تبریک پهلوی به پادشاه مغرب/ کمیته کشاورزی سنتو/ کارخانه تولید گوگرد پالایشگاه تهران آغاز به کار کرد/ با همکاری کارشناسان آلمانی؛ هنرستان‌های صنعتی ایران توسعه می‌یابد/ چاه مشتعل مسجد سلیمان سه بار خاموش و دوباره آتش زده شد!/ پورداوود محقق تاریخ ایران باستان درگذشت/ تلگرام امیر کویت به شاه/ بولتن پزشکی درباره حال بیمار کلیه پیوندی/ «فرات» شاعر معروف درگذشت/ تشییع جنازه رهی معیری شاعر معروف/ سازمان جدید وزارت آموزش و پرورش اعلام شد/ به علت نفوذ سیلاب در حوضچه میدان اعدام، سی‌هزار تلفن تهران از کار افتاد
27 آبان 1347


تبریک پهلوی به پادشاه مغرب

«محمدرضا پهلوی» سالروز جشن استقلال مراکش را طی تلگرامی به پادشاه مغرب تبریک گفتن.
متن تلگرام به شرح زیر است:
اعلیحضرت ملک حسن دوم پادشاه مغرب ـ رباط
برای من موجب نهایت خرسندی است که به مناسبت سالروز جشن استقلال کشور مغرب صمیمانه‌ترین شادباش‌های خویش را به آن اعلیحضرت ابراز دارم.
تندرستی و شادکامی شخص آن اعلیحضرت و همچنین نیکبختی و رفاه روزافزون ملت برادر مغرب را از صمیم قلب آرزومندم. احساسات خالصانه خود را به آن اعلیحضرت ابراز می‌دارم.
محمدرضا پهلوی[1]
 

کمیته کشاورزی سنتو

کمیته فرعی کشاورزی و تولید و بهداشت دام سازمان پیمان مرکزی [: سنتو] جلسات خود را از امروز در تهران آغاز کرد.
جلسات این کمیته تا روز پنجشنبه به طول خواهد انجامید.[2]
 

کارخانه تولید گوگرد پالایشگاه تهران آغاز به کار کرد

بنا به اظهار سخنگوی شرکت ملی نفت ایران، بهره‌برداری از کارخانه تولید گوگرد پالایشگاه تهران آغاز گردید و بدین ترتیب هم اکنون کلیه واحدهای تولیدی این پالایشگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
در این کارخانه گاز هیدروژن سولفوره به صورت گوگرد خالص درمی‌آید و به بازار عرضه می‌گردد.
گاز هیدروژن سولفوره قبلا در دستگاه تصفیه گاز، از گاز نفت خام جدا می‌شود و خوراک این کارخانه را تشکیل می‌دهد. ظرفیت این کارخانه روزانه حدود چهل تُن می‌باشد.[3]
 

با همکاری کارشناسان آلمانی؛ هنرستان‌های صنعتی ایران توسعه می‌یابد

امروز کسب اطلاع شد که برای توسعه هنرستان‌های صنعتی ایران همکاری‌های وسیعی در برنامه چهارم میان ایران و کشور آلمان فدرال انجام خواهد گرفت.
برای این منظور یک هیئت فنی از طرف بنیاد آلمانی همکاری‌های فنی با کشورهای در حال رشد به ایران آمد.
این هیئت که برای اجرای برنامه‌های تعلیماتی خاص کادر آموزشی مؤسسات تعلیمات حرفه‌ای به‌ویژه کشورهای در حال رشد به ایران آمده است، در جلسه‌ای که در سازمان تعلیمات فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با حضور آقای ناصر موفقیان، معاون فنی وزارت آموزش و پرورش، و مقامات سازمان حرفه‌ای تشکیل داد، آمادگی خود را در مورد همکاری وسیع‌تر با ایران برای تعلیمات تخصصی کادر آموزشی هنرستان‌ها در آلمان فدرال اعلام نمود.
 

کمیته مشترک

برای اجرای این برنامه مقرر شد کمیته مشترکی مرکب از نمایندگان سازمان تعلیمات فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش و کارشناسان آلمانی تشکیل گردد و برنامه‌های اجرایی را از طریق وزارت خارجه شاهنشاهی با مقامات مربوط دولت آلمان فدرال مطرح و طی موافقت‌نامه‌ای نحوه انجام آن تعیین گردد.
یک هیئت فنی آلمانی به نمایندگی از «بنیاد همکاری فنی با کشورهای در حال رشد» به ایران سفر کرده است. سرپرستی این هیئت را آقای ودریش، معاون همین بنیاد، به همراه چند مقام فنی دیگر برعهده دارند. این گروه، علاوه بر مذاکره برای توسعه همکاری‌های فنی میان ایران و آلمان، از کارهای هنرجویان هنرستان‌های صنعتی تهران و تبریز نیز بازدید و آنها را بررسی کردند.[4]
 

چاه مشتعل مسجد سلیمان سه بار خاموش و دوباره آتش زده شد!

متخصصین مهار چاه گاز ۳۱۱ مسجد سلیمان، از بعد از ظهر دیروز تا صبح امروز، سه بار چاه مشتعل را خاموش کردند، ولی چون دود و گاز مسموم‌کننده از دهانه آن متصاعد می‌شد مجبور شدند بلافاصله آن را آتش بزنند و اکنون چاه با همان شدت سابق می‌سوزد.
چاه گاز ۳۱۱، پس از دو ماه اشتعال، دیروز با تزریق مقدار زیادی محلول نمک به داخل آن برای اولین بار خاموش شد، ولی ناگهان دود و گاز شدیدی از دهانه آن متصاعد گردید و در مدت کوتاهی فضای محوطه «نفتون» و «پشت برج» واقع در نزدیکی مسجد سلیمان را سیاه کرد.
چون احتمال مسمومیت مردم می‌رفت، متخصصین مهار چاه پس از چهار دقیقه مجبور شدند چاه را آتش بزنند. این کار دو بار دیگر بعد از ظهر دیروز و صبح امروز تکرار شد و هر بار مأمورین ناچار به آتش زدن مجدد چاه گردیدند.
دیروز در مدت کوتاهی که چاه خاموش بود، قشر ضخیمی از دود و گاز فضا را پوشانده بود و مردم نواحی نفتون و پشت برج به سختی نفس می‌کشیدند.
خاموش کردن چاه گاز، که با تزریق محلول نمک از طریق چاه انحرافی شماره ۱ صورت می‌گیرد، فعلا جنبه آزمایشی دارد و تمام تلاش متخصصین در این است که بتوانند پس از خاموش کردن چاه، از تصاعد گازهای مسموم‌کننده آن جلوگیری کنند.[5]
 

پورداوود محقق تاریخ ایران باستان درگذشت

جراید امروز کشور از جمله «اطلاعات»، «پیغام امروز» و «آیندگان» نوشتند: استاد ابراهیم پورداوود، محقق و دانشمند ایرانی، ساعت 7:30 بامداد دیروز بدرود حیات گفت.
به موجب امر و اجازه شاهنشاه آریامهر ساعت 9 بامداد فردا مراسم تشییع جنازه شادروان استاد [ابراهیم] پورداوود، عضو شورای فرهنگی سلطنتی، عضو فرهنگستان ایران و استاد ممتاز دانشگاه که دیروز درگذشت، از مسجد عالی سپهسالار برگزار خواهد شد.
جنازه استاد فقید از تهران به رشت منتقل خواهد شد و در آرامگاه خانوادگی مدفون خواهد گردید. استاد پورداوود بر گردن ملت ایران حق بزرگی دارد. او بیش از شصت سال از عمر خویش را صرف تحقیق در فرهنگ ایران باستان و نمایاندن تمدن کهن و درخشان ایران به جهانیان نمود. [6]
 

تلگرام امیر کویت به شاه

امیر کویت تلگرامی در پاسخ تلگرام تشکرآمیز شاه به تهران مخابره کرده.
شاه در تلگرام خویش از میهمان‌نوازی و پذیرایی‌های گرم امیر کویت، دولت و ملت کویت اظهار امتنان کرده بود.
متن تلگرام امیر کویت به شاه بدین شرح است:
اعلیحضرت همایون محمدرضا شاه پهلوی آریامهر شاهنشاه ایران ـ تهران
پیام برادرانه‌ای که آن اعلیحضرت هنگام عزیمت از کویت برای اینجانب ارسال فرمودند و حاکی از مودّت واقعی و احساسات عالی بود دریافت داشتم.
مسافرت اعلیحضرت همایونی خاطره‌ای بسیار خوش و فراموش‌نشدنی در میان همه ما به جای گذاشته است. این بازدید مسلما در تقویت بیش از پیش روابط حسنه، که بحمدالله میان دو کشور همسایه موجود است، بسیار مؤثر بود.
استقبال گرمی که مردم کویت از اعلیحضرت همایونی و همراهانشان به عمل آوردند در واقع نماینده احترام عمیق ملت کویت نسبت به شخصیت بارز آن اعلیحضرت و کشور بزرگ ایشان است. تندرستی و شادکامی شخص آن اعلیحضرت و رفاه و پیشرفت ملت دوست ایران را تحت رهبری خردمندانه اعلیحضرت همایونی صمیمانه آرزومندم.
صباح[7]
 

بولتن پزشکی درباره حال بیمار کلیه پیوندی

ساعت ۱۱ صبح امروز بولتن پزشکی مربوط به بیمار کلیه پیوندی بیمارستان نمازی وابسته به دانشگاه پهلوی انتشار یافت.
در این بولتن گفته شده است: حال عمومی خانم مهری سهرابی کاملا رضایت‌بخش است. فشار خون و نبض طبیعی است. اشتهای بیمار بسیار خوب است. از داروهای بیمار به‌تدریج کم شده است. کلیه بیمار همچنان به طور طبیعی به کار خود ادامه داده و بیمار طبق معمول احتیاجات خود را برطرف می‌نماید. در دو روز گذشته احتیاجی به کمک پرستار خصوصی نداشته است.[8]
 

«فرات» شاعر معروف درگذشت

روزنامه «اطلاعات» نوشت: با کمال تأسف کسب اطلاع شد که آقای عباس فرات، شاعر معروف، ساعت ۹ صبح دیروز دار فانی را وداع گفته است.
شادروان عباس فرات در موقع مرگ ۷۴ سال داشت و مدتی بود که از ناراحتی کبد و کلیه رنج می‌برد.
فرات سرگرد بازنشسته ارتش بود و در شعر و شاعری دستی به‌سزا داشت.
جنازه فرات صبح دیروز در میان تأثر دوستداران و نزدیکانشان به ابن بابویه حمل گردید و در آنجا به خاک سپرده شد. درگذشت مرحوم فرات موجب تأثر و تألم فراوان شد و ما به بازماندگان و دوستان آن مرحوم تسلیت می‌دهیم.[9]
 

تشییع جنازه رهی معیری شاعر معروف

جراید امروز کشور نوشتند: به امر شاهنشاه آریامهر امروز جنازه رهی معیری، شاعر گران‌مایه معاصر، با تجلیل فراوان و با شکوه از مسجد سپهسالار تشییع گردید و در آرامگاه ظهیرالدوله در میان اندوه فراوان دوستداران رهی به خاک سپرده شد.
در تشییع جنازه رهی معیری طبقات مختلف مردم، جمعی از وزرا، نمایندگان مجلسین، رجال و شخصیت‌های کشوری و لشکری، روزنامه‌نگاران و هنرمندان شرکت داشتند.
مراسم تشییع جنازه ساعت ۹:۳۰ صبح امروز از مسجد سپهسالار به عمل آمد و جنازه از شبستان مسجد تا میدان بهارستان بر روی دوش دوستان و دوستداران رهی حمل گردید و در آنجا به آمبولانس منتقل شد و جهت دفن به آرامگاه ظهیرالدوله برده شد.
از طرف دوستداران رهی تاج گل‌های بزرگی پیشاپیش جنازه حرکت داده می‌شد.[10]
 

سازمان جدید وزارت آموزش و پرورش اعلام شد

امروز کسب اطلاع شد که مطالعات مقامات وزارت آموزش و پرورش برای تغییر سازمان فعلی آن وزارتخانه پایان یافت و سازمان جدید وزارت آموزش و پرورش امروز برای اجرا به معاونین آن وزارتخانه ابلاغ شد.
به قرار اطلاع اداره کل نگارش در دو سازمان «کتاب‌های درسی» و «مواد خواندنی» ادغام شد و از این پس زیر نظر وزیر آموزش و پرورش اداره خواهد شد. اداره بازرسی نیز به هیئت نظارت و پیگیری تبدیل شده است.
ضمنا قسمت آموزش سمعی و بصری و برنامه‌های تلویزیونی نیز در یکدیگر ادغام شده است.
در سازمان جدید، دفتر فنی ساختمانی که شامل کمیسیون ابنیه و تأسیسات و نظارت به امور ساختمانی وزارت آموزش و پرورش می‌باشد، به‌وجود آمده است و این دفتر امور اداره کل ساختمان را که در سازمان قبلی وزارت آموزش و پرورش وجود داشت، اداره خواهد کرد.
ادارات و قسمت‌های جدیدی که به موجب سازمان جدید به‌وجود آمده است عبارت است از: اداره امور مدارس غیر دولتی، دفتر دانش‌آموزان استثنائی و فوق‌العاده، دفتر راهنمایی تحصیلی برای نظام جدید آموزش و پرورش، دفتر آموزش عشایری.
ضمنا اداره کل آموزش بزرگ‌سالان به صورت دفتر آموزش بزرگ‌سالان و هماهنگی مبارزه با بی‌سوادی و اداره امور اجتماعی به صورت دفتر امور تعاونی و رفاه معلم درآمده است.[11]
 

به علت نفوذ سیلاب در حوضچه میدان اعدام، سی‌هزار تلفن تهران از کار افتاد

تلفن‌های شماره ۲ و ۵ تهران ۵ صبح امروز از کار افتاد و سی‌هزار مشترک تلفن در منطقه بازار، خیابان‌های ناصرخسرو، بوذرجمهری، خیام، مولوی، شاهپور، امیریه، سیروس، ری و سراسر محلات جنوبی شهر از سپه به پایین بدون تلفن ماندند.
همچنین تلفن‌های وزارت راه، وزارت اطلاعات، راه‌آهن، بهداری تهران و کلیه ادارات و مؤسساتی که در منطقه 2 و 5 قرار دارند قطع شد.
مقامات شرکت تلفن امروز اعلام داشتند که علت قطع ارتباطات تلفنی به سبب نفوذ سیلاب در حوضچه‌های مرکز تلفن اعدام بود که از بزرگ‌ترین مراکز تلفن تهران است.
مأموران شرکت تلفن امروز برای ترمیم کابل‌های آب‌دیده اقدام کردند.
تاریخ برقراری ارتباط به اطلاع مشترکین خواهد رسید. مقامات شرکت اعلام کردند که بر اثر فرورفتگی باب همایون، رشته‌های متعدد کابل‌های ارتباطی مرکز بازار قطع شده و در سایر محلات نیز بر اثر نفوذ آب تلفن‌ها از کار افتاده است.[12]
 
صفحه اول روزنامه اطلاعات، 27 آبان 1347
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1]. اطلاعات، 27 آبان 1347، ص 20؛ پیغام امروز، 27 آبان 1347، ص 8؛ آیندگان، 27 آبان 1347، ص 12.
[2]. اطلاعات، 27 آبان 1347، ص 20.
[3]. همان‌جا.
[4]. همان‌جا.
[5]. همان‌جا.
[6]. همان، صص 1 و 20؛ پیغام امروز، 27 آبان 1347، ص 8؛ آیندگان، 27 آبان 1347، ص 10.
ابراهیم پورداوود در سال 1264 در رشت و در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. از پورداوود به عنوان احیاگر زبان و فرهنگ ایران باستان یاد می‌شود. پدر ابراهیم، بازرگان و ملاک و مادرش دختر ملاحسن خمامی، از مجتهدان بزرگ آن سامان بود. پورداوود تحصیلات مقدماتی فارسی و عربی را در این شهر فرا گرفت. او از خردسالی به سرودن شعر علاقه نشان داد. پورداوود زمانی که در مدرسه حاجی‌میرزا حسن در سلک طلاب درس می‌آموخت، به مرثیه‌گویی پرداخت و دوستانش به وی تخلص لسان دادند.
رک: دانشنامه بزرگ اسلامی، مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، برگرفته از مقاله ابراهیم پورداوود، ج 13، ص 5570.
ابراهیم پورداوود دوران جوانی خود را به تحصیل در دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان بیروت مشغول شد و بعد از مدتی تحصیل در بیروت، به فرانسه رفت و در رشته حقوق ادامه تحصیل داد. در فرانسه به جرگه روزنامه‌نگارانی چون جمالزاده پیوست و با روزنامه «رستاخیز» همکاری کرد. او بعد از کش‌وقوس‌های فراوان در زندگی خود و سفر به کشورهایی چون سوئیس، به آلمان رفت و در آنجا با تقی‌زاده و مجله «کاوه» آشنا شد و زندگی و اندیشه‌اش تحولاتی دربرگرفت.
 
همکاری پورداوود با تقی‌زاده و مارکوارت
همکاری پورداوود با تقی‌زاده باعث شد او بیش از پیش به تحصیل و تحقیق درباره ایران باستان علاقه‌مند شود. پورداوود و روزنامه‌نگاران دیگری چون محمد قزوینی، کاظم‌زاده ایرانشهر و... در مجله کاوه از‌ راه بـررسی انتقادی ارزش‌ها، مواریث اجـتماعی ـ دیـنی، باورهای ملی و اندیشه‌های رایج در کشور، ‌لزوم ‌اتحاد و یکپارچگی ملی، ناسیونالیسم ایرانی، حفظ تمامیت ارضی و نوسازی کشور را مطرح کردند و در این‌ راه، به انتشار مقالات تحقیقی درباره گذشته تاریخی، ادبی و مـیراث عـلمی ایرانیان دست زدند.
رک: علیرضا ملایی‌توانی، مشروطه و جمهوری، تهران، نشر گسترده، 1381، صص 159-160.
 
همین گروه بودند که با طرح‌ریزی استبداد منور زمینه را برای قدرت‌گیری رضاشاه و قربانی شدن آرمان‌های مشروطه به مدت دو دهه فراهم کردند. آشنایی با تقی‌زاده و مجله کاوه تأثیرات زیادی بر اندیشه‌های پورداوود گذاشت، اما تأثیرات عمیق‌تر به واسطه آشنایی با ژوزف مارکوارت، از پژوهشگران معاصر آلمانی، بود. با اینکه مارکوارت هیچ وقت در ایران نبود، علاقه مفرطی به سرزمینی داشت که موضوع تحقیقات عمرش بود. او با طرح بازگشت دوره مجد و جلال ایران، از تشکیل سرزمین ایران قدیم سخن می‌گفت؛ یعنی خواستار آن بود که سراسر ایران‌زمین قدیم، دیگر بار جزء قلمرو ایران شود و ایرانیان، به دین قدیم آبا و اجدادی خود روی کنند و ثروتمندان زیارت گور کوروش را در دشت مرغاب بر خود واجب شمرند و زبان پارسی را از لغات بیگانه پاک کنند و الفبای عرب را به الفبای اوستا تبدیل دهند و به جای تاریخ هجری، یک تاریخ ملی برگزینند. او کینه مخصوصی نسبت به عرب‌ها و ترک‌ها داشت.
رک: علی‌اصغر مصطفوی، زندگی و زمان استاد ابراهیم پورداوود، تهران، نشر مرکز، 1372، ص 104.
 
آشنایی با مارکوارت باعث شد ابراهیم پورداوود هم به شکل افراطی به تجدید ارزش‌های باستان‌گرایانه ایران علاقه پیدا کند و در این عرصه به فعالیت مشغول شود. فعالیت‌های او در این زمینه باعث شد با محافلی که در این زمینه فعالیت می‌کردند آشنا شود و با آنها ارتباط پیدا کند. یکی از این محافل در هند بود. پورداوود دو سال در هند ماند و در آنجا به انتشار بخشی از ادبیات مزدسینا و گزارش اوستا پرداخت و چند سخنرانی درباره تمدن ایران باستان از جمله شرح آتش بهرام، پیشوایان دین مزدیسنا، تقویم و فرق دین مزدیسنا، زبان فارسی، فروردین، دروغ و ایران قدیم و نو ایراد کرد.
رک: دانشنامه بزرگ اسلامی، همان، ص 5570.
 
دیدگاه پورداوود نسبت به دین و حکومت
پورداوود از نظر دینی گرایش‌های خاصی داشت. او بارها اعلام کرده بود که به دین اسلام اعتقاد دارد و مخالفتی با آن ندارد، اما برداشت او از دین اسلام بسیار خاص و متفاوت بود؛ چنان‌که بین اسلام عربی و اسلام دینی تفکیک قائل بود. او هرگاه از اسلام عربی سخن می‌گفت، از آن با خشم و نفرت یاد می‌کرد و مانند استادش مارکوارت معتقد بود اعراب عامل ویرانی تمدن ایرانیان بوده‌اند. او تحول دینی را که بعد از آمدن اسلام به ایران، در این سرزمین روی داد به مراتب زیان‌بارتر از یورش اسکندر و حمله مغول می‌دانست؛ بدین‌ترتیب او عملا با اسلام سر ستیز داشت.
به اعتقاد او چیرگی اسکندر بر ایران، «با آن همه ستم و بیداد و کشتار و ویرانی که دربرداشت» و یورش مغولان به سرکردگی چنگیز با همه آسیبی که ایجاد کرد، چون با تغییر دین همراه نبود، رنج و شکنج کمتری به ایرانیان وارد آورد». در منظومه «یزدگرد شهریار» (سروده‌شده در مهر ۱۳۱۲) که آن را به تاگور، شاعر نامور هندی، تقدیم کرد، سقوط یزدگرد، آخرین شاه ساسانی، و پذیرش اسلام از سوی ایرانیان را نقطه آغاز نگون‌بختی این مردمان خواند.
رک: سیدمحمد دبیر سیاقی و حسن طارمی، دانشنامه جهان اسلام، ج 5، بنیاد دایره‌المعارف اسلام.
 
گویی پورداوود هیچ‌گاه به این مسئله نمی‌اندیشید که نظام کاستی باستانی ایران چه بر سر مردم عادی می‌آورد. او به این نمی‌اندیشید که اگر اسلام این‌گونه بود که او تصور می‌کرد، پس چگونه ایرانیان به اسلام گرویدند.
پورداوود در یکی از سخنرانی‌های خود درباره زیارت وطن و مدح آن آورده است: «آری بجاست که آتش مهر ایران جاودان زبانه کشد. وطن قدیم شما قابل محبت است؛ وطنی است که وخشورزرتشت را در آغوش خویش بپرورید و از پرتوی آیین یکتاپرستی به جهانیان بخشید. ایران سرچشمه توحید است؛ آبشخور سلطه و اقتدار هم هست: کورش هخامنشی در میان طوائف آریایی نخستین مردی است که اساس شهریاری بزرگی نهاد. ایران وطنی است که از برای فر و شکوه پارینه خویش از اوستای زرتشت و کتیبه داریوش اسناد بسیار معتبری در دست دارد».
رک: محمد معین، یادنامه پورداوود، ج 1، تهران، اساطیر، ص 59.
 
او با این بزرگ‌نمایی بی‌پایه از ایران، عملا دستگاه تئوریکی را فراهم می‌کرد که استبداد پهلوی را در تحکیم پایه‌هایش یاری می‌کرد.
 
دیدگاه پورداوود نسبت به حکومت پهلوی
دیدگاه ابراهیم پورداوود درباره دین، با گرایش‌های افراطی ملی‌گرایانه همراه بود و ازهمین‌رو با دیدگاه او پیرامون حکومت هم پیوند داشت. به عبارتی به اعتقاد پورداوود هر فردی که می‌توانست احیاگر سنت‌ها و ارزش‌های ایران باستان باشد، بهترین گزینه برای حکومت ایران بود؛ ازهمین‌رو او کسانی چون رضاشاه را ناجی فرهنگ و تمدن ایران می‌شمرد! زیرا رضاشاه در پی احیای ایران باستان بود. مطابق این دیدگاه، پورداوود بسیاری از اقدامات استبدادی رضاشاه را نیز تحسین می‌کرد و با این کار درواقع او به تأیید مستبدی پرداخت که حتی به نزدیک‌ترین یاران خود نیز رحم نکرد. به طور کلی ابراهیم پورداوود متعلق به نسلی از روشنفکران بود که معتقد بودند می‌توان ایران را با احیای ارزش‌های ایران باستان و تقلید از غرب، هرچند با استبداد، به جایگاه واقعی خود رساند.
بدین‌ترتیب پورداوود و سایر روشنفکران به جای تأکید بر آرمان‌های آزادی‌خواهانه و دموکراتیک مشروطه، از سلطه، تحکم و استبداد رضاشاهی حمایت کردند و از این طریق زمینه تغییر حکومت از قاجار به پهلوی را به‌وجود آوردند. البته پورداوود اساسا با حکومت قاجارها مخالف بود و مخالفت او پیش از آنکه ناشی از مسائل سیاسی باشد، متأثر از دیدگاه‌های متعصبانه و افراطی او بود؛ چنان‌که او قاجارها را به علت ترک بودن، افرادی غیر ایرانی می‌دانست.
[7]. اطلاعات، 27 آبان 1347، ص 17؛ پیغام امروز، 27 آبان 1347، ص 8.
[8]. اطلاعات، 27 آبان 1347، ص 17.
[9]. همان‌جا. 
[10]. همان‌جا؛ پیغام امروز، 27 آبان 1347، ص 8.
[11]. اطلاعات، 27 آبان 1347، صص 1 و 17.  
[12]. همان‌جا. 
 
https://iichs.ir/vdcc4iqi.2bqep8laa2.html
iichs.ir/vdcc4iqi.2bqep8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما