ما شوروی.
خوشبختانه از روزی که افق کدورت‌آمیز میان ایران و شوروی رو به روشنایی رفت و ابرهای تیره از آسمان این دو همسایه دور شد، در سایه کیاست و دوراندیشی رهبران دو کشور مناسبات دوستانه میان دو ملت همجوار روز به روز افزایش یافت، حسن تفاهم کامل جای سوء تفاهمات گذشته را گرفت و اعتماد و اطمینان به دوستی جانشین سوء ظن و بی‌اعتمادی‌ها گردید و به طوری که می‌بینیم در زمینه بازرگانی قدم‌های وسیع برداشته شد، روابط معنوی و فرهنگی و ورزشی میان دو کشور افزایش یافت، رفت‌و‌آمد هیئت‌های فرهنگی و علمی و اقتصادی زیاد شد و به طور وضوح دیده می‌شود که دو همسایه دوست می‌خواهند در کنار یکدیگر بر اساس احترام متقابل و حفظ مناسبات همجواری بدون شائبه و هیچ گونه خللی زیست کنند و از مواهب همسایگی برخوردار باشند.
مسافرت رجال و شخصیت‌های دو کشور، خود نشانه دیگری از پیدایش افق روشن وحسن مناسبات و تمایل دو ملت به تحکیم و استواری مناسبات همسایگی است و ما از جریانی که دیروز وقوع یافت و موافقت‌نامه هوایی مسافری و بازرگانی به امضا رسید ابراز خوشنودی می‌نماییم و آن را قدم دیگری در راه تشیید مناسبات دوستانه دو کشور می‌دانیم.1
 
درباره سالگرد یک  کودتا!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود به سالگرد رخدادهای مرداد 1332 پرداخت و نوشت: یازده سال از روزی می‌گذرد که میهن عزیز ما مثل کشتی بی‌ناخدایی در امواج خروشان دریای متلاطم گرفتار طوفان هرج و مرج و ناامنی شده و می‌رفت هستی و استقلال چندهزارساله خود را از دست بدهد و طومار تاریخ و مدنیت و افتخاراتش برچیده شود.
همه مردم وحشت‌زده و نگران در انتظار مرگ و غرق این کشتی سرگردان بی‌ناخدا بودند و نمی‌دانستند سرنوشت و تقدیر این مملکت را به کجا می‌کشاند. هیچ امیدی به نجات از این ورطه هلاکت نبود و در افق تیره و تار ایران کمترین روزنه‌ای از امید دیده نمی‌شد.
در چنین روزگار تاریک و مخوفی، خدای ایران بار دیگر میهن ما را از خطر نیستی حفظ و حراست فرموده بارقه امیدی در دل‌ها به‌وجود آمد، خون ایرانی در عروق میهن‌پرستان به جوش آمد و ناگهان در چنین شبی که فردای آن ملت ایران به جنبش درآمد و مردانه قیام کرد، دسته دسته عناصر دلسوز میهن‌پرست و شاه‌دوست گرد هم آمدند و به فکر چاره‌جویی و جلوگیری از سقوط برآمدند و در سحرگاه امشب در چند نقطه پایتخت جوش و خروش پدید آمد، شعله فروزان وطن‌پرستی در دل‌ها افروخته شد و ناگهان شعار حفظ رژیم مشروطیت و شاه‌دوستی در فضای تهران طنین انداخت، مردم پژمرده و دلسوز و مأیوس که این اشعار و فریادهای زنده و جاوید باد شاه ایران را شنیدند و از خانه‌های خود بیرون ریختند، دکان‌های خود را بسته و به گروه قیام‌کنندگان پیوستند و چیزی نگذشت که سیل جمعیت با دادن شعارهای وطن‌پرستی و شاه‌دوستی از کوچه‌ها و خیابان‌ها به حرکت درآمد و جنبش بی‌نظیری سراسر پایتخت را فراگرفت و همین احساسات و عواطف ملی بود که روح تازه سربازان غیور که تا آن روز خون دل می‌خوردند بخشید و دست در دست مردم نهادند و قیام ملی قدرت واقعی گرفت و منتهى به حفظ ایران از خطر قطعی سقوط گردید و تاریخ و افتخارات و مذهب و مدنیت ایران محافظت شد.
ما حق داریم سالگرد ۲۸ مرداد را آغاز نهضت مترقی ایران بدانیم و به این مناسبت ضرور می‌دانیم به ملت عزیز و شرافتمند و سربلند امروز ایران تبریک و تهنیت بگوییم و از خدای بزرگ آرزو کنیم همچنان ملت ما را در راه عظمت و تجدید افتخارات باستانی خود که قدم پیش نهاده یاری و مدد فرماید.2
 
تلگرام تبریک دبیر کل حزب ایران نوین به حضور شاه!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب ایران نوین، طی تلگرام تبریکی به حضور شاه به مناسبت سالگرد 28 مرداد نوشت: حضور مبارک بندگان اعلیحضرت همایون شاهنشاه رهبر عالیقدر ایران!
قیام ملت در روز ۲۸ مرداد تاریخ درخشان ایران را از هر گونه تحولی که راه انقراض پیماید نجات داد و شاهنشاه ایران با نیروی بیشتر و ایمانی راسخ‌تر در جهت سعادت ملت با شجاعت و شهامت بی‌نظیر رهبری کشوری کهنسال را در دست با کفایت خود گرفتند و فرصت داده شد تا انقلاب بزرگ 6 بهمن پی‌ریزی گردد.
آینده بهترین شاهد فداکاری‌های شاهنشاه و نتایج برجسته چنین انقلاب بزرگ و تحول عمیق اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
حزب ایران نوین که مولود انقلاب شاه و مردم و پاسدار چنین تحول بزرگ تاریخ ایران است افتخار دارد که این روز تاریخی را به شاهنشاه و رهبر توانای خود تبریک و تهنیت عرض کند.3
 
رایزن فرهنگی و مطبوعاتی دربار از سفر سه‌ماهه اروپا و آمریکا بازگشت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شجاع‌الدین شفا، رایزن فرهنگی و مطبوعاتی و سخنگوی دربار شاهنشاهی که دو ماه و نیم قبل به منظور ارتباط با مراکز ایران‌شناسی کشورهای خارجی عزیمت کرده بود به تهران بازگشت و گزارش مأموریت خود را به شاهنشاه تقدیم داشت.
شفا در این مدت از مراکز علمی و دانشگاهی مربوط به ایران در کشورهای آمریکا و انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و چند کشور دیگر بازدید کرد.
 
اساسنامه شرکت ملی نفت تصویب شد
تغییرات سازمانی و اساسنامه شرکت ملی نفت ایران دیروز بنا به پیشنهاد دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت در مجمع عمومی که با حضور نخست‌وزیر تشکیل شده بود، به تصویب رسید.
این جلسه از ساعت ۵ تا ۱۲ شب ادامه داشت.
 
«در تصادفات قطار، راه آهن مسئول نیست»!
امروز مهندس آوینی، رئیس اداره کل راه آهن، اعلام داشت که عبور کامیون‌ها و وسائط نقلیه از گذرگاه‌ها باید با اجازه راهدار مسئول راه و با توجه به علائم و راه‌بند باشد.
رئیس راه آهن گفت: بعضی رانندگان دست به عمل خطرناکی زده و برای فرار از چند لحظه توقف در هنگام عبور قطارها از گذرگاه‌ها، به جای عبور از گذرگاه از بیراهه می‌گذرند. چندی پیش کامیونی در نزدیکی اراک بدون توجه به اخطار راهدار از بیراهه گذشت و راننده برای آنکه توقف نکند به طرف بیراهه رفت و در این هنگام قطار سر رسید و با کامیون تصادف کرد.
رئیس راه آهن گفت: اگر بر اثر بی‌توجهی اشخاص و رانندگان حادثه‌ای روی دهد، به هیچ وجه راه آهن مسئول آن نیست و هر جنبنده‌ای که در روی خط آهن با قطارها تصادف کند مسئول وقوع حادثه، خود اوست.4
 
گزارشی درباره باشگاه «شعبان جعفری» در سالگرد کودتای 28 مرداد!
روزنامه «اطلاعات» در آستانه سالگرد کودتای 28 مرداد طی گزارشی از باشگاه «شعبان جعفری» نوشت: باشگاه ورزشی جعفری، که در ردیف باشگاه‌های درجه اول قرار دارد، در خیابان شمالی پارک شهر واقع است. قسمت جنوبی باشگاه به سبک ورزشخانه‌های قدیمی و باستانی بنا شده، نمای داخلی باشگاه نیز با نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های جالبی که با نقوشی از زورآزمایی‌های پهلوانان کهن زینت شده است نظر هر بیننده را جلب می‌کند.
هفته‌ای چهار، پنج روز ورزش باستانی به میان‌داری آقای شعبان جعفری با حضور عده زیادی از علاقه‌مندان باشگاه انجام می‌گردد و هر گاه تهران یک میهمان عالیقدر خارجی دارد، برای مشاهده ورزش‌های باستانی بدان باشگاه می‌رود و بیش از بیست ورزشکار باستانی با اندام‌های تناور و نیرومند خود نمایشات جالبی می‌دهند.
ورزشکاران باشگاه تاکنون به کشورهای سوئیس، آلمان و فرانسه مسافرت نموده و ورزش باستانی ایران را نمایش داده‌اند.5
 
روزنامه اطلاعات، 27 مرداد 1332، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdccxxqs.2bq048laa2.html
iichs.ir/vdccxxqs.2bq048laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما