هشدار آیت‌الله خمینی؛ توطئه کوبیدن اسلام به اسم اسلام/ این عربده‌ها ان‌شاءالله خفه خواهد شد/ با احساسات یک ملت نمی‌توان مبارزه کرد/ من به شما اطمینان پیروزی می‌دهم!/ گزارش ساواک از محدود شدن فعالیت‌های حزب زحمتکشان!/ او از روحانیون افراطی تهران است!/ بعد از پنج روز اقامت در چکسلواکی، شاه و فرح عازم آلمان غربی شدند/ تلگرام تبریک شاه به پادشاه افغانستان/ رئیس مجلس سنا به کانادا می‌رود/ ناصر: هدف ما نابودی اسرائیل است/ شوروی اعلام کرد: تحریکات اسرائیل باید قطع شود/ برای تأمین گوشت تهران گوسفند دویست‌کیلویی از انگلستان وارد شد!/ مهندس آمریکایی غرق شد
۶ خرداد ۱۳۴۶

هشدار آیت‌الله خمینی؛ توطئه کوبیدن اسلام به اسم اسلام/ این عربده‌ها ان‌شاءالله خفه خواهد شد/ با احساسات یک ملت نمی‌توان مبارزه کرد/ من به شما اطمینان پیروزی می‌دهم!

آیت‌الله خمینی در پاسخ به نامه محمدعلی گرامی تصریح کردند: مرقوم گرامی واصل، از تفقد جنابعالی متشکر شدم. امید من در پیشگاه مقدس‏‎ ‎‏باری تعالی حسن ظن شما دوستان است. حال مزاجی بحمدالله اکنون خوب است. لکن‏‎ ‎‏اوضاع ایران خصوصا و سایر بلاد مسلمین عموما موجب تأسف است، با برنامه حساب‏‎‌‎‏شده برای کوبیدن اسلام به اسم اسلام پیش می‌روند و اولیای امر یا غافل‌اند یا خدای‏‎ ‎‏نخواسته بعضی از آنها تغافل می‌کنند. تأسف در سازش است که از اعمال بعض مؤثرین‏‎ ‎‏ظاهر می‌شود. ولی این امور نباید موجب سستی و سردی آقایان افاضل و طبقه جوان‏‎ ‎‏شود. خداوند تعالی با شماست و این عربده‌ها ان‌شاءالله خفه خواهد شد.‏
آیت‌الله خمینی در ادامه این نامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تصریح کردند: ‏‏وَالعَصْرِ اِنَّ الاِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ اِلاّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالحَقِّ وَ تَواصَوْا‏‎ ‎‏بِالصَّبرِ آقایان افاضل در محافل خود تواصی به حق کنند و در راه حق، تواصی به صبر‏‎ ‎‏کنند.‏ من به شماها اطمینان فیروزی می‌دهم؛ اطمینان غلبه حق بر باطل می‌دهم. با‏‎ ‎‏احساسات یک ملت نمی‌توان مبارزه کرد لکن مهم، امتحان باری تعالی است. ‏‏
این نامه می‌افزاید: ‏‏ماها را در این دیگ بزرگ طبیعت که باطنش جهنم است ریخته و زیر و بالا می‌کنند و‏‎ ‎‏به غَلیان می‌آورند تا جهنمی‌ها ممتاز شوند. متوجه باشید خدای نخواسته از جهنمی‌ها‏‎ ‎‏نشوید. سازش با ظالم جهنمی، بزرگ‌ترین و بارزترین آثار جهنمی است. شماها از آنها‏‎ ‎‏نباشید.[1]
 
گزارش ساواک از محدود شدن فعالیت‌های حزب زحمتکشان!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ ۶ خرداد ۱۳۴۶ «محمد فارسی با علی موحد،[2] مسئول حزب زحمتکشان رفسنجان، ملاقات نمود. علی موحد به نام‌برده اظهار داشت: چند روز قبل، سفری به بندر عباس نمودم، در آنجا مغازه‌ای اجاره کرده و سرقفلی آن را پرداخته‌ام و خیال دارم اوایل شهریور، زندگی خود را از رفسنجان به بندرعباس انتقال دهم و به طور دائم مقیم آنجا باشم. در مورد فعالیت حزب و دریافت دستورات تازه‌ای از دکتر بقائی از نام‌برده سؤال شد، در جواب اظهار داشت که در حال حاضر دکتر بقائی سکوت نموده و هیچ گونه فعالیت ندارد، حتی عده‌ای از اعضای حزب در تهران به خاطر سکوت دکتر بقائی از عضویت حزب کناره‌گیری نموده و بعضی‌ها نیز در شرف کناره‌گیری هستند».
این سند می‌افزاید: «علی موحد اضافه کرد از سال 1327 که در حزب زحمتکشان نام‌نویسی کرده‌ام تا چند سال پیش جز رنج و مبارزه منفی و زندان، نتیجه دیگری برای من نداشته است و اگر احیانا دکتر بقائی خواست فعالیت خود را از سر بگیرد من دیگر دخالت نکرده و دنبال کسب و کار خود خواهم بود».
در «نظریه منبع» این سند آمده است: از طرز گفتار علی موحد و تحقیقاتی که به عمل آمده چنین مستفاد می‌شود که در حال حاضر حزب زحمتکشان شعبه رفسنجان هیچ گونه فعالیتی در رفسنجان ندارد.
در «نظریه رهبر عملیات» این سند نیز می‌خوانیم: استنباط می‌گردد که در حال حاضر فعالیت حزب مزبور خیلی محدود گردیده است.[3]
 
او از روحانیون افراطی تهران است!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ ۶ خرداد ۱۳۴۶ «شیخ عباسعلی اسلامی سبزواری که از روحانیون افراطی تهران می‌باشد اواخر سال 1345 به طور غیرمجاز به مکه مشرف و سپس به عراق عزیمت و اخیرا به گناوه وارد و پس از ایراد سخنرانی برخلاف مصالح کشور آن محل را به قصد خرمشهر ترک نموده. دستور فرمایید در جریان فعالیت‌های احتمالی وی واقع و نتیجه را با تعیین تاریخ خروج او از آن منطقه و مقصدش را اعلام دارند».[4]
 
بعد از پنج روز اقامت در چکسلواکی، شاه و فرح عازم آلمان غربی شدند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سفر پنج روزه شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو به چکسلواکی بعد از ظهر امروز پایان یافت و اعلیحضرتین رهسپار آلمان غربی شدند.
شاهنشاه و شهبانو در مدت اقامت پنج‌روزه خود در چکسلواکی، از فعالیت‌های صنعتی و از آثار تاریخی و هنری و یک شهر زیبای این کشور دیدن کردند.
غلامحسین صالحیار، سردبیر روزنامه «اطلاعات» که با هیئت مطبوعاتی ایران به چکسلواکی رفته، دیشب گزارش داد: شاهنشاه و شهبانو در راه بازگشت به پراک از کارخانه کریستال‌سازی «موزر» دیدن فرمودند. محصولات این کارخانه شهرت جهانی دارد.
عصر دیروز یک قرارداد فرهنگی بین ایران و چکسلواکی در کاخ وزارت خارجه آن کشور امضا شد.
در این موافقت‌نامه همکاری بین دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات سازمان‌های آموزشی و علمی و تحقیقاتی و همچنین فرهنگی و هنری و ورزشی دو کشور، مبادلات استادان دانشگاه‌ها و مدارس عالی و دانشمندان و هنرمندان و گروه‌های هنری و نمایندگان فرهنگ و هنر پیش‌بینی شده است.
 
در کٌلن
غلامحسین صالحیار، سردبیر «اطلاعات»، صبح امروز از پراک پایتخت چکسلواکی گزارش داد: شاهنشاه و شهبانو ساعت 1:30 بعد از ظهر امروز به وقت تهران برای یک دیدار رسمی از جمهوری فدرال آلمان وارد کُلن خواهند شد.
 
تلگرام تبریک شاه به پادشاه افغانستان
جراید امروز کشور نوشتند: از طرف شاهنشاه آریامهر به مناسبت سالروز استقلال افغانستان تلگرام تبریکی به این شرح برای اعلیحضرت محمد ظاهر شاه، پادشاه افغانستان، مخابره گردید:
اعلیحضرت محمد ظاهر شاه پادشاه افغانستان ـ کابل
با کمال خوش‌وقتی به مناسبت سالروز اعلام استقلال، تهنیت قلبی و تبریکات صمیمانه را به آن برادر گرامی ابراز داشته سلامتی و سعادت و عزت آن اعلیحضرت و همچنین ترقی و تعالی و رفاه روزافزون ملت برادر و عزیز افغانستان را از خداوند متعال لایزال مسئلت می‌دارم.
 
رئیس مجلس سنا به کانادا می‌رود
آقای مهندس شریف‌امامی، رئیس مجلس سنا، به منظور بازدید از نمایشگاه بین‌المللی مونترال فردا صبح عازم کانادا می‌شوند. این مسافرت در حدود ده روز به طول می‌انجامد.
 
تقدیم استوارنامه
«یونایتد پرس» از واشنگتن گزارش داد: هوشنگ انصاری، سفیر تازه ایران در واشنگتن، امروز در کاخ سفید حضور یافت و استوارنامه‌های خود را تسلیم پرزیدنت جانسون نمود.
 
ناصر: هدف ما نابودی اسرائیل است
«خبرگزاری فرانسه» ۲۶ مه از قاهره گزارش داد: جمال عبدالناصر طى نطقی که در برابر هیئت نمایندگی اتحادیه کارگران عرب ایراد نمود گفت: ما آماده نبردی بزرگ علیه اسرائیل هستیم و اگر جنگ روی دهد هدف ما نابودی اسرائیل است.
عبدالناصر افزود: وقتی ما از پیروزی خود اطمینان حاصل کنیم تصمیمات لازم اتخاذ خواهیم کرد.
رئیس دولت مصر گفت: یک سال قبل من اعلام کردم برای آزاد ساختن فلسطین طرح دقیقی نداریم، لکن اقدامات انقلابیون عرب تنها راه اطمینان‌بخش آزاد ساختن فلسطین است.
من باید بگویم که سرانجام امروز ما احساس می‌کنیم که نیروهای ما کافی است و به خواست پروردگار امیدواریم که در نبرد با اسرائیل پیروزی با ماست.
جمال عبدالناصر ضمن اشاره به اقداماتی که مصر در غزه و شرم‌الشیخ به عمل آورده گفت: بودند عده‌ای که از حضور نیروهای سازمان ملل متحد در مرز مصر و اسرائیل انتقاد می‌کردند لکن ما ترجیح دادیم که ابتدا قوی شویم؛ سپس تقاضا کنیم این نیروها غزه را ترک کنند.
رئیس دولت مصر سپس گفت: علت آنکه ما در تقاضای خروج نیروهای سازمان ملل متحد از شرم‌الشیخ تأخیر کردیم آن بود که تخلیه نیروهای سازمان ملل متحد از این نقطه، جنگ بزرگی به دنبال داشت. امروز ما برای این جنگ نیرومند هستیم به همین جهت طلب کردیم که سازمان ملل شرم‌الشیخ را تخلیه کند.
عبدالناصر گفت: به دنبال تدارک اسرائیل جهت حمله به سوریه نیروهای مصر خلیج عقبه را بستند، هواپیماهای اکتشافی ما گزارش دادند که نیروهای اسرائیل در مرز مصر متمرکز نیستند، بلکه در مرز سوریه متمرکز شده‌اند؛ به همین جهت ما اقداماتی به عمل آوردیم که امروز نیروهای اسرائیل در مرز مصر متمرکز هستند. اگر اسرائیل جرئت کند و علیه مصر و سوریه تجاوز کند، این نبرد به سوریه و مصر محدود نخواهد شد، بلکه هدف اساسی ما نابودی کامل اسرائیل است.
من نمی‌توانستم این بیانات را سه یا پنج سال قبل ایراد کنم، لکن امروز یازده سال پس از حادثه ١٩٥٦ کانال سوئز من به نیروهای کنونی جهان عرب اعتقاد و اطمینان دارم. عراق نیروهای خود را به سوریه فرستاد، الجزایر نیز تعهد کرده که برای ما نیرو بفرستد و کویت نیز نیروهای زرهی و پیاده‌نظام در اختیار ما قرار می‌دهد.
رئیس دولت مصر سپس آمریکا را متهم کرد که مانع اساسی حل مسئله اسرائیل است.
 
شوروی اعلام کرد: تحریکات اسرائیل باید قطع شود
«خبرگزاری فرانسه» ۲۶ مه از مسکو گزارش داد: لئونید زامیاتین، سخنگوی وزارت امور خارجه شوروى، طی یک کنفرانس مطبوعاتی خطوط اساسی سیاست شوروی را در بحران کنونی خاورمیانه روشن کرد.
تاکنون به‌ندرت اتفاق افتاده است که سخنگوی وزارت امور خارجه شوروی درباره مسائل جهانی کنفرانس مطبوعاتی تشکیل دهد. به همین جهت ناظرین امور سیاسی برای بیانات زامیاتین که در واقع منعکس‌کننده روش دولت شوروی است، اهمیت خاصی قائل هستند.
لئونید زامیاتین در آغاز کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: این نخستین‌بار نیست که اسرائیل علیه کشورهای عربی تحریک می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه شوروی حادثه 7 آوریل گذشته را که بین سوریه و اسرائیل روی داد، یادآور گردید. او سپس افزود: ما هرگز شک نداریم که سوریه و مصر آنچه در امکان دارند برای حفظ صلح خاورمیانه به‌کار می‌برند.
زامیاتین گفت: سیاست شوروی در خاورمیانه بر اساس حفظ صلح در این منطقه از جهان استوار است.
او دولت اسرائیل را به عنوان مسئول اوضاع کنونی خاورمیانه معرفی کرد و افزود: اگر آمریکا و انگلستان از نفوذ خود برای قطع تحریکات در خاورمیانه استفاده کنند، کمکی به حفظ صلح در این منطقه از جهان کرده‌اند.
لئونید زامیاتین بار دیگر رئوس اعلامیه ۲۳ مه اخیر دولت شوروی را در مورد خاورمیانه تشریح کرد و تأیید نمود: دولت شوروی نمی‌تواند نسبت به وقایعی که نزدیک مرزهای او در خاورمیانه می‌گذرد بی‌تفاوت بماند و باید اعلام کنم که هر گونه تجاوز در خاورمیانه با مقاومت دولت شوروی و ملل صلح دوست جهان روبه‌رو می‌گردد.  
 
برای تأمین گوشت تهران گوسفند دویست‌کیلویی از انگلستان وارد شد!
برای تأمین گوشت تهران از انگلستان گوسفندهای دویست‌کیلویی وارد شد. گوسفندهای دویست‌کیلویی در دشت گرگان پرورش و تکثیر می‌یابند.
برای تأمین گوشت تهران قرارداد خرید سی‌هزار گوسفند نژاد اصیل از انگلستان بسته شد.
وزن این گوسفندها در مدت دو سال تا دویست کیلو افزایش می‌یابد.
مقامات مسئول امور گوشت امروز اعلام کردند: هزار رأس از گوسفندهای انگلیسی به ایران وارد شد و در دشت گرگان نگاه‌داری می‌شود. این مقامات افزودند که با پرورش گوسفندهای نژاد انگلیسی در مدت کوتاهی می‌توان مشکل کمبود گوشت را مرتفع ساخت و اگر امر پرورش این نوع گوسفند به طور وسیعی انجام شود، با کشتار چندین صد رأس از گوسفندهای انگلیسی صدهزار کیلو گوشت گوسفند مورد احتیاج و مصرفی تهران تأمین می‌شود.
 
مدیران کل وزارت دارایی
امروز از طرف وزیر دارایی آقای على اردلان، مدیر کل وصول تهران، به سمت مدیر کل درآمدهای تهران منصوب گردید و طبق سازمان جدید کلیه سازمان‌های تشخیص و وصولی تهران را زیر نظر گرفت.
همچنین آقای محسن هادوی به سمت مدیر کل فنی مالیاتی منصوب شده است.
 
مهندس آمریکایی غرق شد
یک مهندس آمریکایی، عضو گروه مهندسین گاز لوله‌کشی گچساران ـ آستارا که در منطقه بروجن کار می‌کرد، در رودخانه «خرسان» غرق شد.
مهندس مزبور «جونز» نام داشت و اهل تگزاس بود. وی مهندسین شرکت آی مک انگلیسی را در عملیات لوله‌کشی گاز سرپرستی می‌کرد. «جونز» هنگامی که با قایق از رودخانه خرسان بین دو منطقه بروجن و کهکیلویه می‌گذشت قایقش واژگون شد. [5]
 
روزنامه اطلاعات، 6 خرداد 1346، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . صحیفه امام، ج ۲، صص ۱۳5-۱۳6.
[2] . علی موحد رفسنجانی فرزند عبدالمجید، در سال 1311ش در رفسنجان به دنیا آمد. ابتدا کارمند وزارت اقتصاد و دارائی بود، سپس به امور تجارت و بازرگانی پرداخت.
موحد، عضو فعال حزب زحمتکشان و از دوستان نزدیک دکتر مظفر بقائی بود. قابل توجه است که خانه شخصی بقائی در تهران با پول موحد خریداری شده است. علی موحد رفسنجانی، صاحب سردخانه هفت‌هزار تنی در بندر عباس بود.
رک: پرونده‌های انفرادی ساواک
[3] . مظفر بقایی به روایت اسناد ساواک، ج 2، ص 288.
[4] . حجت‌الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی به روایت اسناد ساواک، ص 304.
[5] . اطلاعات، ۶ خرداد ۱۳۴۶، صص 1، 3، 13 و 16.
https://iichs.ir/vdcb5zb5.rhbazpiuur.html
iichs.ir/vdcb5zb5.rhbazpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما