«دولت عراق جریان اعتراضات در این کشور را از چشم ایران می‌بیند»!/«دولت عراق به دنبال اخراج دیپلمات‌های برخی کشورها»!/«هر چه به روحانیونی چون مفتح و مکارم شیرازی تذکر می‌دهیم نتیجه نمی‌دهد»!/آغاز رسیدگی به بودجه در مجلس شورای ملی/اولین مخالف: چرا می‌خواهید انجام بعضی کارها را به خارجی‌ها واگذار کنید؟/امضای موافقت‌نامه بازرگانی ایران و ژاپن/اعتراض وکلای مدافع شهردار سابق تهران!/رئیس پلیس تهران: شهرداران قبلی به جای عمل تنها حرف زده‌اند!/جراید خبر دادند؛ شروع محاکمه سران «غائله فارس»!
21 تیر 1343
«دولت عراق جریان اعتراضات در این کشور را از چشم ایران می‌بیند»!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 21 تیر 1343 «مأمور گزارش می‌دهد که در روز اربعین عده زیادی از شیعیان در کربلا و نجف و کاظمین برضد عبدالسلام عارف و سیاست وی دست به تظاهرات زدند. در منابر سخنرانی‌های آتشینی برعلیه دولت کنونی عراق انجام شد. دولت عراق کلیه این جریانات را از چشم دولت ایران می‌داند و می‌گوید دولت ایران یک عده از علمای شیعه را تحریک کرده که برعلیه عراق سخنرانی نمایند و علت این امر آن است که دولت ایران مخالف مصر است و چون عارف با مصر و جمال عبدالناصر پیمان بسته است دست به چنین اقدام تبلیغاتی زده است».1
 
«دولت عراق به دنبال اخراج دیپلمات‌های برخی کشورها»!
در سند ساواک به تاریخ 21 تیر 1343 آمده است: «وزیر فرهنگ عراق اظهار داشت که عراق به زودی پاره‌ای از اعضای سفارتخانه‌های خارجه که درصدد فساد و اخلال در عراق برمی‌آیند [را] اخراج خواهد کرد. نامبرده اظهار داشت که دولت از جلساتی که مخفیانه دایر می‌شود اطلاع دارد و می‌داند که شبنامه‌ها چطور و در کجا چاپ می‌شود و دولت ناشرین این اوراق را مجازات خواهد کرد».2
 
«هر چه به روحانیونی چون مفتح و مکارم شیرازی تذکر می‌دهیم نتیجه نمی‌دهد»!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 21 تیر 1343 «روحانیونی که از شهرستان‌های دیگر به‌خصوص از قم و تهران به این استان [خوزستان] می‌آیند به علت اینکه ساواک و دستگاه‌های انتظامی از افکار و سوابق آنان اطلاعاتی ندارند کنترل این افراد تا حدی مشکل [است]... بعضی مواقع اشکالاتی نیز ایجاد می‌نماید کما اینکه در طول دو ماهه محرم و صفر چند نفر از این گونه اشخاص که از روی منابر سخنانی بر خلاف مصالح مملکت ایراد می‌کرده‌اند به طرق مقتضی از منطقه طرد و یا مرتبا تذکرات لازم به آنها داده می‌شد که اکثرا هم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد».
در ادامه این سند نام برخی از این روحانیون برده شده و آمده است: «من‌جمله چند نفر از واعظین غیر محلی به نامان 1. محمد مفتح؛ 2. ناصر مکارم؛ 3. بهشتی؛ 4. سبحانی که از قم به آبادان آمده بودند در زمینه انتقاد از وضع موجود و طرفداری از خمینی و روحانیون مخالف سخنرانی‌هایی از روی منابر ایراد کردند که این ساواک به علت عدم آشنایی به مشی سیاسی و فکری آنان و طبق اوامر صادره از مرکز در مراحل اولیه تنها به تذکر و اندرز مکرر اکتفا نمود، ولی به‌واسطه اینکه نامبردگان از رویه خاصی پیروی می‌نمودند باز هم از مسائل دینی خارج شده و به موضوعات سیاسی که اکثرا جنبه انتقاد ملایم را داشت می‌پرداختند که شمه‌ای از گفتار آنان قبلا گزارش شده است».
این سند می‌افزاید: «از نظر ارزش اجتماعی گفته‌های نامبردگان و واکنش سخنرانی آنان در بین مردم چون این منابر و گفتار برای مردم تازگی داشت لذا عده‌ای متعصب مذهبی و معدودی افراد ناراضی گرد این گونه روحانیون جمع شده و آنها را تشویق به ادامه این گفتار می‌نمودند؛ به طوری که در روزهای آخر ماه صفر که شهربانی آبادان در نظر داشت از سخنرانی دو نفر آقایان مفتح و ناصر مکارم جلوگیری کند چون امکان داشت این عمل خود وضع بدتری را باعث شود لذا تشخیص داده شد که باز هم به همان تذکر اکتفا شود. حتی با وجود اینکه آقای مفتح به‌واسطه تذکری که رئیس شهربانی به وی داده بود به وسیله قطار عادی عازم قم گردید؛ مع‌هذا عده‌ای از همان متعصبین مذهبی تا ایستگاه هفت‌تپه او را دنبال بالاخره مشارالیه را مجددا به آبادان بازگرداندند».
در ادامه این سند ساواک خوزستان پیشنهادهایی را مطرح کرده است:
- چنانچه هر یک از آقایان نامبرده زیر 1. دکتر محمد مفتح 2. ناصر مکارم 3. بهشتی 4. سبحانی 5. علم‌الهدی 6. رفیعی بخواهند به خوزستان عزیمت نمایند اجازه داده شود که به محض ورود با اولین فرصت به محل خود عودت داده شوند.
- به منظور استحضار آن اداره کل از بعضی گفتار خلاف و بی‌رویه نامبردگان دو حلقه نوار سخنرانی آقای مفتح که مربوط به چند جلسه سخنرانی نامبرده می‌باشد به‌خصوص گفتار وی در روز 29 صفر در مسجد نو آبادان که شدیدا دولت را به باد انتقاد گرفته و علنا از سران نهضت آزادی طرفداری کرده و این سخنرانی بر روی نوار مشخص شده است عینا ارسال تا چنانچه می‌بایستی اشخاص مزبور تحت تعقیب قانونی قرار گیرند در مورد آنان اقدامات مقتضی صورت گیرد.3
 
آغاز رسیدگی به بودجه در مجلس شورای ملی
مجلس شورای ملی رسیدگی به بودجه کل کشور را از صبح امروز با حضور منصور، نخست‌وزیر، و وزیران دولت آغاز کرد.
در جلسه امروز ابتدا رئیس مجلس از درگذشت سناتور عمادالدین سزاوار اظهار تأسف کرد و سپس رسیدگی به لایحه بودجه آغاز شد.
پس از اظهارات رئیس مجلس بودجه کل کشور مطرح گردید. در این موقع نخست‌وزیر و عده‌ای از آقایان وزیران در جلسه حاضر بودند.
فخر طباطبائی با اشاره به مواد 99 و 109 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در لایحه بودجه تبصره‌هایی گنجانده شده که نمی‌تواند یک شوری باشد، از قبیل اخذ وام از خارج بنابراین، این تبصره‌ها باید از لایحه بودجه تفکیک کرد و پس از رسیدگی برای شور دوم مجددا به کمیسیون‌های مربوط برود.
در این موقع طرحی به امضای عده‌ای از نمایندگان مبنی بر دو شوری شدن تعدادی از تبصره‌ها مطرح گردید. آقایان فخر طباطبائی و سرتیپ‌پور و رامبد تذکراتی دادند و مجلس برای اتخاذ تصمیم در این مورد به عنوان تنفس تعطیل شد.
 
اولین مخالف: چرا می‌خواهید انجام بعضی کارها را به خارجی‌ها واگذار کنید؟
مهندس ناصر بهبودی، اولین ناطق، به عنوان مخالف شروع به صحبت کرد و گفت: این اولین بودجه نیست که در آن اصل جامعیت رعایت شده است، بلکه سومین لایحه است؛ با این تفاوت که دولت‌های سابق بودجه تفصیلی را هم با اصل بودجه تقدیم مجلس می‌کردند و شما این کار را نکردید.
وی ادامه داد: تا مردم مطمئن نشوند که مالیاتی که می‌پردازند در چه راهی خرج خواهد شد، از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند.
آقای نخست‌وزیر! اخذ وام و استخدام کارشناس چه ربطی به بودجه دارد؟ این است بودجه‌ای که به طرز نوین تهیه شده است؟!
آقای نخست‌وزیر! شما خوب می‌دانید که تنها مخالفت کردن با قانون جرم نیست، بلکه رعایت نکردن قانون هم جرم است.
بهبودی ضمن اشاره به تبصره مربوط به لغو ممنوعیت استخدام گفت: شما که با این تبصره می‌خواهید اجازه استخدام بگیرید، بهتر است زندگی کادر فعلی کارمندان را تأمین کنید و یقین بدانید که کارهای مملکت به نحو احسن با همین کادر خواهد چرخید و احتیاجی به استخدام جدید نخواهد بود.
آقای نخست‌وزیر! چرا می‌خواهید انجام بعضی کارها را به خارجی‌ها واگذار کنید؟ این کار بر خلاف ناسیونالیست مثبت ایران است و مجلس انقلابی نباید آن را تصویب کند.
 
امضای موافقت‌نامه بازرگانی ایران و ژاپن
صبح امروز موافقت‌نامه جدید بازرگانی ایران و ژاپن به وسیله آقایان وزیر اقتصاد و سفیر کبیر ژاپن به امضا رسید.
به موجب این موافقت‌نامه و منضمات آن، روابط تجاری دو کشور مجددا به صورت عادی جریان پیدا می‌کند.
دولت ژاپن در موافقت‌نامه جدید متعهد شده که کلیه محدودیت‌ها و موانعی را که برای صادرات ایران به آن کشور وجود داشت از میان بردارد و هر تسهیلی که برای واردات کالاهای کشورهای مختلف در نظر می‌گیرد عین آن را برای کالاهای ایران نیز در نظر بگیرد.
ضمنا دولت ژاپن متقبل شده است که هر ساله حداقل شش‌میلیون دلار (معادل 450 میلیون ریال) از ایران جنس وارد نماید و با توجه به اینکه میزان واردات ژاپن از ایران در سال 1342 کمتر از 5/1 میلیون دلار بوده است در سال جاری میزان صادرات ایران به ژاپن از چهار برابر سال 1341 تجاوز خواهد نمود.
 
اعتراض وکلای مدافع شهردار سابق تهران!
امروز پرونده اتهامی نفیسی، شهردار سابق تهران، از طرف دادستان دیوان کیفر برای مطالعه و اظهار نظر تسلیم موجه دادیار دادسرای دیوان کیفر شد.
آقایان ارسلان خلعتبری و صادق بهداد، وکلای مدافع نفیسی، نامه مشروحی به دادستان دیوان کیفر نوشته‌اند.
گفته می‌شود در این نامه وکلای مدافع به قرار صادره اعتراض کرده‌اند.
این نامه آخر وقت امروز مورد مطالعه دادستان دیوان کیفر قرار گرفته است.
ضمنا گزارش رسید که ملاقات با احمد نفیسی که قبل از صدور قرار بازپرس به علت ادامه تحقیقات منع قانونی داشت، با صدور قرار نهایی بازپرس در حدود مقررات زندان آزاد شد.
 
رئیس پلیس تهران: شهرداران قبلی به جای عمل تنها حرف زده‌اند!
تیمسار سرتیپ وثیق، رئیس پلیس تهران، امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: امنیت عابرین به خطر افتاده است و برنامه توسعه معابر باید فوری اجرا شود.
رئیس پلیس تهران گفت: با متخلفین به‌شدت عمل می‌شود و برای کنترل آنها و جلوگیری از تراکم وسائط نقلیه در چهارراه‌ها، دوربین‌های عکاسی و فرستنده‌های تلویزیونی نصب می‌شود.
وی گفت: توسعه معابر باید در رأس اقدامات فوری قرار گیرد. متأسفانه در این زمینه اقدام مؤثری از طرف شهرداری انجام نشده است.
رئیس پلیس تهران همچنین گفت: ساختن راهروی زیرزمینی با شهرداری است. شهرداری پنج‌میلیون تومان عوارض پارکینگ از طریق ما وصول کرده است. پیشنهاد شده است که نیمی از این مبلغ برای توسعه معابر جلوی باب همایون و بانک سپه صرف شود. شهرداران قبلی در مورد توسعه معابر قول داده‌اند، ولی عمل نکرده‌اند.
 
جراید خبر دادند؛ شروع محاکمه سران «غائله فارس»!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما در شیراز گزارش داد: اولین جلسه رسمی و علنی دادگاه بدوی زمان جنگ فارس جهت رسیدگی به پرونده یازده نفر سران «غائله فارس» در ساعت 9 صبح امروز تشکیل شد.
ریاست دادگاه را سرهنگ عبدالله ناصر به عهده دارد و دادستان آن آقای سرهنگ محمود همایون می‌باشد.
در این دادگاه یازده نفر سران عشایر متهم به ایجاد «فتنه فارس» محاکمه می‌شوند.4
 
روزنامه اطلاعات، 21 تیر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcg7y9q.ak9w34prra.html
iichs.ir/vdcg7y9q.ak9w34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما