تصویب بودجه کل در جلسه امروز مجلس/آیین‌نامه اصلاحات ارضی به تصویب نهایی رسید/اقبال و هشت مدیر نفتی به شوروی می‌روند!/واردات قیمت شکر را کاهش داد!/«جمعیت تهران 15 درصد افزایش یافته است»/تا پنج سال دیگر ؛ عبور و مرور در تهران به حالت نیمه‌تعطیل درمی‌آید!
4 مرداد 1343
تصویب بودجه کل در جلسه امروز مجلس
در جلسه امروز مجلس شورای ملی بودجه کل کشور به تصویب رسید.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در جلسه امروز مجلس شورای ملی به مناسبت سالروز درگذشت اعلیحضرت رضاشاه کبیر از «خدمات معظم له» تقدیر شد و نیز نمایندگان مجلس شورای ملی نتایج کنفرانس عالی سران کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان را در استانبول ستودند.
در این موقع لایحه بودجه کشور از مجلس سنا رسید و مطرح گردید و اصلاحاتی که مجلس سنا به عمل آورده بود، مورد موافقت مجلس شورای ملی قرار گرفت.
به این لایحه با ورقه رأی گرفتند و از 140 نفر عده حاضر 125 نفر رأی موافق دادند و لایحه بودجه کل کشور به تصویب نهایی رسید و برای اجرا به دولت ابلاغ شد.
 
آیین‌نامه اصلاحات ارضی به تصویب نهایی رسید
کمیسیون خاص مشترک مجلس سنا و مجلس شورای ملی که مأمور بررسی آیین‌نامه تازه اصلاحات ارضی بود دیروز دو جلسه صبح و عصر تشکیل داد و آیین‌نامه مذکور را در جلسه عصر به اتفاق آرا تصویب کرد.
در نخستین جلسه این کمیسیون که از ساعت 8 صبح آغاز شد و ریاست آن را تیمسار سپهبد امیراحمدی بر عهده داشت، منصور، نخست‌وزیر، تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، و سالور، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی نیز حضور داشتند.
در جلسه عصر نیز نخست‌وزیر شرکت کرد و پیرامون آیین‌نامه تازه اصلاحات ارضی توضیحات مفصلی داد. آیین‌نامه اصلاحات ارضی پس از امضای رؤسای مجلسین برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود.
 
اقبال و هشت مدیر نفتی به شوروی می‌روند!
دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت، در اواخر ماه جاری به اتفاق هشت تن از مدیران و متخصصین نفت بنا به دعوت دولت شوروی به شوروی مسافرت خواهد کرد.
دولت شوروی از مدت‌ها قبل اظهار علاقه کرده بود که رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت برای بازدید از تأسیسات نفتی شوروی به آن کشور مسافرت کند.
این دعوت در زمان ریاست هیئت مدیره دکتر اقبال تجدید شده و اقبال با آن موافقت کرد.
برنامه این مسافرت تنظیم گردید و تا اواخر ماه جاری رئیس هیئت مدیره به اتفاق همراهان به شوروی عزیمت خواهد کرد.
 
واردات قیمت شکر را کاهش داد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: قیمت شکر به علت واردات مرتب بازرگانان در بازار آزاد تقلیل یافت و تجار شکر را کیلویی چند شاهی کمتر از قیمت دولتی به بنکدارها می‌فروشند؛ به همین جهت شکر در بازار تهران حداکثر با قیمت دولتی فروخته می‌شود.
بهای شکر که تا قبل از ورود شکر از طرف تجار بین 28 تا 30 ریال بود اکنون در 26 ریال تثبیت گردید.
پیش‌بینی می‌شود با ورود شکرهای سفارشی، رقابت بین خود تجار، بهای شکر بین 25 تا 26 ریال نوسان پیدا کند.
 
«جمعیت تهران 15 درصد افزایش یافته است»
امروز گزارش بررسی تراکم جمعیت در تهران از طرف مرکز طرح‌ها و بررسی‌های وزارت آبادانی و مسکن منتشر شد.
به موجب این بررسی شهر تهران به 50 ناحیه تقسیم شده و نسبت تراکم جمعیت در هر هکتار مورد بررسی قرار گرفته است.
در این نقشه از آمارگیری سال 1335 سرشماری عمومی نیز استفاده شده است.
بررسی تراکم جمعیت در تهران برای اولین‌بار صورت گرفته است. به موجب این بررسی پرتراکم‌ترین ناحیه تهران (ناحیه 32) از لحاظ جمعیت ناحیه‌ای است که از شمال به خیابان مولوی و میدان محمدیه، از جنوب به خیابان شوش، از مغرب به خیابان خانی‌آباد و از مشرق به خیابان دروازه غار و کوچه باغ انگوری محدود می‌باشد.
کم‌تراکم‌ترین ناحیه تهران ناحیه‌ای است که از شمال به خیابان سپه و میدان سپه، از جنوب به خیابان بوذرجمهری، از مغرب به خیابان شاهپور و از مشرق به خیابان ناصر خسرو محدود می‌باشد.
در مورد افزایش جمعیت این بررسی اقتصادی و اجتماعی نشان می‌دهد از سال 1335 تا سال 1339 طی چهار سال به میزان 15 درصد به جمعیت تهران افزوده شده است.
همچنین بررسی مذکور حاکی از آن است که کادر مرکزی تهران محصور بین خیابان‌های شاهرضا، شهناز، شهباز، شوش و سی متری نظامی نزدیک به حدود صدهزار نفر از جمعیت خود را طی این چهار سال به نفع نواحی اطراف تهران از دست داده است و مردم به حومه شهر انتقال یافته‌اند.1
 
تا پنج سال دیگر ؛ عبور و مرور در تهران به حالت نیمه‌تعطیل درمی‌آید!
رئیس پلیس تهران امروز اعلام کرد چنانچه وضع خیابان‌ها و افزایش اتومبیل در تهران به همین صورت ادامه داشته باشد تا پنج سال دیگر عبور و مرور در پایتخت با اشکال مواجه خواهد شد و در نتیجه صبح‌ها و عصرها که خیابان‌ها شلوغ است، حرکت اتومبیل‌ها مشکل شده و در واقع عبور و مرور به حالت نیمه‌تعطیل درخواهد آمد.
رئیس پلیس تهران اضافه کرد: تعداد اتومبیل در پایتخت به سرعت رو به افزایش است، ولی خیابان‌های تهران به هیچ وجه متناسب با این ازدیاد، توسعه نمی‌یابد.2
 
روزنامه اطلاعات، 4 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcc4xqs.2bq0x8laa2.html
iichs.ir/vdcc4xqs.2bq0x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما