«آگهی اجرای مرحله دوم اصلاحات ارضی برای هر منطقه جداگانه منتشر می‌شود»/«میز جشن مشروطیت یک کیلومتر طول دارد»!/انتخاب هیئت عامل جمعیت دوستی ترکیه و ایران/واشنگتن‌پست: همکاری‌های ایران، ترکیه و پاکستان امیدبخش است!/«گروه‌های اقتصادی سه کشور اوایل شهریور در تهران تشکیل می‌شود»/عزیمت مدیر عامل «شیر و خورشید سرخ» به افغانستان برای تدارک جشن‌های شاهنشاهی!/آخرین خبرها از حمله به ناوشکن آمریکایی توسط ویتنام شمالی؛ جانسون دستور دو برابر شدن نیروهای آمریکا در منطقه را صادر کرد!/«گوسفندهای خریداری‌شده از ترکیه به دلیل لاغر بودن تحویل گرفته نشدند»!/سفیرکبیر آمریکا با نخست‌وزیر ملاقات کرد/تصمیمات جانسون باعث تعجب انگلیس نشد!/سرمقاله عجیب روزنامه «اطلاعات» درباره سالگرد مشروطه؛ انقلاب مشروطیت به اهداف خود در ایران با برقراری دموکراسی مترقی و پیشرفته رسیده است!
13 مرداد 1343
«آگهی اجرای مرحله دوم اصلاحات ارضی برای هر منطقه جداگانه منتشر می‌شود»
آخر وقت دیروز، آیین‌نامه اصلاحات ارضی مصوب کمیسیون خاص مشترک مجلسین از طریق نخست‌وزیری به وزارت کشاورزی و سازمان اصلاحات ارضی ابلاغ گردید.
صبح امروز عباس سالور، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی، اظهار داشت: درصورتی که مفاد و مواد آیین‌نامه جدید برای برخی از مالکان نامفهوم باشد سازمان اصلاحات ارضی و خود من آماده هستیم که نکات مبهم را روشن کنیم.
سا لور افزود: آیین‌نامه جدید را به ضمیمه بخشنامه‌ای که به همین مناسبت به وسیله وزیر کشاورزی انتشار یافته است، به کلیه واحدهای تابعه مرکز و شهرستان‌ها ارسال می‌کنیم.
انتظار من این است که خرده‌مالکین مواد الحاقی به قانون اصلاحات ارضی و آیین‌نامه جدید را دقیقا مطالعه کنند تا وضع و شرایط خود را بهتر بشناسند و مالکیت خویش را با یکی از شقوق قانون تطبیق بدهند. آگهی شروع مرحله دوم به‌تدریج برای نقاط مختلف کشور انتشار خواهد یافت و بلافاصله کارهای مربوط به مرحله دوم در آن منطقه آغاز خواهد گردید.
اولین نقطه‌ای که مرحله دوم اصلاحات ارضی در آنجا به مورد اجرا گذاشته می‌شود کردستان می‌باشد.
 
«میز جشن مشروطیت یک کیلومتر طول دارد»!
روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز طی گزارشی نوشت: امروز مجلس شورای ملی روز پرکاری را گذرانید. از ساعت 6 صبح امروز همه کارمندان و مستخدمین مجلس سخت به فعالیت افتادند تا مجلس را برای پذیرایی فردا آماده سازند.
رئیس مجلس، کارپردازان و رؤسای قسمت‌های مختلف چند روزی است که برای تهیه مقدمات جشن مشروطیت شب و روز کار می‌کنند.
خبرنگار ما گزارش می‌دهد که تقریبا تمام کارهای مربوط به جشن مشروطیت آماده است. در حدود هشتصد میز به طول بیش از یک کیلومتر در محوطه‌های باغ شمالی و جنوبی مجلس چیده شده است.
برای پذیرایی فردا در حدود سه‌هزار کیلو میوه سفارش داده شده است و 1500 کیلو شیرینی نیز خریداری گردیده است. علاوه بر میوه و شیرینی، شربت و بستنی نیز به میهمانان داده خواهد شد و در حدود هزار کیلو بستنی تهیه خواهد شد.
 
انتخاب هیئت عامل جمعیت دوستی ترکیه و ایران
«رادیو آنکارا» دیشب اطلاع داد که در جلسه اخیر مجمع عمومی جمعیت دوستی ترکیه و ایران هیئت عامله جمعیت انتخاب شد.
در این جلسه جهاد بابان، نماینده استانبول در پارلمان ترکیه، به ریاست جمعیت برگزیده شد و طی نطقی گفت: دولت ما برای شرکت در جشن‌های دو هزار و پانصدمین سال تشکیل شاهنشاهی ایران فعالیت کرده و جمعیت ما هم طبق دستور دولت در این جشن شرکت می‌کند.
 
واشنگتن‌پست: همکاری‌های ایران، ترکیه و پاکستان امیدبخش است!
واران یونا، مفسر مسائل آسیایی روزنامه واشنگتن‌پست، در شماره اخیر روزنامه مزبور نوشته است که همکاری اقتصادی سه کشور منطقه‌ای پیمان سنتو و به‌خصوص طرح‌هایی که در کنفرانس اخیر سران سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه تنظیم گردید بسیار امیدبخش است.
ده روز پیش شاهنشاه ایران و رؤسای جمهور پاکستان و ترکیه کنفرانس دو روزه‌ای درباره همکاری منطقه‌ای در استانبول تشکیل دادند که در آن روی برنامه‌ای شامل ده اصل موافقت کردند.
این برنامه عبارت است از: تأمین آزادی بیشتر بازرگانی، تشکیل اتاق بازرگانی مشترک، اجرای پروژه‌های اقتصادی مشترک، تقلیل هزینه‌های پستی، اصلاح و توسعه ارتباطات هوایی، همکاری منطقه‌ای در کشتی‌رانی، اصلاح شاهراه‌ها، توسعه جهانگردی منطقه‌ای و همکاری در کمک‌های منطقه‌ای.
مفسر واشنگتن‌پست خاطرنشان ساخته است که پاره‌ای از پروژه‌های فوق‌الذکر هم‌اکنون با کمک آمریکا در دست اجرا بوده و در حال پیشرفت است مانند احداث شاهراه‌ها و راه آهن که نزدیک به اتمام است.
منطقه سنتو با کمک آمریکا توسط راه آهن به اروپا مربوط شده است و همچنین دارای یک شبکه مخابراتی موج کوتاه شده است که در عین حال به ارتباطات هوایی بین سه کشور کمک فراوان می‌کند. همچنین به اصلاح و توسعه بنادر کشورهای منطقه‌ای به‌خصوص در ترکیه توجه شده است که فواید آن عاید هر سه کشور خواهد شد.
 
«گروه‌های اقتصادی سه کشور اوایل شهریور در تهران تشکیل می‌شود»
در اوایل شهریورماه آینده 9 گروه مختلف اقتصادی، در تهران تشکیل می‌شود که در آن نمایندگان ایران، پاکستان و ترکیه شرکت دارند.
گروه‌های مزبور بر اساس قطعنامه کنفرانس اقتصادی سه کشور تشکیل می‌شود و طی آن برنامه‌های مشترکی در زمینه امور اقتصادی، راه، ارتباطات توریستی و غیره تهیه و تنظیم خواهد شد.
 
عزیمت مدیر عامل «شیر و خورشید سرخ» به افغانستان برای تدارک جشن‌های شاهنشاهی!
هفته گذشته دکتر حسین خطیبی، مدیرعامل شیر و خورشید سرخ ایران و عضو شورای جشن‌های شاهنشاهی، به افغانستان عزیمت نمود.
دکتر خطیبی مأموریت دارد مقدمات تشکیل کمیته جشن‌های شاهنشاهی را با کمک سفارت ایران در افغانستان فراهم کند و احتمالا از افغانستان به اروپا نیز عزیمت خواهند کرد.1
 
آخرین خبرها از حمله به ناوشکن آمریکایی توسط ویتنام شمالی؛ جانسون دستور دو برابر شدن نیروهای آمریکا در منطقه را صادر کرد!
به دنبال حمله سه ناوچه اژدرافکن ویتنام شمالی به یک ناوشکن آمریکایی در خلیج «تونکن»، پرزیدنت جانسون نیمه‌شب گذشته دستور داد تا نیروهای دریایی آمریکا در آن منطقه دو برابر شوند. وی ضمنا فرمان داده است واحدهای آمریکایی، متجاوزین به نیروی دریایی این کشور را نه تنها عقب برانند بلکه آنها را به کلی نابود کنند.
دستورات دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا به شرح زیر است:
١. مأموریت‌های گشتی واحدهای دریایی آمریکا در سواحل ویتنام در ناحیه خلیج «تونکن» ادامه یابد؛
۲. هیچ کشتی آمریکایی تنها در خلیج تونکن مأموریت گشتی انجام ندهد؛
3. چنانچه به ناوشکن‌های آمریکا حمله شود، نیروی هوایی به کمک ناوشکن‌ها بیایند.
 
«گوسفندهای خریداری‌شده از ترکیه به دلیل لاغر بودن تحویل گرفته نشدند»!
«کیهان» نوشت: اعضای هیئتی که برای تحویل گوسفندان خریداری‌شده از ترکیه به ماکو آمده بودند از تحویل گوسفندان خودداری کردند. علت خودداری آنها لاغر بودن گوسفندان اعلام شده است.
چندی قبل به دنبال مذاکراتی که بین ایران و ترکیه انجام شد، به منظور رفع مشکل کمبود گوشت یک هیئت ایرانی به ترکیه اعزام شد.
پس از مذاکره و توافق چندهزار گوسفند از ترکیه خریداری شد و تاریخ تحویل آنها به ایران نیز تعیین گردید.
در تاریخ مقرر ترک‌ها گوسفندان خریداری‌شده را برای تحویل به اعضای هیئت آماده کردند، ولی چون گوسفندان بیش از حد لاغر بودند اعضای هیئت ایرانی از تحویل گرفتن گوسفندان خودداری کردند.
مراتب طی تلگرافی از ماکو به تهران گزارش شد و اینک اعضای هیئت در انتظار جواب به سر می‌برند.
از طرفی طی مذاکرات اولیه قرار بود گوسفندان با پشم به ایران تحویل گردند، ولی هنگام تحویل مشخص شد ترک‌ها پشم همه گوسفندان را چیده‌اند.
بدیهی است که پشم چندهزار گوسفند دارای ارزش زیادی است و همین امر یکی دیگر از عللی است که باعث امتناع هیئت ایرانی از تحویل گرفتن گوسفندان شده است.
 
سفیرکبیر آمریکا با نخست‌وزیر ملاقات کرد
نیم‌ساعت بعد از ظهر امروز جولیوس هولمز، سفیرکبیر آمریکا، در کاخ نخست‌وزیری حضور یافت و با حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، ملاقات کرد.
این ملاقات تا ساعت یک بعد از ظهر به طول انجامید. اولین ملاقات سفیر آمریکا با نخست‌وزیر پس از بازگشت از مسکو بود.2
 
تصمیمات جانسون باعث تعجب انگلیس نشد!
تصمیماتی که پس از حادثه خلیج تونکن توسط پرزیدنت جانسون اتخاذ گردید در محافل صلاحیت‌دار انگلیسی موجب شگفتی نشده است.
در وزارت امور خارجه انگلیس گفته می‌شود که این ماجرا مستقیما به دولت انگلستان مربوط نمی‌شود؛ به همین جهت فعلا دلیلی وجود ندارد که انگلستان در این زمینه اقدامی بکند. مع‌ذلک ظاهرا گزارش مفصلی پیرامون این حادثه توسط سفیرکبیر آمریکا در واشنگتن برای ریچارد باتلر، وزیر امور خارجه انگلستان، فرستاده شده است.
در وزارت امور خارجه انگلستان گفته می‌شود در محیط تب‌آلود انتخابات آمریکا که شعله‌های «گلدواتریسم» در آن زبانه می‌کشد، اگر سکوت برای پرزیدنت جانسون گران تمام نمی‌شد، هرگز تصمیمات مزبور را اتخاذ نمی‌‌کرد.3
 
سرمقاله عجیب روزنامه «اطلاعات» درباره سالگرد مشروطه؛ انقلاب مشروطیت به اهداف خود در ایران با برقراری دموکراسی مترقی و پیشرفته رسیده است!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: فردا چهاردهم مرداد و مصادف با جشن انقلاب ملی مشروطیت ایران است.
حکومت مشروطه ایران امروز پنجاه‌وهشتمین سال زندگی خود را پشت سر می‌گذارد و فردا در آستانه پنجاه‌ونهمین سال قرار می‌گیرد و 59 سال پیش که انقلاب ایران به ثمر رسید و مرحوم مظفرالدین‌شاه فرمان مشروطیت را صادر کرد در همه دنیا تعداد ممالکی که صاحب دموکراسی بودند از عدد انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد و مابقی ملل یا گرفتار حکومت‌های خودکامه بودند، یا تحت قیمومیت و استعمار و استثمار دیگران قرار داشتند، بسیاری از ممالکی هم که امروز وجود دارند و عضو خانواده بشرند آن روز وجود خارجی نداشتند.
گاهی کسانی که در اطراف مشروطیت ایران بحث می‌کنند به این سؤال برمی‌خورند که آیا انقلاب ایران به هدف‌های خود رسید یا نرسید؟
جواب این سؤال آن‌قدرها مشکل نیست به شرط آنکه ما زمان خودمان را فراموش کنیم و برگردیم به محیط شصت سال پیش، ببینیم مردم از انقلاب مشروطه چه می‌خواستند و چه از آن به‌دست آوردند. البته اگر تصور کنیم هدف انقلاب مشروطه این بود که بلافاصله فئودالیته در ایران سرنگون شود و زن‌ها آزادی پیدا کنند و فکل و کراوات جای عمامه شیرشکری و عبا و سرداری را بگیرد، فورا به این نتیجه خواهیم رسید که خیر، انقلاب مشروطه به هدف‌های خود نرسید و ممکن است برای تأکید این استنتاج و غلیظ کردن ماده بیفزاییم که آری، بعد از استقرار حکومت مشروطه همان گردن‌کلفت‌ها که در زمان استبداد حاکم و فعال ما یشاء بودند دوباره سر و کله‌شان پیدا شد و این دفعه با عنوان قانونی آمدند و همه‌کاره شدند و از سر نو مقامات را قبضه کردند و به مجلس و دولت راه یافتند و چه و چه ... حال آنکه اگر منصفانه قضاوت کنیم خواهیم دید انقلاب مشروطه شکست نخورده و در زمان خود به هدف‌هایش رسیده است.
برای اثبات این مدعا باید برگردیم به دوران پیش از انقلاب و ببینیم همان حاکمی که به فرض بعد از انقلاب در لباس مشروطه‌خواهی دوباره حاکم شد رفتارش با مردم چگونه بود. آیا نه این است که آن حاکم انسان را با گوسفند فرقی نمی‌گذاشت و به همان سهولت که در قصابخانه گوسفند می‌کشتند او نیز در مقر حکومتش آدم می‌کشت و گوش و دماغ می‌برید.
انقلاب مشروطه ایران پیدا شد برای پایان دادن به این طرز فکر و برای استقرار حیثیت و حقوق انسانی. اولین شعار آزادیخواهان در جریان انقلاب مشروطه، تقاضای ایجاد «عدالتخانه» بود؛ یعنی مردم عدالت می‌خواستند، می‌خواستند فرقی باشد بین یک فرد بشر و یک چهارپا، می‌خواستند بدیهی‌ترین حقوق انسانی را از حکومت وقت بگیرند و بالاخره این جنبش کشیده شد به درخواست حکومت مشروطه و استقرار آن.
بعد هم به مرور، با اعتلای سطح فرهنگ و آماده شدن زمینه مشروطیت ایران به هدف‌های عالی و عالی‌تر رسید تا در 6 بهمن 1341 که در حقیقت با منشور شش‌ماده‌ای شاه، فرمان مشروطیت ایران به درجه کمال خود رسید و خوشبختانه مجالس مبعوث این انقلاب، مظاهری هستند از یک دموکراسی پیشرفته و مترقی و ضامن جمیع حقوق انسانی.4
 
روزنامه اطلاعات، 13 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcfcxdy.w6djmagiiw.html
iichs.ir/vdcfcxdy.w6djmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما