زهرا عباسی
 
در زمان فتحعلی‌ شاه اختلافات مرزی و سیاسی ایران و عثمانی پس از یک سلسله نبرد بین قوای دو کشور و شکست نیروهای عثمانی از ایران و در نتیجه عقد معاهده ارزروم در ربیع‌الثانی 1239ه.ق، برطرف و از آن پس در مرزهای دو کشور آرامش برقرار گردید.
 
در سال 1323ه.ق دولت عثمانی با سوء استفاده از اوضاع ایران به واسطه تغییر رژیم از استبدادی به مشروطه، متدرجاً به چند نقطه از نواحی مرزی تجاوز کرد و ساوجبلاغ (مهاباد) را متصرف گردید.
 
به دنبال اعتراض بریتانیا و روسیه به این عمل ترکها مجبور به تخلیه ناحیه مزبور شدند، لیکن دو سال بعد ضمن بحرانی که در حکومت محمدعلی‌شاه به پا گردیده بود، در 9 خرداد 1286 (1325ه.ق) قوای عثمانی به سرکردگی اسماعیل سمیتقو بار دیگر مرزهای ایران را مورد تجاوز قرار داده دست به قتل و غارت زدند و برای بار دوم ساوجبلاغ (مکری) را تصرف کردند. مجدداً انگلیس و روس مداخله کرده آنان را به عقب‌نشینی واداشتند و ایران و ترکیه را به تشکیل مجدد کمیسیون مرزی سابق ترغیب کردند.
 
در این کمیسیون از طرف بریتانیا و روسیه نیز نمایندگانی تعیین شدند تا در صورت لزوم اختلافات را به حکمیت حل و فصل کنند. در سال ( 1331ه.ق) اعضای این کمیسیون کار خود را آغاز نمود و توانست با گفت‌وگو و مذاکره اختلافات مرزی در کشور را حل نماید.
 
https://iichs.ir/vdca.6nek49neu5k14.html
iichs.ir/vdca.6nek49neu5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما