«کسی حق ندارد از قاضی طباطبائی استقبال کند»!/ساواک: از اختلاف بین علمای مشهد باید نهایت استفاده را کرد!/«مرحله دوم اصلاحات ارضی شروع می‌شود»/با مأمورین سهل‌انگار بی‌رحمانه برخورد خواهیم کرد!/«هواپیماهای آمریکایی در ویتنام شمالی نیرو پیاده کردند»!/«کارمندان گله دارند»/کریم کیانی محکوم به اعدام شد/«در خاورمیانه یک گروه تازه و مهم به‌وجود آمده است»/یک مقام دیوان کیفر: آسفالت تهران مشکل قضایی ندارد!
1 مرداد 1343
«کسی حق ندارد از قاضی طباطبائی استقبال کند»!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 1 مرداد 1343 «در شهر شایع است قاضی طباطبائی که در تهران تحت نظر می‌باشد روز جمعه دوم جاری ساعت 8 وارد تبریز خواهد شد. طرفداران وی در نظر دارند پیشوازی مفصل‌تر از گذشته از مشارالیه به عمل آورند. مقرر فرمایید در این مورد اوامر مقتضی صادر فرمایند».
در ذیل این سند نوشته شده است: «نامبرده احضار و گفته شد ساعت ورودش به تبریز طوری باشد که پیشواز از او غیرممکن باشد؛ ضمنا به ساواک استان آذربایجان شرقی ابلاغ شود مراقبت کامل به عمل آید که هیچ گونه پیشوازی به عمل نیاید و اقدامات مرکز نیز به رئیس ساواک در مورد ساعت حرکت و ورود ابلاغ شود».
در ذیل همین سند همچنین نوشته شده است: «خیلی فوری محترما در ساعت 12:30 تلگرافی به تبریز مخابره و جواب داده شد که نامبرده به تبریز حرکت نخواهد نمود. اینک هر طور مقرر می‌فرمایید مجددا اقدام شود».1
 
ساواک: از اختلاف بین علمای مشهد باید نهایت استفاده را کرد!
در یک سند ساواک به تاریخ یک مرداد 1343 می‌خوانیم: «در افکار عمومی مردم مشهد این طور شایع کرده‌اند که آیت‌الله میلانی با دولت در باطن سازش دارد و تمام جریانات رفتن او به تهران و توقیف یک‌ساله او و این تظاهراتی که می‌کند با اطلاع و نظر دولت و سازمان امنیت مربوط است و در حقیقت مشارالیه را آخوند دولتی بین طلاب و مردم معرفی کرده‌اند و لذا در حال شکست قرار گرفته و حتی بین مردم مشهد انتشار دارد در چند روز قبل سرلشکر پاکروان به مشهد آمده‌اند و با آیت‌الله میلانی ملاقات نموده‌اند».
گزارشگر ساواک این گونه نتیجه گرفته است: «مطلعین می‌گویند چنانچه از اختلاف حاصل بین آیات اللّه قمی و میلانی خوب استفاده شود کاملا بین این دو نفر جدایی خواهد افتاد و خود طرفداران هر یک دیگری را منفور خواهند کرد».2
 
«مرحله دوم اصلاحات ارضی شروع می‌شود»
وزیر کشاورزی امروز طی مصاحبه‌ای گفت: مرحله دوم اصلاحات ارضی شروع می‌شود.
وزیر کشاورزی شخصا برای توجیه مرحله دوم اصلاحات ارضی به شهرها و روستاها سفر خواهد کرد و اگر بعضی از مالکین بخواهند در کار اصلاحات ارضی اخلال کنند به‌شدت با آنها مقابله می‌گردد.
تیمسار سپهبد ریاحی ضمن تشریح چگونگی اجرای مرحله دوم اصلاحات ارضی گفت: چنانچه هنوز در بین مالکین کسانی باشند که به علت افکار ارتجاعی بخواهند در کار اجرای مرحله دوم اصلاحات ارضی توطئه و دسیسه کنند با آنها به‌شدت مقابله خواهد شد.
وزیر کشاورزی در زمینه مسئله کمبود غله اعلام داشت: میزان کمبود غله در حدود چهارصدهزار تن برآورده شده سفارش خرید به مقامات مسئول صادر گردیده و قسمتی انجام شده طرح‌های تخلیه و بارگیری و ظرفیت بنادر و راه آهن دولتی تنظیم و برآورد گردیده است. مراکز تمرکز غله در استان‌هایی که کمبود دارند مشخص شده و اولین پارتی گندم خریداری در 28 مرداد به بندر شاهپور وارد می‌شود.
 
با مأمورین سهل‌انگار بی‌رحمانه برخورد خواهیم کرد!
وزیر کشاورزی در مقابل سؤال دیگری اظهار داشت: اینجانب در نظر دارم شخصا به نقاط مختلف کشور مسافرت نموده در شهرها، در مراکز بخش و حتی در دهات با مردم تماس بگیرم و آیین‌نامه اجرایی مرحله دوم را برای آنان تشریح و توصیف نموده همکاری عمومی را در راه انجام این وظیفه خطیر جلب نمایم. احتیاج به تذکر نیست چنانچه مأمورینی باشند که اهمیت و واقعیت انقلاب شاه و مردم را درک نکرده در اجرای مأموریت سهل‌انگاری یا اعمال غرض نمایند بی‌رحمانه در حدود قانون مورد تعقیب قرار خواهند گرفت و همچنین اگر باز هم در طبقه مالکین اشخاصی باشند که افکار ارتجاعی از مغزشان خارج نشده و بخواهند در مقابل مجریان قانون مقاومت کنند یا به دسیسه و تحریک پردازند و یا احیانا مزاحم کشاورزان گردند با آنها نیز با قدرت قانون، با شدت هرچه تمام‌تر مقابله و از مزایایی که در این آیین‌نامه برای مالکین پیش‌بینی گردیده محروم خواهند ماند.
اولین مسافرت توجیهی اینجانب روز سه‌شنبه 6 مردادماه آغاز خواهد شد و به مناطق آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه مسافرت خواهم نمود که تقریبا ده روز طول می‌کشد و بلافاصله طبق برنامه به سایر استان‌ها خواهم رفت و زمینه اجرای صحیح قانون را فراهم خواهم نمود.
 
«هواپیماهای آمریکایی در ویتنام شمالی نیرو پیاده کردند»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به موجب اطلاعیه فرمانده کل نیروهای ویتنام جنوبی که در سایگون انتشار یافت از طرف ارتش ویتنام جنوبی به ویتنام شمالی حمله شد.
هواپیماهای ساخت آمریکا دسته‌های جنگجو در ویتنام شمالی پیاده کردند.
وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد: همه گونه کمک نظامی در اختیار ویتنام جنوبی گذارده می‌شود.
وزارت خارجه آمریکا حاضر به اظهار نظر درباره هجوم نیروهای ویتنام جنوبی به ویتنام شمالی نشد.
 
«کارمندان گله دارند»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به علت تأخیر و اشکال در پرداخت اضافات و ترفیعات کارمندان گله دارند.
کارمندان می‌گویند: در صورتی که وضع به همین منوال باشد، پرداخت اضافات و ترفیعات به سال جاری وصلت نمی‌دهد.
 
کریم کیانی محکوم به اعدام شد
پنجمین جلسه دادگاه تجدید نظر زمان جنگ فارس در ساعت 4 بعد از ظهر دیروز به ریاست سرهنگ ماکویی و دادستانی سرهنگ موحد شریعت پناهی برای رسیدگی به پرونده کریم کیانی متهم به قتل یکی از پاسبان‌های شهربانی شیراز و سرقت مسلحانه با دو نفر همدستانش تشکیل شد.
پس از نُه ساعت دادرسی بعد از آنکه کریم کیانی دو ساعت از خود دفاع کرد، ضمن ندامت گفت: متأسفم که از پشت میز دانشگاه جلوی میز دادگاه کشانده شده‌ام.
سرانجام دادگاه تجدید نظر وی را به اعدام محکوم کرد.
 
«در خاورمیانه یک گروه تازه و مهم به‌وجود آمده است»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: رادیوها و خبرگزاری‌های خارجی همچنان درباره کنفرانس مهم سران سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در استانبول بحث می‌کنند.
یونایتد پرس می‌نویسد: ترکیه، ایران و پاکستان امروز از کشورهای منطقه خود دعوت کردند که برای افزایش همکاری در کلیه زمینه‌ها به آنان ملحق شوند. ناظرین سیاسی معتقدند که این همکاری یک گروه مهم و تازه از کشورهای خاورمیانه به‌وجود می‌آورد.
 
یک مقام دیوان کیفر: آسفالت تهران مشکل قضایی ندارد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که شهرداری تهران طی نامه‌ای از دیوان کیفر درباره پرداخت یا عدم پرداخت وجوه سفته‌های مقاطع کاران شهرداری سؤال کرده است.
به دنبال صدور دستور عدم پرداخت وجوه سفته‌های مقاطعه‌کاران آسفالت که بابت مطالبات خود در سال گذشته از شهرداری دریافت کرده‌اند مقاطعه‌کاران اقدام به دادن عرض حال علیه شهرداری کرده و از طریق مراجع قضایی درصدد وصول مطالبات مورد ادعای خود بر آمدند.
محاکم دادگستری با طرح این دعاوی نسبت به چند فقره شکایت به نفع مقاطعه‌کاران بر اساس و استناد اوراق سفته‌ها حکم صادر کرد و شهرداری تهران را ملزم به پرداخت اصل سفته‌ها و خسارت دیرکرد قانونی نمود.
یک مقام مطلع در دیوان کیفر درباره اظهارات مقامات شهرداری تهران که گفته بودند پرداخت وجه سفته‌ها مسئله آسفالت خیابان‌های تهران، یک مشکل قضایی برای شهرداری تهران ایجاد کرده است گفت: این مربوط به دیوان کیفر نیست و دادگستری صرفا در اصل مسئله دعاوی رسیدگی و اظهار نظر می‌کند و مشکل قضایی ایجادشده مربوط به دادگستری نیست.3
 
روزنامه اطلاعات، 1 مرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdci5uaz.t1a5u2bcct.html
iichs.ir/vdci5uaz.t1a5u2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما