مردمی هستند که با گذشت 58 سال از مشروطه یک مسئول به دیدن آنها نرفته و حالشان را نپرسیده است!/سربسته بگویم هنرمندان کشور ما در بدترین وضعیت زندگی می‌کنند!/بر اثر بی‌توجهی تئاترها در حال تعطیلی هستند/نماینده ابهر: خواستم بگویم شهر ما آب و برق ندارد دیدم هیچ جایی ندارد!/دو ماه است خلخال در محاصره برف است، اجناس نایاب و قیمت‌ها ترقی کرده است!/افتخاری ندارد نماینده مردمی باشم که راه و دارو و امکانات اولیه را ندارند!/در خلخال بعد از مقطع ابتدایی برای تحصیل مدرسه‌ای وجود ندارد!/درخواست کارمندان از دولت/تغییرات در لایحه پزشکی/بر اثر سرخک و قطع راه دهات به شهر 94 نفر فوت کردند!/دعوت از زنان عضو مجلسین به انگلیس
29 بهمن 1342
مردمی هستند که با گذشت 58 سال از مشروطه یک مسئول به دیدن آنها نرفته و حالشان را نپرسیده است! مجید محسنی، نماینده دماوند، در جلسه امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: بنده با اینکه این مسئولیت و عملی را که عرض می‌کنم می‌بایستی یکی از مسئولین منطقه شهرستان دماوند انجام بدهد مسئولین اداری و دولتی ولی بنده پا شدم رفتم به یکی از دهاتی که شاید دوازده و چهارده کیلومتر توی کوه‌ها باید رفت تا به آنجا رسید. وقتی من به آن دهکده رسیدم، مردم آن دهکده به زمین نشستند و خدا را سجده کردند. گفتم: چرا این طور می‌کنید؟ گفتند: ما خدا را از این جهت شکر می‌کنیم که بعد از ۵۸ سال که از عمر مشروطیت می‌گذرد دیدیم که یک نفر از کوه سرازیر شده و آمده که احوال ما را بپرسد. گفتم: چه می‌خواهید؟ گفتند: هیچ چیز نمی‌خواهیم؛ همین قدر که دلمان خوش شد که یک نفر آمده که احوال ما را بپرسد ما خدا را شکر می‌کنیم.
این صحیح نیست که یک دهکده در گوشه‌ای قرار بگیرد و کسی از آن اطلاعی نداشته باشد، ولی آنها گفتند که در سال یکی دو نفر می‌آیند به سراغمان یکی مأمور مالیات است و یکی هم ژاندارم است که می‌آید سربازی اگر ما داشته باشیم برمی‌دارد و می‌برد. این سرکشی را به ما می‌کنند.
  سربسته بگویم هنرمندان کشور ما در بدترین وضعیت زندگی می‌کنند! نکته دیگری که بنده می‌خواستم عرض کنم موضوع هنرمندان مملکت ماست؛ البته من همان‌طور که در مورد مردم وظیفه‌ای دارم در مورد هنرمندان مملکت هم وظیفه‌ای دارم. هنرمندان مملکت ما با بدترین وضع روبه‌رو هستند. با اینکه ما دارای اداره بسیار معظمی به نام هنرهای زیبا هستیم، با اینکه دارای تشکیلات وسیعی در انتشارات و رادیو هستیم، ولی روی هم رفته هنرمندان مملکت ما ــ البته بنده نمی‌خواهم خیلی پرده‌ها را بالا بزنم از جهت اینکه روی هم رفته باید گفت تف سربالا می‌شود، ولی سربسته باید عرض کنم که هنرمندان مملکت ما ــ با بدترین وضع زندگی می‌کنند. صرف‌نظر از یکی دو نفر که اگر موفق شدند سایرین بیمه اجتماعی ندارند، آتیه ندارند، تأمین زندگی ندارند.
فقط می‌توانم مثالی بزنم. هنرمندان مملکت ما حال چوب سفیدی را دارند که اگر کبریت بهشان بزنند یک شعله خیلی زیادی از آنها دیده می‌شود و بعد خاموش می‌شوند. اینها مدت کوتاهی می‌توانند در اوج موفقیت زندگی کنند، کار کنند یک پول جزئی به دست بیاورند، ولی ده برابر آن را برایشان مالیات و پیش‌آگهی می‌فرستند. اینها آتیه و تأمین زندگی و بهداشت ندارند، بیمه نیستند، حق بازنشستگی ندارند.
 
بر اثر بی‌توجهی تئاترها در حال تعطیلی هستند در کشورهای مترقی جهان اگر بخواهند ببینند تا چه اندازه یک مملکت پیشرفت کرده می‌آیند تعداد تئاترها و سینماها را می‌شمارند، ولی متأسفانه در کشور ما در اثر بی‌توجهی تئاترهای ما دارد تعطیل می‌شود و شاید بعضی‌ها تعطیل شده و بعضی‌ها اصلا حرفه‌شان را عوض کرده‌اند.
 
نماینده ابهر: خواستم بگویم شهر ما آب و برق ندارد دیدم هیچ جایی ندارد! منوچهر سعیدی وزیری، نماینده ابهر، در نشست امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: بنده اصولا خیلی معتقد به این وقت‌گیری نیستم. آن مطلبی را که بنده خواستم اینجا بگویم که ابهر برق ندارد و آب ندارد و چی ندارد مثل اینکه سایر جاها دارند و تنها ابهر ندارد هیچ جا ندارد.
 
دو ماه است خلخال در محاصره برف است، اجناس نایاب و قیمت‌ها ترقی کرده است! عبدالله والا، نماینده خلخال، در نشست امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: بنده راجع به حوزه انتخابی خودم خلخال تا به حال بارها صحبت کرده‌ام و از محرومیت‌های این منطقه گفت‌وگو نموده‌ام و تذکر داده‌ام که ما در گذشته در انجام درخواست‌های حقه مردم و پیشرفت این منطقه و احداث راه غفلت کرده‌ایم و اینک استدعا می‌کنم دوستان و همکاران عزیز بنده لااقل این امکان را به‌وجود بیاورند که قبل از دستور دراین‌باره صحبت‌هایی بشود نه تنها راجع به خلخال راجع به سایر مناطق که واقعا عقب‌افتاده هستند و وضع ناگوار و ناپسندی دارند.
چندی پیش در روزنامه «اطلاعات» خبری بود قابل تأسف و تأثر که اگر خوانده باشید نوشته بود در گردنه ناو خلخال که متأسفانه تنها معبر فعلی یک منطقه ۱۴۰ هزار نفری است که باید از روی قله آن، که سه هزار و خورده‌ای متر ارتفاع دارد، قوافل مثل اعصار و قرون قدیمه عبور بکنند و گرفتار کولاک و برف بشوند و عده‌ای از آنها تلف بشوند اینک متجاوز از دو ماه است که خلخال در میان برف محصور است و راه ندارد. بهای اجناس ضروری به علت نایابی ترقی کرده است.
 
افتخاری ندارد نماینده مردمی باشم که راه و دارو و امکانات اولیه را ندارند! این چه افتخاری است برای بنده که به نام یک نماینده مجلس اینجا بنشینم و سایر هم‌وطنان عزیزم به عنوان اینکه راه ندارند، دارو ندارند، پزشک ندارند، امکانات اولیه را ندارند، بنده باد در غبغبم بیندازم و بگویم نماینده مجلس هستم. این طور نیست این وظیفه همه وکلای مجلس است ما به جای اینکه واقعا بچسبیم به تهران باید نظر وسیع‌تری داشته باشیم آنها هم برادران ما هستند؛ آنها هم خواهران ما هستند؛ آنها هم کسانی هستند که ما را به این مجلس فرستاده‌اند برای اینکه کارشان را انجام بدهیم و احتیاجات حقه آنان را تأمین نماییم.
 
در خلخال بعد از مقطع ابتدایی برای تحصیل مدرسه‌ای وجود ندارد! من چه جور می‌توانم به یک نفر خلخالی که به من نامه می‌نویسد که آقا پسر و دختر من به سنی رسیده‌اند که بایستی تحصیلات داشته باشند و مدرسه به اندازه کافی در خلخال در بخش‌های این شهرستان نیست تا کلاس ششم متوسطه بیشتر نیست [خانم دکتر پارسای ــ تا ششم ابتدایی بیشتر نیست] ببخشید تا کلاس ششم ابتدایی بیشتر نیست من چه جواب بدهم آقا می‌گوید دخترم هجده نوزده ساله شده و باید درس بخواند به کجا بفرستم چه کار بکند.
سرکار خانم دکتر پارسای! دبیرستان کامل در خلخال برای دخترها وجود ندارد. جناب آقای دکتر شفیع امین بهتر وارد هستند. در خلخال ما یک رئیس بهداری داشتیم و استدعا کردیم که یک دکتر برای ما بفرستید. گفتند: نداریم. گفتیم: لااقل این شخص را نگه دارید. متأسفانه او را نگه نداشتند. وضع این منطقه به جایی رسیده که یک پزشک دارد و آن پزشک هم معلوم نیست وضعش چه جور است. دارو و درمان مفهوم واقعی ندارد.1
 
درخواست کارمندان از دولت روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز عده‌ای از نمایندگان کارمندان دولت [به اداره روزنامه] آمدند و به وسیله روزنامه از دولت تقاضا داشتند که بر خلاف سال‌های قبل امسال پاداش کارمندان قبل از 15 اسفند پرداخت گردد.
نمایندگان کارمندان توضیح دادند که مسئله پاداش و عیدی کارمندان همه‌ساله در روزهای آخر اسفند مورد توجه و مطالعه وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد و تا دستور پرداخت برسد عملا روزهای 28 و 29 اسفند می‌شود؛ به همین جهت اکثرا قادر نیستند که پاداش و عیدی خود را قبل از سال نو دریافت کنند.
تقاضای دوم کارمندان دولت این بود که پرداخت پاداش و عیدی شکل یکنواخت و عادلانه‌ای به خود بگیرد.2
  تغییرات در لایحه پزشکی روزنامه «کیهان» نوشت: ساعت 9 صبح امروز جلسه هیئت نظار نظام پزشکی با شرکت پانزده نفر اعضای اصلی هیئت و همچنین نمایندگان هیئت‌های نظار دندان‌پزشکان و ماماها در دفتر وزیر بهداری تشکیل شد.
دکتر ریاحی، وزیر بهداری، در این جلسه ضمن تأکید بر انجام انتخابات نظام پزشکی اظهار داشت: اگر منافع متقابل پزشک و بیمار ایجاب کند تغییراتی در لایحه مورد اعتراض آقایان داده خواهد شد و به طور کلی هر نظر درستی که برای اصلاح لایحه داده شود پذیرفته خواهد شد.
وی افزود: در ممالکی که دارای دستگاه‌های قضایی سالم هستند، احتیاج به سروصدا نیست و به همین جهت آقایان همچنان که تاکنون عمل کرده‌اند باید با متانت و درایت عمل کنند.
  بر اثر سرخک و قطع راه دهات به شهر 94 نفر فوت کردند! روزنامه «کیهان» نوشت: در چند قریه از قرای تابعه استان کرمانشاهان، بیماری سرخک شایع شده و در نتیجه 94 نفر تلفات داده است.
طبق گزارش‌ها علت وارد آمدن این تلفات سنگین بر اثر سرما و یخبندان شدید و مسدود بودن راه‌های دهات و قطع رابطه قرای مزبور با شهر بوده است.
از 94 نفر 63 نفر تنها در عرض دو روز گذشته تلف شده‌اند که از بین آنها تنها سه نفر مسن و بقیه اطفال خردسال بوده‌اند.
  دعوت از زنان عضو مجلسین به انگلیس روزنامه «کیهان» نوشت: دولت انگلیس از چهار نفر از بانوان عضو مجلسین سنا و شورای ملی ایران دعوت کرده است تا برای مدت سه هفته به انگلیس مسافرت کرده و از آن کشور دیدن کنند. 
قرار است که این چهار نفر از بین هشت نفر از بانوان عضو دو مجلس انتخاب شوند.
این چهار نفر اوایل ماه آوریل (فروردین) برای سه هفته به انگلیس سفر خواهند کرد.
امروز مهندس ریاضی، رئیس مجلس شورای ملی، گفت: از طرف مجلس شورای ملی خانم [نیره] ابتهاج سمیعی، نماینده رشت، [مهرانگیز] دولتشاهی، نماینده کرمانشاه، و خانم فرخ‌رو پارسای، نماینده تهران، انتخاب شده‌اند که به انگلستان بروند. در مجلس سنا نیز گفته شد: شمس‌الملوک مصاحب از طرف سنا برای عزیمت  به انگلستان انتخاب شده است.3
 
روزنامه اطلاعات، 29 بهمن 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcd.x0n2yt09ka26y.html
iichs.ir/vdcd.x0n2yt09ka26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما