یک مقام قضایی: تهران در برابر خطر تقلب در مواد غذایی بی‌پناه‌ترین شهر دنیاست!/وزیر اقتصاد: مذاکره با مقامات اقتصادی شوروی در زمینه امور بازرگانی و جزئیات قرارداد جدید  موفقیت‌آمیز بود/اشرف پهلوی: زنان برجسته شوروی برای مشاهده تحولات اجتماعی ایران دعوت شده‌اند/قراردادهای ایران و فرانسه درباره استرداد مجرمین و اقامت و دریانوردی امضا شد/بررسی سازمان وصول و امور مالیاتی ایران به وسیله مدیر کل مالیات فرانسه!/«تقلیل سود بازرگانی شکر باعث افزایش معاملات مرزی خواهد شد»/برای هدایت و تشویق سرمایه‌گذاران خصوصی، مرکز بررسی‌های اقتصادی تشکیل می‌شود/«کیهان»: صنایع مونتاژ مقدمه ایجاد صنایع سنگین است!/روزانه هفت کیلو هروئین در تهران مصرف می‌شود!
3 تیر 1343
یک مقام قضایی: تهران در برابر خطر تقلب در مواد غذایی بی‌پناه‌ترین شهر دنیاست!
 روزنامه «اطلاعات» نوشت: یک قاضی مطلع و وارد پرونده‌های مواد غذایی و دارویی اعلام خطر می‌کند و اظهار می‌دارد با عدم کنترل و یا حداقل کنترل بسیار ضعیفی که مسئولین نظارت بر مواد دارویی و غذایی دارند خطر جدی مردم را تهدید می‌کند.
این قاضی اعلام می‌دارد تنها ظرف سه ماهه اول بهار سیصد پرونده تقلب در غذا و دارو در بازپرسی و دادگاه مطرح شده است و جای تعجب است که اغلب این پرونده‌ها در نتیجه شکایت مردم مطرح شده نه مسئولین کنترل بر مواد غذایی و دارویی.
آخرین تقلب کشف‌شده در مورد یک داروی آنتی‌بیوتیک مخصوص اسهال کودکان است که شیشه‌های خالی  آن را با گرد منیزی پر کرده‌اند.
با گرم شدن هوا مواد غذایی و دارویی تقلبی تأثیر فوری‌تر و بیشتری بر روی مصرف‌کنندگان می‌گذارد و این امر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
وزیر اقتصاد: مذاکره با مقامات اقتصادی شوروی در زمینه امور بازرگانی و جزئیات قرارداد جدید  موفقیت‌آمیز بود
دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، نیمه‌شب دیشب از مسکو وارد تهران شد. وی در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: کنفرانس تجارت و توسعه ژنو بیش از حد انتظار، به نفع کشورهای در حال رشد بود و بسیاری از اختلافات شدید بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال رشد با مسالمت به نتیجه رسید.
وزیر اقتصاد که صبح دیروز از مسکو به لندن عزیمت کرده و سپس از لندن به تهران باز می‌گشت، در مورد مسافرت خود به شوروی توضیح داد: سفر من به شوروی بسیار جالب بود و در مسکو با مقامات اقتصادی آن کشور ملاقات‌هایی به عمل آوردم و در این ملاقات‌ها پیرامون جزئیات موافقت‌نامه بازرگانی و قرارداد پرداخت مذاکراتی صورت گرفت و این مذاکرات موفقیت‌آمیز بود.
عالیخانی گفت: در مورد شر کت شوروی‌ها برای ساختن کارخانه ذوب آهن مذاکراتی صورت نگرفت.
 
اشرف پهلوی: زنان برجسته شوروی برای مشاهده تحولات اجتماعی ایران دعوت شده‌اند
روزنامه‌های «کیهان» و «اطلاعات» در شماره امروز خود نوشتند: والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی، ریاست عالیه شورای عالی جمعیت‌های زنان ایران که به دعوت رسمی صدر هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد شوروی به آن کشور سفر کرده بودند، عصر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی پیرامون زندگی زنان شوروی، آشنایی آنان با ایران و ترقیات اخیر زنان ایرانی، فعالیت‌های زنان ایران و اقداماتی که بایستی انجام شود سخن گفتند.
وی در آغاز مصاحبه گفت: من به دعوت آقای برژنف، صدر هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی، و بانو برژنوا، به کشور شوروی سفر کردم و در آنجا ضمن ملاقات‌هایی که در محیط بسیار دوستانه با آقای برژنف و آقای خروشچف، نخست‌وزیر شوروی، به عمل آمده از فعالیت‌های زنان شوروی و مؤسسات مختلف دیدن کردم.
یکی از خبرنگاران سؤال کرد: آیا والاحضرت متقابلا از زنان شوروی برای بازدید از پیشرفت‌های زنان ایران دعوت کرده‌اند؟ وی در پاسخ گفت: از رئیس شورای عالی زنان اتحاد جماهیر شوروی دعوت کردم که به اتفاق همکاران خود به ایران سفر کنند و پیشرفت‌های زنان ایران را در کلیه شئون اجتماعی ببینند. آنها نیز با کمال میل این دعوت را پذیرفتند.
همچنین از همسر وزیر کار و خدمات شوروی، که در این سفر همه جا با من همراه بودند، شخصا دعوت کردم که به ایران سفر کنند و کارهای مشابهی را که زنان ایران انجام داده‌اند از نزدیک ببینند.1
 
قراردادهای ایران و فرانسه درباره استرداد مجرمین و اقامت و دریانوردی امضا شد
امروز قراردادهای استرداد مجرمین و اقامت و دریانوردی بین دولت شاهنشاهی ایران و جمهوری فرانسه در کاخ وزارت امور خارجه به امضا رسید.
از طرف دولت شاهنشاهی آقای آرام، وزیر امور خارجه، و از طرف دولت فرانسه آقای رنوسیوان، سفیرکبیر آن دولت در دربار پادشاهی، این قراردادها را امضا نمودند.
 
بررسی سازمان وصول و امور مالیاتی ایران به وسیله مدیر کل مالیات فرانسه!
ماشه دولا مارتی نیز، مدیر کل مالیات فرانسه، بنا به دعوت وزیر دارایی، سازمان وصول و امور مالیاتی ایران را مورد مطالعه قرار می‌دهد و سپس گزارشی حاوی نظرات خود به وزیر دارایی تسلیم خواهد نمود.
وی مدت پانزده روز در اداره کل درآمدها، سازمان و قوانین و امور مالیاتی کشور را مورد مطالعه قرار خواهد داد و دو نفر از مأموران عالی‌رتبه وزارت دارایی با وی همکاری خواهند کرد.
 
«تقلیل سود بازرگانی شکر باعث افزایش معاملات مرزی خواهد شد»
روزنامه «اطلاعات» نوشت: تقلیل سود بازرگانی شکر وارداتی از طریق مبادلات مرزی تسهیلات زیادی برای واردات قند و شکر از خط نوار مرزی ایران به‌خصوص نواحی جنوب فراهم خواهد ساخت و معاملات را افزایش خواهد داد.
آمار وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که در سال گذشته با آنکه نرخ سود بازرگانی شکر ده ریال بود، مع‌هذا  معاملات زیادی در جنوب صورت گرفت.
طبق این آمار در سال گذشته از دوبی ۷۲۱ تُن قند، 2867 تُن شکر سفید و 5 تُن شکر خام، از عمان 1819 تُن قند، ۱۱ هزار تُن شکر سفید، از قطر ۱۹۹ تُن قند، 155 تُن شکر سفید و یک تُن شکر خام، از کویت 2412 تُن قند، ۵۳ تُن شکر سفید و ۲ تُن شکر خام، از ترکیه ۱۱۲ هزار تُن شکر سفید و ۹۵ تُن شکر زرد و از عراق نزدیک 3 هزار تُن شکر سفید وارد کشور شده است.
بیشتر این واردات برای استفاده مردم کشور در خط نوار مرزی و به‌خصوص استان‌های جنوبی و غربی ایران صورت گرفته است. باید توجه داشت که هر یک از ساکنان نواحی مرزی می‌توانند سالیانه 75 کیلو قند و شکر وارد کنند و به این ترتیب به اهالی این نقاط از طرف دولت کمکی شده است تا بتوانند با فروش قند و شکر اضافی خود عایدی مختصری تحصیل نمایند.
باید توجه داشت که بیشتر معاملات بزرگ در سال گذشته به صورت عمده انجام گرفته است، ولی تصویب‌نامه اخیر دولت امکانات جدیدی را برای واردات قند و شکر به صورت جزئی فراهم می‌سازد.
 
برای هدایت و تشویق سرمایه‌گذاران خصوصی، مرکز بررسی‌های اقتصادی تشکیل می‌شود
هیئت عامل سازمان برنامه طرح ایجاد مرکز بررسی‌های اقتصادی را مورد تصویب قرارداد.
هدف از ایجاد مرکز بررسی‌های اقتصادی روشن کردن خط مشی دولت در زمینه‌های صنایع و معادن و مسائل مختلف بازرگانی کشور است.
از جمله وظایف مهم این مرکز هدایت و تشویق سرمایه‌گذاران خصوصی است به ترتیبی که سرمایه‌های خصوصی در رشته‌های سالم و سوددهنده به کار افتد و برای نیل به این منظور مرکز بررسی‌های اقتصادی وزارت اقتصاد مطالعات لازم و همه‌جانبه را در خصوص صنایع و معادن و مسائل مختلف بازرگانی کشور به عمل آورده و نتیجه آن را در اختیار سرمایه‌گذاران خصوصی قرار خواهد داد.
اعتباری که برای اجرای این طرح اختصاص یافته بالغ بر 84 میلیون و 595 هزار ریال است که از محل اعتبارات عمرانی برنامه پنج‌ساله سوم آبادانی کشور تأمین گردیده است.2
 
«کیهان»: صنایع مونتاژ مقدمه ایجاد صنایع سنگین است!
روزنامه «کیهان» در گزارشی نوشت: در محافل اقتصادی بحث جدیدی در مورد صنعت مطرح شده است که از هر نظر برای صنایع و اقتصاد ایران تازگی دارد.
بحث، مربوط به کارخانه‌های مونتاژ است. محافل اقتصادی نظرات مختلفی در توجیه این مسئله مهم صنعتی ابراز می‌دارند. عده‌ای معدود مخالف ایجاد صنایع مونتاژ در ایران‌اند.
اکثریت شخصیت‌های اقتصادی می‌گویند: صنعت مونتاژ مفید راه را برای صنعتی شدن کشور از هر حیث باز و هموار می‌کند و هر یک دلایلی در زمینه موضوع ارائه می‌دهند.
یکی از صاحبان صنایع، که از پایه‌گذاران صنایع نسبتا بزرگ ایران است، مسئله مونتاژ را از نظر اقتصادی به شرح زیر برای خبرنگار اقتصادی کیهان توجیه کرد. وی گفت: بعضی می‌گویند سرمایه‌دار عاقل باید از ایجاد یک صنعت مونتاژ خودداری کند درحالی‌که این فرضیه با علم اقتصاد تطبیق نمی‌کند. صنعت مونتاژ پایه صنعت کامل است. سرمایه‌گذار وقتی اقدام به تأسیس یک واحد صنعتی مونتاژ کرد هرگز به این کار خود دلخوش نیست، بلکه هدف نهایی وی حتی در بدو تأسیس صنعت مونتاژ، ایجاد یک واحد صنعتی صد درصد تولیدی است. وقتی یک واحد صنعتی در نقطه‌ای دایر شود شکل نسبی زندگی مردم آن ناحیه را تغییر می‌دهد. صنعت عامل رشد صحیح اقتصادی است.
ایجاد کارخانه مونتاژ تراکتور قدم بسیار بلندی است که در راه ساختن تراکتور کامل در داخله مملکت برداشته می‌شود. بعضی‌ها تصور می‌کنند که اگر صنعت ذوب آهن، که به صنعت مادر معروف است، در کشوری وجود نداشته باشد، آن کشور نباید به ساختن کالاهایی که از آهن ایجاد می‌گردد اقدام کند. این حرف به هیچ وجه با منطق صنعتی تطبیق نمی‌کند. همه کشورهایی که سازنده تراکتور هستند کوره‌های عظیم ذوب آهن و فولاد ندارند؛ قسمتی از کالاهای ساخته‌شده مورد نیاز را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند و بقیه را رأسا در داخله مملکت تولید می‌کنند.3
 
روزانه هفت کیلو هروئین در تهران مصرف می‌شود!
روزنامه «کیهان» در گزارشی نوشت: در تهران پانزده‌هزار نفر معتاد به هروئین هستند که اکثر آنها جوانان 20 تا 25 ساله می‌باشند و مصرف هروئین یک شبانه‌روز تهران در حدود هفت کیلو می‌باشد.
مقداری از این هروئین طبق گفته مقامات رسمی توسط اعضای چند باند مجهز از کشورهای خارج وارد ایران می‌گردد و بقیه در تهران و شهرستان‌ها در لابراتوارهای مجهزی که در مخفی‌گاه‌ها تأسیس شده تهیه می‌گردد.4
 
روزنامه اطلاعات، 3 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcceoqs.2bqse8laa2.html
iichs.ir/vdcceoqs.2bqse8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما