شاهد توحیدی
 
شهید سرلشکر جواد فکوری در دی ماه سال 1317 در محله (چرنداپ) کوی شرکت تبریز به دنیا آمد.  پدرش فردی مذهبی و از کسبه جزء بود که در آن زمان به علت عدم رونق بازار، به همراه خانواده اش به تهران مهاجرت کرد و در این شهر اقامت گزید. جواد فکوری پس از گذراندن ایام طفولیت، پای به مدرسه نهاد. دوران ابتدایی را در مدرسه اقبال واقع در محله قدیم (دردار) و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان مروی تهران به پایان رساند و در سال 1337 موفق به اخذ دیپلم گردید.
 
شهید فکوری در سال 1338 در آزمون سراسری دانشگاه شرکت کرد و در رشته پزشکی پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه وافری که به آموختن فن خلبانی داشت، انصراف داد . در مهر ماه همان سال، به استخدام دانشکده خلبانی نیروی هوایی در آمد و پس از گذراندن دوره های مقدماتی، اولین پرواز مستقل خود را در خرداد ماه 1339 با یک فروند هواپیمای تی 33 و به مدت یک ساعت و نیم بر فراز آسمان دوشان تپه در وضعیتهای مختلف انجام داد که پس از فرود مورد تشویق استاد خلبان قرار گرفت. شهید فکوری پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در ایران، جهت تکمیل دوره تخصصی پرواز به کشور آمریکا اعزام شد و پس از طی کردن دوره های لازم با رتبه ممتاز، به ایران بازگشت و با درجه ستوان دومی در پایگاه یکم شکاری مهرآباد مشغول خدمت گردید. مسئولیت عملیات گردان 102 شکاری، گردان یکم شکاری شعبه استاندارد، گردان پرواز کور و عملیات تیپ سوم شکاری از عمده ترین مشاغل او قبل از پیروزی انقلاب بود.
 
شهید فکوری پس از پیروزی انقلاب مشاغل زیر را به عهده داشت : فرماندهی پایگاه دوم شکاری تبریز، فرماندهی منطقه هوایی مهرآباد و معاون عملیات نیروی هوایی که به علت جدیت و پشتکاری که در مسئولیتهایش از خود نشان داد، در هفتم خرداد 1359 به سمت فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد. لیاقت و شایستگی شهید فکوری در مسئولیت فرماندهی و ارایه طرحهای منطقی و کاربردی وی در ساماندهی نیروی هوایی پس از انقلاب، باعث شد در بیستم شهریور ماه همان سال، به عنوان وزیر دفاع به کابینه شهید رجایی راه یابد و تمامی اوقات خویش را تا آنجا که در توان داشت، در این دو سنگر بگذراند. نقش شهید فکوری در خنثی نمودن ماجرای حزب خلق مسلمان در تبریز، زمانی که فرماندهی پایگاه دوم شکاری را برعهده داشت، بسیار حساس بود و او توانست با منسجم کردن نیروهای متعدد پایگاه و همکاری برادران انجمن اسلامی، توطئه دشمنان را نقش بر آب سازد. وی زمانی به فرماندهی پایگاه یکم شکاری منصوب گردید که عناصر ضد انقلاب پایگاه مذکور، هر روز در لوای شعارهای انحرافی و طرح مسائل جنبی، قصد داشتند که امور عملیاتی پایگاه را دچار وقفه و اختلال کنند، اما با زحمات پیگیر شهید فکوری و کمک کارکنان دلسوز و متعهد، نه تنها تلاشهای عناصر ضد انقلاب خنثی و بی اثر شد بلکه کارایی عملیاتی پایگاه نیز افزایش یافت.
 
نقش شهید فکوری در طراحی و اجرای بزرگترین عملیات 140 فروندی ــ که تنها به فاصله 10 ساعت از آغاز جنگ تحمیلی و به تلافی اولین حمله ناجوانمردانه رژیم بعث عراق صورت گرفت ــ همواره نقطه عطفی در تاریخ نبردها و جنگهای هوایی به شمار می رود. شهید سرلشکر فکوری در سالهای پس از انقلاب، چندین بار تا مرز شهادت پیش رفت تا آنکه سرانجام، در شامگاه هفتم مهر ماه 1360، زمانی که به همراه تنی چند از سرداران جبهه جنگ، از منطقه عملیاتی به تهران بازمی گشتند، بر اثر سانحه سقوط سی 130 در 30 مایلی جنوب شهر تهران (کهریزک )، به افتخار شهادت نایل آمد.
 
تصاویری که پیش روی دارید، شهید فکوری را درادوار گوناگون حیات نشان می دهد.
https://iichs.ir/vdch.-nxt23nkxftd2.html
iichs.ir/vdch.-nxt23nkxftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما