نظر مشترک استاندار و ساواکِ خراسان درباره دستگیری و تبعید آیات میلانی و قمی!/جنایت عجیب در تهران/گوشت همچنان گران است!/بیمه مسافران هواپیما/کنفرانس ایران و شوروی برای مبارزه با ملخ!/حکم مختلسین تیپ رشت صادر شد/عابرین پیاده‌ای که زندانی شدند!/خسروانی: برنامه‌های دولت و حزب هماهنگی دارد!/وضع فعلی مالیات مانع رشد صنعتی است!/سود بانک ملی در سال 1342 چه میزان بود؟!/نارضایتی کشاورزان
9 خرداد 1343
نظر مشترک استاندار و ساواکِ خراسان درباره دستگیری و تبعید آیات میلانی و قمی!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 9 خرداد 1343 «صبح روز 5 جاری کمیسیون امنیت تشکیل و پس از آن آقای استاندار نظر خود را درباره آیت‌الله میلانی و قمی به شرح زیر به این جانب دیکته نمودند. موضوع قابل توجه اقدامات بعدی آنهاست که آقایان با توسل به یک سلسله اقداماتی خودشان را آماده اقدامات شدیدتر و حادتری1 می‌کنند. با توجه به اینکه در سال جاری در مراسم عزاداری یک سلسله مطالبی برخلاف مصالح و در مواردی تند گفته شده مع‌ذالک با آنچه در گذشته کرده‌اند و در آینده پس از تحصیل قدرت خواهند کرد قابل مقایسه نیست؛ بدین لحاظ دو مطلب باید در نظر گرفته شود».
در ادامه سند و به نقل از استاندار خراسان دو مطلب زیر مورد تصریح قرار گرفته است:
1. نامبردگان باید هر دو از این شهر بروند در اواخر خرداد که موقع مناسب‌تری می‌باشد مشروط بر اینکه دیگر به هیچ صورتی به مشهد برنگردند؛
2. از حال باید یک سلسله اقدامات منظم و بررسی‌شده برای هدایت دستگاه روحانیت و طلاب به عمل آید و چنانچه مرکز موافقت دارد اواخر خرداد آنها دستگیر و به مرکز اعزام خواهند شد.
این سند تصریح دارد: ساواک نیز با نظر آقای استاندار موافق است.2
 
جنایت عجیب در تهران
روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز خود از جنایتی فجیع در تهران خبر داد و نوشت: یک پسربچه پنج‌ساله به طرز وحشتناکی کشته شده است.
جنازه این پسربچه که در جوی آب یکی از خیابان‌های شمالی پیدا شده سر و دست و پا ندارد و با اتومبیل به این محل منتقل گردیده است.
دیروز جنازه‌ای در خیابان تیر دویست‌متری چهارراه اردیبهشت پیدا شد. آنچه که در تحقیقات به‌دست آمد نشان می‌دهد که قتل فجیعی رخ داده است. جنازه متعلق به بچه چهار تا پنج ساله‌ای می‌باشد. جنازه سر ندارد، دست و پای او بریده شده و مأمورین تحقیق گفته‌اند این از عجیب‌ترین جنایاتی می‌باشد که در چند سال اخیر رخ داده است.
 
گوشت همچنان گران است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما که امروز از مغازه‌های قصابی و میدان کشتارگاه دیدن کرده گزارش می‌دهد که جمعی از دکانداران گوشت را همچنان به قیمت گران می‌‎فروشند.
نرخ رسمی گوشت در حال حاضر کیلویی 74 ریال تعیین شده ولی قصاب‌ها گوشت را گران‌تر از این قیمت می‌فروشند و شهرداری هم قادر نیست در آن واحد سه‌هزار دکاندار را جریمه و یا سه‌هزار قصابی را تعطیل کند.
 
بیمه مسافران هواپیما
امروز یک مقام دولتی طرح بیمه مسافران را در مسافرت‌های هوایی در اختیار خبرنگاران قرار داد.
به موجب طرح جدیدی که تهیه شده مسافران هواپیما در مقابل خسارات ناشی از سوانح هواپیما بیمه می‌شوند.
این طرح مشمول آن دسته از افرادی می‌شود که مسافر تلقی می‌شوند. کارکنان هواپیماها از قبیل خلبان و کمک‌خلبان و میهمانداران مشمول این طرح نمی‌شوند و شرایط بیمه آنان طور دیگری است.
 
کنفرانس ایران و شوروی برای مبارزه با ملخ!
شانزدهمین کنفرانس ایران و شوروی پیرامون مسائل مربوط به مبارزه با ملخ صحرایی در ماه سپتامبر (10 شهریور تا 10 مهرماه) در مسکو تشکیل خواهد شد.
 
حکم مختلسین تیپ رشت صادر شد
دادرسی ارتش کار رسیدگی به پرونده متهمین اختلاس در تیپ رشت را پایان داد و رأی را اعلام نمود.
بر این اساس مختلسین تیپ رشت به ده سال تا شش ماه زندان محکوم شده‌اند.
بر اساس حکم دادگاه سرگرد شاهد غزنوی به ده سال زندان مجرد و پرداخت 21 میلیون و 691 هزار و 338 ریال محکوم شده است.
 
عابرین پیاده‌ای که زندانی شدند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: کنترل مأمورین پلیس روی عبور عابرین پیاده از عرض خیابان‌های مرکزی شهر و به‌خصوص میدان سپه و میدان مخبرالدوله در ساعت‌های بین 8 تا 11 صبح ادامه دارد.
طی دو روز گذشته 350 نفر عابرین متخلف که از محل‌های خط کشی شده عبور نکرده و بی‌نظمی در عبور و مرور شهر ایجاد کرده بودند به دادگاه سیار که در میدان مخبرالدوله مستقر است جلب شدند.
250 نفر از عابرین متخلف هر یک 50 ریال جریمه نقدی پرداختند و آزاد شدند. صد نفر بقیه به علت عدم پرداخت جریمه طبق رأی دادگاه در بازداشتگاه موقت مرکز پلیس بازداشت و زندانی شدند.3
 
خسروانی: برنامه‌های دولت و حزب هماهنگی دارد!
ظهر روز پنجشنبه خسروانی، وزیر کار، در جمع بازرسان کار اظهار داشت: دولت ما یک دولت حزبی است. برنامه‌های دولت و حزب هماهنگی دارد. این حزب باید به وسیله آقایان و همکاران صمیمی ما تقویت شود.
من از آقایان دوستانه می‌خواهم که حزب ایران نوین را با شرکت خود تقویت کنند. حزب افراد صالح را می‌پذیرد؛ البته در یک حزب امکان دارد افراد ناباب هم راه پیدا کنند، ولی من به عنوان قائم‌مقام حزب می‌گویم که اگر چند نفری هم ناباب در حزب وجود داشته باشد، در تصفیه‌ای که خواهد شد این عده کنار گذاشته می‌شوند.4
 
وضع فعلی مالیات مانع رشد صنعتی است!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نظرات صاحبان صنایع را پوشش داده و به نقل از آنان نوشت: تا زمانی که وضع وصول مالیات درست نشده مالیات مقطوع بهترین راه است.
پرداخت مالیات مقطوع هدف نیست، بلکه نظر این است که مالیات واحدهای صنعتی پس از تقسیم سود از نفع سهامدار دریافت گردد.
وضع فعلی مالیات جز اینکه مانع رشد صنعتی کشور باشد حاصل دیگری ندارد. مقررات مالیاتی نباید نقش ترمزکننده در برابر پیشرفت صنعتی کشور باشد.
 
سود بانک ملی در سال 1342 چه میزان بود؟!
گزارش بانک ملی ایران که در مجمع عمومی اخیر بانک تصویب شد حاکی است که در سال گذشته سپرده‌های مردم نزد بانک ملی در حدود 3900 میلیون ریال اضافه شده است؛ به این ترتیب که در حساب‌های جاری 786 میلیون ریال و پس‌انداز 1347 میلیون ریال و سپرده ثابت 1756 میلیون ریال افزایش حاصل شده است.
بر اساس این گزارش سود ویژه بانک ملی در سال 1342 بالغ بر 315 میلیون ریال بوده است.
 
نارضایتی کشاورزان
روزنامه «اطلاعات» در ستون «مسائل روز» صفحه اقتصادی شماره امروز خود نوشت: دریافت حقابه از زارعین اراضی تقسیم‌شده مشکل بزرگی برای ایشان ایجاد کرده است. زارعین اراضی تقسیم‌شده به‌خصوص در مناطق آذربایجان شکایت دارند که تا هنگامی که اراضی متعلق به مالکین بزرگ بود مالکین با اعمال نفوذ و با استفاده از قدرت‌های سیاسی و اجتماعی خود از پرداخت حقابه رودخانه‌ها خودداری می‌کردند و یا مبلغ ناچیزی می‌پرداختند، ولی اکنون که اراضی بین زارعین تقسیم شده، تشکیلات آبیاری زارعین را تحت فشار قرار داده است و چون جای مالک در دهات خالی است و از لحاظ قدرت سیاسی و اجتماعی خلأیی در مناطق روستایی به‌وجوده آمده و شرکت‌های تعاونی نیز که به هر حال می‌توانند قدرتی اعمال کنند در بسیاری از دهات ایجاد نشده، فشار سازمان‌های آبیاری با ضعف اجتماعی دهقانان روبه‌رو می‌شود و نتیجه این امر آن است که زارعین اراضی تقسیم‌شده در بعضی موارد خود را مظلوم و بی‌پناه بدانند و همین روحیه موجب توسعه نارضایی در میان ایشان بشود.5
 
روزنامه اطلاعات، 9 خرداد 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcbfwb8.rhb89piuur.html
iichs.ir/vdcbfwb8.rhb89piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما