جایگزین ارسنجانی مشخص شد/صندوق سیاه شرکت‌های خارجی در ایران/تغییرات در کادر استانداران/بررسی قانون جدید مطبوعات/فواد روحانی به سازمان ملل می‌رود؟!/جنگ ایدئولوژیک در ایران؛ عبده، ارسنجانی و کاویانی هر یک از تز خاصی دفاع می‌کنند!/سوغاتی «شهبانو» برای «ولیعهد» از فرانسه!
5 تیر 1343
جایگزین ارسنجانی مشخص شد
«تهران‌مصور» نوشت: شنیده شده است که مسعود انصاری، معاون سابق وزارت خارجه، به سمت سفیرکبیر ایران در ایتالیا تعیین شده و اگرمان او خواسته شده است.
قبلا گفته شده بود که سرلشکر ارفع برای این سمت کاندیدا می‌باشد.
گفتنی است ارسنجانی پس از وزارت کشاورزی سفیرکبیر ایران در ایتالیا بود.
 
صندوق سیاه شرکت‌های خارجی در ایران
«تهران‌مصور» نوشت: گزارش خبرنگار ما از آلمان حاکی است که اخیرا دولت آلمان به وضع شرکت‌های تجارتی که در ایران نمایندگی دارند رسیدگی دقیقی به عمل آورد.
این شرکت‌ها که دفاتر تجارتی‌شان در اختیار مقامات دولتی آلمان می‌باشد، در امر پرداخت مالیات و تنظیم دفاتر قادر به هیچ گونه تقلبی نیستند، حساب‌های مخصوص و صندوقی به نام صندوق سیاه دارند. این حساب‌ها و صندوق‌های سیاه مخصوص دادن کمیسیون، حق دلالی، حق‌العمل، پول چای و رشوه به افراد مورد نظر می‌باشد.
به قرار اطلاع شرکت زیمنس از محل صندوق سیاه خود در سال 1342 جمعا 52 فقره از این وجوه مخصوص را به ایرانیان پرداخته است.
 
تغییرات در کادر استانداران
«تهران‌مصور» نوشت: شنیده شده است که در کادر استانداران تغییراتی داده خواهد شد، ولی استاندارانی که در سمت خود باقی خواهند ماند عبارت‌اند از: پیرنیا استاندار فارس، دهقان استاندار آذربایجان شرقی، سرتیپ [محمدعلی‌خان] صفاری استاندار خوزستان، سپهبد امیر عزیزی استاندار خراسان، سرتیپ امیر آزاد استاندار کردستان، دریادار عظیما استاندار سواحل و جزایر خلیج فارس.
 
بررسی قانون جدید مطبوعات
«تهران‌مصور» نوشت: تهیه و تنظیم قانون جدید مطبوعات در تیرماه جاری در وزارت اطلاعات به مرحله جدی و عملی نزدیک خواهد شد و در درجه اول سعی می‌شود که به وضع روزنامه‌های شهرستان‌ها رسیدگی به عمل آید و روزنامه‌های مزبور از جهات مختلف با جراید پایتخت هماهنگ گردند.
 
فواد روحانی به سازمان ملل می‌رود؟!
«تهران‌مصور» نوشت: فواد روحانی پس از 35 سال خدمت در مقامات مختلف و حساس نفتی کشور به زودی بازنشسته خواهد شد و گفته می‌شود به سمت کارشناس امور حقوقی و کارگری به استخدام سازمان ملل متحد درخواهد آمد.
 
جنگ ایدئولوژیک در ایران؛ عبده، ارسنجانی و کاویانی هر یک از تز خاصی دفاع می‌کنند!
«تهران‌مصور» نوشت: مدتی است که جنگ ایدئولوژیک جالبی در ایران در گرفته است که کم و بیش آثار آن در مطبوعات داخلی منعکس شده است. این جنگ، سه طرف مشخص دارد که هریک شدیدا به نظرات دو تن دیگر حمله می‌کنند و در عین حال نظرات مستقلی دارند. اسامی سه قطب این جنگ در نظر عموم آشناست: یکی از آنها دکتر عبده، وزیر خارجه اسبق و رجل سیاسی و اقتصادی معروف ایران در سازمان ملل و فرمانروای سابق گینه نوست؛ دیگری دکتر ارسنجانی، وزیر سابق کشاورزی و مدافع پرشور اصلاحات ارضی و دشمن شماره یک مالکین بزرگ است؛ سومی دکتر کاویانی، معاون سابق وزارت فرهنگ و شخصیت اقتصادی و اجتماعی معروف است که سال‌ها مشاغل حساسی را به عهده داشته است.
مبارزه فکری و جنگ سیاسی بین سه شخصیت داخلی، ظاهرا بر اثر انتشار مقالات دکتر ارسنجانی در هفته‌نامه «بامشاد» آغاز شد. دکتر ارسنجانی در این مقالات که تاکنون ده شماره از آن منتشر شده، از تز اقتصادی و اجتماعی سوسیالیسم دموکراتیک در ایران دفاع کرده و معتقد است که کشورهای پیشرفته‌ای چون ایتالیا، سوئد، انگلستان، که دو تا از آنها دارای رژیم سلطنتی هستند و مردم آن کشورها علاقه فوق‌العاده‌ای به پادشاه و ملکه خود دارند این روش را در پیش گرفته و از طریق اقتصاد سوسیالیسم دموکراتیک در امور اجتماعی و اصلاحات خود موفق شده‌اند.
دکتر ارسنجانی مخالف هر گونه لیبرالیسم، در اقتصاد و تجارت است و کنترل دولت را در تولید و توزیع درآمدها لازم می‌داند و این همان نظریه سوسیالیسم دموکراتیک است که به طرز منطبق با شرایط خاص کشورها در آلمان و انگلستان و سوئد وایتالیا اجرا شده و موفقیت‌های «کاملی» داشته است.
در مقابل این عقاید دکتر ارسنجانی، سه هفته قبل دکتر جلال عبده در جلسه ماهانه بانک مرکزی ایران نطق جالبی ایراد کرد و ضمن تأیید این نکته که دولت‌ها باید در توزیع و تولید درآمدها نظارت داشته باشند، اعلام کرد که «هیچ ایدئولوژی خاصی برای تطبیق با شرایط کشورها ضرورت ندارد»... بدین طریق، به طور غیر مستقیم نظر دکتر ارسنجانی را مبنی بر در پیش گرفتن روش سوسیالیسم دموکراتیک در اقتصاد کشور رد کرد.
پس از انتشار بیانات دکتر عبده، دکتر ارسنجانی طی مقاله‌ای که در شماره بیستم مورخ ۲۵ خرداد هفته‌نامه «بامشاد» نوشت، دکتر عبده را متهم به ترسیدن از سوسیالیسم دمکراتیک کرد و نوشت: آنچه در رفراندوم سال 1342 مورد تصویب ملت ایران قرار گرفت و پادشاه مملکت پیشنهادکننده آن بود، چیزی جز زیرسازی سوسیالیسم دموکراتیک نمی‌تواند باشد و اگر قرار باشد این اصول فسخ گردد و به نام سرمایه‌گذاری خصوصی و تشویق تولید و عقب انداختن اصلاحات دوباره به اصول قبل از رفراندوم برگردیم، دیگر نباید لیبرالیسم اقتصادی را محکوم نمایید!
در گیر و دار این مبارزه ایدئولوژیک نوشته‌های دکتر کاویانی نیز به نوبه خود جالب است. وی که مدتی پیش جزوه کوچک «اصلاحات را از کجا باید شروع کرد؟!»، منتشر نمود، طی مقاله‌ای در خواندنی‌ها شدیدا به دکتر ارسنجانی حمله کرده لیکن از نظرات دکتر عبده هم پشتیبانی نکرده است.
دکتر کاویانی مخالف سرسخت سوسیالیسم دموکراتیک است و می‌نویسد: کمونیست‌ها و سوسیالیست‌ها هر چه می‌خواهند بگویند، ولی این اصل را نمی‌توانند منکر شوند که ایجادکننده و سازنده در دنیا بشر است و رشد افراد یک جامعه است که رشد جامعه را ممکن می‌سازد.1
 
سوغاتی «شهبانو» برای «ولیعهد» از فرانسه!
«سپید و سیاه» نوشت: اعلیحضرت همایونی و شهربانوی ایران در بازگشت از آمریکا چند روزی را در پاریس به سر بردند.
در پاریس شهبانوی ایران تصمیم گرفتند طبق رسم و سنت باستانی ایران برای والاحضرت رضا پهلوی، ولیعهد، و والاحضرت فرحناز سوغاتی بخرند.
به همین جهت شهبانو که به طور غیر رسمی در پاریس به سر می‌بردند به یک مغازه اسباب‌بازی‌فروشی رفتند و در آنجا به خرید اسباب‌بازی پرداختند.
اسباب‌بازی‌هایی که شهبانو برای ولیعهد انتخاب کردند بیشتر جنبه ورزشی داشت و از جمله آنها یک اسکی روی آبی بود تا ولیعهد تابستان امسال در کنار دریا از آن استفاده کنند.2
 
رضا پهلوی، جلال عبده، فواد روحانی، حسن ارسنجانی
 
https://iichs.ir/vdchvwnz.23nzqdftt2.html
iichs.ir/vdchvwnz.23nzqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما