رئیس سنا: حکومت اکثریت در قانون اساسی مصداق پیدا کرده است!/«کمیسیون‌های حل اختلاف منحل می‌شوند»/«برای خدمت در سپاه بهداشت پزشکان غایب احضار شدند»/«کوشانفر به زندان قصر منتقل شد»!/ «قبادیان اداره امور شورای عالی اصناف را به عهده گرفت»/شاه در المپیک ژاپن حضور می‌یابد!/آخرین خبرها از جنگ در ویتنام شمالی
15 مرداد 1343
رئیس سنا: حکومت اکثریت در قانون اساسی مصداق پیدا کرده است!
روزنامه «کیهان» نوشت: روز گذشته رؤسا و اعضای هیئت‌رئیسه مجلس سنا و شورای ملی در کاخ سعدآباد به حضور شاهنشاه بار یافتند و عید مشروطیت را تبریک عرض کردند.
در ساعت 10 صبح اعضای هیئت‌رئیسه مجلس سنا به حضور شاهنشاه رسیدند و مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، چنین معروض داشت: جای کمال خوشوقتی است که جشن بزرگ ملی ما امسال موقعی برگزار می‌شود که خوشبختانه بر اثر توجهات خاص شاهنشاه و اجرای اصول انقلاب شاه و مردم نقص مشروطیت ایران مرتفع و معنای واقعی حکومت اکثریت که در قانون اساسی پیش‌بینی شده مصداق کامل پیدا کرده است.
تردیدی نیست که الغای رژیم ارباب رعیتی و رفع بی‌عدالتی از طبقه محروم و ستمدیده و رهایی اهالی دهات و قصبات از چنگال جهل و بی‌سوادی و برابری حقوق سیاسی و اجتماعی زن و مرد و بالاخره اجرای عدالت اجتماعی درباره همه طبقات بالاخص کشاورزان و کارگران به نسبت حقوق طبیعی و قانونی که دارند همان اصولی است که همیشه مورد توجه و نظر خاص آزادی‌خواهان واقعی بوده و اثاث حکومت مشروطه و عدالت اجتماعی بر مبانی و مفاهیم آن استوار گشته است.1
 
«کمیسیون‌های حل اختلاف منحل می‌شوند»
وزارت دارایی امروز رسما اعلام کرد که از 23 مرداد قانون تسهیل و توافق در تهران به مرحله اجرا گذارده می‌شود و به همین جهت از تاریخ فوق به مدت یک ماه تقاضای توافق را می‌پذیرد. اگر میزان مالیات مورد تقاضا تا 250 هزار ریال باشد بلافاصله بین مؤدی و رؤسای وصول توافق به عمل خواهد آمد و الا به کمیسیون توافق فرستاده خواهد شد.
از آنجایی که اجرای قانون از 23 مرداد آغاز خواهد شد لذا در آن روز تمام هیئت‌های عالی حل اختلاف در تهران و شهرستان‌ها منحل و به جای آن هیئت‌های جدید منصوب و مشغول کار خواهند گردید.
 
«برای خدمت در سپاه بهداشت پزشکان غایب احضار شدند»
از طرف نظام وظیفه عمومی برای مشمولین غایب پزشکی از روی آدرس خانه آنها برگ احضار فرستاده شد. مشمولین مزبور فقط تا 27 مردادماه جاری فرصت دارند که [برای خدمت در سپاه بهداشت] دفترچه آماده به خدمت دریافت کنند و بعد از این مدت طبق قانون به عنوان سرباز عادی جلب و به خدمت اعزام می‌شوند.
 
«کوشانفر به زندان قصر منتقل شد»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 3 بعد از ظهر دیروز حکمت، بازپرس شعبه 11 دادسرای تهران، قرار بازداشت مهدی کوشانفر، رئیس شورای عالی اصناف، را به اتهام قتل «ابوالحسن قره حسنلو» معاون 35 ساله انجمن ده عرب‌آباد، از توابع ینگه امام صادر کرد.
قرار بازداشت صادره مورد موافقت دادستان قرار گرفت، ولی کوشانفر به قرار بازداشت خود اعتراض کرد و قرار است طبق قانون امروز پرونده برای اظهار نظر درباره قرار صادره به دادگاه فرستاده شود.
آخرین خبر اینکه یک ساعت بعد از ظهر امروز کسب اطلاع شد که شعبه 9 دادگاه جنحه قرار بازداشت صادره درباره مهدی کوشانفر را تأیید کرد و سوابق به دادسرا فرستاده شد.
پس از صدور قرار بازداشت، کوشانفر توسط برانکار به آمبولانس منتقل شد و به وسیله آمبولانس به زندان قصر اعزام گردید و در بهداری زندان قصر بستری شد.
 
 «قبادیان اداره امور شورای عالی اصناف را به عهده گرفت»
امروز مجمع عمومی شورای عالی اصناف با حضور رؤسای 107 اتحادیه صنفی در محل شورای عالی اصناف تشکیل شد و از حسینقلی قبادیان، نایب رئیس شورای عالی اصناف، تقاضا شد که طبق آیین‌نامه شورای عالی اصناف در غیاب رئیس شورا [که به اتهام قتل دستگیر شده است] مسئولیت اداره امور شورا را به عهده گیرد.
 
شاه در المپیک ژاپن حضور می‌یابد!
«خبرگزاری فرانسه» 5 اوت از توکیو گزارش داد: از طرف دربار امپراتوری ژاپن یک لیست موقتی از اعضای خانواده‌های سلطنتی که در بازی‌های المپیک شرکت خواهند کرد و به این مناسبت به توکیو مسافرت می‌کنند انتشار یافته است.
اعلیحضرت شاهنشاه ایران و والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی از جمله میهمانان دربار امپراتوری ژاپن در جریان مسابقات المپیک خواهند بود.
 
آخرین خبرها از جنگ در ویتنام شمالی
روزنامه «اطلاعات» امروز نوشت: گزارش‌های مربوط به حوادث 24 ساعت اخیر خلیج تونکن و بمباران ویتنام شمالی که توسط خبرگزاری‌های مختلف مخابره شده تمام حوادث جهان را تحت‌الشعاع قرار داده و هیجان عظیمی همه جا به‌وجود آورده است.
به موجب این گزارش‌ها در بمباران دیروز ویتنام شمالی قسمت اعظم نیروی دریایی این کشور منهدم گردیده و 90 درصد از ذخایر سوخت و نفتی آن از بین رفته است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه دیشب خود نتوانست تصمیمی درباره شکایت آمریکا اتخاذ کند و قرار شد در جلسه بعدی که تاریخ آن هنوز معلوم نیست از نماینده ویتنام شمالی برای دادن توضیحات بیشتر دعوت شود.
بر خلاف انتظار جهانیان عکس‌العمل شوروی و چین کمونیست در برابر این حادثه شدید نبوده و لحن اعلامیه تاس، سرمقاله روزنامه «مردم» ارگان حزب کمونیست چین و اظهارات نماینده شوروی در سازمان ملل متحد ملایم بوده است.
تاکنون پکن به اعلام این چند مطلب اکتفا کرده که جانسون با ایجاد حوادث خلیج تونکن می‌خواهد در مبارزات انتخاباتی رأی بیشتری جمع کند و خبرگزاری تاس خاطرنشان ساخته ادامه این حوادث ممکن است نتایج وخیمی به بار بیاورد.
نیکیتا خروشچف، نخست‌وزیر شوروی، اینک در مسکو نیست.2
 
روزنامه اطلاعات، 15 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcc0xqs.2bq008laa2.html
iichs.ir/vdcc0xqs.2bq008laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما