نخست‌وزیر: از شهرستان‌ها گوشت به تهران حمل می‌شود/ وزیر کشاورزی: مردم گوشت نخورند!/وزیر کشاورزی: مردم کمتر گوشت بخورند!/افغانستان هم به ایران گوسفند نداد!/عمارت بهارستان را موریانه می‌خورد!/پیام شاه به مناسبت افتتاح تأسیسات نفتی بهرگان/برای شرکت در جشن‌های شاهنشاهی: سران کشورها به تهران می‌آیند!/ادامه سلسله یادداشت‌های روز «اطلاعات» بر سر روابط ایران و اعراب!/مگر ما مرده‌ایم که هر کس شب بخوابد و خواب تجزیه ایران را ببیند!/کنفرانس «کافه آ» و نتایج آن!/اختلاف مبادلات بازرگانی ایران با غرب بسیار شدید است/در مقابل صدور مقادیر عظیم کالاهای مختلف مقادیر ناچیزی از ایران خرید می‌کنند!/«بیمارستان‌ها به مردم واگذار و معالجه مجانی از بین می‌رود»!/مدیر کل نفت وزارت دارایی منصوب شد/هیئت اقتصادی از رومانی به ایران آمد
30 فروردین 1343
نخست‌وزیر: از شهرستان‌ها گوشت به تهران حمل می‌شود/ وزیر کشاورزی: مردم گوشت نخورند!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، به خبرنگار «تهران ژورنال» گفت: برای جبران کمبود گوشت از شهرستان‌ها گوشت به تهران حمل می‌شود.
شب گذشته حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، به خبرنگار تهران جورنال گفت: دولت تمام کوشش و تلاش خود را به‌کار خواهد برد تا گوشت مورد نیاز مردم تأمین گردد و برای این کار در صورت لزوم پس از تأمین گوشت مردم شهرها و دهات، گوسفند مورد نیاز تهران از شهرستان‌ها حمل خواهد شد.
منصور اضافه نمود که به علت سرمای امسال تعداد بسیار زیادی از احشام از میان رفته، ولی دولت تمام مساعی خود را برای تأمین مصرف گوشت مردم به‌کار می‌برد و جای نگرانی نیست.
 
وزیر کشاورزی: مردم کمتر گوشت بخورند!
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، نیز پیرامون طرح جدید مربوط به پیشگیری از تلف شدن دام‌ها در فصل سرما و تقویت و کمک دامداران اظهار داشت: سرمای سال گذشته متأسفانه تعدادی از دام‌های کشور را از بین برد و ایجاد یک خسارت ملی کرد و من تصور می‌کنم که در سال جاری باید همه مردم گوشت کمتری بخورند. این کار را من از چندی پیش در خانه خود اجرا کرده‌ام. از طرف دیگر با توسعه مرغداری در مملکت نگرانی کمبود گوشت تقریبا از بین می‌رود؛ زیرا درحالی‌که می‌توان با همان قیمت گوشت از مرغ استفاده کرد نباید ناراحت بود.
 
افغانستان هم به ایران گوسفند نداد!
روزنامه «اطلاعات» در پایان گزارش خود نوشته است: خبرنگار ما امروز از وزارت اقتصاد کسب اطلاع کرد که مذاکرات ایران و افغانستان که از سال گذشته برای خرید گوسفند جریان داشت به توافق نرسیده است.
 
عمارت بهارستان را موریانه می‌خورد!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: سال‌هاست که عمارت بهارستان با خطر موریانه دست به گریبان است و پس از مدت‌ها مبارزه مجدد روشن شد که هنوز موریانه عمارت بهارستان را می‌خورد!
رئیس مجلس دستور داد که با موریانه مجددا مبارزه شود. در عمارت بهارستان برای وکلا چلوکبابی دایر می‌کنند!
خطر موریانه، عمارت بهارستان را تهدید می‌کند و پس از سال‌ها مبارزه علیه این خطر، پایه‌های عمارت مجلس شورای ملی، هر روز بیش از پیش به وسیله موریانه‌ها جویده می‌شود.
از عمارت سابق کتابخانه تا تالار جلسه علنی، همه جا را موریانه خورده است.
 
پیام شاه به مناسبت افتتاح تأسیسات نفتی بهرگان
ساعت 10 صبح امروز تأسیسات نفتی «بهرگان» که متعلق به شرکت نفت ایران و ایتالیاست، با پیام شاه که توسط منوچهر اقبال خوانده شد افتتاح گردید.
ابتدا دکتر اقبال پیام شاه را قرائت کرد که در آن آمده بود: مایه کمال مسرت ماست که امروز قرارداد نوینی که در صنعت نفت دنیا بی‌سابقه است، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، مثمر ثمر واقع گردیده و اینک بهره‌برداری از تأسیسات شرکت نفت ایران و ایتالیا رسما آغاز می‌شود.
 
برای شرکت در جشن‌های شاهنشاهی: سران کشورها به تهران می‌آیند!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: به دنبال اعلام تاریخ برگزاری جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ایران و مراسم تاج‌گذاری شاهنشاه که از روز 3 آبان‌ماه سال آینده به مدت سه روز برگزار خواهد شد خبرنگار ما امروز اطلاعات جدیدی پیرامون این جشن‌ها به‌دست آورد.
برای شرکت در جشن‌های باشکوه شاهنشاهی ایران و تاج‌گذاری شاهنشاه از پادشاهان و رؤسای جمهور ممالک مختلف جهان دعوت خواهد شد و به هنگام آغاز جشن‌های شاهنشاهی، غالب سران کشورهای جهان در ایران حضور خواهند داشت و همچنین مقارن برگزاری دوهزاروپانصدمین سال شاهنشاهی ایران، چهارصد تن از شرق‌شناسان بزرگ و دانشمندان عالیقدر جهان میهمان ایران خواهند بود.
امروز یک مقام مطلع در شورای مرکزی جشن‌ها به خبرنگار ما گفت: در مدت سه روز جشن، تهران غرق در شادی و سرور خواهد بود و به همین منظور ما از هم‌اکنون مشغول تأمین برق مورد نیاز شهر تهران در روزهای جشن می‌باشیم و برای آنکه در مدت برگزاری جشن شهر شیراز، تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم نیز روشن و نورانی باشد، سازمان برنامه مشغول توسعه برق شیراز است؛ همچنین از تعداد زیادی از استادان نویسندگان و محققین داخلی و خارجی خواسته شده است که مقالات و مطالب جامعی پیرامون سنن، عادات، اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شاهنشاهی ایران در زمان کوروش کبیر تهیه نمایند تا در یک مجموعه نفیس به هنگام برگزاری جشن توزیع گردد.
یک اطلس بزرگ نیز شامل حدود فرمانروایی شاهنشاهی ایران به زبان‌های مختلف تهیه گردیده است که عده‌ای از متخصصین روی آن مشغول مطالعه هستند و هزینه آن بالغ بر یک‌میلیون تومان است.
میهمانان ایران در گروه‌های مختلف به شیراز می‌روند و از تخت جمشید دیدن خواهند نمود و چون در شهر شیراز امکان پذیرایی از همه میهمانان وجود ندارد، لذا میهمانان در تهران اقامت خواهند نمود و از طرف شورای مرکزی با کمک سازمان جلب سیاحان ترتیبات لازم برای این کار داده شده است.
از طرف دفتر مرکزی شورا بروشورهایی درباره تاریخ شاهنشاهی ایران تهیه گردیده است که به‌تدریج توسط سپاهیان دانش بین ساکنین روستاها تقسیم می‌شود.
خبرنگار ما گزارش می‌دهد که به منظور بزرگداشت این جشن‌ها، از طرف شورا نمونه‌های پرچم‌ها و لباس‌ها و ساز و برگ ادوار تاریخی مختلف شاهنشاهی ایران مربوط به دوره‌های هخامنشی، اشکانی، ساسانی، صفاری، صفویه، افشاریه، زندیه و دوران کنونی با بررسی‌های دقیق و مستند از روی اسناد تاریخی و قرائن موجود در نقوش برجسته و نسخه‌های خطی قدیم تهیه شده است تا از لباس‌های اصیل ایرانی در زمان‌های گذشته برای برگزاری جشن استفاده شود.1
 
ادامه سلسله یادداشت‌های روز «اطلاعات» بر سر روابط ایران و اعراب!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود با اشاره به یادداشت‌های اخیر این روزنامه درباره روابط ایران و برخی کشورهای عربی از جمله کویت نوشت: بعد از انتشار یکی دو مقاله اخیر که ما پیرامون روابط ایران و اعراب نوشتیم، بعضی خوانندگان استفسار می‌کنند که این تحریکات که شما به عبدالناصر نسبت می‌دهید کدام است و آیا واقعا یک مسئله ملی در میان است یا به خاطر اینکه از شکل و شمایل عبدالناصر خوشتان نمی‌آید او را چوب می‌زنید؟
شاید حق این بود که ما وقتی مقاله درباره تحریکات ناصر و عمال او نوشتیم شمه‌ای از نغمه‌های ناهنجاری که ایشان در سرنا می‌دمند برای استحضار خوانندگان عزیز توضیح می‌دادیم، اما اجتناب کردیم از شکافتن و باز کردن موضوع برای اینکه احساسات عامه جریحه‌دار نشود و از آن گذشته شرم داشتیم آنچه را دستگاه تبلیغاتی ناصر به عمال خود دیکته می‌کند، ما نیز به زبان آوریم.
ما همان طور که علاقه داریم با همه ممالک هم‌کیش و همسایه بهترین روابط داشته باشیم، و در دوستی به اقتضای طبیعت ایرانی حاضر به هر گونه گذشت و اغماض هستیم، وقتی پای منافع ملی مملکتمان در میان بیاید سخت و سفت می‌ایستیم و تا آنجا که زبان کارگر باشد با زبان، با متانت، با مسالمت دیگران را به نشستن سر جای خود دعوت می‌کنیم. آنجا که ملایمت و مسالمت مؤثر واقع نشد با خشونت از حق خودمان دفاع می‌کنیم. به هر قیمت که تمام شود و به هر کجا که می‌خواهد بکشد.
 
مگر ما مرده‌ایم که هر کس شب بخوابد و خواب تجزیه ایران را ببیند!
مگر ما مردم مرده‌ایم که فلان آدم مالیخولیایی جاه‌طلب روی جزایر خلیج، جزایری که جزء لاینفک و ملک طلق مملکت ماست، دست بگذارد و قال چاق کند. مگر اینجا مملکت چلاق‌ها و چلمن‌هاست که هر کس شب بخوابد و خواب تجزیه یک گوشه‌ای از این مملکت را ببیند؟!2
 
کنفرانس «کافه آ» و نتایج آن!
جریان مذاکرات «کافه آ» در تهران نشان داد که سهم کشورهای در حال توسعه در حجم بازرگانی جهانی بسیار ناچیز بوده است و در این دادوستد، کشورهای در حال توسعه نظیر ایران، در مجموع نه تنها نفع نکرده‌اند، بلکه متضرر هم شده‌اند.
نظراتی که برخی اعضای شرکت‌کننده در کنفرانس، که از کشورهای پیشرفته آمده بودند، ابراز می‌داشتند نشان داد که کشورهای مزبور، وضعی را که فعلا کشورهای در حال توسعه دارند و عقب‌ماندگی آنها را سرنوشت آنها و مربوط به خودشان تلقی می‌کنند و معتقدند که این کشورها اگر پیش نیفتاده‌اند گناه خودشان است و حال اگر مایل‌اند پیشرفت کنند می‌توانند از امکانات و موجباتی که در اختیار دارند استفاده کنند و در حدودی که توانایی دارند پیشرفت نمایند و نباید توقع کمک و یاری خاصی را داشته باشند.
در مقابل آن، نمایندگان کشورهای در حال توسعه نظر دیگری دارند؛ آنها معتقدند که پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته به بهای عقب‌افتادگی کشورهای آنها به دست آمده و ادامه وضع حفره بین آنها را روز به روز عمیق‌تر کرده است. نیروهایی که کشورهای در حال توسعه در اختیار دارند، اگر همه را هم تجهیز کنند، باز کافی نیست که این فاصله شدید را از بین ببرد؛ بنابراین کشورهای توسعه‌یافته باید کمک کنند تا این کشورها پیش بروند تا از نتایج این پیشرفت خودشان هم بهره‌مند شوند.
 
اختلاف مبادلات بازرگانی ایران با غرب بسیار شدید است/در مقابل صدور مقادیر عظیم کالاهای مختلف مقادیر ناچیزی از ایران خرید می‌کنند!
در جریان برگزاری جلسات کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای آسیا و خاور دور «اکافه» که در تهران تشکیل گردید، در این صفحه بر مبنای آمارهای گمرکی سلسله گزارش‌هایی چاپ شد که نشان می‌داد که اختلاف مبادلات بازرگانی ایران با کشورهای پیشرفته غربی تا چه حد شدید است و این کشورها در مقابل صدور مقادیر عظیمی کالاهای مختلف به ایران چه مقدار ناچیزی کالا از ایران خریداری می‌کنند و چگونه یک قسمت از ثروت و سرمایه کشور که باید صرف توسعه و پیشرفت مملکت شود، به این صورت به کشورهای مزبور منتقل می‌گردد و سبب ترقی بیشتر آنها می‌شود.
در چنین شرایطی وظیفه ما که مصمم هستیم از حداکثر امکانات برای پیشرفت مملکت استفاده شود، این خواهد بود همان‌طور که در سمینار بانکی توصیه شد، از هر وسیله‌ای استفاده کنیم تا پس‌اندازهای ملی بالا برود، مردم را هم تشویق کنیم که مازاد بر احتیاج درآمد خود را به جای آنکه صرف خریدهای بیهوده، که اغلب کالاهای تجملی خارجی است، بکنند، در بانک‌ها پس‌انداز نمایند تا به این ترتیب هم منابع مالی جدید برای اجرای طرح‌های توسعه صنعتی و افزایش صادرات به منظور پیشرفت اقتصادی کشور فراهم شود و هم از طریق کاهش تقاضا در مرحله اول و توسعه تولیدات داخلی در مرحله دوم، به‌تدریج از خرید کالاهای کشورهای مزبور بی‌نیاز شویم. برنامه بازرگانی خارجی کشور و قراردادهای تجارتی که بسته می‌شود باید با چنین هدفی تطبیق نماید و سیاستی که هم‌اکنون پیش گرفته شده باید قوی‌تر و بهتر همچنان تعقیب گردد.
 
«بیمارستان‌ها به مردم واگذار و معالجه مجانی از بین می‌رود»!
به موجب طرحی که در دست تهیه است امور درمانی وزارت بهداری به‌تدریج به مردم سپرده می‌شود و معالجه مجانی از بین می‌رود.
در برنامه جدید وزارت بهداری که طرح آن در دست تهیه است امور بهداشتی وزارت بهداری توسعه می‌یابد و امور درمانی این وزارتخانه به‌تدریج به مردم سپرده می‌شود.
یک مقام مطلع وزارت بهداری در مورد برنامه جدید وزارت بهداری گفت: سپردن امور درمانی مردم به این ترتیب عمل خواهد شد که برای هر یک از بیمارستان‌های وزارت بهداری بک هیئت‌مدیره مرکب از معتمدان محل و شخصیت‌هایی که مورد اعتماد مردم هستند انتخاب می‌شوند. بودجه درمانی و سایر امور بیمارستان‌ها در اختیار هیئت مدیره مزبور قرار خواهد گرفت.
در این برنامه استفاده مجانی از وسایل درمانی برای کسانی که توانایی پرداخت پول دارند از بین می‌رود و از مراجعین بیمارستان‌ها، چنانچه در بیمارستان‌های دانشگاه معمول است، مبلغ کمی دریافت می‌شود؛ مثلا یک بیمار برای استفاده از تخت بیمارستان چهار تا ده تومان خواهد پرداخت یا برای یک عمل جراحی آپاندیس چهل تومان خواهد پرداخت؛ با این ترتیب مردم نیز در توسعه امور درمانی سهیم خواهند گردید.
 
مدیر کل نفت وزارت دارایی منصوب شد
مهندس فرخ نجم‎آبادی از طرف هویدا، وزیر دارایی، به سمت مدیر کل نفت وزارت دارایی منصوب گردید.
مهندس نجم‌آبادی چندی قبل در معیت هویدا در کنفرانس مشورتی اوپک به ژنو عزیمت کرده بود.
بر اساس نوشته جراید مهندس نجم‌آبادی در امور نفت اطلاعات و تجربیات زیادی دارد و به همین جهت به سمت مدیریت کل نفت وزارت دارایی منصوب شد.
 
هیئت اقتصادی از رومانی به ایران آمد
ساعت یک صبح امروز یک هیئت اقتصادی از کشور رومانی وارد تهران شد. هیئت مزبور که در حقیقت اولین هیئت اقتصادی از کشور رومانی می‌باشد در نظر دارد با مقامات و مسئولان وزارت اقتصاد مذاکراتی به عمل آورده و در صورت امکان قراردادی برای اعطای اعتبار جهت واردات از رومانی به ایران امضا نماید.
با انعقاد قرارداد، رومانی ماشین‌آلات صنعتی مورد احتیاج را به ایران صادر خواهد کرد و در مقابل آن کالاهای صادراتی ایران را خریداری خواهد نمود.3
 
روزنامه مهر ایران، 30 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcc04qs.2bqxx8laa2.html
iichs.ir/vdcc04qs.2bqxx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما