اعلامیه نظام وظیفه عمومی درباره مشمولین دیپلمه/طوفان فرودگاه را تعطیل کرد!/تلفات سل در ایران/شرکت واحد حمل و نقل ایران تشکیل می‌شود/بررسی مجدد درباره دو سره شدن کار ادارات دولتی/برنامه کنفرانس وزیران کشورهای تولیدکننده نفت/نظر کمپانی‌های نفت/سرمقاله مشکوک روزنامه «اطلاعات»؛ دولت با مقامات روحانی به تفاهم رسیده است!/بارها گفته‌ایم که مملکت ما هیچ مشکلی ندارد!/اسناد ساواک درباره آزادی آیت‌الله خمینی/گزارش ساواک از تلگرافات به آیت‌الله خمینی
18 فروردین 1343
اعلامیه نظام وظیفه عمومی درباره مشمولین دیپلمه
نظام وظیفه عمومی طی اعلامیه‌‎ای درباره مشمولین دیپلمه تصریح کرد: مشمولین دیپلمه که معاف شده‌اند اگر وجه مقرر را نپرداخته‌اند می‌توانند داوطلب خدمت در سپاه دانش شوند.
 
طوفان فرودگاه را تعطیل کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: هوای تهران، شمال و غرب کشور طوفانی است. طوفان شدید امروز در تهران از پرواز هواپیمای حجاج جلوگیری کرد و درختان را ریشه‌کن ساخت.
 
تلفات سل در ایران
روزنامه «اطلاعات» طی رپرتاژی از سل در ایران و جهان نوشت: تلفات سل در ایران کم شده و به میزان 2 درصد رسیده است.
پانزده میلیون مسلول در جهان وجود دارد، 98 درصد مسلولین معالجه می‌شوند و با این وجود سل سه‌میلیون قربانی در سال دارد.
 
شرکت واحد حمل و نقل ایران تشکیل می‌شود
در اجتماع عصر دیروز کامیون‌داران گفته شد شرکت واحد حمل و نقل ایران تشکیل می‌شود.
باربرها، کامیون‌داران، رانندگان، کمک‌رانندگان، کارمندان گاراژها سهام‌داران این شرکت خواهند بود.
عموم افراد صنف حمل و نقل و کامیون‌دار باید بیمه شوند.
در این اجتماع همچنین گفته شد کامیون‌های دولتی را می‌خریم و به رانندگان دولتی واگذار می‌کنیم.
نرخ بار باید تثبیت شود و ورود کامیون ممنوع گردد.
اقدام دولت در واگذاری حمل و نقل به مردم مهم‌ترین تصمیم مملکتی است.
 
بررسی مجدد درباره دو سره شدن کار ادارات دولتی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دو سره شدن کار ادارات دولتی از نو مورد مطالعه و بررسی واقع شده است.
طرفداران فکر دو سره شدن ادارات می گویند: افزایش ساعات کار احتکار مشاغل را از بین می‌برد.
ممکن است ساعات کار ادارات دو سره شود یا یکسره از نزدیک ظهر تا عصر ادامه یابد.
هنوز این مطالعات به جایی نرسیده و هیچ گونه تصمیمی اتخاذ نشده است.
 
برنامه کنفرانس وزیران کشورهای تولیدکننده نفت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: کنفرانس اوپک با شرکت وزرای مسئول نفت کشورهای عضو در ژنو کار خود را آغاز می‌کند.
وزرای کشورهای عضو اوپک باید درباره سیاست ادامه مذاکره یا پایان دادن به آن و اتخاذ روش دیگری برای احقاق حقوق خود تصمیم بگیرند.
ترک سیاست قطع مذاکرات به دو علت ممکن است انجام گیرد: یکی آنکه پیشنهاد کمپانی‌ها کافی تلقی شود و یا حداقل فعلا مورد قبول قرار گیرد یا آنکه کشورهای عضو اوپک ادامه مذاکره را بی‌حاصل بدانند و برای به‌دست آوردن حقوق حقه خود با تصمیمات یک‌جانبه اقدام به وصول عوارض بندری و نظایر آن بنمایند. در این صورت روابط کشورهای عضو با کمپانی‌ها وارد مرحله جدیدی خواهد شد.
موضوع مورد اختلاف این است که کشورهای تولیدکننده نفت مایل‌اند نحوه محاسبه آن چیزی که به اسم بهره مالکانه در قراردادها ذکر شده و در قرارداد ایران به نام پرداخت مشخص نامیده می‌شود تغییر کند.
در حال حاضر در ایران 12/5 درصد به عنوان بهره مالکانه نفت در اختیار ایران قرار می‌گیرد. قیمت این مقدار نفت به ایران داده می‌شود و اسمش پرداخت مشخص است و در سال 1963 عواید ایران به صورت پرداخت مشخص 38 میلیون و 191 هزار لیره انگلیسی بود، اما مبلغ فوق وقتی که 50 درصد سهم ایران از درآمد نفت پرداخت می‌شود از آن کسر می‌گردد؛ مثلا در سال 1963، 50 درصد سهم ایران که در حدود 135 میلیون لیره بود پس از کسر پرداخت مشخص 96 میلیون و 708 هزار لیره پرداخت شد.
اما این نحوه محاسبه مورد اعتراض است. کشورهای عضو اوپک معتقدند که بهره مالکانه نباید از 50 درصد سهم کشورهای صاحب نفت کسر گردد، بلکه باید این مبلغ در ستون هزینه منظور شود؛ زیرا اصولا 50 درصد سهم کشور صاحب نفت از درآمد است و درآمد هم همان سود ویژه‌ای است که پس از وضع هزینه به‌دست می‌آید. وقتی پرداختی بابت بهره مالکانه به حساب هزینه انتقال یابد نتیجه‌اش این می‌شود که نصف آن به صورت هزینه به حساب کمپانی‌ها می‌رود و نصف دیگر به حساب کشورهای تولیدکننده منظور می‌گردد.
طبیعی است که در این صورت آن قسمت که به حساب کمپانی‌ها می‌رود به نفع کشورهای تولیدکننده خواهد بود؛ چون در حال حاضر همه آن از 50 درصد نفع کشورهای صاحب نفت کسر می‌شود.
طبق محاسبه‌ای که شده مبلغ بهره مالکانه برای هر بشکه نفت در حدود 22 سنت است که کشورهای تولیدکننده خواهان دریافت آن هستند.
 
نظر کمپانی‌های نفت
کمپانی‌ها نظر دیگری ابراز می‌دارند؛ آنها اصل پیشنهاد کشورهای صاحب نفت را که از این پس بهره مالکانه در صورت هزینه منظور گردد می‌پذیرند، اما در مقابل پیشنهادی تحت عنوان «قیمت حقیقی نفت» مطرح می‌سازند و مدعی هستند که کمپانی‌ها نفت را با تخفیف می‌فروشند و «قیمت حقیقی نفت در حدود 15 سنت در هر بشکه» کمتر از قیمت اعلام‌شده در خلیج فارس است».
از آنجایی که تقسیم منافع با کشورهای تولیدکننده براساس قیمت اعلام‌شده محاسبه می‌شود، در نتیجه کمپانی‌های نفت نسبت به قیمت اعلام‌شده پانزده سنت ضرر متحمل می‌شوند.
به استناد این استدلال پیشنهاد کمپانی‌ها این است که برای هر بشکه از ۲۲ سنت بهره مالکانه پانزده سنت بابت ضرر ناشی از گرانی قیمت اعلام‌شده کسر شود و بقیه که هفت سنت است در صورت هزینه منظور شود؛ در نتیجه قبول نظر مزبور کشورهای تولیدکننده بابت هر بشکه نفت به جای ۱۱ سنت 3/5 سنت بهره مالکانه دریافت می‌دارند؛ درحالی‌که استدلال مزبور از نظر اوپک با مدارکی که در دست دارد مردود است تا جایی که اوپک نه تنها معتقد به ضرر کمپانی‌ها نیست، بلکه حتی خواستار افزایش بهای نفت به سطح قیمت اوت 1960 نیز می‌باشد.1
 
سرمقاله مشکوک روزنامه «اطلاعات»؛ دولت با مقامات روحانی به تفاهم رسیده است!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود از «اتحاد مقدس» همه اقشار با حکومت نوشت و تصریح کرد: آثار اطمینان‌‌بخشی که از حصول حسن تفاهم و نزدیکی بیشتر مابین دولت و طبقات مختلف مردم در آغاز سال جدید به چشم می‌خورد، من حیث المجموع خوش‌بینی و امیدواری محسوسی نسبت به روزهای آینده در اذهان عامه برانگیخته [است].
 
بارها گفته‌ایم که مملکت ما هیچ مشکلی ندارد!
ما مکرر نوشته‌ایم و حقیقتا عقیده داریم که خوشبختانه مملکت ما، بر خلاف اغلب ممالک کوچک و بزرگ و پیشرفته و پس‌افتاده، به‌اصطلاح با هیچ «پروبلمی» روبه‌رو نیست؛ یعنی مسئله‌ای و مشکل غامضی که حل آن از عهده امکانات و مقدورات موجود خارج باشد نداریم؛ نه در زمینه امور داخلی و نه در امور خارجی. و تنها «مسئله» اساسی اجتماعی ما در سال های اخیر این بود که مملکت، برنامه ملی نداشت و به عبارت دیگر مملکت عرصه آزمایش‌ها بود.
 
اسناد ساواک درباره آزادی آیت‌الله خمینی
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 18 فروردین 1343 «برابر اطلاع واصله، عده‌ای از طلاب جهت گفتن تبریک به سیدجعفر بهبهانی به مناسبت مراجعت آیت‌الله خمینی به شهرستان قم در منزل مرحوم آیت‌الله بهبهانی حضور یافته، با نامبرده ملاقات خواهند کرد».2
بر اساس یک سند دیگر به تاریخ 18 فروردین 1343 «طبق اطلاع واصله، در بازار شایع است آقای خمینی برای مدت کوتاهی آزاد می‌باشد مجددا محدودیت‌هایی برای او در نظر خواهند گرفت و احتمالا بازداشت خواهد شد و فعلا آزادی او به علل زیر می‌باشد:
1. تشریف‌فرمایی اعلیحضرت همایونی به آمریکا؛
2. ایام حج؛
3. نزدیک بودن ایام سوگواری (ماه محرم و صفر).3
 
گزارش ساواک از تلگرافات به آیت‌الله خمینی
ساواک در گزارش‌های مجزا به تاریخ 18 فروردین 1343 تلگراف‌های متعدد به آیت‌الله خمینی پس از آزادی از زندان را بازتاب داد.
در این تلگراف‌‎ها نصرت‌الله نخجیری،4 بحرالعلوم و ضیابری،5 حاج شرفی، احسان‌بخش، حجتی، حاج ظهیری و حاج فاطمی مراجعت آیت‌الله خمینی به قم را تبریک گفته‌اند.
در تلگراف اخیر [حاج شرفی و سایرین] آمده است: رجوع آن مرجع عالیقدر به قم برای ادامه زعامت روحانیت موجب فرح و مسرت عامه مسلمین گردید.6
 
مهر ایران، 18 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdciwyaz.t1auq2bcct.html
iichs.ir/vdciwyaz.t1auq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما