دستور وزیر کشاورزی به ادارات این وزارتخانه/ بازدید وزیر اقتصاد فیلیپین از کارخانجات شاه‌پسند/ وزارت کشور: بانو حسنی شهردار قانونی بابلسر است/ کارمندان دولت نیز می‌توانند در احزاب شرکت کنند/ تب‌های عفونی در تهران افزایش یافته است/ مذاکرات ایران و اردن برای تغییر قرارداد اقتصادی دو کشور/ توسعه روابط بازرگانی میان ایران و شوروی/ خودکشی در دادگستری!
31 خرداد 1343
 
دستور وزیر کشاورزی به ادارات این وزارتخانه امروز تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، طی پیامی دستور داد اعتبارات کشاورزی با رعایت صرفه‌جویی کامل به مصرف برسد.1
بر اساس گزارش «کیهان» امروز از طرف وزیر کشاورزی لزوم صرفه‌جویی در خرج و جلوگیری از استخدام طی بخشنامه‌ای به کلیه کارمندان وزارت کشاورزی اعلام گردیده و ضمن توضیحات پیرامون اجرای برنامه‌های اصلاحی کشور تذکر داده شده است که با محدود کردن استخدام به حداقل مورد لزوم و در عین حال استفاده کامل از نیروهای در اختیار و صرف نظر کردن از هزینه‌های عملی و غیر ضروری و صرفه‌جویی در خرید وسایل و مراقبت در مصرف آنها باید قسمتی از اعتبارات را برای امور لازم دیگر ذخیره نمود و در همین بخشنامه اضافه شده است که با یک ساعت کار اضافی مسئله استخدام جدید منتفی می‌گردد.
  بازدید وزیر اقتصاد فیلیپین از کارخانجات شاه‌پسند بعد از ظهر روز چهارشنبه گذشته بالماسدا، وزیر اقتصاد فیلیپین، و همسرشان از کارخانجات شاه‌پسند دیدن کردند.
وزیر اقتصاد فیلیپین، که صبح چهارشنبه برای پاره‌ای از مذاکرات پیرامون مناسبات و روابط اقتصادی بین ایران و فیلیپین وارد تهران شده‌اند، از طرف دکتر ضیائی، معاون وزارت اقتصاد، مورد استقبال قرار گرفتند.
وزیر اقتصاد فیلیپین و همراهان ظهر چهارشنبه از کارخانجات روغن نباتی شاه‌پسند، کارخانجات قوطی‌سازی و چاپ فلز، صابون گلنار، صابون عروس، کارخانه گیلیسرین‌سازی و همچنین سایر تأسیسات شاه‌پسند دیدن کردند.
ضمن بازدید احمد لاجوردی، مدیر کارخانه، توضیحات لازم را به اطلاع رسانیده و کلیه قسمت‌ها مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.2
  وزارت کشور: بانو حسنی شهردار قانونی بابلسر است! سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد: استیضاح شهردار بابلسر قانونی نبوده است و عزل وی اعتبار قانونی نداشته است و بدین ترتیب بانو حسنی شهردار قانونی بابلسر است.
سخنگوی مزبور افزود: در مورد سوء استفاده‌ای که به بعضی از اعضای انجمن شهر بابلسر نسبت داده می‌شد تحقیقات مقدماتی صورت گرفت و نتیجه مثبت به‌دست آمد و فعلا مشغول تحقیقات بیشتری هستند تا بعدا اقدام قانونی شود.
  اعتبار برای خرید گوسفند خارجی! برای خرید گوسفند از ترکیه بانک مرکزی ایران اعتباری در حدود چهل‌میلیون ریال در اختیار شرکت معاملات خارجی ایران می‌گذارد.
مذاکره برای دریافت این وام بین رؤسای شرکت معاملات خارجی و بانک مرکزی ایران آغاز شده است.
وام مزبور یک‌ساله در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد و ممکن است مبلغ آن تا پنجاه‌میلیون ریال نیز برسد. این اعتبار برای خرید شصت‌هزار گوسفند از سه مؤسسه دامداری ترکیه می‌باشد.3
  کارمندان دولت نیز می‌توانند در احزاب شرکت کنند! حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، در جلسه دیروز مجلس سنا گفت: کارمندان دولت می‌توانند مانند افراد دیگر در احزاب شرکت کنند.
دولت مشغول تهیه طرح‌هایی برای حذف سازمان‌های زائد اداری است.
لایحه استخدام با اصلاحاتی که در آن به عمل خواهد آمد به تصویب خواهد رسید.4
تب‌های عفونی در تهران افزایش یافته است روزنامه «اطلاعات» نوشت: ظرف چند روز اخیر مطابق آماری که از طرف درمانگاه‌های شهر تهران و پزشکان متخصص اطفال انتشار یافته است تب‌های عفونی در تهران افزایش یافته است و این نوع تب‌ها واگیردار است و به محض اینکه کودکی در خانه‌ای مبتلا شد سایر اطفال نیز مبتلا می‌شوند.
تغییر ناگهانی هوا و افزایش مصرف میوه بدون توجه به آلودگی اولیه آن باعث پیدایش این بیماری‌ها به‌خصوص در اطفال شده است.
بیماری‌های سرخک، حصبه، شبه‌حصبه، تب روده، اسهال و توسیکور در اطفال شیرخوار از جمله بیماری‌های ناشی از تب‌های عفونی است.
  مذاکرات ایران و اردن برای تغییر قرارداد اقتصادی دو کشور مقدمات آغاز مذاکرات ایران و اردن هاشمی برای تغییر قرارداد اقتصادی دو کشور فراهم می‌شود و تسهیلات تازه‌ای برای مبادلات بازرگانی میان دو کشور فراهم می‌گردد.
آرام، وزیر امور خارجه، گفت: فعلا در انتظار بازگشت آقای دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، می‌باشیم که در اروپا به‌سر می‌برد و بلافاصله پس از مراجعت ایشان این مذاکرات آغاز می‌گردد.
اکرم زعیتر، سفیر کبیر اردن هاشمی، در تهران نیز گفت: در سفر آقای آرام، وزیر امور خارجه، به امان مقدمات این مذاکرات فراهم گردیده و دولت اردن به ایران پیشنهاد نموده که بعضی از مواد قرارداد بازرگانی موجود بین ایران و اردن به منظور توسعه روابط تغییر یابد و دولت ایران پس از بررسی این پیشنهاد و اطلاع از نظر دولت اردن موافقت خود را با آغاز مذاکرات اعلام داشت.
  توسعه روابط بازرگانی میان ایران و شوروی دکتر علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد که برای امضای قرارداد بازرگانی ایران و شوروی به مسکو رفته است، به اتفاق هیئت نمایندگی ایران فردا به تهران بازخواهد گشت.
عالیخانی ظهر دیروز موافقت‌نامه بازرگانی و قرارداد پرداخت ایران و شوروی را در مسکو امضا کرد.
تاس، خبرگزاری شوروی، گزارش داد که ایران و شوروی روز شنبه یک موافقت‌نامه درازمدت تجارت و پرداخت امضا کردند که به طور قابل ملاحظه‌ای حجم بازرگانی دو کشور را افزایش می‌دهد.
به موجب این موافقت‌نامه ایران سنگ سرب، روی، پشم، پوست، خشکبار، برنج، توتون، کتیرا، روده، چای، ماهی و فراورده‌های آن، فرش و خرمای بیشتری به شوروی صادر می‌کند و در مقابل ماشین‌آلات، پولاد، چوب، کاغذ، دارو، دوچرخه و موتورسیکلت، مواد شیمیایی، قند و شکر و رنگ خریداری می‌کند.
  خودکشی در دادگستری! مردی از طبقه سوم دادگستری خود را به زمین انداخت و کشته شد.
محمد نقشینه طی نامه‌ای به دادستان نوشته است: طلبکاران، که با نزول تومانی یک قران از آنها پول قرض کرده‌ام و چک داده‌ام، به من مهلت نمی‌دهند و محل کسبم نیز تخلیه شده است.5
 
روزنامه اطلاعات، 31 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcb09b8.rhb8spiuur.html
iichs.ir/vdcb09b8.rhb8spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما