«شاه و جانسون اوضاع خاورمیانه را بررسی کردند»/«ما در ایران برای دوستی و رهبری آمریکا در دنیا ارزش فوق‌العاده‌ای قائل هستیم»!/شاه: اصلاحات ایران از آمریکا در کلیه زمینه ها الهام گرفته است!/عکس امضاشده رئیس‌جمهور آمریکا و لباس‌های کابوی؛ هدایایی که به شاه و خانواده‌اش در آمریکا داده شد!/اشرف پهلوی: ملاقات با برژنف و خروشچف تأثیر زیادی بر من گذاشت!/گزارش عضو «حزب ایران» از سفر خود به اسرائیل!
16 خرداد 1343
«شاه و جانسون اوضاع خاورمیانه را بررسی کردند»
روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز خود طی گزارشی نوشت: شاهنشاه و علیاحضرت شهبانوی ایران بامداد دیروز برای یک اقامت دوهفته‌ای و افتتاح نمایشگاه هفت‌هزار سال هنر ایران وارد واشنگتن، پایتخت آمریکا، شدند و ظهر دیروز ناهار را با پریزیدنت جانسون، رئیس‌جمهور آمریکا، و بانو در کاخ سفید صرف فرمودند.
مذاکرات شاهنشاه و پرزیدنت جانسون نیز از پیش از ظهر دیروز در کاخ سفید آغاز شد.
در فرودگاه واشنگتن، دین راسک، وزیرخارجه ایالات متحده آمریکا، از جانب پرزیدنت جانسون به شاهنشاه و شهبانو خوشامد گفت و اظهار داشت که دولت و ملت آمریکا برای موقعیت نیرومند و تدبیر و خرد شاهنشاه اهمیت بسیار قائل هستند.
 
«ما در ایران برای دوستی و رهبری آمریکا در دنیا ارزش فوق‌العاده‌ای قائل هستیم»!
شاهنشاه در پاسخ سخنان دین راسک گفت: ما در ایران برای دوستی شما و رهبری شما در دنیایی که آرزوی آزادی و استقلال آن را داریم ارزش فوق‌العاده قائل هستیم. امیدواریم مردمانی که دارای همین آرمان‌ها هستند نگذارند حوادث بر آنها چیره شود.
 
شاه: اصلاحات ایران از آمریکا در کلیه زمینه ها الهام گرفته است!
ساعت یک بعد از ظهر دیروز به وقت واشنگتن مطابق با ساعت 8:30 بعد از ظهر به وقت تهران شاهنشاه و شهبانو در یک میهمانی ناهار که به افتخار اعلیحضرتین از طرف پرزیدنت جانسون، رئیس‌جمهوری آمریکا، و بانو در کاخ سفید برپاشده بود شرکت کردند.
شاهنشاه در پاسخ جانسون با اشاره به مسافرت رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش به ایران در دو سال قبل گفت: آنها توانستند محبت قلبی ملت ایران را به‌دست آورند. به همین مناسبت است که ما همواره بهترین آرزوها را برای شما و خانم جانسون و ملت آمریکا داریم آرزو می‌کنیم که آرزوهای شما که می‌دانیم نفع و خوشبختی بشریت را دربردارد جامه عمل بپوشد.
اصلاحاتی که در ایران صورت می‌گیرد از موفقیت‌های عظیم ملت آمریکا در کلیه زمینه‌ها الهام گرفته است. این اصلاحات امروز برای آنکه جامعه‌ای خوشوقت و کشور پیشرفته گردد بسیار ضروری و لازم است.
 
عکس امضاشده رئیس‌جمهور آمریکا و لباس‌های کابوی؛ هدایایی که به شاه و خانواده‌اش در آمریکا داده شد!
پرزیدنت جانسون و خانم جانسون هدایای زیبایی برای شاهنشاه و شهبانوی ایران آماده کرده‌اند. پرزیدنت جانسون عکس تابلویی از مراسم امضای اعلامیه استقلال در لوحه زرین، یک نسخه از کتاب خود به نام «وقت اقدام» و عکس امضاشده خود را که در قاب نقره قرار دارد به شاهنشاه هدیه می‌کنند. همچنین مهر ریاست‌جمهوری یکی از هدایای پرزیدنت جانسون به شاهنشاه است. خانم جانسون نیز عکسی از تابلوی یکی از ضیافت‌های کاخ سفید را که از طرف لیدی واشنگتن، همسر اولین رئیس‌جمهوری آمریکا، ترتیب داده شده بود به شهبانو و لباس‌های کامل کابوی به فرزندان چهار و یک ساله ایشان هدیه می‌کنند.
 
اشرف پهلوی: ملاقات با برژنف و خروشچف تأثیر زیادی بر من گذاشت!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: روز پنجشنبه والاحضرت اشرف پهلوی، که به دعوت دولت شوروی به آن کشور رفته بود، در کاخ کرملین با خروشچف، نخست‌وزیر شوروی، ملاقات کرد.
وی در این ملاقات پیام‌های خصوصی شاهنشاه را به خروشچف تسلیم کرد.
به گزارش رادیو مسکو، والاحضرت اشرف پهلوی، خواهر شاهنشاه ایران، گفت: اقامت وی در مسکو بسیار جالب بود و ملاقات با نیکیتا خروشچف و لئونید برژنف تأثیر بزرگی در وی کرد و به‌خصوص برخورد گرم مردم شوروی وی را تکان داده و در هر یک از آنها صداقت و دوستی فراوانی احساس نموده است.
دویست‌هزار گوسفند دیگر از ترکیه خریداری می‌شود!
به دنبال خرید شصت‌هزار گوسفند از ترکیه، امروز یک مقام رسمی دولتی گفت: به‌زودی ایران حدود دویست‌هزار گوسفند زنده دیگر از ترکیه خریداری و وارد می‌کند.
اولین معامله گوسفند به طور محدود انجام شد تا تسهیلاتی که ترکیه در اختیار ایران می‌گذارد معلوم گردد.
برای خرید دویست‌هزار گوسفند دیگر مذاکرات لازم به وسیله هیئت اعزامی ایران به ترکیه انجام گرفته است.1
 
گزارش عضو «حزب ایران» از سفر خود به اسرائیل!
در یک سند ساواک به تاریخ 16 خرداد 1343 می‌خوانیم: «آقای مهندس پایور، از اعضای حزب ایران، که اغلب در جلسات منزل شاپور بختیار و مهندس حسیبی شرکت داشته اخیرا چند نفر از دانش‌آموزان وابسته به حزب ایران را به سبب آشنایی با فرزندش، که در کلاس ششم ریاضی دبیرستان نیکی علاء تحصیل می‌کند، به منزل دعوت و ضمن مطالبی درباره حزب ایران اظهار نمود: دستگاه‌های دولت تاکنون در تمام مواقع از حزب ایران وحشت داشته و دارند».
این سند می‌افزاید: «[مهندس پایور] سپس در خصوص مسافرت اخیر خود به اسرائیل و قبرس صحبت نموده و گفت: همان‌طوری که در اسرائیل نیز به عنوان مصاحبه برای مطبوعات آنجا اظهار کردم طرز حکومت اسرائیل با اینکه بسیار عالی است، ولی نمی‌تواند نمونه باشد؛ چون مشابه آن در اغلب سرزمین‌های دیگر وجود دارد، ولی از لحاظ زراعت بالاخص طرز آبیاری واقعا در جهان بی‌نظیر است».
در بخش دیگری از این سند آمده است: درباره اوضاع قبرس نیز مطالبی بیان داشت و گفت یکی از افسران سازمان ملل در قبرس با اعتقاد کامل اظهار می‌کرد: در اینجا انگلستان است که یک خیمه شب‌بازی به‌وجود آورده است و الا موضوع عملیات جنگی و اختلافات شدیدی که در خارج از آن می‌شنوید مفهوم واقعی ندارد.2
 
روزنامه اطلاعات، 16 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdccsoqs.2bqss8laa2.html
iichs.ir/vdccsoqs.2bqss8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما