پرداخت عوارض اتومبیل هر شش ماه یک بار/ وام فرانسه به ایران/ مجازات اعدام برای واردکننده و سازنده هروئین و مرفین/ اطلاعیه پلیس تهران در مورد کرایه تاکسی‌ها/ کاهش بهای برنج در شمال
7 آذر 1342
پرداخت عوارض اتومبیل هر شش ماه یک بار روزنامه «کیهان» نوشت: بر اساس طرحی که در نخست‌وزیری تهیه شده صاحبان اتومبیل‌ها باید عوارض و مالیات خود را هر شش ماه یک‌بار و به باجه‌های بانک بپردازند و در مقابل پرداخت آن تمبرهای تاریخ‌دار دریافت کنند.
در پایان هر شش ماه صورت ماشین‌هایی که بدهی خود را پرداخته و تمبر دریافت کرده‌اند از طرف بانک به اداره راهنمایی و رانندگی ارسال می‌گردد و به این ترتیب اتومبیل‌هایی که صاحبان آنها بدهی خود را بابت مالیات و عوارض نپرداخته‌اند از روی لیست و همچنین کنترل تمبرهایی که باید روی شیشه اتومبیل‌ها الصاق گردد توقیف خواهند کرد.
  وام فرانسه به ایران روزنامه «کیهان» نوشت: به منظور مذاکره درباره وام دولت فرانسه هیئتی از ایران به ریاست مهندس صفی اصفیا، مدیر عامل سازمان برنامه، به فرانسه عزیمت می‌کند.
این هیئت در فرانسه پیرامون جزئیات وام مذاکره خواهد کرد و مسئله‌ای که از این جهت قابل توجه می‌باشد تعیین عنوان پرداخت اخذ وام است؛ بدین جهت که مسلم گردد وام مذکور صورت پروژه‌ای دارد و یا به شکل اعتبار در اختیار دولت ایران گذاشته می‌شود تا از محل اعتبار مذکور طرحی اجرا شود.
یک مقام مطلع در مورد طرح‌هایی که از محل وام مزبور اجرا خواهد شد اظهار داشت: مقامات دولت فرانسه بیشتر علاقه دارند برای اجرای پروژه‌های پتروشیمی و برق به ایران وام بپردازند.1
  مجازات اعدام برای واردکننده و سازنده هروئین و مرفین در جلسه دیروز سنا لایحه اصلاحیه قانون منع کشت خشخاش از طرف دولت تقدیم گردید.
در این لایحه آمده است: چون در ضمن اجرای مقررات قانونی منع کشت خشخاش و استعمال مواد افیونی مصوب تیرماه 1338 نقائصی به نظر رسیده و مخصوصا ضرورت داشت که در مقابل شیوع هروئین شدت عمل بیشتری به کار رود، علیهذا هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت دادگستری لایحه اصلاحیه قانونی اصلاح قانون منع کشت خشخاش و استعمال مواد افیونی را در دوازده مورد تصویب نمود.
بر اساس این لایحه ماده 4 به شرح زیر اصلاح می‌شود: مجازات سازنده و واردکننده هروئین و مرفین اعدام است و دادگاه در این مورد بدون رعایت مواد 44 و 45 مکرر قانون مجازات عمومی تعیین کیفر می‌نماید.
در مورد هروئین و مرفین چنان چه میزان آن کمتر از پنج گرم و در مورد تریاک اگر میزان کمتر از پانصد گرم باشد، مجازات واردکننده حبس با اعمال شاقه از پنج تا ده سال و پرداخت جریمه نقدی در مورد هروئین و مرفین از قرار هر گرم ده‌هزار ریال و در مورد تریاک از قرار هر گرم پانصد ریال است و اگر میزان تریاک بیش از پانصد گرم باشد، مجازات مرتکب علاوه بر جرائم مقرره حبس دائم با اعمال شاقه است و در صورت تکرار همان جرم و یا در صورتی که میزان تریاک بیش از سه کیلوگرم باشد، مجازات مرتکب اعدام است و دادگاه بدون رعایت مواد 44 و 45 مکرر قانون مجازات عمومی تعیین کیفر می‌نماید.
مجازات سازنده یا واردکننده سایر مواد مخدره مذکور در ماده یک حبس با اعمال شاقه از پنج تا پانزده سال و تأدیه جریمه برای هر گرم از مواد دسته اول ماده یک پانصد ریال و برای هر گرم از مواد دسته دوم ماده یک ده‌هزار ریال می‌باشد.
بر اساس تبصره این ماده «در مورد ماده فوق شریک در منافع حاصله از جرم و سرمایه‌گذار در حکم مرتکب اصلی است.»
بر اساس تبصره دو نیز «کسانی که طرز تهیه هروئین و مرفین را به طریق غیر مجاز تعلیم دهند، به حبس تأدیبی از شش ماه تا سه سال محکوم خواهند شد. دادگاه در این مورد بدون رعایت مواد 45 مکرر قانون مجازات عمومی تعیین کیفر می نماید».
  اطلاعیه پلیس تهران در مورد کرایه تاکسی‌ها پلیس تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه‌های مکرر قبلی مجددا به اطلاع اهالی محترم پایتخت می‌رساند که رانندگان تاکسی‌ها با داشتن مسافر به هیچ وجه حق سوار کردن مسافر دیگری را نداشته و مسافر قبلی نیز نباید چنین اجازه‌ای را به هر ترتیب هست به راننده بدهد.
به مأمورین انتظامی دستور اکید داده شده که رانندگان متخلف را شدیدا تحت تعقیب قانونی قرار دهند و از اهالی محترم نیز استدعا می‌شود که در این مورد با مأمورین همکاری نمایند و چنانچه دور از نظر مأمورین هم راننده مبادرت به سوار کردن مسافر جدید نمود، مسافرین مجازند فقط پنج ریال به جای پانزده ریال پرداخت نمایند.
  کاهش بهای برنج در شمال روزنامه «اطلاعات» نوشت: در این هفته قیمت برنج در آمل تنزل یافته و این کاهش موجبات ناراحتی تولیدکنندگان برنج را فراهم کرده است.
هم‌اکنون مقادیر زیادی برنج صدری و چمپا در انبارهای مازندران موجود است، ولی خریدار ندارد.
بنا بر اظهار برنج‌کاران شمال امسال حداقل هشتادهزار تن برنج مازاد بر مصرف موجود است. چهل‌هزار تن از محصول برنج نیز که جزء صادرات به شوروی می‌باشد مربوط به برنج چمپا است.
برنج‌کاران آمل تقاضا دارند ترتیبی داده شود سازمان‌های بزرگ دولتی نظیر ارتش و بانک‌ها و سایر مؤسسات دولتی مصرف برنج خود را از شهرستان‌های شمال خریداری کنند تا کمکی به کشاورزان شده باشد.
فروشندگان برنج در تهران نیز معتقدند کاهش بهای برنج مربوط به ماه‌های اخیر نیست، بلکه پس از انجام مرحله اول اصلاحات ارضی در شمال، کشاورزان در اراضی متعلق به خود فعالیت بیشتری کرده‌اند و وضع بارندگی خوب بوده و سوخت محصول کم بوده است؛ در نتیجه محصول برنج حدود 50 درصد اضافه شده است. از طرفی به واسطه رکود اقتصادی مصرف برنج نیز تا حدودی کاهش یافته است. فروشندگان مزبور معتقدند دولت باید ترتیبی بدهد که هر چه زودتر بر میزان صادرات برنج افزوده شود.2
 
روزنامه اطلاعات، 7 آذر 1342، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcj.aeofuqetysfzu.html
iichs.ir/vdcj.aeofuqetysfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما