گزارش وزیر دادگستری به سنا در مورد سوء استفاده در شهرداری تهران/حکایت‌های غم‌انگیز از حیف و میل وجوه شهرداری به نام پاداش و حق‌العلاج!/وزیر کشور: اینکه با یک برف مختصر و پیش‌بینی‌شده آسفالت خیابان‌ها به این روز افتاد بهترین دلیل بر خلاف‌کاری در شهرداری است!/در ماه اسفند تکلیف قطعی شهردار تهران مشخص می‌شود/باهری: دادگستری لایحه پزشکی را دنبال می‌کند/اسدالله علم: کار در مملکت کم نیست بیکارگی زیاد است!/اعطای حق تملک به شیخ‌نشین‌ها در ایران!
28 بهمن 1342
گزارش وزیر دادگستری به سنا در مورد سوء استفاده در شهرداری تهران در جلسه امروز مجلس سنا سؤال احمد بهادری، سناتور انتخابی تبریز، از وزارت دادگستری به این شرح قرائت شد: نظر به توجه افکار عمومی نتیجه تحقیقات در مورد متهمین شهرداری تهران چه بوده است؟ علت خرابی آسفالت شهر چیست؟ دولت چه تصمیماتی برای مرمت و بهبود آسفالت شهر در نظر گرفته است؟
باهری، وزیر دادگستری، در پاسخ گفت: ده گزارش از طرف بازرس‌های کل کشور به بنده رسیده که مربوط است به حیف و میل در مورد وصول عوارض شهرداری. از این دَه گزارش که مربوط است به حیف و میل در عوارض شهرداری، هفت گزارش آن مربوط به فعل و انفعالاتی است که در وصول عوارض اراضی در شهرداری انجام شده است. بنده نمی‌خواهم عرض کنم که این هفت گزارش معرف یک نوع حیف و میل و یک نوع خلاف‌کاری و یک نوع تجاوز به حقوق مردم شهر تهران است؛ درحالی‌که عوارض بایستی صحیحا از مردم وصول شود و صحیحا هم به مصرف برسد، اما اگر وصول عوارض در گرو دوست‌یابی، در گرو مقام‌طلبی و احتمالا ضامن رشوه و ارتشا باشد، البته قبیح است و قابل سرزنش است و از نظر جزایی قابل تعقیب خواهد بود.
بنده این هفت گزارش را که دیدم برای من یقین حاصل شد که در شهرداری از نظر وصول عوارض اصل را باید بر خلاف گرفت و دستگاه شهرداری متأسفانه از وصول عوارض کمتر عمل به خرج داده. در بعضی از این گزارش‌ها برای تضییع حقوق شهر مربوط به عوارض ملاحظه می‌شود که رشوه و پول اخذ شده است. بنده عرض کردم که این هفت گزارش نمونه‌ای است از این کار و الآن در دیوان کیفر تحت رسیدگی و مطالعه مقامات قضایی است.
 
حکایت‌های غم‌انگیز از حیف و میل وجوه شهرداری به نام پاداش و حق‌العلاج! گزارش‌هایی که از طرف بازرس‌های کلی کشور به دست بنده رسیده است و مربوط است به حیف و میل و جوه شهرداری ده گزارش است‌. در این گزارش‌های ده‌گانه حکایت‌های غم‌انگیزی از حیف و میل وجوه شهرداری به نام پاداش و حق‌العلاج دیده می‌شود. بنده این گزارش‌هایی که مربوط است پاداش‌ها و حق‌العلاج‌ها مثل همه گزارش‌ها فرستاده‌ام پیش مقامات صلاحیت‌دار قضایی که روی آن قضاوت بکنند.
نمی‌دانم ممکن است که راست و ریس کار درست باشد و قابل تعقیب جزایی نباشد، ولی یقینا قابل تقبیح است و از نظر اخلاقی صحیح نیست و بنده که هر روز شاهدم به قضات دادگستری مبلغ ناچیزی به نام حقوق پرداخت می‌شود و از صبح پیرمردها اشخاص کهنسال تا 8 و 9 شب مشغول کار هستند حقوق 2500 تومان، 3000 تومان می‌گیرند با اضافه کارهایی که ما بهشان می‌دهیم آن وقت جوان‌هایی که هیچ تحصیلی ندارند در شهرداری ماهی 2000 تومان، 3000 تومان و از چند جا پاداش می‌گیرند. ممکن است موازین قانونی که مجوز پرداخت این وجوه باشد درست باشد، اما اخلاق یقینا تقبیح می‌کند.
 
وزیر کشور: اینکه با یک برف مختصر و پیش‌بینی‌شده آسفالت خیابان‌ها به این روز افتاد بهترین دلیل بر خلاف‌کاری در شهرداری است! در جلسه امروز مجلس سنا، دکتر پیراسته، وزیر کشور، در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت آسفالت شهر تهران گفت: هنگامی که به فرمان شاهنشاه مأموریت وزارت کشور به عهده بنده محول شد گزارش‌هایی رسید که در کمیت و کیفیت قراردادهای اخیر آسفالت تهران تقلباتی صورت گرفته و سوء‌استفاده‌هایی به عمل آمده است. به نماینده وزارت کشور در شهرداری که به عنوان قائم‌مقامی انجمن شهر نظارت بر امور شهرداری را داشت دستور داده شد که در پرداخت صورت وضعیت‌ها و موضوع آسفالت تهران دقت بیشتری مبذول دارد سپس به تفصیلی که جناب آقای وزیر دادگستری به عرض مجلس محترم رسانیدند سوء‌استفاده کشف و مورد تعقیب واقع شد که اینک تحت نظر قضات شریف و عالی‌مقام و به کار‌شناسی شخصیت مورد احترام عمومی که هیچ کس در صلاحیت علمی و اخلاقی ایشان تردید ندارد جناب آقای مهندس حامی استاد محترم دانشگاه مورد رسیدگی می‌باشد‌.
چون وزارت کشور جزء سازمان‌های مجریه است و به خود اجازه نمی‌دهد که در امری که مورد تعقیب مقامات قضایی است دخالت یا اظهار نظر کند اظهار‌نظر راجع به نتیجه رسیدگی‌ها از حدود صلاحیت وزارت کشور خارج است. ملاحظه فرمودید که با برف مختصر و یک سرما که غیر عادی نبود آسفالت‌های تهران به چه روزی افتاد و این بهترین دلیل است که در آسفالت‌کاری تهران دلسوزی نشده و مرتکب خلاف کاری‌هایی شده‌اند.
  در ماه اسفند تکلیف قطعی شهردار تهران مشخص می‌شود این که فرمودند کی شهرداری از بلاتکلیفی خارج شده و شهردار برای آن تعیین می‌شود با مطالعاتی که به عمل آمده است در ماه اسفند تکلیف قطعی شهردار که فعلا سرپرست دارد معلوم خواهد شد.1
 
باهری: دادگستری لایحه پزشکی را دنبال می‌کند روزنامه «اطلاعات» نوشت: وزیر دادگستری امروز اعلام کرد که اجرای قانون نظام پزشکی لایحه تازه مقررات پزشکی و دارویی و غذایی و بهداشتی را که از طرف وزارت دادگستری به سنا تقدیم شده منتفی نمی‌کند و این دو ارتباطی با یکدیگر ندارد.
وی تأکید کرد: لایحه تازه پزشکی مخالف نظام پزشکی نیست و من از تعقیب آن منصرف نشده‌ام.
به گزارش خبرنگار بهداشتی ما در عین حال فعالیت‌های مربوط به اجرای قانون نظام پزشکی و انتخابات هیئت مدیره آن همچنان در محافل پزشکی پایتخت ادامه دارد.
علوی، نایب رئیس نظارت بر انتخابات نظام پزشکی، نیز گفت: اگر در محاکم به رأی شورای نظام پزشکی توجه نشود پزشکان کار خود را ترک می‌کنند.2
  اسدالله علم: کار در مملکت کم نیست بیکارگی زیاد است! روزنامه «کیهان» نوشت: مقارن ظهر امروز اسدالله علم، نخست‌وزیر، به اتفاق وزیر فرهنگ در مراسم زدن نخستین کلنگ دو مدرسه وارد تجریش شدند.
نخست‌وزیر در این مراسم اظهار داشت: یکی از روزنامه‌های عصر دیروز که معمولا غیرمنصفانه قضاوت نمی‌کرد نوشته بود کار در مملکت خیلی کم است و به کمیسیون عرایض مجلس نامه‌های زیادی می‌رسد. من باید اینجا تذکری بدهم کار در مملکت کم نیست بیکارگی زیاد است.
  اعطای حق تملک به شیخ‌نشین‌ها در ایران! روزنامه «کیهان» نوشت: به مناسبت پایان دوره اول کلاس راهنمایان جلب سیاحان دیروز مجلس ضیافتی در سازمان جلب سیاحان برپا بود که در آن جمعی از رجال و شخصیت‌های مملکتی و اساتید دانشگاه و مقامات سازمان شرکت داشتند.
در این مجلس خانم پاکروان، دبیر کل سازمان جلب سیاحان، گفت: برای پذیرایی از توریست‌ها بایستی تسهیلات بیشتری فراهم شود که قسمتی از آن به همکاری و مساعدت پاره‌ای از سازمان‌های کشوری از جمله وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و گمرک و شهربانی و دانشگاه و چند سازمان دیگر فراهم شده است.
وی افزود: به منظور جلب ساکنین شیخ‌نشین‌های خلیج فارس به شیخ‌نشین‌ها حق تملک در ایران (به شرط قرارداد متقابل) از طرف دولت ایران داده شده است.3
 
روزنامه اطلاعات، 28 بهمن 1342، صفحه 1.
https://iichs.ir/vdci.ra3ct1aqubc2t.html
iichs.ir/vdci.ra3ct1aqubc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما