شاه در شرفیابی وابستگان مطبوعاتی ایران در خارج: انقلاب [سفید] ما از حقیقت دفاع می‌کند!/وزیر اطلاعات: انقلاب سفید نه تنها باعث سعادتمندی مردم شد، بلکه وحدت ملی را نیز تثبیت کرد!/دیگر ایران به عنوان کشور هزار فامیل شناخته نمی‌شود!/راسک درباره کوبا اعلام خطر کرد/نرخ جدید گوشت اعلام شد!/معلمین مورد احتیاج فرهنگ از بین سپاه دانش انتخاب می شوند/آیین‌نامه جدید اصلاحات ارضی تقدیم مجلس می‌شود/سفیر آمریکا در ایران: کندی از اصلاحات شاه اطلاعات مبسوطی داشت و آن را تمجید می‌کرد!/سرمقاله «اطلاعات» درباره مرحله جدید «اصلاحات ارضی»؛ این مرحله، حساس‌تر است!
27 اردیبهشت 1343
 
شاه در شرفیابی وابستگان مطبوعاتی ایران در خارج: انقلاب [سفید] ما از حقیقت دفاع می‌کند!
شاه، دیروز وابستگان و مسئولان دفاتر اطلاعات و مطبوعات ایران را در خارج به حضور پذیرفت.
در این شرفیابی شاهنشاه پیرامون شناساندن انقلاب اجتماعی و اقتصادی ایران به جهانیان سخنانی ایراد کرد.
در آغاز این شرفیابی معینیان، وزیر اطلاعات، طی سخنان خود گفت:
 
وزیر اطلاعات: انقلاب سفید نه تنها باعث سعادتمندی مردم شد، بلکه وحدت ملی را نیز تثبیت کرد!
سیاست عالیه تبلیغات خارجی کشور بر اساس انقلاب شاه و مردم بر دو اصل استوار است: یکی اینکه انقلاب شاه و مردم در سراسر جهان به عنوان درس یا تجربه ایران به صورت سرمشق عمل برای تمام کشورهای در حال پیشرفت معرفی شده است و دستگاه‌های رهبری فکری جهان باید در جریان این واقعیت قرار گیرند که انقلاب سفید ایران امری نبوده که تنها متضمن نجات و تأمین سعادت اکثریت محروم مردم ایران باشد، بلکه این انقلاب موجب تثبیت و تحکیم وحدت ملی در منطقه‌ای از جهان امروز شده است که کوچک‌ترین بی‌ثباتی در آن موجب بر هم خوردن آرامش خاورمیانه و در نتیجه صلح جهانی خواهد شد.
 
دیگر ایران به عنوان کشور هزار فامیل شناخته نمی‌شود!
وزیر اطلاعات افزود: سه سال پیش در اولین شرفیابی وابستگان مطبوعاتی هنوز انقلاب عظیم شاه و مردم به مرحله عمل در نیامده بود. در آن روزها در مطبوعات دنیا زیاد صحبت از کشور هزار فامیل و امثالهم بود، اما این انقلاب به کلی ورق را برگرداند. دیگر در ستون‌های مطبوعات معتبر جهان، ایران کشوری شناخته می‌شود که علیرغم هر دسیسه‌ای شاه و مردم در راه انقلاب خود پیش می‌روند و دنیا این انقلاب را مقدس می‌داند و به کشورهای در حال پیشرفت توصیه می‌کند که درس ایران را فرا گیرند و از این راه بروند.1
 
راسک درباره کوبا اعلام خطر کرد
راسک، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره کوبا اعلام خطر کرد و گفت: جنگ کوبا ممکن است پای تمام متفقین آمریکا را به میان بکشد.
خبر دیگر درباره جنگ کوبا اینکه خطر حملات تازه به کوبا در سراسر این کشور آمادگی نظامی ایجاد کرده است.
دانشگاه هاوانا نیروی چریک تشکیل داد و اتحادیه‌های کارگری کوبل پیشنهاد کردند شکر جیره‌بندی شود.
ممکن است هفته آینده یک حمله عمومی از طرف مهاجران ضد کاسترو به کوبا صورت بگیرد.
 
نرخ جدید گوشت اعلام شد!
نرخ جدید گوشت امروز از طرف شهرداری تهران اعلام شد. نرخ گوشت گوسفند مخلوط با استخوان کیلویی 74 ریال تعیین گردید.
 
معلمین مورد احتیاج فرهنگ از بین سپاه دانش انتخاب می شوند
معلمین مورد احتیاج فرهنگ از این پس فقط از بین فارغ‌التحصیلان تربیت معلم و سپاهیان دانش انتخاب می‌شوند.
خبر دیگر اینکه کمیسیونی مأمور بررسی یکنواخت شدن لباس محصلین گردیده است.
 
آیین‌نامه جدید اصلاحات ارضی تقدیم مجلس می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در جلسه 8 ساعته دیشب هیئت دولت کار تصویب آیین‌نامه جدید اصلاحات ارضی به اتمام نرسید و امروز تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، در این خصوص گفت: در جلسه دیشب به جز یکی دو ماده بقیه مواد آیین‌نامه مورد شور قرار گرفت و در بعضی از قسمت‌ها اصلاحاتی صورت گرفت و قرار است در جلسه هیئت دولت که بعد از ظهر فردا تشکیل می‌شود بررسی بقیه مواد نیز پایان یابد.
وزیر کشاورزی گفت: آیین‌نامه جدید اصلاحات ارضی روز سه‌شنبه تقدیم مجلس شورای ملی می‌شود.
بر اساس این گزارش آیین‌نامه جدید اصلاحات ارضی که بر اساس قانون اصلاحات ارضی تهیه شده است دارای نرمش بیشتری است و سه اصل را برای توافق بین خرده‌مالکین و زارعین پیشنهاد می‌کند. سه اصل مزبور عبارت است ا: توافق، اجاره و واگذاری املاک؛ یعنی خرده‌مالکان یا باید اراضی را به کشاورزانی که در آن کار می کنند اجاره بدهند، یا باید با آنها درباره نحوه بهره‌برداری و تقسیم منافع به طرز عادلانه مورد قبول کشاورزان و اصلاحات ارضی باشد توافق نمایند و یا اینکه اراضی خود را در اختیار سازمان اصلاحات ارضی بگذارند تا مطابق قانون اصلاحات ارضی به کشاورزان واگذار گردد.
 
سفیر آمریکا در ایران: کندی از اصلاحات شاه اطلاعات مبسوطی داشت و آن را تمجید می‌کرد!
جولیوس هومز، سفیر کبیر ایالات متحده آمریکا، دیروز کتابخانه «جان اف کندی» را در تبریز افتتاح کرد.
هومز طی سخنان خود در این مراسم اظهار داشت: ما امروز کتابخانه‌ای را به عنوان یادبود پرزیدنت کندی در شهری که او هرگز ندیده بود افتتاح می‌کنیم. مع‌هذا مسلم به نظر می‌آید که وی تبریز را می‌شناخته؛ نه تنها تبریز امروزی بلکه تبریزی را که مارکو پولو در آن به سیاحت پرداخته؛ تبریزی که معرّف مجد و عظمت و شکوه آثار معماری و فرهنگی دوران مغول بوده؛ تبریزی که به عنوان یک مرکز بزرگ بازرگانی در وسط جاده کاروانی بین اروپا و آسیای مرکزی قرار داشته؛ تبریزی که مهد صنعت چاپ کتاب در ایران بوده و بالاخره تبریزی که موجد قانون اساسی انقلاب مشروطیت 1324 قمری بوده است.
پرزیدنت کندی از برنامه اصلاحات در ایران اطلاعات مبسوطی داشت و صمیمانه از این اصلاحات ستایش و تمجید می‌نمود.2
 
سرمقاله «اطلاعات» درباره مرحله جدید «اصلاحات ارضی»؛ این مرحله، حساس‌تر است!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: به طوری که در اخبار ملاحظه فرمودید، دولت سرگرم تدوین آیین‌نامه جدید اصلاحات ارضی است و البته این آیین‌نامه مربوط است به مرحله دوم قانون که اینک در آستانه آن قرار داریم.
مرحله دوم قانون اصلاحات ارضی، یعنی اجرای قانون در واحدهای کوچک‌تر، به مراتب حساس‌تر و دشوارتر از وهله قبلی است؛ زیرا در اینجا سروکار مأمورین اصلاحات ارضی با طبقه خرده‌مالک است؛ طبقه‌ای که در حد خود یک قشر فعال و سازنده حساب می‌شود و در یک رژیم آزاد، صدمه زدن به این چنین طبقه‌ای موافق اصول نیست. خوشبختانه چون رفورم ارضی در ایران، چنان‌که اشاره کردیم، به طرز معقول و در منتهای متانت پیش می‌رود و مجال کافی برای مطالعه و دقت وجود دارد، یقینا در مرحله دوم نیز مثل مرحله اول اهتمام کافی منظور خواهد شد که نتیجه اجرای قانون، هر چه بیشتر مثبت و مفید به حال مملکت و در عین حال متضمن حفظ حقوق طبقات مختلف مردم باشد. کما اینکه مطالعه مجدد آیین‌نامه و اقدام به تجدید نظر در آن از طرف دولت، دلیلی است بر توجه به همین نکته.3
 
روزنامه اطلاعات، 27 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcgq79q.ak9q34prra.html
iichs.ir/vdcgq79q.ak9q34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما