تلگرافات آیت‌الله خمینی به علما و مراجع تقلید و تکذیب ادعای روزنامه «اطلاعات»/من خودم مصیبت‌زده‌ام؛ مصیبت بالاتر مصیبت دین است که لطمه می‌خورد/کروپ با پیشنهاداتی برای فروش تأسیسات صنعتی به ایران می‌آید/در وزارت فرهنگ تغییراتی داده نمی‌شود/معلمین آزاد در صورت تخلف از تدریس محروم می‌شوند/نشان‌های ایتالیا به نخست‌وزیر و وزیرخارجه اهدا شد!/تقاضای اعدام برای شانزده نفر به اتهام «خیانت به کشور»!/وزیر خارجه ایتالیا: ما خودمان دچار مشکل هستیم و نمی‌توانیم در ایران سرمایه‌گذاری کنیم!/شریف امامی مجددا رئیس سنا شد/اداره بانک‌های ایرانی توسط خارجی‌ها مخالف مقررات بانکی است!
22 فروردین 1343
تلگرافات آیت‌الله خمینی به علما و مراجع تقلید و تکذیب ادعای روزنامه «اطلاعات»
آیت‌الله خمینی در تلگراف‌های مجزا به علما و مراجع تقلید سرمقاله روزنامه «اطلاعات» درباره سازش روحانیون با رژیم را تکذیب کردند.
در تلگراف آیت‌الله خمینی به آیت‌الله محمدتقی آملی آمده است: پس از عرض اخلاص، مستدعی است مراتب تشکر اینجانب را به حضرات حجج‏‎ ‎‏اسلام و علمای اعلام تهران ــ اعلی الله کلمتهم ــ ابلاغ فرموده و تذکر دهید مطالبی که در‏‎ ‎‏روزنامه اطلاعات سه‌شنبه راجع به موافقت روحانیون با مقاصد دولت درج شده بود جدا‏‎ ‎‏تکذیب فرمایند؛ و به ملت ابلاغ فرمایید که هیچ روحانی نمی‌تواند با امور خلاف شرع‏‎ ‎‏موافقت کند و پس از این به مندرجات مطبوعات راجع به روحانیون ترتیب اثر ندهند.‏‎ ‎‏
آیت‌الله خمینی در تلگرافی به آیت‌الله میلانی نیز تصریح کرده‌اند: پس از عرض اخلاص، مندرجات سرمقاله اطلاعات سه‌شنبه 18 فروردین منتشر در‏‎ ‎‏تهران تکذیب است. امر بفرمایید اکیدا تکذیب نمایند.‏1
 
من خودم مصیبت‌زده‌ام؛ مصیبت بالاتر مصیبت دین است که لطمه می‌خورد
آیت‌الله خمینی همچنین در دیدار با خانواده شهدای قیام خونین 15 خرداد اظهار داشتند: ‏‏‏‏[‏‏اگر این خانواده‌ها‏‏]‏‏ احتیاج دیگری هم داشته باشند، بعدا تأمین خواهم کرد؛‏‎ ‎‏ناراحت نباشید. امیدوارم جزء شهیدان سیدالشهدا محسوب شوند؛ خودم هم در این‏‎ ‎‏مصیبت شریک هستم. من هم مصیبت‌زده هستم. از همه مهم‌تر مصیبتِ دین است که‏‎ ‎‏دارد لطمه می‌خورد.2
 
کروپ با پیشنهاداتی برای فروش تأسیسات صنعتی به ایران می‌آید
ساعت 11 امشب آلفرد کروپ، رئیس مؤسسات معروف صنعتی کروپ، به اتفاق یکی از مسئولان کمپانی خود وارد تهران می‌شود. وی فردا با حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، و دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، و معاونین اقتصادی و فنی آن وزارتخانه ملاقات خواهد کرد.
کروپ در مدت توقف دوازده‌روزه خود در ایران به حضور شاه شرفیاب خواهد شد و از چند کارخانه بزرگ کشور از جمله صنایع فلزی دیدن خواهد کرد.
مدیر مؤسسات صنعتی کروپ آلمان همچنین با آقایان مهندس اصفیا، مدیر عامل سازمان برنامه و معاونان سازمان مزبور، مدیر عامل و معاون سازمان ذوب آهن، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس مرکز جلب سرمایه‌های خارجی ملاقات و مذاکره خواهد نمود.
آلفرد کروپ از سدهای کرج و سفیدرود و تأسیسات شیلات شمال و نفت قم نیز بازدید می‌کند و از آثار باستانی شیراز و اصفهان نیز دیدن خواهد نمود.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به قرار اطلاع آقای کروپ پیشنهادهایی پیرامون دادن اعتبارات صنعتی و فروش تأسیسات صنعتی با شرایط سهل و مناسب به ایران خواهد داد و در زمینه ذوب آهن و کمک‌های احتمالی شرکت خود مذاکراتی با مقامات مسئول به عمل خواهد آورد.
 
در وزارت فرهنگ تغییراتی داده نمی‌شود
امروز دکتر جهانشاهی، وزیر فرهنگ، گفت: برخلاف شایعاتی که اخیرا قوت گرفته است من هیچ گونه تغییراتی در کادر آموزش و اداری وزارت فرهنگ نخواهم داد.
وزیر فرهنگ اضافه کرد خبری که در مورد تعویض معاونین وزارت فرهنگ شایع شده است به هیچ وجه صحت ندارد.
 
معلمین آزاد در صورت تخلف از تدریس محروم می‌شوند
امروز به دستور وزیر فرهنگ به کلیه واحدهای فرهنگی کشور دستور داده شد که نسبت به وضع معلمین آزاد در مدارس دولتی و ملی رسیدگی دقیقی به عمل آید.
طبق بخشنامه صادره آن دسته از کارمندان بازنشسته و یا صاحبان مشاغل آزاد که با گرفتن حق‌التدریس در مدارس دولتی و ملی مشغول به کار هستند می‌باید مقررات تعلیم و تربیت را از هر حیث رعایت کنند.
در این بخشنامه گفته شده است که این گونه اشخاص بدون استحقاق به دانش‌آموزان نمره می‌دهند و یا اینکه به تنبیهات بدنی و سایر تخلفات اداری مبادرت می‌ورزند؛ لذا به رؤسای ادارات دستور داده شده که پرونده آنان را دقیقا رسیدگی و پس از اثبات تقصیر آنان را از ادامه تدریس محروم سازند.
 
نشان‌های ایتالیا به نخست‌وزیر و وزیرخارجه اهدا شد!
در میهمانی شامی که از طرف وزیر خارجه ایتالیا در محل سفارت ترتیب داده شده بود، ساراگات به آقایان نخست‌وزیر و وزیر خارجه و چند نفر دیگر نشان‌هایی به شرح زیر اهدا کرد:
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، و وزیر امور خارجه [: غلامعباس آرام] نشان درجه یک جمهوری ایتالیا که عالی‌ترین نشانی است که از طرف دولت ایتالیا به خارجیان داده می‌شود.
آقایان دکتر مسعود انصاری، معاون سیاسی و پارلمانی وزارت امور خارجه، احمد میرفندرسکی، مدیر کل سیاسی، و دکتر جهانبانی، رئیس تشریفات وزارت خارجه، نشان درجه دوم جمهوری ایتالیا و احمد اردلان، معاون تشریفات وزارت خارجه، نشان درجه سوم جمهوری ایتالیا.
خبر دیگر اینکه در شرفیابی ظهر روز پنجشنبه وزیر امور خارجه ایتالیا، از طرف شاه یک قطعه نشان درجه یک همایونی به ساراگات اهدا شد.
 
تقاضای اعدام برای شانزده نفر به اتهام «خیانت به کشور»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز خبرنگار قضایی ما از اداره دادرسی ارتش اطلاع حاصل کرد که محاکمه شانزده نفر از کسانی که به اتهام خیانت چندی پیش در خوزستان دستگیر شده بودند در دادرسی ارتش آغاز شده است.
در اسفندماه گذشته خبر دستگیری این عده رسما از طرف دادرسی ارتش انتشار یافت و اکنون محاکمه آنان در دادگاه شماره 2 اداره دادرسی ارتش جریان دارد.
ریاست دادگاه با تیمسار محتشمی است و سرکار سرهنگ ستاد محمود آریان‌نژاد و سرهنگ پیاده عبدالله ایروانی به سمت کارمند و سرهنگ پیاده محمدحسن شهریارپور کارمند علی‌البدل دادگاه هستند.
دادستان دادگاه سرهنگ ستاد داوریا هستند.
به طوری که امروز اعلام گردید، در ادعانامه‌ای که علیه متهمین صادر شده قید شده است که اطلاعات واصله به مقامات انتظامی حاکی بوده است که عده‌ای غیر نظامی، جمعیتی تشکیل داده ضمن ارتباط با بیگانگان اقداماتی به منظور لطمه وارد آوردن به استقلال و تمامیت کشور در خوزستان معمول داشته‌اند که سازمان‌های انتظامی فعالیت این عده را زیر نظر گرفته و کلیه اقدامات آنان را دنبال نمودند. چون فعالیت این عده تشدید می‌گردید، لذا با پیش‌بینی‌های لازم نسبت به دستگیری نامبردگان اقدام شد و کلیه شانزده نفر در تاریخ 5 آذر 1342 دستگیر و تسلیم مقامات قضایی گردیدند.
بر اساس این گزارش از سوی دادستان ارتش برای این شانزده نفر به اتهام خیانت به کشور تقاضای اعدام شده است.
 
وزیر خارجه ایتالیا: ما خودمان دچار مشکل هستیم و نمی‌توانیم در ایران سرمایه‌گذاری کنیم!
ساعت 5 بعد از ظهر روز پنجشنبه جیوسپ ساراگات، وزیر امور خارجه ایتالیا که به دعوت دولت ایران به تهران آمده بود، در یک جلسه مصاحبه مطبوعاتی پیرامون، روابط دو کشور ایران و ایتالیا و مسائل بین‌المللی اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران جراید و نمایندگان خبرگزاری‌های خارجی گذارد.
ساراگات در مورد مسائل مشترک بین دو کشور ایران و ایتالیا، اظهار کرد: به نظر من همکاری این دو کشور امری است کاملا طبیعی؛ زیرا ایتالیا با در نظر گرفتن تحولات خود قادر است به سایر کشورها که احتیاج دارند کمک نماید. ما دارای کارشناسان سدسازی هستیم که ایران به آنها احتیاج دارد؛ همچنین ما دارای کارشناسان کشاورزی، فنی و صنعتی می‌باشیم و اینها چیزهایی است که ایران در آنها نیازمند است و نیز ما می‌توانیم و باید با دولت ایران همکاری همه‌جانبه داشته باشیم.
سؤال شد آیا سرمایه‌گذاری جدیدی از طرف ایتالیا در ایران خواهد شد یا نه؟ وزیر خارجه ایتالیا جواب داد که قبلا این کار شده و سازمان‌های خصوصی در ایران به‌وجود آمده است، ولی فعلا مسئله سرمایه‌گذاری در ایران از طرف ایتالیا مطرح نیست؛ زیرا ایتالیا در حال حاضر با مسئله عدم توازن مالی در کشور خود مواجه است و با یک‌میلیارد و دویست‌وپنجاه میلیون دلار اعتباری که دولت آمریکا برای ما باز کرده است یقین داریم که پس از تثبیت اوضاع مالی در ایتالیا، یعنی تقریبا تا یک سال دیگر، قادر خواهیم بود اعتبارات جدیدی به کشورهای خارجی بدهیم.
ما برای حفظ توازن در ایتالیا اعتبارات داخلی را مطلقا محدود کرده‌ایم و به همین دلیل فعلا برای کشور من امکان گشایش اعتبار تازه‌ای وجود ندارد.
 
شریف امامی مجددا رئیس سنا شد
سنا امروز در اولین جلسه بعد از تعطیلات نوروزی، مطابق آیین‌نامه انتخابات، هیئت رئیسه خود را تجدید کرد. در انتخابات امروز مهندس شریف‌امامی مجددا به ریاست سنا انتخاب گردید و آقایان دکتر سجادی و عباس مسعودی، نواب رئیس دوره گذشته، نیز دوباره به نیابت ریاست انتخاب شدند.
 
اداره بانک‌های ایرانی توسط خارجی‌ها مخالف مقررات بانکی است!
ضیاء‌الدین هیئت، دبیر کل کانون بانک‌ها، طی مصاحبه‌ای اعلام داشت اداره بانک‌های ایرانی توسط افراد خارجی مخالف مقررات بانکی ایران است و اداره این بانک‌ها باید در دست ایرانی‌ها باشد.
با اداره بانک‌های به‌اصطلاح مختلط توسط مدیران ایرانی سود سهامداران خارجی بانک‌های مزبور نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه بیشتر هم خواهد شد.3
 
روزنامه اطلاعات، 22 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcdn50f.yt0z56a22y.html
iichs.ir/vdcdn50f.yt0z56a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما