استقبال دولت از کمک‌های خارجی/توافق ایران و ژاپن برای حل مشکلات تجاری/آخرین اخبار و شایعات درباره انتخابات پیش رو!/ریاضی رئیس مجلس و شریف امامی رئیس سنا خواهند شد!/
19 شهریور 1342
استقبال دولت از کمک‌های خارجی  وزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 7:30 صبح امروز اعضای هیئت هفت نفری پارلمان آلمان، که پریشب به ایران آمده بودند، تهران را به قصد شمال و سواحل بحر خزر ترک کردند.
خبرنگار «تهران جورنال» گزارش می‌دهد: هفت نفر نمایندگان مزبور، که اعضای سه حزب آلمان غربی (سه نفر سوسیال‌دموکرات و سه نفر دموکرات مسیحی و یک نفر دموکرات آزاد) می‌باشند، دیروز با نخست‌وزیر ملاقات کردند.
اسدالله علم به اعضای پارلمان آلمان گفت: دولت او از سرمایه‌های خارجی دولتی یا خصوصی استقبال می‌کند و توضیحاتی پیرامون تضمینات برای حمایت از چنین سرمایه‌هایی داد.
نخست‌وزیر گفت: فکر تشکیل یک کنسرسیوم بین‌المللی برای کمک به اجرای برنامه آبادانی سوم ایران کنار گذاشته شده است؛ زیرا مطالعات دقیق نشان داد که این فکر مؤثر نخواهد بود. در عوض، کمک خارجی از کشورهای مختلف و جداگانه برای برنامه آبادانی سوم مورد استقبال ما قرار می‌گیرد.
  توافق ایران و ژاپن برای حل مشکلات تجاری روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 1:20 بامداد امروز آقای اوهیرا، وزیر خارجه ژاپن، تهران را ترک کرد.
وی در مدت اقامت کوتاه خود در تهران، با نخست‌وزیر مذاکرات دوستانه‌ای را به عمل آورد.
وزیر خارجه ژاپن هنگام عزیمت از تهران گفت: در ملاقات با آقای علم سه مسئله مورد مذاکره قرار گرفت: مطلب اول روابط شرق و غرب با توجه به قرارداد منع آزمایش‌های اتمی بود. درباره اوضاع جنوب شرق آسیا با آقای علم سخن گفتیم و مطلب سوم نیز مربوط به روابط تجاری دو کشور و علاقه ژاپن برای توسعه روابط تجاری خود با ایران بود.
اوهیرا گفت: من و نخست‌وزیر ایران ضمن ملاقات خود توافق کردیم حداکثر سعی خود را برای برطرف کردن مشکلات موجود به‌کار ببریم و هر دو طرف موافقت کردند هیئت‌هایی را برای مذاکره پیرامون مشکلات موجود بین دو کشور برگزینند.
گفته می‌شود علم در مذاکرات خود درباره امکانات سرمایه‌گذاران ژاپنی در پروژه دومیلیارد دلاری آبادانی سوم ایران اشاره‌ای نموده است. نخست‌وزیر ایران به خبرنگار «یونایتدپرس» نیز گفت: بازدید اوهیرا از ایران غیر رسمی بوده است و مسئله اصلی مورد بحث بسط روابط تجاری و فرهنگی دو کشور می‌باشد.1
 
آخرین اخبار و شایعات درباره انتخابات پیش رو! مجله «خواندنی‌ها» در ستون «اخبار و شایعات درباره انتخابات و مجلس آینده» نوشت: با اینکه بیش از یک هفته دیگر به تاریخ انتخابات باقی نمانده فعالیت‌های انتخاباتی کمتر از هفته‌های گذشته است و اخبار و شایعات مربوط به انتخابات نیز رونق سابق را ندارد.
«اراده آذربایجان» چهره مجلس آینده را مورد بحث قرار داده و می‌نویسد: گاهی شنیده می‌شود که می‌گویند فلان کارگر و یا فلان زارع را، در محل انتخاباتی کسی نمی‌شناسد. هنوز زود است که این مسئله دقیقا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، ولی می‌توان به همین مختصر اشاره و اکتفا کرد که انتخاب این کارگر گمنام، لااقل این سود عامه را خواهد داشت که فردا برادرش رئیس شهرداری و پسرش رئیس دارایی و عمویش رئیس انجمن شهر و دایی زاده‌اش برنده مناقصه آسفالت شهر و عموزاده‌اش مدیر شرکت واردات و صادرات و خودش زور غصب فلان زمین و معدن و کارخانه را نخواهد داشت؛ این حداقل سودی است که از این تغییر قیافه عاید مردم می‌شود.
همین روزنامه ضمن اخبار و شایعات خود می‌نویسد:  
 
ریاضی رئیس مجلس و شریف امامی رئیس سنا خواهند شد! با روشن شدن چهره کاندیداهای مجلسین سنا و شورای ملی از طرف دوستان آقایان مهندس شریف‌امامی، مهندس ریاضی، رئیس دانشکده فنی و کاندیدای اول تهران، فعالیت‌های زیادی شروع شده است تا این دو نفر را به کرسی ریاست مجلسین نزدیک سازند. انتخاب مهندس ریاضی به عنوان وکیل تهران و مهندس شریف‌امامی به عنوان سناتور انتخابی تهران قطعی است و چون با توجه به لیست‌های منتشره، شخصیت این دو نفر بیش از سایرین به چشم می‌خورد احتمال دارد که فعالیت دوستان آنها برای به‌دست آوردن عنوان ریاست مجلسین توأم با موفقیت باشد.
«پیغام امروز» نیز می‌نویسد:
درباره شایعه ریاست مجلس حسنعلی منصور، لیدر کانون مترقی، امروز گفته شد: ایشان ترجیح می‌دهد با رهبری فراکسیون مترقی در مجلس که وزنه‌ای خواهد بود برنامه‌ها و هدف‌‎های کانون مترقی را از طریق مجلس به اجرا برساند.2
 
روزنامه اطلاعات، 19 شهریور 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdch.zn6t23nz-ftd2.html
iichs.ir/vdch.zn6t23nz-ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما