با حضور نمایندگان کنسرسیوم ؛ مذاکرات بهره مالکانه امروز دنبال شد/گزارش مذاکرات نهایی نفت به اطلاع شاه رسید!/مذاکرات نهایی /طرح قانون وکالت تقدیم مجلس می‌شود /سفیر مراکش به تهران بازگشت/مذاکرات آرام – پاچه‌چی /در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: فیلم‌های سینماها را کنترل کنید! /عدم تناسب /محاکمه رئیس و افسران سابق شهربانی اصفهان/شهردار تهران: برای شهردار شاخ نتراشید! /ارتش عربستان وارد اردن شد! 
6 آذر 1345

با حضور نمایندگان کنسرسیوم ؛ مذاکرات بهره مالکانه امروز دنبال شد 

صبح امروز اولین جلسه رسمی مذاکرات وزیر دارایی با نمایندگان کنسرسیوم نفت در دفتر وزیر دارایی شروع شد.
جلسه دیروز جلسه مقدماتی بود و در آن نمایندگان اعزامی عربستان سعودی و قطر و دبیرخانه اوپک شرکت داشتند. این جلسه در تمام وقت اداری دیروز ادامه داشت و دستور جلسه و مطالب مورد بحث امروز را مورد بررسی قرار داد. 
مذاکرات امروز صبح طولانی نبود و پس از نیم ساعت پایان یافت؛ زیرا آقایان استیل، دکتر رضا فلاح و دکتر منصور فروزان می‌بایستی برای مذاکرات شرکت ملی نفت و تنظیم اعلامیه مربوط به مذاکرات ایران و کنسرسیوم در زمینه افزایش تولید نفت شرکت کنند.
قرار است مطالب اساسی بهره مالکانه در جلسه آینده مطرح گردد.
 
گزارش مذاکرات نهایی نفت به اطلاع شاه رسید!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مقارن ظهر امروز مرحله دوم مذاکرات نفت بین ایران و کنسرسیوم پایان یافت.
از صبح امروز گزارشی از مذاکرات و نتایج آن به وسیله نمایندگان دو طرف تنظیم گردید و قبل از ظهر، آقای دکتر اقبال به حضور شاهنشاه بار یافت و متن آن را به عرض رسانید. 
گفته می‌شود در صورتی که مرحله دوم مذاکرات از نظر ایران رضایت‌بخش باشد، مذاکرات مختومه اعلام شده و در ساعات آینده اعلامیه مشترکی انتشار خواهد یافت. 
 
مذاکرات نهایی 
مذاکرات نهایی در جلسه عصر دیروز به عمل آمد که تا ساعت 6 بعد از ظهر طول کشید. در جلسه مزبور خطوط اصلی توافق تعیین شد و اعلامیه نیز بر اساس همین توافق تنظیم گردید.
آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت نفت، دیشب ضیافتی به شام به افتخار نمایندگان کنسرسیوم داد که در آن عده‌ای از مقامات نفتی و سیاسی مملکت شرکت داشتند.
نمایندگان کنسرسیوم امشب و حداکثر فردا تهران را به مقصد لندن ترک خواهند کرد. به این ترتیب مذاکرات تهران با توافقی که بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین‌المللی نفت به عمل آمد به بحران نفتی اخیر خاتمه داد.
 
طرح قانون وکالت تقدیم مجلس می‌شود 
طرح جدید قانون وکالت به‌زودی به مجلس تقدیم خواهد شد. به موجب این طرح هر متهمی نمی‌تواند به بهانه عدم استطاعت مالی از وکیل تسخیری استفاده کند.
وکیل تسخیری از طرف دادگاه تعیین می‌شود و هر وکیل فقط در سال دو بار انتخاب می‌گردد. اگر بیش از دوبار انتخاب شد در مورد دادگاه جنحه ۱۰ و در مورد دادگاه جنایی ۲۰ هزار ریال از طرف دادگستری به او پرداخت می‌شود که می‌تواند آن را بابت مالیات خود پرداخت کند.
 
سفیر مراکش به تهران بازگشت
آقای احمد بن لملیح، سفیر مراکش در ایران که برای افتتاح سفارت کشور خود در ترکیه به آنکارا رفته بود، به تهران مراجعت کرد. 
سفیر مراکش، که مقیم تهران می‌باشد، در عین حال ریاست نمایندگی سیاسی کشور خود در ترکیه را نیز عهده‌دار است.
 
مذاکرات آرام – پاچه‌چی 
جراید امروز کشور نوشتند: آقای عباس آرام روز ١٦ آذر رسما به دعوت دولت عراق عازم بغداد خواهد شد. 
بدین مناسبت، ظهر امروز آقای حسن دوجیلی، سفیر عراق در ایران، با وزیر خارجه ملاقات و مدتی با وی پیرامون روابط دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
یک منبع مؤثق نزدیک به سفارت عراق در این خصوص گفت: در ملاقات امروز وزیر خارجه با سفیر عراق، آخرین مسائل مربوط به سفر آینده آقای آرام به بغداد مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و اینک برنامه این سفر را می‌توان تعیین‌شده تلقی کرد.
همین منابع افزودند: احتمال دارد آقای دوجیلی، برای فراهم کردن مقدمات استقبال رسمی از وزیر خارجه ایران، روز جمعه یا شنبه آینده به بغداد برود و احتمال می‌رود در همان روزها هم سفیر ایران در عراق، دکتر سیدمهدی پیراسته، به تهران مراجعت نمایند.
 
در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفته شد: فیلم‌های سینماها را کنترل کنید! 
نمایندگان مجلس شورای ملی امروز در نطق‌های قبل از دستور درباره میلاد مسعود حضرت حجت، کنترل فیلم‌های سینما، وضع کارخانجات خصوصی، حقوق کارمندان وزارت دارایی صحبت کردند و چند لایحه دولت بررسی شد.
ساعت ۹ صبح جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل شد. ابتدا آقای محمود  روحانی، نماینده فردوس، درباره مسافرت آقای جواد منصور، وزیر مشاور، و همراهان به استان خراسان صحبت کرد. 
آقای سیدعلی صائب، نماینده اصفهان، ابتدا میلاد حضرت صاحب‌الزمان را تبریک گفت و سپس درباره لزوم کنترل فیلم‌های سینما به دولت یادآوری‌هایی نمود و در پایان درباره وضع کارگران کارخانجات خصوصی و لزوم حمایت آنان در مقابل کارفرمایان صحبت کرد و گفت: دولت باید توجه داشته باشد که فئودال‌های صنعتی به‌وجود نیایند؛ زیرا این مخالف شأن انقلاب است. 
 
عدم تناسب 
آقای دکتر محمدحسن رهنوردی، نماینده ساری، نیز میلاد مسعود حضرت حجت را تبریک گفت؛ سپس درباره عدم تناسب حقوق کارمندان قدیم و جدید وزارت دارایی تذکراتی داد.
در این موقع مجلس وارد دستور شد و لایحه اصلاح بعضی از مواد قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران برای شور اول مطرح شد.
آقای فیلیکس آقایان در کلیات این لایحه گفت: سازمان بیمه‌های اجتماعی مانند یک بام و دو هواست؛ مقداری از پول‌هایی که از کارگران گرفته‌اند به عنوان وام به این و آن داده شده است. 
آقای سیدعلی صائب گفت: در حال حاضر سازمان بیمه‌های اجتماعی دویست‌میلیارد ریال مطالبات دارد که متأسفانه هنوز وصول نشده است. 
(آقایان ـ باید زندان‌های جداگانه برای بدهکاران سازمان بیمه‌های اجتماعی ساخت تا بدهی خود را بدهند!)
صائب ـ در همه جای دنیا دولت‌ها سهم قابل توجهی به بیمه‌های اجتماعی کمک می‌کنند، ولی سازمان بیمه‌های اجتماعی ما نه تنها از این کمک محروم است، بلکه مؤسسات وابسته به دولت نیز بدهی‌های خود را به این سازمان نمی‌پردازند و علاوه بر آن سازمان بیمه‌های اجتماعی سالانه در حدود بیست‌میلیون ریال به وزارت کار، یعنی در حقیقت به دولت، پول می‌دهد.
ناطق در پایان، وضع بازنشستگی کارگران و میزان مستمری و حق بیمه آنها را تشریح نمود و گفت: کارگران تقاضا دارند که میزان حق بیمه آنها از ۱۸ درصد به ۲۱ درصد افزایش یابد.
الموتى نیز اظهار داشت: بنده نیز با توسعه این سازمان و کمک به آن موافقم، ولی باید دید در مقابل این پول‌هایی که سازمان بیمه‌های اجتماعی می‌گیرد، چه کار مثبتی برای کارگران انجام داده است و آیا این کارگران واقعا راضی هستند یا نه و چه مقدار از این پول خرج درمان و داروی کارگران می‌شود؟
آقای عباس روستا اظهار داشت: من از نمایندگان کارگر که در اینجا تشریف دارند خواهش می‌کنم که حبّ و بغض صنفی را کنار بگذارند تا مجلس بتواند به این لایحه بی‌طرفانه رسیدگی کند. 
آقای روستا اضافه کرد که کارفرمایان وقتی مأمورین سازمان بیمه‌های اجتماعی را می‌بینند به خود می‌لرزند! 
آقای امیرعلی سیفی در دفاع از لایحه صحبت کرد و گفت: آقای روستا به وضع کارفرمایان در مقابل این سازمان اشاره‌ای فرمودند؛ بنده باید عرض کنم که بعضی از کارفرمایان حتی سهم کارگران را هم می‌گیرند و به سازمان نمی‌دهند.
آقای هلاکو رامبد، لیدر اقلیتف گفت: این لایحه بسیار مهم است؛ زیرا با زندگی ٢٤ میلیون نفر از ۲۵ میلیون جمعیت ایران سروکار دارد. آن وقت به آن بی‌اعتنایی می‌شود. دلیلش این است که دو سوم نمایندگان ملت در مجلس حاضر نیستند و علت آن را لیدر اکثریت باید توضیح بفرمایند.
آقای رامبد گفت: عرایض بنده هیچ کدام دلیل مخالفت با سازمان بیمه‌های اجتماعی نیست، بلکه بنده به این مطلب تا آن حد اهمیت می‌دهم که عقیده دارم روزی این مسئله در رأس برنامه دولت قرار گیرد. ولی بنده سؤال می‌کنم که شما چه تضمینی می‌توانید بدهید که این وجوه درست مصرف شود؟ 
شما درباره مأمورینی که هم‌اکنون در دیوان کیفر گرفتارند چه می‌گویید؟ استدعای بنده این است که بیاییم اساس صحیحی در نظارت بر مخارج این سازمان بریزیم تا بعدها پشیمان نشویم. 
بنده پیشنهاد می‌کنم آیین‌نامه‌های این قانون به مجلس بیاید و به تصویب نمایندگان ملت برسد. 
چون رسیدگی به این لایحه به طول انجامید دنباله رسیدگی به آن به جلسه بعد موکول شد.
 
محاکمه رئیس و افسران سابق شهربانی اصفهان 
محاکمه رئیس و چهارده تن از افسران و درجه‌داران و کارمندان شهربانی و اداره مبارزه با مواد مخدر اصفهان که در دادگاه بدوی از پنج سال تا شش ماه محکومیت یافته بودند، از روز شنبه آینده در دادگاه تجدید نظر آغاز می‌شود. 
رئیس شهربانی اصفهان و هم‌دستان او که متهم به همکاری با قاچاقچیان، اخاذی و تشکیل مراکز فساد هستند در مرحله تجدید نظر در دادگاه  شماره یک تجدید نظر، به ریاست تیمسار سرلشکر عالم مروستی، محاکمه خواهند گردید.
تیمسار سرتیپ فرسیو، دادستان ارتش، نسبت به رأی صادره درباره متهمین مذکور اعتراض کرد و پرونده از طریق اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی به دادگاه شماره یک تجدید نظر احاله شد و محاکمه آنان از روز شنبه ۱۳ آذرماه آغاز خواهد گردید.
 
شهردار تهران: برای شهردار شاخ نتراشید! 
واگذاری اختیارات مالی و اداری به نواحی شهرداری مفید به فایده نشده و مأموران شهرداری برای شهردار شاخ می‌تراشند. کار مأموران محدود شده به مفاصا دادن و عوارض گرفتن، ولی من مهره‌ها را در شهرداری جابه‌جا خواهم کرد. 
این سخنان را شهردار تهران در پارک شهر ایراد کرد و در جمع رؤسای نواحی و کارکنان شهرداری خطاب به آنان گفت: در شهرداری روحیه عجیبی حکومت می‌کند و هر کسی کار را به گردن دیگری می‌اندازد. نامه‌های مردم در روی میز مأموران راکد می‌ماند و نتیجه‌ای حاصل نمی‌گردد.
شهردار گفت: من از کسی رودربایستی ندارم؛ مسئله کار شهرداری یک مسئله عمومی است و با مردم سروکار دارد و من اعلام می‌کنم که بدون هیچ قیدی مهره‌ها را جابه‌جا می‌کنم و اشخاص مناسب کارها می‌گمارم. من خیلی صریح می‌گویم که اگر دیدم کسی لیاقت انجام کار را ندارد، او را سریع عوض می‌کنم.
از امروز اخطار می‌کنم باید کاغذپرانی در شهرداری موقوف شود. فلان رئیس ناحیه دستور تخریب محلی را می‌دهد و دیگری مانع اجرای آن دستور می‌شود؛ بالاخره کار کوچکی را که همان نایب باید بکند به روی میز شهردار می‌کشانند و ماه‌ها کار معطل می‌گردد.
شهردار افزود: ما سازمان‌هایی داریم که برایشان هیئت‌مدیره تشکیل داده‌ایم. نظر شهرداری از تشکیل هیئت‌مدیره آن است که  کارها سریع بگردد، ولی متأسفانه این روش موجب کندی کارها شده و یک مدیر عامل که باید در چهارچوب مقررات کار کند، برای هر کار جزئی نظر هیئت‌مدیره را جویا می‌شود. در کمیسیون‌های شهرداری هیچ کاری انجام نمی‌شود و روی این اصل دستور داده‌ام تا کمیسیون خاصی اختیارات افراد و حدود وظایف آنها را مشخص کنند. 
شهردار خطاب به رؤسای شهرداری و نواحی افزود: شما آقایان باید جدول‌ها را تمیز کنید، جوی‌ها را بشویید کار شماها همین است و پشت میز نشستن و چای خوردن نیست. موضوع دیگر راجع به شخصیت خود آقایان است؛ می‌بینم که بعضی از آقایان به اشخاص متنفذ مراجعه کرده و از آنها می‌خواهند تا مورد حمایت قرارشان بدهند. من می‌گویم آقایان متکی به خودتان باشید و بی‌جهت برای شهردار شاخ نتراشید!
بعضی از آقایان رؤسای نواحی قول‌های عجیبی به مردم می‌دهند؛ به انجمن محلی می‌گویند که فلان خیابان را آسفالت خواهند کرد، درحالی‌که این کار در برنامه شهرداری نیست و همین وعده‌های خلاف موجب بی‌اعتباری شهرداری در برابر مردم می‌گردد.
 
ارتش عربستان وارد اردن شد! 
«یونایتد پرس» 27 نوامبر از بیروت گزارش داد: ارتش عربستان سعودی امروز برای حمایت از ملک حسین از مرز اردن گذشت و وارد این کشور گردید.
رادیو دمشق ضمن یک برنامه فوق‌العاده خبر مربوط به ورود سربازان سعودی را به اردن پخش کرد. 
رادیو دمشق گفت: سربازان عربستان سعودی در شهرهای امان، بدر و آمیلا واقع در جنوب اردن مواضع حساس شهر را تصرف کرده‌اند.
رادیو دمشق گفت: هدف ارتش عربستان سعودی حفظ ملک حسین در مقابل مخالفان و تظاهرکنندگان است. 
رادیو دمشق در برنامه بامداد امروز خود ادعا کرد که شورش در اردن ادامه دارد و هواپیماهای ارتش اردن برای ترساندن مردم بر فراز شهرها به پرواز درآمده‎‌اند.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 6 آذر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
-------------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 6 آذر 1345، صص 1، 13، 14، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcenx8w.jh8ezi9bbj.html
iichs.ir/vdcenx8w.jh8ezi9bbj.html
تگ ها
نام شما
آدرس ايميل شما