ساواک کردستان به دنبال منتقل‌کنندگان نوار آیت‌الله خمینی به بیجار!/ بهایی که عراق برای نزدیکی به مسکو می‌پردازد!/ شهردار تهران: مشکلات قضایی مانع آسفالت است!/ «کنفرانس عالی رهبران سه کشور در کاخ فلوریا افتتاح می‌شود»/ عالیخانی: مذاکرات آنکارا تشویق‌کننده بود!/ در یازدهمین جلسه دادگاه؛ اسرار «غائله فارس» افشا شد!/ تعداد پرونده‌هایی که در یک سال به دادگستری رسیده است!/ مدیر کل گمرک: مملکت به صادرات نیاز دارد!/ مردم دهات ساحل خلیج فارس حق حیات را هم از دست داده‌اند!/
29 تیر 1343
 
ساواک کردستان به دنبال منتقل‌کنندگان نوار آیت‌الله خمینی به بیجار! بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 29 تیر 1343 «پیش از رسیدن ماه‌های سوگواری این ساواک [کردستان] کلیه فعالیت‌های روحانیون به‌ویژه روحانیون شهرستان بیجار را زیر نظر داشته که با فعالیت یکی از مأمورین ویژه ... موفق شد حلقه‌های نوار آیت‌الله خمینی و فلسفی را که در منازل اشخاص مورد استفاده قرار می‌گرفته به‌دست بیاورد...»
این سند می‌افزاید: «متعاقب موضوع در اجرای اوامر صادره فعالیت در تعقیب‌آورندگان نوار و عاملین اصلی شروع و چون در بیجار ساواک نیست، مراتب به شهربانی استان و شهربانی بیجار منعکس اینک رونوشت پاسخ شهربانی بیجار به ضمیمه تقدیم و به استحضار می‌رساند که مأمورین مربوطه در بیجار تاکنون موفق به تعیین هویت آورنده نوارها نشده‌اند».1
  بهایی که عراق برای نزدیکی به مسکو می‌پردازد! بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 29 تیر 1343 «روزنامه دست راستی "سمن" در شماره اخیر خود نوشته است که ملی کردن صنایع و مؤسسات که با شدت فراوان در عراق شروع شده بهایی است که عراق در مقابل نزدیکی به مسکو می‌پردازد».
این سند می‌افزاید: «به طوری که این روزنامه نوشته جمال عبدالناصر اقدام به میانجیگری و وساطت بین عراق و مسکو نموده و دولت شوروی گفته است که برای فرستادن اجناس مختلف به‌خصوص اسلحه به عراق آماده است. از طرف دیگر عارف، رئیس‌جمهوری عراق، قول داده است که قبل از دست زدن به این کار باید بازارهای نفت عراق تضمین شود. این روزنامه اضافه می‌کند که انتظار می‌رود اقدامات دیگری در زمینه ملی کردن در عراق به عمل آید».2
یک سند دیگر ساواک به همین تاریخ تصریح می‌کند: «به قرار اطلاع وضعیت بغداد مشوش و هر آن احتمال می‌رود کودتا بشود؛ زیرا عده‌ای از وزرا و امرای ارتش که از جمله رشید مصلح،3 عبدالحکیم [عبدالکریم] فرهان و مصلح نقشبندی جزء آنها می‌باشند و مشغول دسته‌بندی به تمام قدرت می‌خواهند عارف را از پیمانی که با مصر بسته منصرف نمایند».4
  شهردار تهران: مشکلات قضایی مانع آسفالت است! دکتر شادمان، شهردار تهران، گفت: سفته‌های مقاطعه‌کاران آسفالت خیابان‌های تهران، قابل پرداخت نیست، توسعه معابر تهران با بیست‌میلیون تومان اعتبار سازمان برنامه به‌زودی آغاز می‌شود و حمل گوسفندهای خریداری‌شده از ترکیه به تهران شروع شده است.
شهردار تهران اظهار داشت: مقاطعه‌کاران به علت عدم پرداخت وجه سفته‌ها کار نمی‌کنند این کار جنبه قضایی پیدا کرده و مشکلاتی است که صدور دستور پرداخت وجه سفته در گذشته به وجود آورده. وضع مالی شهرداری بسیار خوب است پول کافی برای پرداخت وجه سفته‌ها و  بدهی‌های شهرداری در صندوق داریم، سیستم کار را هم عوض کرده‌ایم و پس از آزمایش خاک و تهیه کلیه مقدمات کار، خیابان‌ها را آسفالت می‌کنیم ولی قبل از پیدا کردن یک راه حل قضایی انجام کار مثبت و سریعی در امر آسفالت مقدور نیست.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در حال حاضر بسیاری از خیابان‌های تهران برای آسفالت کنده شده و کار همان طور نیمه‌تمام باقی مانده است و این امر باعث ناراحتی شدید مردم و حرکت وسایل نقلیه شده است.
  «کنفرانس عالی رهبران سه کشور  در کاخ فلوریا افتتاح می‌شود» روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه صبح امروز برای شرکت در کنفرانس عالی سران کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان که در استانبول تشکیل می‌شود، تهران را به سوی ترکیه ترک کرد. آقایان منصور، نخست‌وزیر، آرام وزیر امور خارجه، دکتر جهانشاهی وزیر فرهنگ، دکتر لقمان ادهم، رئیس کل تشریفات سلطنتی و عصار، مدیرکل سیاسی نخست‌وزیری، و تیمسار سرلشکر خادمی، مدیرعامل شرکت ملی هواپیمایی ملی ایران، در این سفر در التزام رکاب شاهانه بودند.
 
عالیخانی: مذاکرات آنکارا تشویق‌کننده بود! به موجب اطلاع خبرگزاری‌ها از ترکیه گزارشی که از طرف کارشناسان ایران، پاکستان و ترکیه در آنکارا تنظیم شده به وسیله فرید ملن، وزیر دارایی ترکیه، به کنفرانس عالی سه کشور که روزهای 29 و 30 تیرماه در استانبول تشکیل می‌شود تسلیم خواهد شد. این گزارش درباره امکانات توسعه همکاری اقتصادی، فنی و فرهنگی میان سه کشور است.
آقای عالیخانی، وزیر اقتصاد ایران، و محمد شعیب، وزیر دارایی پاکستان که در کنفرانس آنکارا شرکت کرده بودند، با کارشناسانی که همراه دارند وارد استانبول شدند. عالیخانی به خبرنگاران گفت: مذاکرات آنکارا فوق‌العاده تشویق‌کننده بود و در آینده همکاری بین سه کشور بیش از پیش توسعه خواهد یافت.
  در یازدهمین جلسه دادگاه؛ اسرار «غائله فارس» افشا شد! روزنامه «اطلاعات» طی گزارشی نوشت: ساعت 8 صبح امروز یازدهمین جلسه دادگاه زمان جنگ فارس برای رسیدگی به پرونده یازده نفر سران «غائله فارس» تشکیل گردید.
در این جلسه ناصر طاهری، یکی از متهمین، با اجازه رئیس دادگاه به پا خاست و مطالبی به استحضار اعضای دادگاه رسانید.
ناصر طاهری سخنان خود را با ادای «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع کرد و گفت: پس از شنیدن فرمایشات متهمین و وکلای مدافع به این نتیجه رسیدیم که شاید اصولا در فارس اتفاقی رخ نداده است و در مراحل بازجویی هر چه بنده عرض کرده‌ام خواب و خیال بود است! ولی چون من سرباز فداکار شاهنشاه هستم و با هیچ عامل خارجی روابطی ندارم برای روشن شدن قضیه تمام جریانات را در محضر دادگاه محترم عرض می‌کنم و خدای بزرگ را ناظر می‌طلبم که یک کلمه آن دروغ نیست.
من همه جریانات را از شیراز تا به نزد ضرغام‌پور و از آنجا تا به تهران و از تهران تا بویراحمدی که اتفاق افتاده است بیان می‌کنم.
در این موقع ناصر طاهری نُه برگ لایحه‌ای که از ابتدا تا خاتمه «غائله فارس» تهیه کرده بود قرائت کرد و پس از آن تنفس داده شد.
  تعداد پرونده‌هایی که در یک سال به دادگستری رسیده است! آماری که امروز تسلیم وزیر دادگستری شده نشان می‌دهد که سال گذشته یک میلیون و 36 هزار و 519 پرونده مختلف اعم از جزایی و کیفری در نقاط مختلف کشور تشکیل شده است.
همین آمار حاکی است که از پرونده‌های رسیده در سال 42 فقط 2090 پرونده به نتیجه نهایی نرسیده و به تعداد پرونده‌های موجود اضافه شده است.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: این آمار اینک مورد مطالعه آقای دکتر عاملی، وزیر دادگستری، قرار گرفته و ممکن است بر اساس این آمار، تصمیماتی نسبت به توسعه و تکمیل کادر قضایی استان ها و شهرستان های ایران گرفته شود.
  مدیر کل گمرک: مملکت به صادرات نیاز دارد! آقای بهگو، مدیر کل گمرک در کنفرانس گمرکی ضمن بیاناتی اظهار داشت: وظیفه تشکیلات گمرک فقط وصول عایدات نیست و اگر فقط همین وظیفه را برای گمرک قائل بشویم، بسیاری از وظایف بزرگ اقتصادی که منطقا و قانونا به عهده گمرک است فراموش خواهد شد و خسارات زیاد به مملکت وارد خواهد آمد.
از سال‌ها پیش بن بست اینکه سیاست دولت اخذ عوارض و حقوق گمرکی و غیره از صادرات نبوده و به عبارت دیگر صادرات منبع درآمدی برای گمرکات محسوب نمی‌شده مأمورین گمرک برای خود وظیفه‌ای جهت تسهیل کار صادرات نمی‌شناخته‌اند در نتیجه به‌تدریج مشکلاتی نیز برای کار صادرات در گمرک ایجاد شده و حال آنکه اگر به خاطر بیاوریم که کار مملکت تسهیل توسعه اقتصادی مملکت است متوجه می‌شویم که انواع تسهیلات را برای صادرات می‌بایست فراهم بکنیم.
آقای بهگو سپس اضافه کرد که در جریان مطالعاتی که اخیرا به عمل آمده روشن شده است که در سواحل جنوب لنج‌های حامل صادرات را که در بنادری که در آنجا دفتر گمرکی نیست بارگیری کرده‌اند اجازه حرکت نمی‌دهند و حال آنکه آیین‌نامه‌های گمرکی به نحوی است که می‌توان تسهیلاتی برای حرکت این لنج‌ها فراهم کرد، ولی چون صادرات درآمدی برای گمرک تحصیل نمی‌کند از تسهیلاتی که در آیین‌نامه وجود دارد و از آن می‌توان استنباط کرد استفاده نشده است و حال آنکه مملکت در حال حاضر بیش از هر چیز به صادرات احتیاج دارد و می‌بایست از تمام امکانات موجود برای افزایش صادرات استفاده شود.
  مردم دهات ساحل خلیج فارس حق حیات را هم از دست داده‌اند! همچنین جلوی لنج‌هایی را که می‌خواهند از یک بندر ایران به بندر دیگر ایران جنس ببرند می‌گیرند و این امر موجب شده است که زندگی مردم در سواحل جنوب مختل شود. چه بسا اتفاق افتاده که مردم ماهی را به چشم می‌بینند ولی اجازه ندارند که برای صید آن از بندر خارج شوند و به این ترتیب چون دولت نتوانسته است در دهات ساحل خلیج فارس دفاتر گمرکی تأسیس کند مردم آنجا بنا به تعبیر ما حق حیات را هم از دست داده‌اند و حال آنکه می‌بایست برای مردم تسهیلات لازم را فراهم کنیم و می‌بایست تا آنجا که ممکن است آیین‌نامه‌ها را به نفع مردم و نه به ضرر ایشان تعبیر نماییم.5
 
روزنامه اطلاعات، 29 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcgny9q.ak9wy4prra.html
iichs.ir/vdcgny9q.ak9wy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما