ضرایب مالیاتی 50 درصد تقلیل یافت/کروپ با پیشنهاداتی برای «ذوب آهن» به ایران می‌آید!/وزیر خارجه: روابط ایران و ایتالیا با مذاکرات صورت‌گرفته توسعه می‌یابد!/«با مقررات جدید دانشجویان بیشتری به خارج می‌روند»/انتقال مدیریت بانک‌های مختلط به ایرانیان/سرعت پیشرفت بیمه در ایران محدود بوده است/«برای واردات شکر سرمایه اغلب تجار محدود است»/افزایش فوق‌العاده درآمد مؤسسه انحصار دخانیات!/مجله طنز توفیق: مشکل گوشت برای همیشه حل خواهد شد!
20 فروردین 1343
ضرایب مالیاتی 50 درصد تقلیل یافت
کمیسیون مالی مأمور تنظیم ضرایب مالیاتی امروز به کار خود خاتمه داد و لیست ضرایب مالیاتی جدید را تسلیم وزارت دارایی کرد. طبق لیست مزبور ضریب مالیاتی به طور نسبی 50 درصد تقلیل یافته است.
لیست ضرایب مالیاتی معاملات کالاهای مختلف بر مبنای سود متعارف سال 1342 تعیین شد.
 
کروپ با پیشنهاداتی برای «ذوب آهن» به ایران می‌آید!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که آلفرید کروپ، مدیر و صاحب کارخانجات کروپ آلمان، روز شنبه هفته آینده وارد تهران خواهد شد.
کروپ که بنا به علاقه خود به ایران مسافرت می‌کند مدت دوازده روز در ایران اقامت خواهد داشت و طی این مدت با وزیر اقتصاد و مقامات سازمان ذوب آهن ایران و برخی از مقامات دولتی و صنعتی ملاقات و مذاکره خواهد کرد.
کروپ، که از شخصیت‌های برجسته صنعتی آلمان می‌باشد و دارای شهرت جهانی است، در این مدت از برخی کارخانجات فلزی و صنعتی کشور نیز بازدید خواهد کرد.
با توجه به اظهارات وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان ذوب آهن در روزهای آخر سال گذشته و تذکر اینکه کارهای مطالعاتی تأسیس ذوب آهن به مرحله نهایی خود رسیده است، مسافرت کروپ به ایران در محافل اقتصادی و صنعتی با اهمیت خاصی تلقی شده است و تصور می‌رود که کروپ نظرات و پیشنهاداتی تسلیم مقامات وزارت اقتصاد و سازمان ذوب آهن ایران بنماید.
 
وزیر خارجه: روابط ایران و ایتالیا با مذاکرات صورت‌گرفته توسعه می‌یابد!
وزیر خارجه ایتالیا صبح امروز از موزه ایران باستان و موزه کاخ گلستان بازدید نمود و سپس در کاخ وزارت امور خارجه حضور یافته و با آرام ملاقات و مدتی مذاکره نمود.
از ساعت 8:30 بعداز ظهر دیروز نیز به افتخار ساراگات، وزیر خارجه ایتالیا، از طرف آرام، وزیر امور خارجه ایران، میهمانی به شام در کاخ وزارت خارجه ترتیب داده شده بود که در آن منصور، نخست‌‍وزیر، و چند تن از آقایان وزرا، رئیس مجلس شورای ملی، سفیر کبیر شاهنشاهی در رم و سفیر کبیر ایتالیا در دربار شاهنشاهی و رؤسای هیئت‌های سیاسی خارجی مقیم دربار شاهنشاهی با بانوانشان حضور داشتند.
در سر میز شام آرام، وزیر امور خارجه، گفت: روابط بازرگانی بین دو کشور در این سنوات اخیر توسعه قابل توجهی یافته و گذشته از عملیات مشترک ما در قسمت نفت، آگاهی کامل داریم که سازمان‌های مالی و بازرگانی ایتالیا علاقه عملی نسبت به توسعه اقتصادی کشور ما به منصه ظهور رسانیده‌اند و اینجانب اطمینان دارم که در پرتو مذاکراتی که امروز به عمل آمد این توجه و شرکت در توسعه اقتصادیات کشور در آینده بیش از پیش بسط و توسعه خواهد یافت.
 
«با مقررات جدید دانشجویان بیشتری به خارج می‌روند»
امروز اطلاع حاصل شد که مقررات اعزام دانشجویان به کشورهای خارج تغییر کرده است.
در سال گذشته داوطلبان تحصیل در خارج از کشور می‌بایستی در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت می‌کردند و در صورت موفقیت می‌توانستند در خارج به تحصیل اشتغال ورزند و با محاسبه اینکه در کنکور عمومی از شانزده‌هزار نفر تقریبا قریب چهارهزار نفر موفقیت پیدا می‌کردند شانس کسانی که قصد تحصیل در خارج را داشتند فوق‌العاده کم بود.
طبق مقررات جدید که از 1 خردادماه به مرحله عمل در خواهد آمد، در طول سال از داوطلبان در سه نوبت توسط اداره اعزام دانشجو فقط امتحان زبان به عمل خواهد آمد و داوطلبان چنانچه در امتحان زبان نمره کافی به‌دست بیاورند می‌توانند در خارج به تحصیل بپردازند.
 
انتقال مدیریت بانک‌های مختلط به ایرانیان
صدرالحفاظی، مدیر کل بانک بین‌المللی ایران و ژاپن، امروز در مورد تفویض ریاست بانک‌های مختلط به بانکداران ایرانی گفت: از هشت بانک مختلط که در ایران فعالیت دارد در سه بانک نظر بانک مرکزی، تأمین شده و در رأس این سه بانک مدیران ایرانی خدمت می‌کنند.
بانک تجارت خارجی ایران، بانک تهران و بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران با آنکه سهامداران خارجی دارند، ولی مدیران عامل آنها ایرانی هستند.
صدرالحفاظی افزود: پنج بانک مختلط دیگر نیز که دو بانک آن انگلیسی، یک فرانسوی، بک هلندی و یک ژاپنی است، مقدمات این نقل و انتقالات را فراهم می‌نمایند، ولی چون انتقال ریاست بانک‌های مختلط از افراد خارجی به ایرانی‌ها مستلزم تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده و تصویب سهامداران ایرانی و خارجی و تغییر مواد اساسنامه است، لذا مسئولین ایرانی بانک‌های مختلط از مدتی قبل اقدامات خود را در این مورد آغاز کرده‌اند.
از طرفی مطالعاتی نیز برای تعیین بانکداران ورزیده ایرانی که باید جانشین رؤسای خارجی شوند در جریان است تا با انجام این نقل و انتقالات نه تنها لطمه‌ای به کار بانک‌ها وارد نشود، بلکه فعالیت بانک‌ها توسعه بیشتری یابد.
 
سرعت پیشرفت بیمه در ایران محدود بوده است
دکتر اهری، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر عامل جدید شرکت بیمه ایران، گفت: یکی از برنامه‌های اینجانب حل مسائل موجود بین شرکت‌های بیمه خصوصی و بیمه ایران می‌باشد. بین کلیه بیمه‌گران کشور باید حسن تفاهم کامل برقرار باشد.
دکتر اهری افزود: تا محیط بیمه کشور از تفاهم و همکاری برخوردار نباشد، نمی‌توان به توسعه و گسترش بیمه در کشور آن طور که لازم است امیدوار بود.
شرکت بیمه ایران با کمک شرکت‌های بیمه خصوصی برنامه وسیعی را در کلیه زمینه‌های بیمه به مورد اجرا خواهد گذارد؛ زیرا سرعت پیشرفت بیمه در ایران محدود بوده است.
 
«برای واردات شکر سرمایه اغلب تجار محدود است»
امروز یکی از بازرگانان درباره اقدامات تجار به منظور واردات قند و شکر توضیح داد که تاکنون اقدام مهم و قابل توجهی در زمینه سفارش شکر به خارج نشده است و علت آن هم دو چیز است: یکی آنکه از اعلام قیمت تنزل‌یافته اخیر بیش از دو سه روزی نمی‌گذرد. در حقیقت تجار می‌بایستی پس از تقلیل اخیر قیمت اقدام به سفارش می‌کردند؛ زیرا قیمت قبلی صرف نداشت.
علت دوم که شاید در آینده هم مانع کار یا حداقل مشکل کار باشد این است که برای واردات شکر پول هنگفت و سرمایه بزرگ مورد احتیاج است؛ مثلا خریدهای کوچک دولت ده‌هزار تن بود که برای ده‌هزار تن در حال حاضر قریب چهارده تا پانزده‌میلیون تومان پول احتیاج است. طبیعی است که این پول در حال حاضر در دست یک نفر نیست.
برای آنکه واردات قند و شکر راه بیفتد باید فکر اساسی کرد. این فکر هم کمی وقت و اعتماد لازم دارد. با گذشت زمان تجار به مرور به معاملات غیر دولتی قند و شکر اعتماد پیدا خواهند کرد.1
 
افزایش فوق‌العاده درآمد مؤسسه انحصار دخانیات!
«مهر ایران» نوشت: وزارت دارایی دیروز گزارش داد که در سال گذشته درآمد مؤسسه انحصار دخانیات ایران افزایش فوق‌العاده‌ای داشت.
در سال 1342 درآمد مؤسسه دخانیات 4 میلیارد و 625 میلیون و 790 هزار ریال بود و این مبلغ نسبت به درآمد همین مؤسسه در سال 1341 بیش از سی‌میلیون و 900 هزار ریال افزون‌تر است.
در ماه‌های مختلف سال 1342 درآمد مؤسسه دخانیات تدریجا افزایش می‌یافت.
در اسفندماه این سال درآمد دخانیات 448 میلیون و 326 هزار ریال بود و این مبلغ در مقایسه با درآمد اسفندماه سال 1341 در حدود 49 میلیون و 170 هزار ریال بیشتر است.2
 
مجله طنز توفیق: مشکل گوشت برای همیشه حل خواهد شد!
مجله طنز «توفیق» در شماره امروز و در ستون سرمقاله نوشت: اگر در آستانه سال 1343 قیمت گوشت بر خلاف سنوات گذشته که هر کیلو بیست الی 25 ریال ترقی می‌‎کرد، دفعتا چهل ریال ترقی کرده در عوض این دلخوشی برای ما به‌وجود آمده که مسئله گوشت توی همین سال 1343 برای همیشه حل خواهد شد و دیگر در سه‌ماهه اول هر سال به علت سیاه بهار و در سه‌ماهه دوم به علت گرمای تابستان و کم شدن کشتار و در پاییز به علت زرد شدن علف‌ها و در زمستان به علت بسته بودن طرق و شوارع قیمت گوشت‌ها ترقی نخواهد کرد؛ چون طی مصاحبه‌هایی که در چند روز اخیر به مناسبت ترقی بی‌سابقه گوشت به عمل آمده معلوم شد که «طرحی در شهرداری در دست تهیه است که اساسا فروش گوشت اعم از گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهی در یک دکان انجام شود».
شاید برای بعضی‌ها این سؤال پیش بیاید که تمرکز چهار نوع گوشت در دکان قصابی چه ارتباطی به ارزان شدن گوشت دارد؟ و اصولا با این نقشه سطحی چطور می‌توان [مشکل بازار] گوشت را برای همیشه از بین برد!
کاکا در پاسخ این سؤال احتمالی باید خدمتتان عرض کند که اتفاقا و دست بر قضا راه حل قضیه گوشت تهران و توابع همین تمرکز قوای گوشتانی در یک نقطه می‌باشد و بس، چرا؟ برای آنکه یک قصاب وقتی چهار نوع گوشت داشته باشد، فی‌الواقع خودش با خودش رقابت می‌کند(!!)
لابد داستان آن تیمسار مرحوم را شنیده‌اید که یک وقتی، هم فرمانده لشکر بود و هم رئیس بلدیه و چون بلدیه آن زمان مثل شهرداری حالا برای حمل زباله‌ها مجهز به چرخ‌دستی‌های آخرین سیستم نبود، حمل زباله از یک نقطه به نقطه دیگر با مشکلات فراوانی توأم بود تا آنکه یک روز تیمسار رئیس بلدیه نامه‌ای به تیمسار فرمانده لشکر (یعنی خودش به خودش) نوشت که چند کامیون در اختیار بلدیه بگذارید تا زباله‌ها را از خیابان‌ها جمع کنیم و فردا صبح هم طبق معمول به لشکر رفت و مشغول بررسی نامه‌های وارده شد، اما وقتی به نامه بلدیه رسید عصبانی شد و زیر آن نوشت: مگر اینجا اداره باربری است که ما کامیون اضافی داشته باشیم و در اختیار بلدیه بگذاریم؟ خواهشمند است فکر دیگری برای خودتان بکنید.
و به این ترتیب خودش علیه خودش کارشکنی کرد. حالا اگر مسئله تمرکز گوشت‌ها هم عملی شود، قصاب‌ها مثل آن مرحوم خودشان علیه خودشان کارشکنی می‌کنند؛ یعنی تا دیدند یک مشتری از شنیدن قیمت گوشت گوسفند ناراحت شده و می‌خواهد از دکان خارج شود، فورا از پشت ترازوی گوشت گوسفندفروشی به پشت ترازوی مرغ‌فروشی می‌روند و به مشتری می‌گویند: خانم یا آقا تشریف بیارین اینور مغازه، ما گوشت مرغ را ارزان‌تر از گوشت گوسفند می‌دیم!3
 
روزنامه مهر ایران، 20 فروردین 1343، صفحه ا
https://iichs.ir/vdci5yaz.t1auy2bcct.html
iichs.ir/vdci5yaz.t1auy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما