تشکر آیت‌الله خمینی از تلگراف‌های محبت‌آمیز شخصیت‌ها و علما پس از آزادی از زندان/حکم اعدام برای شش نفر در شیراز/وزیر خارجه عضو حزب ایران نوین شد/وزیر بهداری: توسعه بیماری سل با توسعه صنعت ارتباط دارد و ریشه‌کن کردن آن آسان نیست!/مذاکره درباره حقوق ایران در خلیج فارس/شیوع بیماری «نفریت» بر اثر کمبود مواد غذایی!/بازگشت رئیس سنا از سفر تفریحی اروپا!/وزیر اقتصاد: به دنبال صدقه گرفتن از کشورهای پیشرفته نیستیم!/مذاکره برای لغو مالیات مضاعف/تهران همیشه کثیف است!/دلیل این همه بدبختی و نابسامانی در کشور چیست؟!/عواقب تصمیمات خلق‌الساعه دولت در گمرکات
19 فروردین 1343
تشکر آیت‌الله خمینی از تلگراف‌های محبت‌آمیز شخصیت‌ها و علما پس از آزادی از زندان
آیت‌الله خمینی امروز طی تلگراف‌هایی از پیام‌های محبت‌آمیز علما و شخصیت‌های مختلف پس از آزادی ایشان از زندان تشکر کردند.
آیت‌الله خمینی در تلگراف‌هایی از سیدحسن بحرالعلوم،1 ضیابری،2 و آیت‌الله خوانساری تشکر کرده‌اند.
در تلگراف به آیت‌الله خوانساری آمده است: از مساعی جمیله حضرتعالی متشکر. توفیق حضرات علما و مراجع عظام را در احقاق‏‎ ‎‏حق و ابطال باطل از خداوند تعالی خواستار است.3
 
حکم اعدام برای شش نفر در شیراز
«اطلاعات» نوشت: دیروز دومین جلسه دادگاه عادی شماره 5 زمان جنگ شیراز به پرونده هفت نفر از راهزنان جاده «جعفرآباد ـ ایزدخواست» رسیدگی کرد و آنها را به شرح زیر محکوم کرد؛
عزیزالله محمدی، عزیزقلی مرادی، زکی بهرامی، سلماس ترابی و محمد حسینی به اعدام محکوم شدند.
حاج علی حسینی به حبس ابد و دولت فرهادی به سه سال زندان محکوم گردیدند.
همچنین دادگاه زمان جنگ به پرونده سه نفر به نام حسین ابولی، عباس سهرابی و اروج زرگری به اتهام سرقت مسلحانه در راه فراشند رسیدگی و به شرح زیر حکم صادر کرد:
عباس سهرابی و اروج زرگری به زندان ابد و حسین ابولی به اعدام محکوم گردیدند.
 
وزیر خارجه عضو حزب ایران نوین شد
امروز محسن خواجه‌نوری، لیدر فراکسیون اکثریت مجلس شورای ملی، گفت: با اجرای روش‌های تازه اداری و حسابداری وضع ادارات دگرگون می‌شود.
بر اساس این گزارش آرام، وزیر امور خارجه، به عضویت حزب ایران نوین درآمد، دکتر خطیبی، نایب رئیس، میرهادی، کارپرداز و دکتر جعفری، منشی هیئت رئیسه مجلس می‌شوند.
 
وزیر بهداری: توسعه بیماری سل با توسعه صنعت ارتباط دارد و ریشه‌کن کردن آن آسان نیست!
بعد از ظهر دیروز به مناسبت روز بهداشت جهانی مراسمی در تالار اجتماعات بیمارستان نجات برگزار شد و در این مراسم وزیر بهداری گفت: توسعه بیماری سل با توسعه صنعت ارتباط دارد.
جمشید آموزگار اظهار داشت: بیماری سل که از زمان‌های بسیار قدیم در دنیا وجود داشته زیان‌های جبران‌ناپذیری برای اجتماع دارد. متأسفانه هر قدر صنعت توسعه می‌یابد و میزان جمعیت در شهرهای صنعتی رو به افزایش می‌گذارد بیماری سل روز به روز گسترش بیشتری پیدا می‌کند و چون کانون این بیماری در وجود خود انسان است ریشه‌کن کردن آن به آسانی امکان‌پذیر نیست.
 
مذاکره درباره حقوق ایران در خلیج فارس
عباس آرام، وزیر امور خارجه، دیشب به تهران بازگشت و در فرودگاه به خبرنگاران گفت: حقوق ایران در خلیج فارس در کنفرانسی که تشکیل می‌شود مورد مذاکره قرار می‌گیرد.
 
شیوع بیماری «نفریت» بر اثر کمبود مواد غذایی!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: صبح امروز دکتر سیدمرتضی لسانی وارد منطقه بازار جمعه تولمات و صومعه‌سرا شد و بیماری مرموز را «نفریت» تشخیص داد و برای معالجه مبتلایان دستوراتی صادر کرد.
رئیس بهداری شهرستان صومعه‌سرا در مورد بیماری نفریت «تورم پا» اظهار داشت که این بیماری بر اثر طول مدت زمستان و کمبود مواد غذایی عارض می‌شود.
 
بازگشت رئیس سنا از سفر تفریحی اروپا!
مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا که در ایام تعطیلات به اروپا مسافرت کرده بود، ساعت دو بعد از نیمه‌شب دیشب به تهران بازگشت.4
 
وزیر اقتصاد: به دنبال صدقه گرفتن از کشورهای پیشرفته نیستیم!
دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، طی مصاحبه‌ای پیرامون هدف‌های کنفرانس بین‌المللی بازرگانی و عمران ژنو گفت: ممالک در حال رشد از کشورهای پیشرفته صدقه نمی‌خواهند.
سیستم بازرگانی جهانی که فعلا به ضرر ممالک در حال توسعه است باید تغییر کند.
تجارت اصلی جهان اکنون اختصاص به یک‌چهارم از مردم جهان دارد و سه‌چهارم دیگر از این منافع تجارت جهانی بی‌بهره هستند.
در بسیاری از موارد درآمد کشورهای در حال رشد از صادرات خودشان کمتر از مالیاتی است که کشورهای پیشرفته از کالای مزبور می‌گیرند.
در کنفرانس پیشنهاد شد دستگاهی نظیر سازمان خواربار جهانی یا دستگاه دیگری برای تعقیب نظرات کنفرانس تشکیل شود.
در کنفرانس جبهه‌بندی وجود ندارد، بلکه همه جبهه‌ای در مقابل فقر تشکیل داده‌اند.5
 
مذاکره برای لغو مالیات مضاعف
در مذاکرات نمایندگان اتاق بازرگانی هامبورگ با اتاق بازرگانی تهران لغو مالیات مضاعف که بازرگانان ایران و آلمان در کشور یکدیگر می‌پردازند مورد بررسی قرار گرفت.
 
تهران همیشه کثیف است!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با اشاره به اینکه «زباله تهران لوطی‌خور می‌شود» نوشت: با 3500 رفتگر و یکصد کامیون زباله‌کشی، تهران همیشه کثیف است.
طرح‌های گوناگونی برای زباله‌روبر در تهران وجود دارد. تهران در زمستان 500 تن و در تابستان 750 تن زباله دارد.
یک رفتگر می‌گوید: شما با چرخ‌دستی و بدون جاروب اگر می‌توانید بهتر از ما شهر را تمیز کنید، بسم‌الله، پیشکش!
بر اساس این گزارش «مقدار زباله تهران تابع فصل است. مردم در زمستان هر روز در حدود 500 تن زباله به دور می‌ریزند و این مقدار در تابستان یک برابر و نیم می‌شود. قیمت یک تن زباله یکصد ریال است، ولی در حال حاضر زباله تهران به فروش نمی‌رسد و به قول معروف لوطی‌خور می‌شود و از میان می‌رود؛ درحالی‌که شهرداری باید همه‌روزه دستمزد 3500 رفتگر و چند صد کارگر و یکصد کامیون و هزینه سوخت و استهلاک آنها را بدهد.
 
دلیل این همه بدبختی و نابسامانی در کشور چیست؟!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود به قلم «ر ـ اصفهانی» نوشت: کیست که نداند این همه بدبختی و نابسامانی که در تمام شئون کشور مشهود است محصول دو کشت است: یکی دخالت دولت در اموری که انجام آن مستقیما مربوط به او نیست و دیگری شانه خالی کردن از زیر بار کارهایی که وظیفه لاینفک اوست!
با اندک توجه به جریان عمومی کارها در گذشته تصدیق خواهد شد که رویه فوق کاملا در زندگی ما مجری بوده است و علاوه بر دخالت‌های ناروای دولت، قوانین و مقرراتی که به نام ایجاد کار و تولید صنایع و توسعه صادرات و غیره به عنوان کمک به طبقات پایین و اشتغال بیکاران وضع شده عملا به کار و منافع و سرمایه توانگران افزوده و مورد استفاده اینان و محرومیت آنان قرار گرفته است.
قدری بررسی کنید و ببینید پول‌های قابل توجهی که از لحاظ تولید کارهای صنعتی، کشاورزی، تجارتی و صادراتی داده‌اند اغلب چه اشخاصی از آن بهره‌مند گردیده‌اند؛ آیا نتیجه غایی آن با علت ابتدایی مطابق بوده یا در جهت مخالف یکدیگر قرار گرفته اند؟! به راستی از آن پول‌ها کارخانجات کوچکی تأسیس یافته و کاسب و بازرگان بیکار و کم‌کاری سرگرم شده و کارگرانی جدا بدان وسیله اشتغال یافته‌اند یا پای این سفره‌ها نیز اشخاصی نشستند که چون هر دو دستشان مشغول بود درحالی‌که سر از پا نمی‌شناختند با پای سر بلع می‌نمودند و متصدیان و ناظران امور هم نه بر زیاده‌روی و ثقل اینان توجهی می‌نمودند و نه بر ضعف و ناتوانی آنهایی که با یأس وحسرت بر این خوان یغما می‌نگریستند.
اشتغال دولت‌ها به کارهایی که از وظیفه‌شان خارج بوده آنها را از انجام وظایف و نظارت بر امور و اعمال تساوی حقوق مردم باز داشته و بالنتیجه از هر صنف دسته معدودی کارها را قبضه نموده و بر هر مال و منال و مزایا یورش آورده دانسته یا ندانسته به کمک همین متصدیان راه را بر دیگران مسدود ساخته‌اند.
 
عواقب تصمیمات خلق‌الساعه دولت در گمرکات
این مطالب سخن‌پردازی نیست؛ حقایقی است که مردم را از فعالیت مأیوس داشته؛ برای نمونه به گمرکات شمال مراجعه و ببینید چندین میلیون تومان تراورس بر حسب اجازه دولت وقت و به اتکای تعرفه گمرکی مربوطه به این کشور وارد شده که به علت افکار و تصمیمات خلق‌الساعه و بی‌توجهی مأمورین به اموال مردم به صورت هیزمی پوسیده و قاچ قاچ شده درآمده، از طرف دیگر به گمرکات جنوب توجهی نمایید که چه مقدار آرد خارجی برحسب تصویب و تشویق دولت‌های وقت به ایران وارد شده که با وضع عوارض جدید و غیرعادلانه ترخیص آنها معوق مانده و کالا و صاحب آن به معرض نیستی سوق داده شده و به علاوه با اتلاف این کالاها که مقادیر بسیاری از آن را سوزانده و به دریا ریخته‌اند حساب کنید چه مبالغ کلانی ارز کشور بر باد رفته و زیان فاحشی به بار آمده.6
 
روزنامه مهر ایران، 19 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdccomqs.2bqxe8laa2.html
iichs.ir/vdccomqs.2bqxe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما