ایران برای اولین‌بار به فوتبال المپیک راه یافت!/«راه کج در ایران عریض‌تر و هموارتر از راه راست است»!/تشکیل کمپانی ایرانی ـ آمریکایی برای تهیه فراورده‌های دارویی!/هویدا از صاحبان صنایع خواست: سهم ما را هم بدهید!/تأسیس دانشکده اقتصاد/سفر شمس پهلوی برای معالجه و استراحت به لوس‌آنجلس!/هزینه زندگی بالا رفت!
18 خرداد 1343
ایران برای اولین‌بار به فوتبال المپیک راه یافت!
با پیروزی اعجاب‌انگیز فوتبال ایران بر تیم فوتبال هند و زدن سه گل برای اولین‌بار دروازه فوتبال المپیک به روی ایران گشوده شد.
در صورتی که تیم هند در کلکته جبران شکست کند و نتیجه مساوی شود، مسابقه سوم در یک کشور ثالث انجام می‌شود.
برای اولین‌بار در تاریخ ورزش ایران صدها نفر از شهرستان‌ها فقط به خاطر تماشای یک مسابقه ورزشی به تهران آمدند.
 
«راه کج در ایران عریض‌تر و هموارتر از راه راست است»!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: به خاطر تماشای مسابقه ایران و هند، نه فقط مردم تهران بلکه از ولایات هم مردم هجوم آورده بودند و درحالی‌که چهل‌هزار نفر در محوطه امجدیه بازی گرم و شورانگیز تیم‌های ملی ایران و هند را تماشا می‌‎کردند، هزاران علاقه‌مند دیگر که به اشتیاق دیدن مسابقه تا پشت در امجدیه آمده بودند همچنان پشت در ماندند و نتوانستند به درون استادیوم راه پیدا کنند.
ما نمی‌توانیم حتی وسیله تماشای یک بازی فوتبال برای فرزندانمان فراهم کنیم چطور می‌خواهید که آنها پایبند میدان‌های ورزشی بشوند؟!
حقیقت این است که اگر ما راه راست را هموار کنیم، جوانان ما به طرف راه کج تمایل پیدا نمی‌کنند و حال آنکه بدبختانه راه کج در جامعه ما عریض‌تر و هموارتر از راه راست است. همین جوانی که با آن اشتیاق می‌آید مسابقه تماشا کند و پشت درهای بسته امجدیه می‌ماند، در هیچ میخانه‌ای به رویش بسته نیست. دانشگاه به رویش بسته است، ورزشگاه به رویش بسته است، اما هر لانه فسادی که به آن روی کند درش باز است!
تهران است و یک ورزشگاه امجدیه با ظرفیت سی‌هزار نفر. درحالی‌که برای یک شهر دومیلیون نفری حداقل یک استادیوم صدهزار نفری لازم است و هر کوچه‌ای در چنین شهری باید یک ورزشگاه داشته باشد.
 
تشکیل کمپانی ایرانی ـ آمریکایی برای تهیه فراورده‌های دارویی!
قراردادهای مربوط به تشکیل یک کمپانی مختلط ایرانی و آمریکایی در تهران و واشنگتن جهت تهیه داروهای لابراتوارهای لدرلی در ایران به امضا رسید.
با امضای قراردادهای مزبور و موافقت‌نامه‌های مربوطه در ایران نقشه‌های مربوط به تهیه آنتی بیوتیک‌های وسیع‌الاثر اجرا می‌گردد.
 
هویدا از صاحبان صنایع خواست: سهم ما را هم بدهید!
امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، در سمینار مالیاتی صاحبان صنایع و نمایندگان وزارت دارایی گفت: قانون کهنه مالیاتی عوض می‌شود.
قانون مالیات کشور باید نقش رهبری اقتصادی را داشته باشد. ما امیدواریم که سرمایه و ثروت همه شما زیادتر شود، ولی به شرطی که سهم ما را هم بدهید!
 
تأسیس دانشکده اقتصاد
امروز رئیس دانشگاه تهران گفت: از سال آینده رشته اقتصاد از رشته حقوق جدا خواهد شد و کلیه امور مربوط به اقتصاد در دانشکده دیگری متمرکز خواهد شد.
رئیس دانشگاه اضافه کرد: در هیچ کجای دنیا رشته اقتصاد با رشته حقوق یک جا نیست و این دو رشته کاملا از هم مجزاست.
 
سفر شمس پهلوی برای معالجه و استراحت به لوس‌آنجلس!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: والاحضرت شاهدخت شمس پهلوی، که همراه شاهنشاه و شهبانو به آمریکا رفته بودند، برای معالجه و استراحت در لوس‌آنجلس اقامت کردند و به قرار اطلاع پس از رفتن شاهنشاه و شهبانو به لوس‌آنجلس همراه اعلیحضرتین به نیویورک و سپس به تهران مراجعت خواهند کرد.
 
هزینه زندگی بالا رفت!
هزینه زندگی در فروردین‌ماه گذشته بالا رفت و نسبت به اسفندماه 1342، 1/1 درصد افزایش یافت.
میزان افزایش هزینه زندگی نسبت به ماه مشابه سال قبل 3/5 درصد بود.
در گزارشی که اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی ایران در این زمینه منتشر ساخت مهم‌ترین عامل مؤثر در این ترقی را افزایش بهای اکثر کالاهای خوراکی اعلام کرد.1
 
روزنامه اطلاعات، 18 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdciy3az.t1azz2bcct.html
iichs.ir/vdciy3az.t1azz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما