کنفرانس سران سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در آنکارا/اعدام رهبر کودتای نافرجام ترکیه/چاقوکش‌ها و مزاحمین بانوان خارج از نوبت محاکمه می‌شوند/بیست کارخانه قند دایر می‌شود/تصویب بودجه 1343 در کمیسیون بودجه مجلس/دفتر کار نخست‌وزیر به شمیران انتقال یافت!/اسدالله علم از آمریکا بازگشت!/چهار کودک بر اثر ابتلا به سرخک درگذشتند/خریداری یک کشتی برای انجام خدمات دریایی!/«سیاست دروازه‌های باز اقتصاد کشور را متلاشی خواهد کرد»/فرستنده تلویزیون دولتی از فرانسه خریداری می‌شود!
14 تیر 1343
کنفرانس سران سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در آنکارا
مذاکرات آنکارا با شرکت وزیران امور خارجه ایران، پاکستان و ترکیه در آنکارا پایان یافت و ایوب‌خان پیش از عزیمت از ترکیه به لندن اظهار داشت که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه باید فدراسیون سه‌جانبه اقتصادی فرهنگی تشکیل دهند. رئیس‌جمهور پاکستان افزود: مسئله مهم پیشنهاد ما آن است که در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی به ثبات برسیم.
در مذاکرات آنکارا که با شرکت وزیران امور خارجه و رهبری سران سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه شروع شده اعلام شد برای ایجاد همفکری‌های اقتصادی و اجتماعی ایران، پاکستان و ترکیه یک پیمان تازه منعقد می‌کنند.
وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که مذاکرات آنکارا موازی با خط مشی پیمان سنتو است، ولی در چهارچوب آن محدود نمی‌شود.
 
اعدام رهبر کودتای نافرجام ترکیه
«آسوشیتدپرس» 5 ژوئیه از آنکارا گزارش داد: سرهنگ طلعت آیدیمیر 51 ساله، رهبر کودتای شکست‌خورده سال 1963 ترکیه، امروز در زندان مرکزی آنکارا به دار آویخته شد.
قبلا قرار بود آیدیمیر روز 27 ژوئن همراه با سرگرد فتحی گورکان، همکار خود، اعدام شود، ولی وکیل مدافع او توانست با استناد به قانونی که اعدام زندانیان سیاسی را منع می‌کند از اعدام وی جلوگیری نماید.
دادگاه عالی نظامی بعد از ظهر دیروز تقاضای وکیل مدافع را رد کرد و حکم اعدام آیدیمیر را تأیید نمود.
 
چاقوکش‌ها و مزاحمین بانوان خارج از نوبت محاکمه می‌شوند
امروز طی بخشنامه‌ای از طرف فیلسوفی، دادستان تهران، خطاب به بازپرسان دادسرا اعلام شد: تردیدی نیست که آقایان قضات دادسرا به اهمیت برخی از جرائم که مقدمه اساسی و گاهی اجتناب‌ناپذیر جنایات مهمی از قبیل (قتل و ایراد جرح شدید) است توجه و دقت دارند.
این جرائم که در رأس آنها استعمال چاقو و کارد و حتی تظاهرات با اسلحه سرد قرار دارد کمتر صورت غیر علنی و انفرادی دارد، بلکه گاهی دور از نظر مأمورین انتظامی میان جمعیت و حتی به صورت تجاهر انجام می‌گیرد و در بسیاری از موارد متهمین این بزه‌ها حالت عادی هم ندارند و اعمالشان خلاف مبانی اخلاق و بی‌اعتنایی به قوانین جاریه و دور از عاطفه انسانی است و هیچ گونه توجهی بر نحوه ضربات وارده و نتایج وخیم آنها ندارند. این است که در اکثر حالات جرح‌های مهم و قتل ناشی از همین اعمال مقدماتی است.
بنابراین عمل و نتایج حاصل از آن هم از جهت صیانت از جان افراد و هم از جهت رعایت نظم و امنیت، به‌خصوص در معابر و امکنه عمومی مورد توجه کامل دادسراست و برای رسیدگی و جلوگیری از وقوع این قبیل حوادث دستور لازم به مأمورین انتظامی صادر گردیده است که در هر حال با نهایت قدرت قانونی که دارند در مرحله اول از ارتکاب این جرائم جلوگیری نمایند و اشخاص معروف به شرارت و چاقوکشی و باسابقه را تحت مراقبت دائم داشته باشند و در مرحله ثانی درباره این جرائم، مخصوصا اگر مشهود باشد، با قوای کافی در جلب متهمین و جمع‌آوری دلایل در محل واقعه به‌سرعت اقدام نمایند.
ضمنا اعلام می‌شود که درباره کسانی که در معابر و امکنه عمومی و گردشگاه‌ها ایجاد مزاحمت به بانوان می‌نمایند با توجه به مقررات جزایی ماده 2 لایحه قانونی حمل چاقو و ماده 210 قانون مجازات از نظر جنبه عمومی خاصی که این جرائم دارد با اخذ تأمین کافی پرونده‌های این قبیل متهمین را هم خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار دهند.
 
بیست کارخانه قند دایر می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز خبرنگار ما کسب اطلاع کرد برای تأمین کسری قند و شکر کشور در ظرف پنج سال آینده بیست کارخانه جدید قند و شکر در نقاط مختلف نصب خواهد شد.
هم‌اکنون سالانه حدود 350 هزار تن قند و شکر برای جبران کسری محصول داخلی از خارج وارد می‌شود و به مصرف می‌رسد.
با توجه به ازدیاد جمعیت و افزایش مصرف قند و شکر این رقم رو به تزاید است.
 
تصویب بودجه 1343 در کمیسیون بودجه مجلس
کمیسیون بودجه مجلس شورای ملی امروز در یک جلسه دوساعته لایحه بودجه کل کشور را تصویب کرد.
در این جلسه که از ساعت 8:50 تشکیل شده بود، منصور، نخست‌وزیر، و چند تن از آقایان وزیران و معاونان پارلمانی حضور داشتند.
 
دفتر کار نخست‌وزیر به شمیران انتقال یافت!
از عصر دیروز دفتر کار حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، از تهران به شمیران انتقال یافت.
دراین‌باره دکتر هدایتی، وزیر مشاور، گفت: چون اتاق‌های کاخ نخست‌وزیری دودزده و کثیف بود و برای مراجعاتی که نخست‌وزیر داشتند اتاق‌ها برازنده نبود و احتیاج به تعمیر و نقاشی داشت مقرر گردید که دفتر کار نخست‌وزیری در فصل تابستان به محل جدید استیجاری واقع در شمیران ...انتقال یابد و در این مدت تعمیرات لازم در طبقات و اتاق‌های کاخ صورت گیرد.
 
اسدالله علم از آمریکا بازگشت!
اسدالله علم، نخست‌وزیر سابق و رئیس فعلی دانشگاه پهلوی شیراز که برای مذاکرات مربوط به توسعه دانشگاه مذکور با مؤسسات فرهنگی آمریکا، به آن کشور رفته بود دیروز به تهران بازگشت و فردا برای شرفیابی به حضور شاهنشاه و عرض گزارش اقدامات سفر خود به نوشهر عزیمت خواهد کرد.
 
چهار کودک بر اثر ابتلا به سرخک درگذشتند
چندی است بیماری سرخک در قرای جنوبی شهرستان شوشتر شیوع یافته است. حتی عده‌ای از بزرگسالان نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.
در قریه حسام‌آباد چهار کودک به علت ابتلا به سرخک فوت کرده و دو کودک نیز به حالت جنون دچار شده‌اند.
 
خریداری یک کشتی برای انجام خدمات دریایی!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای اولین‌بار یک کشتی راهنما، که مجهز به چراغ‌ها و علائم مخصوص دریایی است، از کشور سوئد خریداری و توسط خانمِ آقای سفیر کبیر ایران در سوئد به آب انداخته شد.
سفارش ساخت این کشتی از مدتی قبل داده شده بود و ساخت آن هجده ماه به طول انجامید.
کشتی مزبور در حدود اواخر تابستان به بنادر جنوب ایران وارد می‌شود و در بندر شاهپور تحویل ایران می‌گردد.
نام این کشتی نیز برای تقدیر از افسر شهید میلانیان، که در 3 شهریور فرماندهی ناوهای ایران را به عهده داشت، میلانیان نام‌گذاری شده است.
 
«سیاست دروازه‌های باز اقتصاد کشور را متلاشی خواهد کرد»
کامبیز حشمتی، دبیر کانون پژوهش‌های علمی و اجتماعی، طی یادداشتی درباره نظریات اقتصادی سناتور تجدد، رئیس بانک بازرگانی ایران، نوشت: سیاست دروازه‌های باز جز متلاشی کردن اقتصاد کشور نتیجه‌ای نخواهد داشت.
عنوان کردن طرحی که با پشت سر گذاشتن سال‌های بحران و بیکاری، اشتباه بودن آن ثابت گردیده دیگر صحیح نیست.
به عقیده من دولت باید کمال توجه را به حمایت معقول از صنایع جوان کشور و سرمایه‌گذاری خصوصی بنماید و از عملیات صرافی که به تولید کشور لطمه وارد می‌سازد جلوگیری نماید.
برای آنکه مشکل تورم ارز در مملکت ایجاد نشود، درآمد ارزی کشور باید به مصرف ایجاد صنایع سنگین که استخوان‌بندی صنایع جوان را تشکیل می‌دهد برسد.
با آزادی دروازه‌های ایران بازار فروش انواع کالاهای خارجی رایج خواهد شد و صنایع جوان کشور در شرف نابودی قرار خواهد گرفت.1
 
فرستنده تلویزیون دولتی از فرانسه خریداری می‌شود!
روزنامه «کیهان» نوشت: به قرار اطلاع مذاکره برای خرید فرستنده تلویزیون دولتی از چندی قبل بین مقامات ایرانی و وابسته بازرگانی سفارت فرانسه در تهران شروع شده است.
احتمال می‌رود مذاکرات در این ماه به پایان برسد و فعلا چند شرکت سازنده فرانسوی تلویزیون من جمله شرکت سانتریو پیشنهاداتی برای فروش تلویزیون به ایران داده اند.
به احتمال قوی فرستنده مزبور از محل وام سیصدمیلیون فرانکی که قرار است از طرف دولت فرانسه در اختیار ایران گذاشته شود خریداری خواهد شد و قیمت آن ظرف مدت ده سال پرداخت می‌گردد.
بهره وام مزبور 5 درصد می‌باشد، علاوه بر تلویزیون قرار است برای تقویت دستگاه‌های مخابراتی کشور نیز از این وام استفاده شود.2
 
روزنامه اطلاعات، 14 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcgyy9q.ak9x34prra.html
iichs.ir/vdcgyy9q.ak9x34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما