مریم خلجی مدیر کتابخانه آیت الله طالقانی درباره یادگار ارزشمند این عالم بزرگ گفت :‌ کتابخانه عمومی آیت‌الله طالقانی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال 1374تاسیس شد و در این مرکز بخشی از لباسها، کتابها و عکسهای شخصی ایشان موجود است. به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران؛‌ وی در معرفی شخصیت برجسته آیت‌الله سید محمود طالقانی افزود...
کتابخانه آیت‌الله طالقانی یادگار ارزشمند اولین امام جمعه تهران
مریم خلجی مدیر کتابخانه آیت الله طالقانی درباره یادگار ارزشمند این عالم بزرگ گفت :‌ کتابخانه عمومی آیت‌الله طالقانی وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال 1374تاسیس شد و در این مرکز بخشی از لباسها، کتابها و عکسهای شخصی ایشان موجود است.
 
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران؛‌ وی در معرفی شخصیت برجسته آیت‌الله سید محمود طالقانی افزود: ایشان از علما، مفسران و فعالان سیاسی ایران بودند که از محضر اساتید بزرگی چون آیت الله حجت و آیت الله خوانساری بهره برده بود. خلجی با اشاره به سوابق مبارزاتی آیت‌الله طالقانی خاطرنشان کرد: وی در خطبه نماز عید فطر سال 1349به مساله فلسطین پرداخت و خواستار جمع‌آوری فطریه برای مردم فلسطین شد. در روز عید فطر سال1350از برگزاری نماز عید توسط ایشان جلوگیری به عمل آمد و منزلش به مدت یک ماه در محاصره ماموران حکومت در آمد و سپس در دادگاه نظامی محاکمه و به سه سال تبعید به زابل محکوم گردید که این حکم به یک سال و نیم تبعید در بافق کرمان تبدیل شد و سرانجام پس از سپری شدن این مدت در خرداد 1352 به تهران بازگشت. از آن پس، از اقامه نماز جماعت و ایراد سخنرانی منع شد و در پائیز سال 1354مجددا بازداشت و به ده سال حبس محکوم گردید.
 
به گفته وی منزل ایشان (کتابخانه فعلی) از بدو آزادی تا ورود امام خمینی (ره) به تهران، از کانونهای انقلاب بود و بسیاری از برنامه‌ها و سازماندهیهای سیاسی ضد رژیم در این مکان شکل می گرفت و در نهایت نیز به کتابخانه تبدیل شد.
 
وی درباره کتابخانه عمومی آیت‌الله طالقانی گفت: ‌این مرکز دارای سه طبقه مجزا بوده که در طبقه همکف، بخش مدیریت، کتابخانه کودک و نوجوان و بخش مرجع است. در طبقه دوم بخش نشریات و مجلات، بخش امانت و خدمات فنی و مخزن کتابخانه است. در طبقه فوقانی نیز تالار مطالعه قرار دارد. قرائت خانه آن روزهای زوج جهت استفاده  آقایان و روزهای فرد مختص خانمها است. خلجی همچنین ارائه خدماتی نظیر نمایش تازه‌های کتاب، مسابقات کتابخوانی به صورت مجازی، رونمایی از کتابهای نویسندگان و نشستهای علمی، فرهنگی، اردوهای فرهنگی و ... از دیگر خدمات این کتابخانه عنوان کرد.
 
بنابه تصریح وی این کتابخانه 22933جلد کتابهای فارسی ، 9683 جلد کتابهای کودک و نوجوان و 1000 جلد کتاب مرجع است و 15487نفر عضو دارد. https://iichs.ir/vdce.x8zbjh8zv9bij.html
iichs.ir/vdce.x8zbjh8zv9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما