نامه آیت‌الله خمینی به آیت‌الله میلانی و اظهار نگرانی شدید از اوضاع کشور/مطالب  در پرده ابهام عجیبی است و خوف تعرض به تمامیت ارضی کشور وجود دارد!/تذکر به دولت‌ها بی‌نتیجه است/ احتیاط شود که خدای نخواسته مسلمین یا‏‎ ‎‏روحانیون آلت دست مقاصد سوء نشوند!/نگرانی ساواک از تصمیمات احتمالی آیت‌الله خمینی در ماه محرم/خیاط‌ها خطاب به نخست‌وزیر: ورود پارچه‌های خارجی ممنوع شود!/ساختمان سد لتیان شروع شد/تغییر نام دانشکده معقول و منقول به دانشکده علوم الهی و معارف اسلامی/برنامه جدید دانشکده اقتصاد/برای احیای باغات مرکبات کشور؛ 750 هزار نهال پرتقال از آمریکا خریداری شد!/در مجلس شورای ملی گفته شد: درد دل دهقان باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد!/در مجلس شورای ملی گفته شد: درد دل دهقان باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد!/مذاکرات بازرگانی ایران و شوروی در وزارت اقتصاد شروع شد/چهار نفر متهمین شهرداری آزاد شدند/سفیر کبیر ترکیه: حاضریم یک میلیون گوسفند با حداقل قیمت در اختیار ایران بگذاریم!/تأمین شکر مصر فی ایران/روزنامه «اطلاعات»: گرانی تره‌بار مصنوعی است!/نظر یک خرده‌فروش
15 اردیبهشت 1343
نامه آیت‌الله خمینی به آیت‌الله میلانی و اظهار نگرانی شدید از اوضاع کشور
‏‏آیت‌الله خمینی طی نامه‌ای به آیت‌الله میلانی، از مراجع تقلید مقیم مشهد، تصریح کرده‌اند: به عرض محترم عالی می‌رساند مرقوم مبارک که شامل مطالب عالیه و اظهار الطاف‏‎ ‎‏کریمه بود، موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت و عظمت حضرتت و جمیع مراجع‏‎ ‎‏عظام و سایر مسلمین را از خداوند تعالی خواستار است. امید است خداوند تعالی همه‏‎ ‎‏را به وظایف شرعیّه و عمق مسائل موجوده آگاه و به عمل آن تأیید فرماید.‏
 
مطالب  در پرده ابهام عجیبی است و خوف تعرض به تمامیت ارضی کشور وجود دارد!
‏‏در ادامه این نامه آمده است: مطالب به نظر حقیر در پرده ابهام عجیبی است و مسائل روز به هیچ وجه‏‎ ‎‏روشن نیست و اخبار گوناگون داخل و خارج موجب نگرانی شدید اینجانب‏‎ ‎‏است و خوف آن است که دست‌های خبیث ناپاکی بخواهند به تمامیّت ارضی‏‎ ‎‏مملکت خدای نخواسته لطمه‌ای وارد کنند. اولیای امور یا غافل هستند یا معذور؛‏‎ ‎‏در عین حال که وضع خارجی خصوصا مطالبی که در موضوع خوزستان و‏‎ ‎‏کردستان گفته می‌شود و اخیرا در جراید راجع به خوزستان نوشته می‌شود‏‎ و‏‎ ‎‏دولت باید آرامش داخلی را به هر نحو است حفظ کند، دیده می‌شود که‏‎ ‎‏کارهای تحریک‌آمیزی در داخل انجام می‌گیرد. شیراز را به گرفتن آقای دستغیب1 ‎‏و جهرم و حوالی آن را به گرفتن آقای آقاسید حسین2 و تبریز را به گرفتن آقای‏‎ ‎ قاضی3 و قم و تهران را به گرفتن جمعی از اهالی منبر و خراسان را به گرفتن آقای‏‎ ‎‏طبسی‏‎4 و کارهای دیگر و اصفهان را به نحو دیگر و سایر بلاد را هر یک به نحوی‏‎ ‎‏ناراحت و عصبانی می‌کنند.
 
تذکر به دولت‌ها بی‌نتیجه است/ احتیاط شود که خدای نخواسته مسلمین یا‏‎ ‎‏روحانیون آلت دست مقاصد سوء نشوند!
آیت‌الله خمینی در بخش دیگری از این نامه تصریح کرده‌اند: این مطالب حقیر را ناراحت و نگران نموده است و می‌ترسم‏‎ ‎‏خدای نخواسته صحنه‌های اسف‌انگیزی به‌وجود آید که برخلاف مصالح مملکت و‏‎ ‎‏اسلام است. تنبیه به اولیای امور بی‌اثر است و مثل اینکه به طور خودکار یا الزام کارهایی‏‎ ‎‏انجام می‌شود که عاقبت وخیمی خدای نخواسته داشته باشد. حضرتعالی با توجه و‏‎ ‎‏تعمّقی که به اطراف مسائل دارید لازم است در این موضوعات فکری فرمایید یا به‏‎ ‎‏وسیله‌ای اولیای امور را متذکر فرمایید که دست زدن به کارهای تحریک‌آمیز در این‏‎ ‎‏موقعیت و موقع خطرناک است گرچه تذکر به دولت‌ها در این وضع بی‌نتیجه است؛ البته در‏‎ ‎‏امر روز با این وضعیت باید کمال احتیاط و حزم شود که خدای نخواسته مسلمین یا‏‎ ‎‏روحانیون آلت دست مقاصد سوء نشوند.
این نامه می‌افزاید: بنده یک نفر که مورد اطمینان طرفین باشد از‏‎ ‎‏دولت خواسته‌ام که مصالح و مفاسد را تذکر دهم. با اینکه سه چهار روز می‌گذرد جوابی‏‎ ‎‏نیامده و شاید هم نیاید. دولت اختیاری ندارد که طرف مذاکره بتواند بشود. این مملکت‏‎ ‎‏را که مورد علاقه همه روحانیون است و استقلال و تمامیت ارضی آن مورد علاقه آنها‏‎ ‎‏است دست‌های مرموزی دارد به پرتگاه می‌کشاند مگر آنکه خداوند تعالی به برکت ولی‏‎ ‎‏عصر عجّل‌الله تعالی فرجه الشریف حفظ فرماید.5
 
نگرانی ساواک از تصمیمات احتمالی آیت‌الله خمینی در ماه محرم
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 15 اردیبهشت 1343 «گزارش واصله حاکى است که آقاى خمینى در نظر دارد تا روز هفتم محرم هیچ گونه اقدام حادى انجام نداده و وضع به صورت آرام و ساکت جلوه داده شود و سپس از هفتم محرم به بعد تمام وعاظ و روحانیون در هر نقطه‏اى تبلیغات دامنه‏دارى را شروع نموده و برعلیه شش‌گانه و اقدامات دولت مردم را تحریک نمایند».6
 
خیاط‌ها خطاب به نخست‌وزیر: ورود پارچه‌های خارجی ممنوع شود!
نخست‌وزیر عصر دیروز در اجتماع خیاط‌های تهران شرکت کرد و گواهی‌نامه فارغ‌التحصیلان کلاس خیاطی اتحادیه خیاط‌ها را توزیع نمود.
نخست‌وزیر در این مراسم وعده داد که یک لایحه اصلاحی در مورد مالیات اصناف به مجلس تقدیم شود.
در این مراسم که رئیس مجلس شورای ملی، وزیر دارایی و شهردار تهران نیز شرکت داشتند، بهرام‌پور، یکی از اعضای هیئت‌مدیره صنف خیاط، مشکلات صنف خیاط و خواسته‌های آنها را قرائت کرد:
1. مهارت خیاط‌های ایرانی مورد تأیید استادان خارجی است. دولت باید از ورود البسه دوخته به هر شکل جلوگیری نماید؛
2. سالانه میلیون‌ها متر پارچه الیاف مصنوعی نامرغوب وارد کشور می‌شود که نه دوام دارد و نه ارزش. خیاط‌‌های تهران مرغوبیت پارچه‌های وطنی را تأیید می‌کنند و دولت باید از ورود پارچه‌های خارجی به طور کلی جلوگیری نماید.
۳. عده‌ای از اتباع بیگانه در مرکز مملکت با دریافت اجرت کلانی خیاطی کرده و با چند میلیون اندوخته کشور ما را بدون پرداخت مالیات و عوارض ترک می‌کنند. در هیچ کجای دنیا چنین روشی معمول نیست. دولت جدا از ادامه کار این افراد باید جلوگیری نماید.7
 
ساختمان سد لتیان شروع شد
جراید امروز نوشتند: پیش از ظهر امروز طی مراسمی با ریختن سکه پهلوی به دست شاهنشاه ساختمان سد لتیان شروع شد.
بتن‌ریزی سبد جدیدی که در نزدیکی تهران واقع شده و قسمتی از آب مشروب مردم تهران و برق مصرفی شهر را تأمین خواهد کرد امروز شروع شد و شاهنشاه با ریختن مقداری سکه پهلوی طلا در محل پی سد اجازه آغاز بتن‌ریزی را صادر کرد.
در این موقع مهندس روحانی، وزیر آب و برق، خیر مقدم عرض نمود و طی گزارش کوتاهی گفت: سد عظیمی که اینک مراسم آغاز بتن‌ریزی دیوار آن در حضور مبارک برگزار می‌شود داستان 150 ساله دارد. از روزی که تهران پایتخت ایران شده جمعیت شهر فزونی گرفته سخن از لزوم انتقال آب جاجرود و تأمین احتیاجات شهر و تنظیم آب زراعتی ورامین بوده؛ به طوری که در برخی سیاحت‌نامه‌های خارجیانی که در این دوره به ایران آمده‌اند نیز به این امر اشاره شده و حتی کنت دومونت فرت اتریشی، رئیس نظمیه ایران،8 متجاوز از یکصد سال پیش طی اعلامیه رسمی که نسخه‌ای از آن در دست است بشارت ساختن سد و تأمین آب را به ساکنین پایتخت داد.
مع‌الوصف با وجود احتیاج و اشتیاق عمومی هرگز این نظریات و وعده‌ها از حدود نوشتن و گفتن تجاوز نکرد و سالیان دراز در انتظار سپری و بالاخره به دست فراموشی سپرده شد.
 
تغییر نام دانشکده معقول و منقول به دانشکده علوم الهی و معارف اسلامی
دکتر جهانشاه صالح، رئیس دانشگاه تهران، در مراسم جشن ورزشی دانشکده معقول و منقول گفت: با تقاضای تغییر نام دانشکده علوم معقول و منقول به دانشکده «علوم الهی و معارف اسلامی» موافق است.
 
برنامه جدید دانشکده اقتصاد
برنامه جدیدی برای دانشکده اقتصاد، که از سال تحصیلی آینده شروع به کار خواهد کرد، از طرف دانشکده حقوق تدوین گردیده است.
سابقا رشته اقتصاد جزء دانشکده حقوق بود، ولی طبق تصمیم جدید، تحصیل در رشته اقتصاد از دانشکده حقوق جدا می‌شود و دانشجویان دانشکده اقتصاد در کلاس‌های جداگانه درس می‌خوانند.
مدت تحصیل در دانشکده اقتصاد همان چهار سال است.
 
برای احیای باغات مرکبات کشور؛ 750 هزار نهال پرتقال از آمریکا خریداری شد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دنبال اقداماتی که وزارت کشاورزی برای جبران خسارات وارده سرما به درختان مرکبات کشور و احیای باغات مرکبات آغاز کرده بود امروز وزارت کشاورزی اعلام کرد: پس از مطالعات لازم تعداد 750 هزار عدد جوانه پرتقال از ارقام تجارتی مرغوب دنیا که طبق آزمایشات چندین ساله در ایستگاه‌های بررسی مرکبات کشور مناسب با شرایط مناطق مرکبات خیز ایران تشخیص داده شد از کشور آمریکا وارد نموده است.
این پیوندک‌ها به‌تدریج از اواخر اردیبهشت تا اواخر مهرماه با هواپیما از آمریکا وارد و در مراکز و ایستگاه‌های کشاورزی در اختیار باغداران و متقاضیان قرار خواهد گرفت.
 
در مجلس شورای ملی گفته شد: درد دل دهقان باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد!
وضع خرده‌مالکان شمال، طرز کار سازمان‌های دولتی و جریان مسافرت بانوان عضو پارلمان به انگلستان، مسائلی بود که در جلسه امروز مجلس شورای ملی مطرح شد و چند لایحه دولت مورد بررسی قرار گرفت.
ریاست جلسه امروز مجلس بیست‌ویکم را برای اولین‌بار دکتر حسین خطیبی، نایب رئیس، عهده‌دار بود .
در این جلسه، نخست امامعلی حبیبی، نماینده بابل، پیرامون احتیاجات حوزه انتخابیه خود صحبت کرد و توجه دولت را به ساختن جاده‌های فرعی در حوزه انتخابیه خود جلب کرد و افزود که خرده‌مالکین و کشاورزان هنوز تکلیفشان روشن نیست و به این جهت اکثر آنها هنوز بذر نکاشته‌اند.
حبیبی در سخنان خود گفت: ۷۰ درصد جمعیت ایران، یعنی دهقانان و کشاورزان، از زندگی اولیه محروم هستند.
ناطق سپس گفت: باید به درد دل واقعی دهقان رسید. بنده از دولت آقای منصور خواهش می‌کنم، چون وظیفه نمایندگی این نیست که از دولت خواهش کند، از ایشان می‌خواهم که تکلیف خرده‌مالکین و دهقانان را روشن کند. ما با دولت دعوا نداریم، بلکه می‌خواهیم او را ارشاد کنیم.
سپس دکتر سیدجواد مهذب، نماینده فسا، ضمن تشریح احتیاجات اهالی حوزه انتخابیه خود گفت: سازمان‌های دولتی به گرفتاری‌های مردم رسیدگی نمی‌کنند و جواب درستی نمی‌دهند.
دکتر مهذب در پایان به وظیفه ادارات کشاورزی و دفع آفات اشاره کرد و گفت: امور کشاورزی باید به دست متخصصین کشاورزی سپرده شود تا کشاورزان را راهنمایی کنند.
 
نماینده کرمان: نماینده بابل گفت راه فرعی نداریم، ولی ما در جنوب هیچ نداریم، نه راه فرعی نه راه اصلی!
سومین ناطق قبل از دستور دکتر ملک منصور اسفندیاری، نماینده کرمان، بود. وی گفت: ما در جنوب، یعنی بلوچستان و کرمان و یزد، هیچ نداریم. آقای حبیبی درباره راه‌های فرعی صحبت کردند، درحالی‌که ما راه اصلی هم نداریم.
 
مذاکرات بازرگانی ایران و شوروی در وزارت اقتصاد شروع شد
نمایندگان بازرگانی شوروی به ریاست سریکف، وابسته اقتصادی شوروی در ایران، امروز در دفتر دکتر تهرانی، مدیر کل وزارت اقتصاد، حضور یافتند و مذاکرات بازرگانی خود را رسما آغاز کردند. مدت موافقت‌نامه قبلی در فروردین‌ماه گذشته پایان یافته است.
نمایندگان شوروی از چند روز قبل برای تجدید موافقت‌نامه مبادله کالا بین دو کشور با مقامات ایران وارد صحبت شده بودند و وزارت اقتصاد نظرات ایران را در زمینه امضای موافقت‌نامه جدیدی به مدت سه سال اعلام داشته بود.
 
چهار نفر متهمین شهرداری آزاد شدند
امروز از طرف مخبر بازپرس دادسرای دیوان کیفر تقاضا شد که قرار بازداشت چهار نفر متهمین پرونده اراضی رباط کریم به کفیل تبدیل گردد. این تقاضا مورد موافقت نجفی، دادستان دیوان کیفر، قرار گرفت و با این ترتیب تا آخر وقت امروز، چهار نفر آقایان مهندس مصطفی رادپور، حاج عبدالحسین سلیمانی محمدزاده و سرالله کلانتری با معرفی کفیل از زندان آزاد خواهند شد.
این عده در حدود پنج ماه قبل پس از توقیف نفیسی، شهردار سابق تهران، با صدور قرار بازداشت شده‌اند.
در مورد احمد نفیسی، شهردار سابق، با توجه به اینکه از نامبرده باید علاوه بر پرونده اراضی رباط کریم درباره پرونده آسفالت نیز تحقیقاتی انجام شود تا ظهر امروز تصمیمی گرفته نشده بود و احتمال می‌رود تا چند روز آینده درباره نفیسی نیز تصمیم قضایی اتخاذ شود.
 
سفیر کبیر ترکیه: حاضریم یک میلیون گوسفند با حداقل قیمت در اختیار ایران بگذاریم!
سفیر کبیر ترکیه به اتفاق مدیر کل انحصارات ترکیه در ملاقات دیروز خود با مهندس همایون، مدیر عامل این شرکت و رئیس هیئت اعزامی ایران برای خرید گوسفند، از ترکیه اطلاع داد: ترکیه همه گونه همکاری در کلیه موارد از جمله تأمین گوسفند مورد نیاز با ایران خواهد کرد. ترکیه آماده است یک‌میلیون گوسفند مورد نیاز ایران را به حداقل قیمت در اختیار همسایه خود بگذارد.
 
تأمین شکر مصر فی ایران
سفیر کبیر ترکیه همچنین گفت: دولت ترکیه آماده است شکر مورد نیاز ایران را که همه‌ساله از کشورهای مختلف خریداری و به ایران وارد می‌شود، به قیمت مناسب در اختیار ایران بگذارد.
مهندس همایون، مدیر عامل شرکت معاملات خارجی ایران، در این مورد گفت: این شرکت امکان واردات شکر را از ترکیه بررسی خواهد کرد، ولی به‌هرحال این کار مغایرتی با واردات شکر توسط مردم ندارد.
 
روزنامه «اطلاعات»: گرانی تره‌بار مصنوعی است!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: خبرنگاران اجتماعی اطلاعات امروز طی رپرتاژی شما را با وضع عرضه و فروش تره‌بار در میدان و دکان‌ها آشنا می‌کنند.
تره‌بار مردم از هنگامی که از مراکز تولید به میدان می‌رسد تا هنگامی که در خانه‌ها مصرف می‌شود، از دست‌های متعددی می‌گذرد که عبارت است از: بارفروشان، بساطی‌ها، خرده‌پاها، واسطه‌ها در میدان و فروشندگان دوره گرد و مغازه‌داران در کوچه‌ها و خیابان‌ها. تره‌بار از هنگامی که از دست اول به میدان تحویل می‌شود تا هنگامی که به وسیله فروشندگان دوره‌گرد و مغازه‌‍‌داران به دست مصرف‌کننده می‌رسد، چند برابر ترقی قیمت پیدا می‌کند و همچنین دست به دست گشتن و گران شدن سال‌هاست که گرفتاری مردم تهران را تشکیل می‌دهند؛ به این ترتیب مردم حق دارند که بگویند گرانی تره‌بار مصنوعی است.
 
نظر یک خرده‌فروش
علی گیلانی، خرده‌فروش میدان سبزی، درحالی‌که در سر بساط باقلافروشی خود نشسته بود، گفت: این باقلا را در شیراز کیلویی یک الی دو ریال می‌دهند، به تهران که می‌رسد با کرایه‌بار و غیره کیلویی در حدود چهار ریال تمام می‌شود، ولی بارفروش و بساط‌چی‌ها و دلال‌های میدان به ما فروخته‌اند هشت ریال و ده شاهی؛ ما هم یک تومان می‌فروشیم!9  
 
روزنامه اطلاعات، 15 اردیبهشت 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdchk6nz.23nvmdftt2.html
iichs.ir/vdchk6nz.23nvmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما