مجلس ختم آیت‌الله کمالوند از سوی آیت‌الله خمینی/اسامی محرکین مردم به نفع روحانیت در کرمان در سند ساواک!/سخنرانی‌‌های آیت‌الله خمینی به نجف و کربلا رسیده است!/در دیدار واعظ همکار ساواک با آیت‌الله خمینی چه گذشت؟!/آیت‌الله خمینی به من گفت: هیئت  حاکمه دول مختلف را بفریبد خدا را که نمی‌تواند فریب دهد!/نگرانی‌ها از بیان مطالب سیاسی در مراسمات ایام محرم به گزارش ساواک!/کشورهای احمقی مانند ایران تازه به فکر الگوبرداری از شوروی افتاده‌اند!/لایحه مالیاتی جدید به مجلس تقدیم می‌شود/وزیران کابینه دانشجویانی هستند که تازه از خارج بازگشته‌اند!/قیمت گوشت در مغازه‌ها پایین نیامده است!/گلایه قضات در ملاقات با وزیر دادگستری/شروع مذاکره برای دریافت وام!
19 اردیبهشت 1343
مجلس ختم آیت‌الله کمالوند از سوی آیت‌الله خمینی
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 19 اردیبهشت 1343 «ساعت 1930 روز جاری مجلس ختمی در مسجد اعظم از طرف آقای خمینی و فضلای لرستانی حوزه علمیه قم به مناسبت فوت مرحوم کمالوند منعقد می‌باشد».1
در یک سند دیگر به همین تاریخ آمده است: «آقای خمینی از ساعت 9 الی 9:20 روز 18 /2 /43 در مجلس ختمی که به مناسبت فوت حاج آقا روح‌الله کمالوند در مسجد اعظم قم از طرف آیت‌الله گلپایگانی و نجفی منعقد بود، شرکت نمود و اتفاق سوء رخ نداده است.2
 
اسامی محرکین مردم به نفع روحانیت در کرمان در سند ساواک!
در یک سند ساواک به تاریخ 19 اردیبهشت 1343 «برابر اطلاع واصله اخیرا پس از مراجعت آیت‌الله خمینی به قم مجلس جشنی در مساجد شهرستان کرمان برقرار و اعلامیه‌هایی توزیع گردیده است».
در ادامه این سند آمده است: ضمنا نامبردگان زیر در تحریک مردم به نفع روحانیون فعالیت می‌نمایند:
1. شیخ علی‌اصغر صالحی ـ ساکن کرمان؛ 2. محمدحسین موحد ـ ساکن کرمان؛ 3. مهدی موحدی ـ ساکن کرمان؛ 4. حجتی (پسر جدیدالاسلام) ساکن کرمان؛ 5. حاجی مهرابی (مغازه‌دار) ساکن کرمان؛ 6. علی نوبخت؛ 7. مشاورزاده (مدیر دبستان پهلوی کرمان)؛ 8. مشاورزاده (دبیر ریاضیات دبیرستان‌های کرمان)؛ 9. سیدرضا طباطبائی (اهل مشهد)؛ 10. جلال کمالی (کارمند فرهنگ کرمان)؛ 11. فهیم (معمم).3
 
سخنرانی‌‌های آیت‌الله خمینی به نجف و کربلا رسیده است!
در یک سند دیگر ساواک به تاریخ 19 اردیبهشت 1343 آمده است: «به قرار اطلاع چند روز پیش آقای خمینی تلگراف‌های تحریک‌آمیزی برای آیت‌الله خویی و چند تن دیگر از روحانیون نجف مخابره کرده و نواری هم از اظهارات حمله‌آمیز خود فرستاده است که در نجف در جشن عید غدیر در مدرسه مرحوم بروجردی پخش گردیده است. یکی دو روز است خبر راجع به دستگیری بعضی از روحانیون به کربلا و نجف رسیده که ممکن است انعکاساتی داشته باشد».
این سند می‌افزاید: «فعلا وضع محافل روحانی نجف و کربلا آرام است به سرکنسولگری کربلا مؤکدا دستور داده شد مراقب اوضاع باشند و هر اطلاع تازه‌ای به‌دست آید فورا گزارش بدهند».4
 
در دیدار واعظ همکار ساواک با آیت‌الله خمینی چه گذشت؟!
در یک گزارش ساواک به تاریخ 19 اردیبهشت 1343 آمده است: چند روز قبل آقای شیخ علی نخعی معروف به افصح‌المتکلمین، که از وعاظ طراز اول تهران و مدت‌هاست با ساواک همکاری می‌نماید، عازم قم برای زیارت حضرت معصومه[س] بود. به مشارالیه دستور داده شد مثل سایر وعاظ و طلاب به دیدن آیت‌الله خمینی برود و در صورت امکان از نظریات او مخصوصا درباره محرم مستحضر گردد. نامبرده در مراجعت گزارش نموده که آیت‌الله خمینی مرا به اندرون منزل خود دعوت و وقتی که وارد شدم مشغول مطالعه نامه‌های زیادی بود که برای او رسیده بود. از من سؤال کرد آیا پارسال شما هم مانند دوستانتان توقیف و تبعید و ناراحت شدید یا خیر.
جواب دادم نظر به اینکه اعتماد داشتم که مخالفت ما با دولت و دربار و هیئت حاکمه به زیان اهل علم و منفعت آنها تمام خواهد شد ابراز مخالفتی نکردم. آقای خمینی پرسیدند: چطور مخالفت ما به نفع هیئت حاکمه بود که دخالت نکردید؟
اگر حقیقتا این نتیجه معکوس از مخالفت ما اتخاذ شده پس چرا روشنفکران از ما طرفداری کرده‌اند؟ گفتم: حضرت آیت‌الله بفرمایند روشنفکران چه کسانی هستند؟ جواب داد: مثل همین دانشگاهی‌ها که از عهده تجزیه و تحلیل مطالب برمی‌آیند.
گفتم: دانشجویان دانشگاه هم مختلف فکر می‌کنند و دانشجویانی که از زمزمه مخالفت‌های اهل علم حمایت کرده بودند به نظر حقیر مالک‌زاده‌هایی هستند که در صفوف جبهه ملی هم رسوخ کرده تا دلخواه و خواسته ایل و عشیره و دسته خودشان را اجرا کنند، ولی دانشگاهی‌ها به طور کلی دانشجویان روشنفکران انقلابی علاوه از اینکه از اهل علم طرفداری نکردند ملاحظه فرمودید دیگر از پارسال تاکنون دست از مخالفت برداشته از همان موقع تاکنون ساکت مانده‌اند. به علاوه ملاحظه می‌فرمایید از پارسال تا به حال دیگر رادیوهای مخالف‌خوان بیگانه که لاینقطع علیه هیئت حاکمه ایران تبلیغ می‌کردند کوچک‌ترین نغمه مخالفت‌آمیزی پخش نمی‌کنند و دیگر چه دلیلی بالاتر از اینکه مخالفت ما ملاها که بی‌جهت و بی‌سبب همدست و طرفدار مالکین کهنه‌پرست تلقی شده و موجب بهره‌مندی دربار و دولت گردیده است!
 
آیت‌الله خمینی به من گفت: هیئت  حاکمه دول مختلف را بفریبد خدا را که نمی‌تواند فریب دهد!
آقای خمینی گفت: نه آقا شما چون همه مردم که از قیام ما استقبال کردند ندیده و نمی‌شناسید یک‌طرفه فکر می‌کنید و در صورتی هم که فرضا استنباط و استنتاج شما درست باشد و هیئت حاکمه ایران دستگاه حاکمه ملل و دول مختلف را تحت این عناوین فریفته باشند، دیگر خدا را که نمی‌توانند فریب دهند. ما بنا به امر الهی برای جلوگیری از اشاعه فحشا در این مملکت اسلامی مبارزه کرده‌ایم و مزد ما مرجوع به خود او می‌باشد. شما که مبلغ دین هستید و در روی منبرها از سیره حضرت حسین(ع) دم می‌زنید چرا راه را این‌قدر اشتباه می‌روید. دین اسلام مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکری است که بر همه مسلمین واجب عینی می‌باشد و دخول ما هم در این مبارزه برای اجرای همین احکام مقدسه می‌باشد که باید ادامه دهیم.5
 
نگرانی‌ها از بیان مطالب سیاسی در مراسمات ایام محرم به گزارش ساواک!
در یک سند ساواک به تاریخ 19 اردیبهشت 1343 آمده است: جلسه هفتگی منزل جمال امامی با حضور عده‌ای در حدود پنجاه نفر تشکیل گردید.
امامی اهری از جمال امامی سؤال نمود که شما هم طبق معمول سال‌های گذشته امسال روضه‌خوانی می‌کنید یا خیر.
جمال امامی گفت: این موضوع برای من مشکلی به‌وجود آورده است؛ زیرا با اینکه روضه‌خوان‌ها در منزل من کاملا مراعات می‌کنند که ضمن روضه‌خوانی وارد سیاست نشوند، مع‌الوصف نمی‌توان کاملا مطمئن بود که مذاکرات سیاسی ننمایند و از طرفی تعطیل روضه‌خوانی ایام عاشورا در منزل من که سال‌هاست سابقه دارد در انظار مردم خوشایند نیست.
امامی اهری اظهار داشت: به نظر من امسال برای شما یک محظور اضافی وجود دارد؛ زیرا به ملاحظه آقای منصور، نخست‌وزیر، که فامیل خودتان است، باید سعی نمایند که در جلسه روضه‌خوانی شما مطالبی علیه دولت و دستگاه گفته نشود.
جمال امامی پاسخ داد: این موضوع برای من قابل اهمیت و توجه نیست، ولی من اصولا مخالف هستم که در جلسات مذهبی مطالب سیاسی گفته شود و اضافه نمود من تصور می‌کنم که امسال در ماه محرم و ایام عزاداری اتفاقات شدیدی رخ بدهد و پیشامدهایی بکند؛ به این جهت تا به حال نتوانسته‌ام تصمیم بگیرم که در منزل خود مثل سال‌های گذشته روضه‌خوانی دایر بکنم یا خیر.
 
کشورهای احمقی مانند ایران تازه به فکر الگوبرداری از شوروی افتاده‌اند!
درباره نزدیکی دولت شوروی به کشورهای غربی صحبت شد. جمال امامی گفت: رویه تا به حال کمونیستی و قسمتی از سوسیالیستی این است که سرمایه را از دست طبقه اول و ثروتمند بگیرند و او را هم مانند سایر طبقات فقیر کنند، ولی سوسیالیستی واقعی و مفید اجتماعی این است که دولت‌ها کوشش کنند طبقات پایین و فقیر را هم سرمایه‌دار و سعادتمند نمایند و رویه اخیر مطلوب همه کشورهاست و به‌زودی ترویج خواهد شد.
برخلاف بعضی از کشورهای احمق که تازه تصمیم گرفته‌اند که شق اولی را در جامعه خود عملی کنند و سرمایه و مالکیت را از دست مالکین بگیرند و آنها را هم مانند دیگر طبقات فقیر و بدبخت کنند.
درحالی‌که دولت شوروی و خروشچف پس از پنج سال تجربه این روش را غلط تشخیص داده و اکنون به‌تدریج عکس آن را می‌خواهد عمل کند (توضیح آنکه منظور جمال امامی از کشورهای احمق کشور ایران و مربوط به تقسیم اراضی و دهات بود).6
 
لایحه مالیاتی جدید به مجلس تقدیم می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به موجب لایحه مالیاتی جدیدی که به مجلس داده می‌شود مالیات مقطوع اصناف و پیشه‌وران معدل مالیات سه یا پنج سال گذشته خواهد بود.
 
وزیران کابینه دانشجویانی هستند که تازه از خارج بازگشته‌اند!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، در سمینار وزارت اطلاعات خطاب به وابسته‌های مطبوعاتی ایران در خارج گفت: وزیران کابینه دانشجویانی هستند که چند سال پیش به ایران بازگشته‌اند.
اگر دانشجویان ایرانی در خارج گفتند برگردیم ایران چکار بکنیم این مطلب را به آنها گوشزد کنید!
 
قیمت گوشت در مغازه‌ها پایین نیامده است!
امروز شهرداری تهران اعلام کرد که قیمت گوشت در میدان نسبت به روز قبل کیلویی پنج ریال تنزل کرد. کاهش قیمت گوشت همچنان ادامه خواهد یافت و گوسفند به مقدار فراوان از لرستان، اصفهان، مازندران و کرمانشاه به تهران رسیده است.
بر اساس این گزارش هرچند قیمت گوشت در کشتارگاه پایین آمده، ولی هنوز در مغازه‌ها ثابت است.
دلال‌ها و باج‌بگیرها قیمت دل و قلوه را بالا می‌برند.
 
گلایه قضات در ملاقات با وزیر دادگستری
امروز عده‌ای از آقایان قضات دیوانعالی کشور با دکتر باقر عاملی، وزیر دادگستری، ملاقات کردند و درباره مطالبی که در مجلس سنا راجع به دادگستری عنوان شده بود گلایه کردند.
وزیر دادگستری وعده کرد که در اولین جلسه سنا در این مورد توضیحاتی دهد.
گله آقایان قضات از اظهارات دکتر متین دفتری بود که در نطق خود گفته بود: دادگستری به میدان کاه‌فروش‌ها شبیه است.
 
شروع مذاکره برای دریافت وام!
مذاکرات هیئت نمایندگی ایران با بانک بین‌المللی در واشنگتن آغاز شده و اکنون توافق‌هایی بین نمایندگان ایران و بانک برای اخذ وام صورت گفته است.
یک مقام سازمان برنامه در این زمینه گفت: طرح‌های ایران در زمینه راهسازی که به وسیله نمایندگان ایران ارائه شده مورد توجه کارشناسان بانک قرار گرفته و امیدواری بسیاری می‌رود با توجه به موافقت قبلی بانک، اعتبار کافی تحصیل گردد.7
 
روزنامه اطلاعات، 19 اردیبهشت 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcc44qs.2bqxe8laa2.html
iichs.ir/vdcc44qs.2bqxe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما