وزیر هواپیمایی شوروی به تهران می‌آید/هیئت‌های عالی مالیاتی منحل می‌شود/«پدری دخترش را به دلیل بیماری او کشت»!/پرونده متهمین «غائله فارس» به دادگاه تجدید نظر ارسال شد/زلزله در تعدادی از شهرهای خوزستان!
22 مرداد 1343
وزیر هواپیمایی شوروی به تهران می‌آید
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گزارش خبرنگار ما حاکی است که هیئت نمایندگی ایران، به ریاست اربابی، معاون وزارت راه و رئیس هواپیمایی کشوری ایران، و هیئت نمایندگی شوروی به ریاست لیتکوف، رئیس هواپیمایی «آیر فلوت» شوروی، در مورد قرارداد هواپیمایی دو کشور به توافق رسیده‌اند و موافقت‌نامه 21 ماده‌ای میان دو کشور را «پاراف» کرده‌اند.
وزیر هواپیمایی شوروی برای امضای قرارداد به تهران می‌آید و قرارداد مذکور، در هفته آینده به وسیله وزیر خارجه ایران و وزیر هواپیمایی شوروی امضا می‌شود.
به موجب قرارداد هواپیمایی ایران و شوروی، هفته‌ای دو پرواز بین تهران و مسکو صورت می‌گیرد و هواپیماهای ایران و شوروی، در این خط پرواز می‌کنند. هواپیماهای دو کشور در شهرهای تبریز و تفلیس نیز می‌توانند فرود آیند.
 
هیئت‌های عالی مالیاتی منحل می‌شود
از روز شنبه کلیه هیئت‌های عالی حل اختلاف مالیاتی، در تهران و شهرستان‌ها منحل خواهند شد.
به جای هیئت‌های فوق، پانزده هیئت دیگر که در آن سه نماینده وزارت دارایی، دادگستری و اتاق بازرگانی یا اتاق صنایع و معادن یا پیشه‌وران شرکت دارند، تشکیل خواهد شد.
همچنین از روز شنبه تقاضا برای توافق درباره 180 هزار پرونده مالیاتی معوقه در تهران پذیرفته می‌شود. به همین جهت اداره کل وصول تهران به مؤدیان اعلام کرد از روز شنبه می‌توانند تقاضای کتبی برای توافق ارسال دارند.
پرونده‌هایی که جمع مالیات مطالبه‌شده آنها حداکثر تا 250 هزار ریال است، مستقیما بین مؤدی و رؤسای وصول وزارت دارایی توافق می‌شود. این پرونده‌ها به کمیسیون توافق یا هیئت عالی حل اختلاف ارجاع نخواهد شد.
 
«پدری دخترش را به دلیل بیماری او کشت»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: یکی از اهالی مشهد که گویا از بیماری ممتد دخترش به ستوه آمده بود، با تمهید مقدماتی دخترش را خفه کرد، اما دیروز نامه‌ای که از طرف یک ناشناس به اداره آگاهی مشهد رسید پرده از این جنایت برداشت.
دیروز نامه‌ای از طرف یک ناشناس به اداره آگاهی مشهد رسید مبنی بر اینکه محمود 55 ساله یکی از اهالی مشهد دختر 27 ساله و بیمار خود به نام سلطان را خفه کرده است.
طی تحقیقاتی که به عمل آمد محمود دستگیر شد و به انجام این جنایت اعتراف کرد و معلوم شد که سلطان دختر محمود ده سال قبل ازدواج کرده و پس از پنج سال از شوهرش طلاق گرفته و مجددا با مرد دیگری ازدواج کرده است، اما دومین ازدواج وی نیز منجر به طلاق شده است و از آن پس سلطان به سختی بیمار شد و در خانه پدر بستری گردید.
پدرش محمود که از این جریان ناراحت بود جمعه 2 مرداد، هنگامی که افراد منزل به میهمانی رفته بودند، به بهانه‌ای از نیمه راه به خانه برگشت و دختر خود را که تنها در خانه بستری بود در رختخواب خفه کرده و سپس دوباره عازم میهمانی شد.
افراد خانواده پس از بازگشت به منزل به این گمان که سلطان به مرگ طبیعی مرده است جنازه او را طبق معمول دفن کردند. فعلا مأمورین مشغول تحقیق می‌باشند.1
روزنامه «کیهان» نیز درباره این گزارش نوشته است: پیرمردی دختر 23 ساله‌اش را که در بستر بیماری افتاده بود خفه کرد و سپس جسدش را در گورستان به خاک سپرد.
پیرمرد قبل از کشتن دخترش با او در مورد مرگش مشورت کرد و سپس پیکر تب‌دارش را لای فرش پیچید و او را خفه کرد.2
 
پرونده متهمین «غائله فارس» به دادگاه تجدید نظر ارسال شد
امروز پرونده یازده نفر سران عشایر فارس که دادگاه بدوی زمان جنگ شش نفرشان را به اعدام و پنج نفرشان را به حبس‌های ابد تا چهارده ماه محکوم کرده بود به علت اعتراض متهمان به رأی صادره دادگاه، از طرف تیپ 23 فارس به دادگاه تجدید نظر زمان جنگ فرستاده شد.
طبق قانون هر یک از متهمان حق دارند برای تعیین وکلای مدافع خود از دادگاه تقاضای مهلت کنند و با توجه به مدت قانونی مهلت ممکن است رسیدگی به پرونده‌های متهمین غائله فارس در دادگاه تجدید نظر زمان جنگ تا یک ماه دیگر به طول انجامد.
گفته می‌شود دادگاه تجدید نظر زمان جنگ پس از تشکیل در حدود ده روز طول خواهد کشید و صبح و عصر جلسات منعقد می‌گردد.3
 
زلزله در تعدادی از شهرهای خوزستان!
مقارن ساعت 10:57 دقیقه دیشب زلزله شدیدی در خرمشهر به وقوع پیوست که در حدود 20 ثانیه ادامه داشت. چنین زلزله‌ای تاکنون در خرمشهر کمتر سابقه داشته است و به همین دلیل مردم با وقوع زلزله به‌شدت وحشت زده شدند و سراسیمه از خانه‌های خود به خیابان‌ها ریختند.
خوشبختانه این زلزله خسارت مالی و جانی به بار نیاورد، ولی همین واقعه باعث شد که دختر بچه ده‌ساله‌ای دچار شوک قلبی گردد و فوت نماید.
خبر دیگر اینکه ساعت 11:30 دقیقه دیشب زلزله شدیدی در آغاجاری روی داد که بیش از 30 ثانیه ادامه داشت و در این مدت شهر آغاجاری مانند گهواره می‌لرزید و مردم وحشت‌زده به کوچه‌ها و خیابان‌ها ریخته بودند.
به علت شدت زلزله، برق کارخانه برق خاموش شد و تاریکی باعث وحشت بیشتر مردم گردید.
زلزله در آغاجاری به حدی شدید و بی‌سابقه بود که مردم تا صبح بیدار و در خیابان‌ها ماندند.
خوشبختانه این زلزله خسارت مالی و جانی به بار نیاورد.
زلزله نسبتا شدیدی نیز ساعت 11 دیشب به مدت 4 ثانیه بهبهان را لرزاند، ولی خساراتی به بار نیاورد.
علاوه بر شهرهای گفته‌شده در دوگنبدان و رامهرمز نیز زلزله روی داده، ولی خساراتی به بار نیاورده است.
«کیهان» در ادامه گزارش خود نوشت: در اثر وقوع زلزله کوه‌های اطراف این شهر ریزش کرده و باعث مسدود شدن جاده گردیده است. این جاده که چندین ساعت مسدود شده بود به وسیله کارگران شرکت نفت باز شد.4
 
روزنامه اطلاعات، 22 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcee78z.jh8epi9bbj.html
iichs.ir/vdcee78z.jh8epi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما