«تاجران معتقدند طرز وصول مالیات‌ها صحیح نیست»/ هویدا: دولت با وضع قوانین خلق الساعه مخالف است!/ نباید به صنایع غیر مفید اجازه استفاده از معافیت‌های مالیاتی داد!/ شهردار معزول در شهرداری را بست!/ دانشجویان یمنی به تهران می‌آیند/ اعطای «جام نقره شاهنشاه» به انجمن فوتبال انگلیس!/ وزیر دادگستری: ما از روی مردم خجلیم!/ سفر شاه و فرح به آمریکا پایان یافت!/ با اجرای اصلاحات ارضی قنات‌ها خشک شده‌اند!/ «کلاه قانونی» دولت بر سر وجوه عمرانی
24 خرداد 1343
«تاجران معتقدند طرز وصول مالیات‌ها صحیح نیست» جلسه امروز مجلس شورای ملی به ریاست عبدالله ریاضی تشکیل گردید و بلافاصله وارد دستور شد. هویدا، وزیر دارایی، نیز در جلسه حضور داشت.
در کلیات لایحه تسهیل مالیاتی حسین معتمدی به عنوان مخالف گفت: مخالفت بنده با این لایحه که تسهیلاتی ایجاد می‌کند اصولی است و به هیچ وجه ارتباطی با وزیر دارایی و یا دستگاه وزارت دارایی ندارد.
ناطق آنگاه مشکلات و گرفتاری‌های مربوط به وصول مالیات را به تفصیل تشریح کرد و گفت: مخالفت بنده در طرز وصول مالیات‌هاست. اصناف و پیشه‌وران علاقه‌مند هستند که مالیات خود را صنفی پرداخت کنند، با وصول مالیات صنفی هم عواید دولت زیاد می‌شود و هم از دلال‌بازی و سوء استفاده جلوگیری می‌شود.
مهندس والا نیز در مخالفت با لایحه سخن گفت و اظهار داشت: من نمی‌دانم چرا می‌خواهند شش ماه دیگر لایحه جامعی در مورد مالیات‌ها به مجلس بیاورند؟ شما چه داعی دارید که این لایحه را با این عجله تصویب کنید و شش ماه دیگر باز لایحه دیگری بیاورید.
در این لایحه اصولی که مردم را شایق و راغب به پرداخت مالیات خود بکند وجود ندارد. امروز در بازار فلان تاجر حاضر است صدهزار تومان به راه خیر بدهد، ولی حاضر نیست سالی ده‌هزار تومان مالیات به دولت بدهد برای اینکه معتقد است که طرز وصول مالیات‌ها صحیح نیست.
  هویدا: دولت با وضع قوانین خلق الساعه مخالف است! سپس هویدا، وزیر دارایی، به‎‌تفصیل درباره سیاست مالیاتی وزارت دارایی توضیح داد و طی سخنان خود گفت: همان‌گونه که نمایندگان محترم استحضار کامل دارند، دولت حاضر با وضع قوانین خلق‌الساعه مخصوصا در امور مالی و اقتصادی مخالف است و به همین جهت است که با وجود مطالعات زیادی که از مدت‌ها قبل در زمینه سیاست مالیاتی به عمل آمده بود در تنظیم و تقدیم قانون مالیاتی تعجیلی به عمل نیامد. مطالعات در وزارت دارایی کماکان ادامه دارد. مخصوصا در تنظیم این قانون کوشش داریم از نظرات کلیه طبقات استفاده کنیم.
  نباید به صنایع غیر مفید اجازه استفاده از معافیت‌های مالیاتی داد! به نظر ما سیاست حمایت از صنایع در حدود معقول و فقط در انجام فعالیت‌های تولیدی به معنای اخص باید ادامه یابد. در عین حال نباید به صنایع غیر مفید و یا کم‌فایده اجازه داد در تحت اسم تولیدی از معافیت‌های مالیاتی وامتیازات گمرکی استفاده نمایند و یا کارخانه‌های مونتاژ وسیله‌ای برای ورود اشیای یدکی و فرار از پرداخت حقوق گمرکی شوند. باید صنایع مورد احتیاج کشور و صنایع غیرضروری را از یکدیگر تفکیک نمود و با اتخاذ سیاست صحیح توسعه صنایع ضروری را تشویق و سرمایه‌گذاری در صنایع غیر لازم را تحدید کرد.
تشویق صنایع داخلی تاحدودی معقول است که فشار ناروا بر مصرف‌کننده وارد نشود و منافع آن از نظر ملی و مملکتی بتواند اعطای امتیازات و تسهیلات مالیاتی و گمرکی را توجیه نماید.
کلیه مردم این سرزمین که از مواهب و نعم آن برخوردارند باید در مخارج اداره کشور حتی به میزان جزئی و ناچیز هم شده سهیم شوند. غرور ملی ایرانی ایجاب می‌کند که همه ما در ساختمان ایران نوین و آباد فردا به میزان توانایی مالی و فکری و بدنی خود سهیم شویم.
پس از سخنان هویدا به کلیات لایحه رأی گرفتند، تصویب شد و بحث در مواد آغاز گردید. بررسی مواد لایحه و پیشنهادات نمایندگان، تا آخر وقت امروز ادامه داشت.1
  شهردار معزول در شهرداری را بست! با برکناری خانم دبیر اعظم حسنی، شهردار بابلسر، از طرف انجمن شهر و انتخاب خانم لعبت یزدانی به سمت شهردار این بخش رحیم نظری عهده‌دار کفالت امور شهرداری گردید.
خانم دبیر اعظم حسنی اقدام انجمن شهر را مبنی بر استیضاح و برکناری خود غیرقانونی دانسته و هنوز خود را شهردار می‌داند و در شهرداری حاضر می‌شود.
خانم لعبت یزدانی قبولی سمت شهرداری بابلسر را تلگرافی اطلاع داده و به‌زودی از تهران عازم بابلسر می‌شود.
با توجه به اینکه فعلا رحیم نظری تا ورود خانم لعبت یزدانی امور شهرداری را انجام می‌دهد و خانم دبیر اعظم حسنی نیز هنوز خود را شهردار قانونی بابلسر می‌داند در حال حاضر شهرداری بابلسر با سه شهردار فاقد شهردار می‌باشد و بر اثر این کشمکش‌ها کار شهرداری فلج شده است.
ساعت 11 صبح دیروز خانم دبیر اعظم حسنی، شهردار برکنارشده بابلسر که هنوز خود را شهردار قانونی می‌داند، پس از آنکه به شهرداری بابلسر آمد یکباره عذر همه کارکنان شهرداری را خواست و کارکنان شهرداری بابلسر محل کار خود را ترک کردند.
  دانشجویان یمنی به تهران می‌آیند امروز کسب اطلاع شد که عده‌ای از دانشجویان یمنی با استفاده از چند بورس که از طرف ایالات متحده آمریکا در اختیار آنان قرار گرفته برای تحصیل در دانشسرای عالی صنعتی به تهران می‌آیند.
این محصلین در خوابگاهی که به گنجایش چهارصد دانشجو ایجاد خواهد شد اقامت نموده و تحصیلات خود را در دانشسرای عالی دنبال خواهند نمود.
  اعطای «جام نقره شاهنشاه» به انجمن فوتبال انگلیس! به مناسبت صدمین سالروز انجمن فوتبال انگلستان از طرف شاه یک جام نقره پیروزی به انجمن مزبور اعطا شد.
این جام فردا طی مراسمی توسط سفیر کبیر ایران در لندن به ژومرس، رئیس انجمن فوتبال انگلستان، داده خواهد شد.
  وزیر دادگستری: ما از روی مردم خجلیم! دکتر عاملی، وزیر دادگستری، دیروز ضمن بازدید دادسرای تهران در جواب یک قاضی که گفته بود به علت زیادی پرونده‌ها ما از روی مردم خجل هستیم گفت: همین امر موجب خجالت شخص من هم از مردم شده است. من خوب می‌دانم که مردم به علت مراجعات مکرر به دادسرا ناراضی هستند و همین امر موجب خجالت شخص من هم شده است. باید ترتیبی داد که دعاوی مردم با سرعت و دقت بیشتری فیصله یابد.
دکتر باقر عاملی، وزیر دادگستری، به اتاق یکی از دادیاران چک رفت و از تعداد پرونده‌های چک پرسید؛ جواب شنید که پس از رأی اخیر دیوان عالی کشور، شکایات مربوط به چک کم شده است. وزیر لبخندی زد و گفت: این دوره کوتاه است؛ منتظر باشید که به‌زودی شکایت‌های چک دوباره زیاد خواهد شد.
وزیر دادگستری در یکی از شعبات بازپرسی نتوانست از اظهار تعجب خودداری کند؛ زیرا تاریخ رسیدگی به شکایتی مربوط به ایراد ضرب خردادماه سال 44 تعیین وقت شده بود؛ به وزیر دادگستری توضیح داده شد که کثرت پرونده‌هایی که به شعب می‌رسد با توجه به کمی تعداد شعبه‌ها این مشکل را پیش می‌آورد و باید بر شعبات بازپرسی افزوده شود.
  سفر شاه و فرح به آمریکا پایان یافت! روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه و شهبانوی ایران و والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی دیروز از نمایشگاه جهانی نیویورک بازدید کردند. شاهنشاه همچنین بامداد دیروز در نیویورک سیصد تن از ایرانیان مقیم آمریکا را به حضور پذیرفت.
اعلیحضرتین و والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی امروز آمریکا را به صوب مراکش ترک گفتند.
شاهنشاه ظهر امروز ناهار را با اعلیحضرت سلطان حسن دوم، پادشاه مراکش، در رباط صرف می‌فرمایند و سپس برای یک اقامت کوتاه عازم پاریس می‌شوند تا از آنجا به تهران بازگردند.
  با اجرای اصلاحات ارضی قنات‌ها خشک شده‌اند! در حال حاضر اکثر قنات‌هایی که در دهات تقسیم‌شده و یا دهات مشمول تقسیم قرار دارد به علت آنکه مالکین سابق حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند و روستاییان نیز یا تکلیف خود را نمی‌دانند و یا فاقد سرمایه لازم می‌باشند به‌سرعت رو به خشک شدن است و این وضع در اغلب دهات اطراف تهران از قبیل شهریار و شهر ری نیز به چشم می‌خورد و با توجه به آنکه ۸۰ درصد از آب مورد احتیاج کشاورزی غیر دیم از طریق قنات‌ها تأمین می‌شود روشن است که خشک شدن قنات‌ها را باید یک ضایعه بزرگ ملی به‌شمار آوریم.
 
«کلاه قانونی» دولت بر سر وجوه عمرانی دولت و سازمان برنامه می‌بایست از منحرف ساختن وجوه عمرانی و تولیدی به کارهای غیر عمرانی و غیر تولیدی جدا خودداری نمایند. در چندساله اخیر روشی معمول شده است که درحالی‌که رقم بودجه عمومی افزایش پیدا نمی‌کند قسمت مهمی از مخارج دولت را به عنوان اینکه غیر مستمر است از محل بودجه عمرانی تأمین می‎‌کنند و این روش جز یک «کلاه قانونی»، چیز دیگری نیست و طبعا مقامات مختلف اقتصادی نباید اجازه دهند که با اتخاذ چنین روشی تأمین هدف‌های اساسی اقتصادی به تأخیر بیفتد.2
 
روزنامه اطلاعات، 23 خرداد 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcjmhev.uqevtzsffu.html
iichs.ir/vdcjmhev.uqevtzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما