وزیر اقتصاد: صادرات افزایش نیابد کشور با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد!/وزیر اقتصاد: کشور باید با تمام قوا صنعتی شود/ آن چیزی که در کشور هست نام صنعت دارد!/«وزارت آبادانی و مسکن سه معاون خواهد داشت»/رئیس اتاق بازرگانی: واردات از طریق مبادلات مرزی به صورت بدی درآمده و قاچاق کشت و تجارت چای را به خطر انداخته است!/قاچاق کشت و تجارت چای را تهدید می‌کند !/شاه: ایران نیاز به مدیران مجرب دارد!
3 مرداد 1343
وزیر اقتصاد: صادرات افزایش نیابد کشور با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد!
دکتر کیانپور، معاون وزارت اقتصاد، در اظهارات خود در آخرین جلسه کنفرانس گمرکی (روز پنجشنبه) گفت: طبیعت کار گمرک طوری است که مخالف زیاد دارد. متأسفانه اغلب مردم ما هنوز عادت نکرده‌اند در مقابل استفاده‌هایی که از امکانات مختلف و نتایج و اقدامات دولت می‌کنند پولی بپردازند و به همین جهت هر نوع مطالبه‌ای که از آنها بشود با استقامت زیاد مواجه می‌شود. به همین دلیل اصولا مالیات‌های غیر مستقیم در کشورهای توسعه‌نیافته نقش مهم‌تری را دارد.
امیدوارم در آینده بازرگان‌نماها و صنعتگرنماهایی که باعث اغوای برخی از گمرکچی‌ها می‌شدند دیگر نتوانند در کار خود موفقیتی به‌دست آورند. آقایان! افراد درست گمرک که تعدادشان نیز کم نیست با کارمندان درست دیگر در سایر سازمان‌های دولتی تفاوت بسیار دارند. گمرکچی همه‌گونه امکان سوء استفاده دارد، ولی از آن استفاده نمی‌کند، ولی در سایر دستگاه‌ها این امکانات موجود نیست تا آزمایش بشود که کارمند تا چه حد پاک و درست است!
 
وزیر اقتصاد: کشور باید با تمام قوا صنعتی شود/ آن چیزی که در کشور هست نام صنعت دارد!
پس از قرائت قطعنامه دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، سخن گفت. وی اظهار داشت: همه ما باید سعی کنیم که کشورمان را با تمام قوا صنعتی کنیم. چیزی که امروز داریم نام صنعت دارد و نباید به آن راضی باشیم. شما یکی از عوامل مهم صنعتی کردن مملکت هستید. وضع صادرات ما هنوز آنچه که می‌خواهیم نشده و مقدار آن محدود است. فایده صادرات این است که همه قوای کشور به حرکت درمی‌آید. قسمت اعظم درآمد ما از «چاه» بیرون می‌آید و نه شما و نه یک نفر هم‌وطن ما در «ماکو» نمی‌تواند ادعا کند که در جلب این درآمد سهیم است، ولی پنبه‌ای که شما به آن رسیدگی می‌کنید و یا خشکباری که برای استاندارد شدن آن فعالیت می‌شود نتیجه زحمت مردم مملکت ماست.
صادرات ما باید به یک‌میلیارد دلار برسد و حداقل به زودی به پانصد تا ششصدمیلیون برسیم. اگر میزان صادرات در ظرف چندسال آینده افزایش پیدا نکند، مملکت مواجه با مشکلات بزرگ خواهد شد.
 
«وزارت آبادانی و مسکن سه معاون خواهد داشت»
تشکیلات وزارت آبادانی و مسکن امروز اعلام شد.
به موجب تشکیلات مزبور این وزارتخانه دارای سه معاون خواهد بود که دو معاون اداری و پارلمانی آن تعیین شده و مشغول کار هستند و معاون اجرایی وزارت مسکن هم به زودی تعیین خواهد شد.
دو واحد مستقل سازمان مسکن و بانک رهنی از مؤسسات وابسته به این وزارتخانه می‌باشند و مرکزی به نام طرح‌ها و بررسی‌ها در وزارتخانه مزبور کلیه آمارهای مختلف را راجع به تهیه مسکن در تهران و شهرستان‌ها و دهات را زیر نظر خواهد داشت.
در مرکز مزبور یک دفتر بودجه به فعالیت خواهد پرداخت. طبق تشکیلات وزارت مسکن معاون پارلمانی وزارتخانه غیر از اداره امور پارلمانی، امور روابط عمومی وزارتخانه را نیز زیر نظر خواهد داشت و کلیه امور اداری و مالی و استخدامی زیر نظر معاون اداری وزارتخانه می‌باشد. معاون اداری وزارت آبادانی و مسکن هم سرپرستی امور دفاتر فنی، امور اجتماعی، امور فنی (بنگاه مهندسی)، امور آبادانی شهری و روستایی و اموری که به این مؤسسات مربوط می‌شود خواهد داشت.
تشکیلات مزبور توسط شورای عالی اداری کشور تهیه شده و به تصویب شورا و وزارت آبادانی و مسکن رسیده است.
 
رئیس اتاق بازرگانی: واردات از طریق مبادلات مرزی به صورت بدی درآمده و قاچاق کشت و تجارت چای را به خطر انداخته است!
محمد خسروشاهی، رئیس اتاق بازرگانی، گفت: یکی از مسائلی که برای بازرگانان و به‌خصوص بازرگانان نقاط مرزی مشکل بزرگی شده مسئله کالاهای وارد از طریق مبادلات مرزی است. البته اولیای محترم دولت برای بهبود وضع مالی ساکنین مرزی تسهیلاتی نسبت به واردات و صادرات اهالی مرزنشین قائل شده و مقرراتی وضع کرده‌اند، ولی متاسفانه این مقررات مورد سوء استفاده عده‌ای سوداگر واقع شده و کالاهای مبادلات مرزی را به جای آنکه برای مصرف و معادل مصرف مرزنشینان وارد کنند با استفاده از تسهیلات و مقررات مذکور به صورت مال‌التجاره وارد می‌کنند و چون با تسهیلاتی که برای آنها به کار رفته جنس آنها ارزان‌تر وارد می‌شود، ارزان‌تر به بازار عرضه می‌گردد و در نتیجه علاوه بر زیان خزانه کشور، تجار اصلی از رقابت با این قبیل سوداگران عاجز می‌مانند و نمی‌توانند جنس خود را به ارزانی آنها بفروشد.
در اینکه باید به مرزنشینان تهی‌دست کمک کرد تردیدی نیست، ولی چون یکی دیگر از برنامه‌های درخشان دولت رونق دادن به اقتصاد بنادر است یقینا اجرای سیاست کمک مالی به مرزنشینان نباید موجب تزلزل کار تجارت و از بین رفتن تجار شود.
مسئله واردات از طریق مبادلات مرزی واقعا به صورت بدی درآمده است. در سال مقادیر هنگفتی فیبر، تمبر هندی و چای و حتی اخیرا شکر و سایر کالاهای بازرگانی به عنوان کالاهای ضروری مرزنشینان وارد می‌شود و حال آنکه بعضی از این اقلام یا اصولا در مرزها مصرف ندارد و یا اگر هم مصرف داشته باشد، مقداری خیلی کمتر از واردات مبادلات مرزی است. پس باید به این امر کاملا توجه و دقت شود که چه کالاهایی واقعا مورد احتیاج و مصرف مرزنشینان است.
 
قاچاق کشت و تجارت چای را تهدید می‌کند !
به موزات کالاهایی که از طریق مبادلات مرزی وارد می‌شود مقادیر زیادی نیز کالا از طریق قاچاق وارد می‌گردد؛ مثلا واردات چای قاچاق هم تجارت چای را به مخاطره انداخته و هم کشت چای را در داخل کشور تهدید به نابودی می‌کند.
 
شاه: ایران نیاز به مدیران مجرب دارد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: روز گذشته چهارمین سمینار مدیریت در هتل بوعلی همدان با قرائت پیام شاهنشاه توسط دکتر منوچهر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت، برای مدت چهار هفته افتتاح گردید.
این سمینار با همکاری مؤسسه علوم اداری و بازرگانی دانشگاه تهران و دانشکده بازرگانی دانشگاه «استانفورد» کالیفرنیا و شرکت ملی نفت و شرکت‌های عامل نفت تشکیل گردید.
در سمینار مزبور چهل تن از مدیران و برگزیدگان سازمان‌های دولتی و ملی و کارمندان عالی‌رتبه شرکت ملی نفت و شرکت‌های عامل نفت شرکت دارند.
سمینار در ساعت 2:15 بعد از ظهر با قرائت پیام شاهنشاه توسط دکتر اقبال آغاز شد.
در این پیام آمده است: کشور ما که هم‌اکنون نهضت‌ها و تحولات اجتماعی جدیدی را به منظور بهبود وضع اقتصادی و ایجاد رفاه و آسایش همگانی پیش گرفته برای تحقق بخشیدن به این تحولات به نحوی که منافع قاطبه ملت محفوظ گردد نیازمند به سازمان‌های اداری منظم و مدیران مجرب و کاردان است.
از نظر ما پوشیده نیست که نتیجه محسوس قوانین و فرامین و مقررات و نظامات منوط به نحوه اداره و اجرای آنهاست تا سازمان‌های دولتی و همچنین ملی از لحاظ مدیر و کارمند مجهز نباشند، انجام طرح‌های اقتصادی و تحولات اجتماعی به نحو مطلوب و مورد نظر و رضایت ما عملی نخواهد شد.1
 
روزنامه اطلاعات، 3 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcbzgb8.rhbagpiuur.html
iichs.ir/vdcbzgb8.rhbagpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما