تمجید اشرف پهلوی از کشف حجاب در مراکش؛ جز طبقات پایین کسی حجاب را حفظ نکرده است!/شهرداری قیمت‌ها را کنترل خواهد کرد؟!/انصراف از تبدیل نام وزارت بهداری به بهداشت!/در عوارض قند و شکر تجدید نظر می‌شود/مطبوعات شهرستان‌ها تصفیه خواهند شد/انتخاب «داریوش همایون» به عنوان «یکی از هفت روزنامه‌نویس درجه یک»!
22 خرداد 1343
تمجید اشرف پهلوی از کشف حجاب در مراکش؛ جز طبقات پایین کسی حجاب را حفظ نکرده است!
اشرف پهلوی در گفت‌و‌گو با فرامرز برزگر، نویسنده «تهران‌مصور»، درباره سفر خود به تونس و مراکش گفت: سفر من به کشورهای تونس و مراکش به‌ویژه از این نظر اهمیت داشت که به طور رسمی به تونس و مراکش سفر می‌کردم و اطلاع بر اوضاع این دو کشور به‌ویژه فعالیت‌های بانوان آنها و ترقیاتی که کرده‌اند، برای من تازه و جالب بود.
اشرف پهلوی در پاسخ به سؤالی درباره کشف حجاب در مراکش نیز گفت: رفع حجاب در مراکش از خاندان سلطنتی شروع شد و ابتدا خانم‌های درباری حجاب را کنار گذاشتند و سپس همراه با قوانین استقلال مسئله حجاب نیز از بین رفت و خانم‌های مراکش از چادر بیرون آمدند و از این لحاظ وضع مراکش نظیر کشور خودمان ایران است که خانم‌ها آزاد و بی‌حجاب‌اند. در طبقات پایین زن‌ها چیزی به عنوان حجاب را حفظ کرده‌اند و طبعا نسل آینده این مختصر اشکال را هم نخواهد داشت.
در تونس و مراکش، بیشتر خانم‌های طبقات متوسط و فقیر چیزی به عنوان حجاب را حفظ کرده‌اند و چادرهایشان به رنگ سفید است و صورت‌هایشان را می‌گیرند، ولی به طور کلی رفع حجاب در تونس هم مثل مراکش با مخالفت‌های منفی و سطحی روبه‌رو نشده و هیجان کسب استقلال به قدری بوده است که قشریون امکان و مجال مخالفت جاهلانه نیافته‌اند، ولی در تونس و مراکش دبیرستان‌ها مختلط نیست؛ فقط در دوره‌های ابتدایی و دانشگاه دختر و پسر با هم هستند.1
 
شهرداری قیمت‌ها را کنترل خواهد کرد؟!
«سپید و سیاه» نوشت: به قرار اطلاع، شهرداری تهران در نظر دارد روی نرخ و اجرای آن از طرف کسبه و فروشندگان کنترل خود را در میادین و بازارهای روز بیشتر نماید و برای این منظور پست‌های کنترل در نقاط مختلف شهر بگمارد تا متخلفین به اسرع وقت تحویل دادگاه و محکوم به جرایم نقدی بشوند.
 
انصراف از تبدیل نام وزارت بهداری به بهداشت!
«سپید و سیاه» نوشت: وزارت بهداری به عللی از تبدیل نام این وزارتخانه به وزارت بهداشت منصرف شده است، ولی عملا کار آن وزارتخانه به دست مأموران باسابقه بهداشت افتاده است.
 
در عوارض قند و شکر تجدید نظر می‌شود
«سپید و سیاه» نوشت: به قرار اطلاع دولت تصمیم دارد درباره عوارض قند و شکر که از کارخانه‌های داخلی می‌گیرد تجدید نظر به عمل آورد.
گفته می‌شود چنانچه در این عوارض تخفیف داده نشود، کارخانه‌های داخلی ورشکست خواهند شد.
 
مطبوعات شهرستان‌ها تصفیه خواهند شد
«سپید و سیاه» نوشت: درباره تصفیه مطبوعات شهرستان‌ها تصمیمات مهمی اتخاذ شده است که به‌زودی به مرحله اجرا درمی‌آید. علاوه بر آن، وزارت اطلاعات در تهران و شهرستان‌ها درباره فیلم‌ها از جهت اخلاقی کنترل شدیدی خواهد کرد.
 
انتخاب «داریوش همایون» به عنوان «یکی از هفت روزنامه‌نویس درجه یک»!
«سپید و سیاه» نوشت: داریوش همایون دبیر سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات ایران از طرف بنیاد نیومن در آمریکا به عنوان یکی از هفت روزنامه‌نویس درجه یک در سال 1963 انتخاب شده است.
این اولین‌بار است که یک روزنامه‌نویس ایرانی از طرف بنیاد مزبور انتخاب می‌شود.2
 
اشرف پهلوی و هیئت همراه در یک ضیافت رسمی در کشور مراکش
شماره آرشیو: 315-554الف
https://iichs.ir/vdcf01dy.w6dymagiiw.html
iichs.ir/vdcf01dy.w6dymagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما