تلگرام ساواک قم به تهران درباره فوت آیت‌الله کمالوند و تشییع جنازه ایشان با حضور آیت‌الله خمینی و دیگر مراجع/عزاداری مردم خرم‌آباد در وفات آیت‌الله کمالوند/شاه: باید نسبت جمعیت کشاورز به کل مردم ایران به حداقل برسد!/کشته شدن یک کارگر در قم بر اثر ریزش دیوار معدن/تلویزیون دولتی ایران و ایتالیا با یکدیگر همکاری می‌کنند/در جلسه مجلس شورای ملی گفته شد: در اثر انتشار طرح مالک و مستأجر افکار عمومی  مضطرب شده است!/وزارت دارایی: بابت حق بیمه کارمندان بدهکار نیستیم/ اگر وضع بیمه نامطلوب است بیمه کارمندان مقصر است!/آثار تاریخی ایران به واشنگتن ارسال شد!/در سال 1345 ؛ در سراسر کشور سرشماری انجام می‌شود!/به دستور شهردار تهران، رؤسای میدان‌های خواروبار از کار برکنار شدند/بازگشت رئیس پلیس تهران از مسافرت یک‌ ماه و نیمه به آلمان!/چک در بازار تهران ارزش و استحکام خود را از دست داده است!/تجارت ملانصرالدینی دولتی که مسئول «دوران سازندگی» است!
17 اردیبهشت 1343
تلگرام ساواک قم به تهران درباره فوت آیت‌الله کمالوند و تشییع جنازه ایشان با حضور آیت‌الله خمینی و دیگر مراجع
طی یک تلگرام از ساواک قم به مرکز درباره فوت آیت‌الله کمالوند به تاریخ 17 اردیبهشت 1343 آمده است: «حاج آقا روح‌الله کمالوند که از روحانیون طراز اول لرستان است فوت نموده و برای دفن به قم حمل شده ساعت 16:00 روز جاری مراسم تدفین با حضور روحانیون و طلاب از مسجد امام برگزار خواهد بود».1
در گزارش دیگری از ساواک به تاریخ 17 اردیبهشت 1343 درباره تشییع جنازه آیت‌الله کمالوند می‌خوانیم: «جنازه حاج روح‌الله کمالوند درحالی‌که آقایان نجفی و شریعتمداری و خمینی و گلپایگانی تشییع می‌کردند در ساعت پنج بعد از ظهر از مسجد اعظم خارج و بعد از طواف در حرم حضرت معصومه در مسجد امام به خاک سپرده شد و اتفاق قابل عرضی رخ نداد.
آقایان علما به منازل خود رفتند».2
 
عزاداری مردم خرم‌آباد در وفات آیت‌الله کمالوند
روزنامه «اطلاعات» به نقل از خبرنگار خود در خرم‌آباد نوشت: با کمال تأسف ظهر دیروز اطلاع حاصل شد که آیت‌الله حاج آقا روح‌الله کمالوند، که از علمای شیعه و مورد توجه و علاقه مردم لرستان بود، بر اثر عارضه قلبی بدرود حیات گفته است.
فقید سعید مدتی مبتلا به کسالت بود و طبق تجویز اطبای معالج به تهران عزیمت کرده بود.
به محض وصول این خبر شهر خرم‌آباد یکپارچه عزا شد و مردم مشغول عزاداری شدند.
چون جنازه آن فقید سعید امروز در تهران تشییع می‌شود، چندین هزار نفر از اهالی خرم‌آباد و روحانیون و افراد ایل کمالوند عازم تهران شدند تا در مراسم تشییع جنازه آن مرحوم شر کت کنند.
 
شاه: باید نسبت جمعیت کشاورز به کل مردم ایران به حداقل برسد!
به گزارش جراید امروز، شاه عصر دیرروز به منظور توزیع اسناد مالکیت پانزده‌هزار روستایی به گرگان سفر کرد و در میهمانی شام افسران آن منطقه، در پاسخ بیانات فرمانده لشکر گرگان اظهار نمود: جنگل‌های ایران باید بهره‌برداری شود و خود این امر ایجاد صنایع وسیع در مملکت بنماید. برای اینکه مملکت مترقی بشود نسبت جمعیت کشاورزان فعلی مملکت ما تا یک نسل دیگر یعنی تا سی سال دیگر باید معکوس جمعیت فعلی بشود؛ یعنی بیش از 25 درصد از جمعیت این مملکت مشغول کشاورزی نباشند و این عده بتوانند نه فقط غذای این ملت را فراهم کنند، بلکه محصولات زیادی نیز برای صادرات فراهم آورند.
مازاد جمعیت کشاورزان مملکت باید به صنایع یعنی یک رشته دیگر از وسایل تولید که عبارت از تولید صنعتی و مآلا تولید ثروت ملی است بپیوندند.
 
کشته شدن یک کارگر در قم بر اثر ریزش دیوار معدن
دیروز بر اثر ریزش دیواره یک معدن در نزدیکی قم یک کارگر کشته و کارگر دیگری مجروح شد.
کارگر مقتول مهدیقلی اعلایی نام دارد و اسم مجروح احمد یارچالو، فرزند اسدالله، می‌باشد.
حادثه هنگام کار در معدن سنک منگنز واقع در نزدیکی قریه «ونارج قم» اتفاق افتاد.
احمد یارچالو به سختی مجروح شده برای معالجه به بیمارستان فاطمی قم انتقال یافته است.
بعد از ظهر دیروز دکتر بنی‌فاطمی، پزشک قانونی، و اخوان ملایری، بازپرس شعبه سوم دادسرای قم، به محل عزیمت کردند و فعلا قضیه تحت تعقیب است.
 
تلویزیون دولتی ایران و ایتالیا با یکدیگر همکاری می‌کنند
کنت زافرانی، مدیر کل روابط عمومی رادیو و تلویزیون دولتی ایتالیا، که هفته گذشته به تهران آمده بود، امروز تهران را به مقصد رم ترک گفت.
مدیر کل روابط عمومی رادیو و تلویزیون ایتالیا در مدت اقامت خود در ایران با آقایان نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] و وزیر اطلاعات و مقامات دیگر دولتی ملاقات کرد و سفری به شیراز و اصفهان نمود و در این سفرها نیز با آقایان علم، رئیس دانشگاه پهلوی شیراز، و استاندار اصفهان ملاقات نمود.
در مذاکرات مدیر کل روابط عمومی رادیو تلویزیون ایتالیا با وزیر اطلاعات موضوع همکاری‌های دو کشور در زمینه امور رادیویی و تلویزیونی مورد مذاکره قرار گرفت.
 
در جلسه مجلس شورای ملی گفته شد: در اثر انتشار طرح مالک و مستأجر افکار عمومی  مضطرب شده است!
روابط مالک و مستأجر و احتیاجات تربت حیدریه و تحریکات بعضی از روزنامه‌های عربی علیه ایران، در جلسه امروز مجلس شورای ملی در نطق‌های پیش از دستور مورد بحث قرار گرفت.
فلیکس آقایان گفت: مجلس شورای ملى قانونی وضع نخواهد کرد که به حقوق مالک و مستأجر لطمه و خدشه‌ای وارد سازد.
ناطق گفت: انتشار طرح مالک و مستأجر افکار عمومی را مضطرب کرده است؛ در صورتی که این پیشنهادی بیش نیست. بنده با اجازه همکاران محترم اعلام می‌نمایم که جای هیچ گونه نگرانی نیست. مجلس قانونی وضع نخواهد کرد که لطمه یا خدشه‌ای به حقوق مالک یا مستأجر وارد آید.
 
وزارت دارایی: بابت حق بیمه کارمندان بدهکار نیستیم/ اگر وضع بیمه نامطلوب است بیمه کارمندان مقصر است!
وزارت دارایی اعلام کرد از بابت حق بیمه کارمندان در سال گذشته دیناری به بیمه‌گر بدهکار نیست.
چندی قبل در روزنامه‌ها اظهار نظر شده بود که به علت آنکه دکتر و داروخانه و بیمارستان از بیمه طلبکارند از پذیرفتن کارمندان بیمار که احتیاج به معاینه و گرفتن دارو و معالجه دارند خودداری می‌کنند؛ زیرا وزارت دارایی ده‌میلیون تومان بدهی خود را به بیمه نپرداخته است.
هیئت عالی مستقل نظارت بر اجرای قرارداد بیمه کارمندان دولت و خدمتگزاران جزء اعلام کرد که متأسفانه بیمه‌گر بر خلاف قرارداد هنوز به دعوت هیئت عالی نظارت توجهی نکرده و برای بررسی و رفع مشکلات کارمندان در سال قبل نماینده خود را معرفی ننموده و هیچ گونه نظارت عملی این هیئت را قبول نکرده است در نتیجه هیئت عالی نظارت نتوانست به شکایات کارمندان رسیدگی کند، اما ازآنجایی‌که لازم بود جریان کار ادامه یابد تا مشکلات رفع شود وزارت دارایی، که نمایندگی از طرف دولت و کارمندان را در مورد بیمه دارد، تمام مبلغ تعهدی را که هشتادمیلیون ریال بود، طبق اسناد خزانه به بیمه‌گر پرداخت کرده است و از این جهت هیچ گونه بدهی ندارد حالا اگر دکتر داروخانه و بیمارستان طلب خود را نگرفته‌اند ارتباطی به وزارت دارایی ندارد.
 
آثار تاریخی ایران به واشنگتن ارسال شد!
روزنامه «اطلاعات» امروز نوشت: همان‌طور که قبلا اطلاع دادیم روز 15 خردادماه شاهنشاه و شهبانو فرح پهلوی برای شرکت در مراسم افتتاح نمایشگاه هفت‌هزار سال تاریخ هنر ایران در واشنگتن عازم آمریکا می‌شوند.
امروز خبرنگار ما گزارش داد که از طرف موزه ایران باستان تعداد ۲۲۳ قطعه از اشیای این موزه برای نمایش در این نمایشگاه به واشنگتن ارسال گردیده است.
علاوه بر این اشیا، در حدود چهل قطعه از آثاری که در نمایشگاه‌های اروپا نمایش داده شده به واشنگتن ارسال گردیده. این اشیا اغلب متعلق به کلکسیون خصوصی مهندس فروغی است. 
 
در سال 1345 ؛ در سراسر کشور سرشماری انجام می‌شود!
مقدمات سرشماری عمومی که در سال 1345 انجام می‌شود تهیه شده؛ از هم‌اکنون کمیسیون‌های خاص هر دو هفته یک بار برای اتخاذ تصمیم درباره نحوه سرشماری تشکیل می‌شود.
چون در سال 1345 سرشماری دقیق انجام خواهد شد در صورت لزوم از طرف دولت تعطیل عمومی اعلام می‌شود.
آخرین سرشماری ایران در آبان‌ماه سال 1335 در سراسر کشور انجام شد. در آن سال سراسر کشور به 114 حوزه سرشماری تقسیم گردید و ظرف ده روز سی‌هزار مأمور دولت در تهران و شهرستان‌ها شروع به کار کردند و به وسیله پرسش‌نامه‌هایی که متجاوز از 24 سوال در آنها مطرح بود عمل سرشماری صورت گرفت.
در دهات مأموران با جیپ و الاغ و قاطر به سرشماری پرداختند.
از سال ۱۳۳۶ بعد به‌تدریج آمارهایی در زمینه‌های مختلف از پرسشنامه‌ها استخراج شده و به اطلاع عموم رسید. مطابق سرشماری سال ۱۳۳۵ جمعیت ایران در حدود بیست‌میلیون نفر تخمین زده شد. از این تعداد 9 میلیون و 650 هزار نفر مرد و 9 میلیون و 320 هزار نفر زن بودند. مطابق بررسی‌ها و مطالعاتی که انجام شده پیش‌بینی شده است که جمعیت ایران در سال 45 بالغ بر 26 میلیون نفر شود و در سال 1360 به 40 میلیون نفر برسد.
 
به دستور شهردار تهران، رؤسای میدان‌های خواروبار از کار برکنار شدند
امروز به دستور شهردار تهران، رؤسای میدان‌های خواروبار از کار برکنار شدند و برای ادامه امور میدان‌ها سازمان جدیدی زیر نظر شخص شهردار ایجاد می‌شود.
شهردار تهران گفت: سازمان جدید از روز شنبه طبق روش جدیدی شروع به کار می‌کند. در میدان‌ها، باج‌گیری، زیرچوبی، دالانداری، واسطه‌گری، دلالی برای همیشه موقوف می‌شود.
 
بازگشت رئیس پلیس تهران از مسافرت یک‌ ماه و نیمه به آلمان!
ساعت 4 بعد از ظهر دیروز تیمسار سرتیپ عبدالله وثیق، رئیس پلیس تهران، از مسافرت آلمان به تهران بازگشت.
در فرودگاه رؤسای ادارات پلیس و راهنمایی کلانتران و عده‌ای از افسران انتظامی پلیس از رئیس پلیس تهران استقبال کردند. رئیس پلیس تهران یک ماه و نیم قبل به اتفاق چند تن از افسران راهنمایی و رانندگی برای بازدید از وضع عبور و مرور شهرهای آلمان به این کشور عزیمت کرد.
 
چک در بازار تهران ارزش و استحکام خود را از دست داده است!
روزنامه «اطلاعات» در ادامه سلسله گزارش‌های خود درباره چک نوشت: خبرنگار ما امروز پس از تماس و مذاکره با چند تن از بازرگانان معتبر بازار گزارش داد که چک در بازار تهران ارزش و استحکام خود را از دست داده و در زمینه آن دسته از کالاها که معاملات نسیه آن کم بود و اکثرا با چک معامله می‌شد تأثیر فراوان گذارده است و اصولا در بازار یک وضع احتیاط‌آمیز شدیدی نسبت به چک پیدا شده است.
آقای مرشد، عضو هیئت مدیره کنسرسیوم صادرات پسته ایران، گفت: چک در بازار اعتبارش را از دست داده این اعتبار به این مفهوم است. گیرنده چک اعتماد ندارد آن را به عنوان یک وسیله مطمئن جهت وصول طلبش قبول کند و مطمئن باشد که وجه آن را به‌دست خواهد آورد.
چک همیشه برای ما این معنی را داشته که صادرکننده‌اش به هیچ عنوان نمی‌تواند از پرداخت آن شانه خالی کند و قانون متخلف را به‌شدت تعقیب خواهد کرد، اما حالا این معنی درست عکس شده است. در حال حاضر ما و دیگران مقدار زیادی چک در دست داریم که رغبت نمی‌کنیم آن را به جریان بیندازیم. ما نمی‌دانیم بعد از این رأی کی و چقدر از مبلغ این چک‌ها دست ما را می‌گیرد. فکر بسیاری از تجار این شده که سازش با خود صاحب چک شاید بهتر از تعقیب وی باشد.
به‌هرحال ما معتقدیم دولت باید به فوریت اقدام به اصلاح قانون چک‌های بی‌محل بکند. فقط از این راه است که ارزش چک دوباره باز می‌گردد و بازگشت اعتماد به چک بازگشت اعتماد به بازار خواهد بود.
 
تجارت ملانصرالدینی دولتی که مسئول «دوران سازندگی» است!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: بعد از گوشت و پیاز و سیب‌زمینی، اخیرا مسئله ورود پارچه‌های بنجل خارجی هم در شمار مسائل روز قرار گرفته است.
تفصیل مسئله اخیر، دیشب از زبان خیاط‌های تهران در روزنامه منعکس بود. جمعی از خیاط‌ها ضمن مباحثه با خبرنگار ما گفته‌اند انواعی از پارچه‌های الیاف‌دار خارجی که در هیچ کجا بازار ندارد در بازار ایران عرضه می‌شود و مشتری که خبر از ماهیت این گونه پارچه‌ها ندارد فریب رنگ و ظاهر آن را می‌خورد، ولی بعد از آن که لباس دوخته شد با یک بار آب دیدن پارچه خودش را جمع می‌کند و از قواره می‌افتد، آن وقت مشتری نفرین به جان خیاط می‌کند!
آیا در شرایطی که ایران وارد مراحل جدید حساس توسعه اقتصادی شده است، این قبیح نیست که مملکت ما، بازار بی‌در و دروازه‌ای جهت آب کردن پارچه‌های بنجل خارجی باشد و از این مملکت، درحالی‌که کارخانه‌های مدرن نساجی آن روز به روز رو به توسعه است طلا برود در عوض پارچه الیاف‌دار بیاید که به قول خیاط‌ها مقامات وزارت اقتصاد و کارشناسان فن هم نمی‌دانند و نمی‌توانند تشخیص بدهند ماده اولیه این پارچه چیست؟!
چند روز پیش در مجلس لایحه‌ای مطرح بود راجع به فروش سیگار خارجی از طرف ایران به یکی از کشورهای همجوار و مسئله این است که دستگاه دولتی ما سیگارهای خارجی را که در گمرک ضبط شده بود، از قرار دانه‌ای دو قران به یکی از کشورهای همجوار فروخته و بعد هم، همان سیگار دوباره برگشته است به ایران پاکتی سه تومان و چهار تومان به دست مردم رسیده است و عجیب‌تر از همه اینکه حالا همان کشور هم‌جوار هم حاضر نیست سیگارها را به قیمت قبلی بخرد و گویا می‌گویند توتون اینها خشک شده است!
از این نوع معاملات ملانصرالدینی، در دستگاه دولتی ما زیاد دیده می‌شود. یک کلمه باید گفت: دولتی که دست‌اندرکار تحول اقتصادی و اجتماعی و مسئول «دوران سازندگی» است باید این مسائل مسخره و مبتذل را در دستگاه خود خاتمه بدهد و دستگاه دولتی را نیز همراه و متناسب با شرایط دوران سازندگی بکند.3
 

 
https://iichs.ir/vdchx6nz.23nv-dftt2.html
iichs.ir/vdchx6nz.23nv-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما