درخواست ساواک از شهربانی برای مشخص شدن راکب یک اتومبیل!/گزارش ساواک از مخالفت دانشجویان با دولت اسرائیل و عمال آنان!/جنگ دریایی و هوایی آمریکا و ویتنام شمالی/درخواست آتش‌نشانی برای انتقال کارخانه‌ها به خارج شهر/وزیر کشاورزی: کردستان پیشاهنگ مرحله دوم اصلاحات ارضی است!/«بایگانی ملی تأسیس می‌شود»/دانشسرای عالی ضمیمه دانشگاه می‌شود/تعطیلی جمعه اصناف تهران از روز جمعه عملی می‌شود!/148 خانه محله عرب‌ها خراب می‌شود!/کارشناسان ایران به شوروی می‌روند!/هیئتی از کویت به ایران می‌آید/ایرانیان مقیم کویت حق کار کردن ندارند!/جنگنده آمریکایی دیوار صوتی را در تهران شکست!/نمرات کنکور در بدی بی‌سابقه است!
12 مرداد 1343
درخواست ساواک از شهربانی برای مشخص شدن راکب یک اتومبیل!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 12 مرداد 1343 سرتیپ بهرامی، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت خراسان، از سرپرست شهربانی‌های خراسان خواسته است: «خواهشمند است دستور فرمایند صاحب اتومبیل سواری شماره 22156 تهران /42 که در ساعت 16:35 روز 5 /5 /43 جلو منزل آقای میلانی متوقف بوده و راکب آن به منزل نامبرده وارد و پس از ده دقیقه از منزل خارج شده تعیین و به این ساواک اعلام نمایند».1
 
گزارش ساواک از مخالفت دانشجویان با دولت اسرائیل و عمال آنان!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 12 مرداد 1343 «بشیری، معاون حسابداری اداره کل آمار و ثبت احوال، به یکی از دوستان خود گفته است اخیرا دانشجویان اسلامی دانشگاه تهران به طرفداری از روحانیون و مخالفت با دولت اسرائیل و عمال آنها و همچنین در مخالفت با پیمان اخیر سه‌جانبه ایران، ترکیه و پاکستان اعلامیه‌ای تهیه و منتشر نموده‌اند».
این سند می‌افزاید: «نامبرده اضافه کرده این عده در نظر دارند در آغاز سال تحصیلی جدید در صورت امکان با تشکیل میتینگ و دمونستراسیون مخالفت خود را در این مورد نشان دهند».2
 
جنگ دریایی و هوایی آمریکا و ویتنام شمالی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شب گذشته فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا در اقیانوس آرام اعلام کرد که سه ناوچه اژدر افکن ناشناس به ناوشکن آمریکایی «مادوکس» در خلیج «تونکن» حمله کردند و سحرگاه امروز وزیر خارجه آمریکا، راسک، تأیید نمود که ناوچه‌ها متعلق به ویتنام شمالی بودند.
در اعلامیه ستاد نیروهای مسلح آمریکا در اقیانوس آرام اضافه شده است که ناوچه‌ها به سوی ناوشکن «مادوکس» اژدر پرتاب کرده و آن را هدف توپ‌های 37 میلیمتری خود قرار داده‌اند.
حمله در سواحل ویتنام صورت گرفت، اما در این جریان به ناوشکن مادوکس خسارتی وارد نیامد و از افراد آمریکایی کسی کشته و مجروح نشد.
پس از وقوع حمله، چهار هواپیمای جنگنده آمریکایی از عرشه ناو هواپیمابر «نیکوندروکا»، که نزدیک «مادوکس» لنگر انداخته بود، به پرواز درآمده و با آتش توپخانه و موشک خود به ناوچه‌های مهاجم حمله کردند.
بر اثر حمله هواپیماهای آمریکایی یکی از ناوچه‌ها به سختی خسارت دید و دو ناوچه دیگر از صحنه نبرد خود را کنار کشیده و فرار کردند.
 
درخواست آتش‌نشانی برای انتقال کارخانه‌ها به خارج شهر
امروز ایلخانی، رئیس اداره آتش‌نشانی شهرداری، نامه‌ای به شهرداری تهران نوشت و طی آن رسما اعلام داشت که وجود کارخانه‌های چوب‌بری و چوب‌فروشی، کارخانه‌های شیمیایی، صابون‌سازی و کارگاه‌های صنعتی، تولیدی، کارخانه‌های فلزکاری در داخل شهر خطر بزرگی برای شهر و مردم محسوب می‌شود و اداره آتش‌نشانی درخواست دارد که دستور انتقال کارخانه‌ها را به حومه شهر صادر نمایند.
رئیس آتش‌نشانی در نامه خود می‌نویسد: در بازار تهران که مرکز مهم دادوستد بوده و میلیاردها کالای تجارتی در انبارهای آن وجود دارد، حتی یک فشنگ آتش‌نشانی وجود ندارد. اتومبیل‌های آتش‌نشانی به داخل بازار نمی‌توانند بروند. محلات مختلف بازار آب ندارد، سیم‌های برق بازار و انبارهای کالا بدون روپوش و حفاظ می‌باشد، سرایداران و نگهبانان تجار از انبارها نگهبانی نمی‌کنند و طریق پیش‌گیری آتش را هیچ نمی‌دانند.
بر اساس این گزارش «در شهر تهران کارخانه‌های صابون‌سازی که مواد شیمیایی قابل انفجار و اشتعال در آنها فراوان است، هرچند وقت یکبار طعمه آتش می‌شود و مردم و ساکنان خانه‌های مجاور سخت از این حیث ناراحت هستند و در دروازه شمیران که مرکز چوب‌بری و چوب‌فروشی است، خطر آتش‌سوزی جدی است و بنگاه‌های چوب‌فروشی با چندمیلیون سرمایه یک فشنگ آتش‌نشانی ندارند و عجیب‌تر آنکه کارگران در کنار الوارها آتش روشن می‌کنند!»
نظر آتش‌نشانی این است که در درجه اول چوب‌بری‌ها و چوب‌فروشی‌ها به حومه تهران و به مراکز مجهزی در جاده‌های اطراف تهران انتقال داده شوند و سپس برای تعطیل کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و پیش‌بینی احتیاجات در بازار و انبارهای بزرگ تهران اقدام گردد.
 
وزیر کشاورزی: کردستان پیشاهنگ مرحله دوم اصلاحات ارضی است!
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، در «اجتماع بزرگ کشاورزان سنندج» اعلام کرد: به فرمان شاهنشاه مرحله دوم اصلاحات ارضی از کردستان آغاز می‌شود.
 
«بایگانی ملی تأسیس می‌شود»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که برای حفظ اسناد و مدارک تاریخی یک بایگانی ملی تأسیس می‌شود.
وزارت فرهنگ که انجام این امر را به عهده گرفته در نظر دارد با تأسیس بایگانی ملی کلیه اسنادی را که در خانواده‌ها و مؤسسات مختلف وجود دارد جمع‌آوری نماید و با رعایت اصول نگهداری کند.
این اسناد به رسم امانت تحویل بایگانی ملی خواهد شد و مرکز بایگانی از لحاظ نور، درجه حرارت و تهویه مطابق آخرین اصول علمی مجهز خواهد شد تا از ضایع شدن و از بین رفتن این قبیل اسناد تاریخی ملی جلوگیری شود.
 
دانشسرای عالی ضمیمه دانشگاه می‌شود
امروز کسب اطلاع شد که از این به بعد دانشگاه تهران امور مربوط به تربیت معلم را به‌دست خواهد گرفت و معلمین کشور را تربیت خواهد کرد و در اختیار وزارت فرهنگ قرار خواهد داد.
به دنبال این خبر امروز اطلاع حاصل شد طی مذاکراتی که بین دانشگاه تهران و دانشسرای عالی صورت گرفته است قرار است دانشسرای عالی ضمیمه دانشگاه بشود.
اساس کار دانشسرای عالی بعد از ضمیمه شدن به دانشگاه این خواهد بود که این سازمان مانند یکی از دانشکده‌های دانشگاه تهران نظیر دانشکده پزشکی، که از نظر مالی استقلال دارد، کار خود را که تربیت معلم است دنبال خواهد کرد.
 
تعطیلی جمعه اصناف تهران از روز جمعه عملی می‌شود!
چهارمین جلسه کمیته مأمور تهیه طرح‌های تعطیل هفته اصناف، دیشب با حضور آقایان شهردار تهران، معاون وزارت کشور، معاون وزارت کار، رئیس شورای عالی اصناف، نماینده اتاق بازرگانی تهران و سناتور مسعودی، مدیر روزنامه «اطلاعات»، تشکیل شد.
در این جلسه تصمیم گرفته شد که طرح تعطیل جمعه اصناف از روز جمعه 23 مردادماه به مرحله اجرا گذارده شود.
 
148 خانه محله عرب‌ها خراب می‌شود!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز خبرنگار ما از شهرداری اطلاع داد که 148 مستغل و خانه و مغازه در محله عرب‌ها در مسیر امتداد خیابان شمال دادگستری واقع می‌شود و از این خانه‌ها قسمتی به طور کلی خراب و تعدادی نیمه‌خراب خواهد شد.
شهر تهران در صد سال پیش چهار محله داشت: این چهار محله عبارت بودند از: بازار، سنگلج، چاله میدان، محله عرب‌ها یا عودلاجان و به این ترتیب محله عرب‌ها امروز قدیمی‌ترین محله تهران است.
در آن وقت محله عرب‌ها یکی از بهترین محلات تهران بود. تمام مؤسسات تجاری و انبارها و کاروانسراها در همین محله و مسیر کنونی خیابان چراغ برق ساخته شده بود، مردان بزرگ و تجار معروف در این محل سکونت داشتند، ولی امروز محله عرب‌ها با آنکه در قلب تهران واقع شده ویران‌ترین محلات تهران است. مدت بیست سال تمام است که می‌خواهند این محله را تغییر شکل بدهند، ولی نمی‌توانند نقشه‌ها را عملی کنند. مردم این منطقه همه بلاتکلیف هستند. خانه‌هایشان عموما مخروبه شده، معامله ملکی انجام نمی‌شود، در این محل آب نیست، آبادی نیست، خیابان وجود ندارد و همه ساکنان آن چشم به سوی شهرداری دوخته‌اند که شهرداری با قدرت نقشه تغییر شکل آنجا را اجرا سازد.
 
کارشناسان ایران به شوروی می‌روند!
امروز از سازمان آب و برق آذربایجان کسب اطلاع شد که ظرف چند روز آینده ده نفر کارشناسان ایرانی برای تبادل نظر و مذاکره با کارشناسان شوروی انتخاب و معرفی می‌شوند.
کارشناسان مزبور بلافاصله به «باکو» عزیمت خواهند کرد و در این شهر مذاکرات خود را با کارشناسان شوروی آغاز می‌کنند. در این مذاکرات محل دو سد ذخیره و انحرافی مشخص خواهد شد.
 
هیئتی از کویت به ایران می‌آید
شب شنبه تیمسار سرتیپ فرزانگان، سفیرکبیر ایران در کویت، با هواپیما وارد تهران شد. سفیرکبیر ایران در کویت بامداد دیروز به حضور شاه رسید و گزارش امور مربوط به حوزه مأموریت خود را معروض داشت.
تیمسار فرزانگان امروز طی مصاحبه کوتاهی گفت: پیرو مذاکراتی که در کویت انجام گرفته است ظرف دو سه روز آینده آقای اشرف لطفی، از طرف دولت کویت، جهت انجام مذاکراتی پیرامون حل مسئله فلات قاره که مورد بحث دو کشور است، به تهران وارد می‌شود.
برای انجام این مذاکرات شرکت ملی نفت ایران نیز نماینده‌ای انتخاب خواهد کرد و پس از انجام این مذاکرات و تهیه مقدمات لازم هیئتی از مقامات کویت برای مذاکره پیرامون مسئله نفت فلات قاره به تهران می‌آید.
 
ایرانیان مقیم کویت حق کار کردن ندارند!
سفیر کبیر ایران در کویت در مورد اتباع ایرانی مقیم آن کشور اظهار داشت: کشور کویت قوانین مشخصی در مورد اتباع بیگانه و مهاجرین دارد که یکی از آنها این است که اتباع خارجی حق کار کردن در آن کشور را ندارند و این قانون شامل حال ایرانیان مقیم کویت نیز می‌شود و چون تعداد ایرانیانی که در آن کشور اقامت دارند نسبت به سایر ممالک بیشتر است این موضوع برای ما بیشتر جلب توجه می‌کند.
 
جنگنده آمریکایی دیوار صوتی را در تهران شکست!
ضمن پرواز آزمایشی مافوق سرعت صوت یک فروند هواپیمای شکاری جت «اف.1» که به وسیله دولت آمریکا به نیروی هوایی شاهنشاهی ایران تحویل شده دیوار صوتی بر فراز فرودگاه مهرآباد با صدای مهیبی شکست.
صبح دیروز هنگام آزمایش مذکور با اینکه ارتفاع هواپیما 45 هزار پا بود، با این حال بر اثر شکستن دیوار صوتی و ارتعاش شدید خساراتی به مغازه‌ها و خانه‌های اطراف فرودگاه مهرآباد وارد آمد.3
 
نمرات کنکور در بدی بی‌سابقه است!
روزنامه «کیهان» نوشت: هیئت اجرائیه کنکور دانشگاه‌ها کار خود را به پایان رسانید و منتظر اعلام نظر دانشگاه در مورد تعیین حداقل نمره قبولی و تعداد دانشجویان مورد نیاز سال اول دانشکده‌های تهران و شهرستان‌هاست.
مقامات مربوطه می‌گویند: نمرات داوطلبان امسال بسیار پایین است و حتی اوراقی وجود دارد که در شش ماده امتحانی هر کدام نمره منهای بیست دارند؛ به طوری که بعضی از داوطلبان از 240 سؤال مربوط به رشته طبیعی، دارای نمره 100 هستند.
این مقامات می‌گویند: چنین نمراتی در تمام دوره‌های کنکور دانشگاه‌ها بی‌سابقه است. این عده نه تنها به سؤال‌ها جواب صحیح نداده‌اند، بلکه با پاسخ غلط مقدار زیادی نمره منفی آورده‌اند.
در کنکور امسال ظاهرا حداقل نمره قبولی در تمام موارد 20 نمره مثبت از 40 سؤال بود (نمره 10 از 20) ولی به علت پایین بودن سطح معلومات داوطلبان احتمالا کسانی که 15 نمره مثبت از چهل سؤال داشته باشند نیز به احتمال قوی موفق می‌شوند.4
 
 
روزنامه اطلاعات، 12 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcbagb8.rhbafpiuur.html
iichs.ir/vdcbagb8.rhbafpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما